Sten Bakgrund

#1 - 20 september 2003 19:58
jag har tänkt lite på bakgrund, men kommit fram till att BTN är för dyrt så tänkte jag på frigolit mm..
sen kom ja på iden att man kanske kunde köpa faxekalk (eller den sort man tycker är snyggt) och krossa till små bitar och sen fästa med silicon på baksidan..
men då blir det väldigt jobbit ifall man vill ändra i akvariet, så då tännkte jag att man kanske kan silicon:a fast det på en plexiglasskiva som man sedan sätter mot bakrutan..

tror ni det blir snyggt eller blir det katastrof?
:-)

/john
#2 - 20 september 2003 21:11
Hmm...
Vet inte om det går eller inte men det
låter som det kunde bli riktigt snyggt!
#3 - 20 september 2003 21:32
Finns rätt många som limmat fast sten på plexi och sen lutat mot bakglaset. Tänk på att den kan välta framåt och krossa frontglaset bara.
#4 - 20 september 2003 21:45
Finns det ingen fiffig människa som kan uppfinna ett sätt att fästa en plexiskiva mot bakrutan? Jag har oxå planer på att göra en stenbakgrund på en skiva. Sugproppar? Vad? Kom hemskt gärna med förslag! Den ska ju inte fästas permanent eller skada bakrutan.
#5 - 20 september 2003 21:59
Jag funderade på att göra en sådan bakgrund en gång i tiden. Då tänkte jag borra hål i plexiskivan och knyta fast bakgrunden. DVS. dra snöret/repet över bakglaset och knyta fast det i bänken...
#6 - 20 september 2003 22:11
Annars kan man bara sätta på några kluttar silikon i uppkant och fästa den mot bakrutan. Borde inte vara svårt att avlägsna om man skulle vilja det. Bara att ta ett rakblad skulle jag tro.

Mvh Andreas
#7 - 21 september 2003 07:35
Undra vad som blir snyggt till Malawi?
#8 - 21 september 2003 13:11
Mitt förslag på fästanorning är en metallklämma/krok som siliconas fast under stenlagret och som är lagom stor att haka fast över kanten på akvariumet... Förstår någon hur jag menar, annars kanske jag kan rita en skiss och förklara om någon tycker att det verkar interesant?

//Elin
#9 - 21 september 2003 13:14
Japp... Det var nog kanske det bästa förslaget än så länge. Mn bör dock tänka på att inte ta någon metall som rostar eller liknande.
#10 - 22 september 2003 07:49
tror ni de funkar att ha nån värmare/låga och mjuka upp plexiglaset så man kan böla o forma det lite så det inte blr en helt platt bakgrund....?
#11 - 22 september 2003 07:52
Det tror jag säkert att det gör, se bara upp så att den inte böjs så långt att det blir hål i den för då får du ju börja om... (detta grundar jag på hur närmaste SL kur ser ut efter en fredagskväll när nån har lekt med tändaren på plexiglaset framför tidtabellen)

//Elin
#12 - 22 september 2003 08:02
Värmer du inte för mycket så funkar det utmärkt! Litre grand beroende på hur konstnärlig du är så kan jag tipsa om att en form + en dammsugare gör underverk på plexi! :)
#13 - 22 september 2003 09:10
En Dammsugare ?
#14 - 22 september 2003 09:19
Man jobbar med dammsugaren på den varma plexin,, kräver en hel del trräning men kan bli riktigt bra
#15 - 22 september 2003 10:12
Jag håller på med ett litet projekt där jag limmar fast skifferplattor på en plexi skiva.
Hade tänkt ställa skivan ner i sanden och sedan fästa den i ovankanten med krokar ungefär som Elin menar tror jag....
Visserligen blir den ganska platt med skiffer men jag vill inte att den ska ta för stor plats i akvariet eller bli för tung.
#16 - 22 september 2003 10:42
Jag har en bakrund av skiffer i mitt stora kar, där har jag fäst hela kalaset på en plexiglasskiva som jag elt enkelt bara mattade ner och limmade på baksidan, har lite tjockare skiffer längst ner och sen lite tunnare upptill, det täcker inte hela bakrunden men jag är mycket nöjd med resultatet! :) bilder inns på min zoonen länk här under.

Tänk dock på följande om ni ska limma den på glaset på baksidan.

Plexiglas är en fet plast, mao så KAN silikonet lossna lättare från detta, själv kör jag med en variant på plexiglas som jag slipat ner med ett grovt sandpapper(använde kornstorlek 80, att raspa av den skulle nog funka med) för att få bättre fäste.

tänk på att låta Skivan vila mot botten i akvariet, lägg gärna en plexiglas skiva under för att skydda botten på akvariet.

De understa och största skifferstenarna jag hade i lutade jag mot den bakre skivan och limmade fast dem(detta för att trycka tygnden ännu mer bakåt), eftersom jag inte satt upp en massa småbitar så fungerar de nedersta idag som små grottor till malar och fisk som vill komma undan ett tag!

En förhållandevis billig och naturtrogen bakrund, eftersom jag själv gjort den så tycker jag ju at den är jäkligt snygg med ;)
#17 - 22 september 2003 12:03
Om den tippar är det väl så att överdelen tippar framåt. Eller hur? Nederdelen borde väl inte skjutas framåt så den rasar bakåt, eftersom det borde vara grus som stadgar den.
Är det inte bara att på nåt sätt göra ett par hållare som man sätter på toppen av akvariet som man fäster bakgruden i? Dom behöver iofs inte ens fästa skulle jag tro, eftersom man bara behöver dom där som hinder ifall den skulle tippa. [___´] <-- typ så om ni förstår vad jag menar.
Ett annat sätt kanske skulle kunna vara att typ som på tavlor utan ram så använder man sig ju av klämmor för att glasskivan ska sitta kvar. Nåt i den stilen. Borde inte det funka? Kom bara och tänka på det lite snabbt...

Annons