Jag har en bakrund av skiffer i mitt stora kar, där har jag fäst hela kalaset på en plexiglasskiva som jag elt enkelt bara mattade ner och limmade på baksidan, har lite tjockare skiffer längst ner och sen lite tunnare upptill, det täcker inte hela bakrunden men jag är mycket nöjd med resultatet! :) bilder inns på min zoonen länk här under.
Tänk dock på följande om ni ska limma den på glaset på baksidan.
Plexiglas är en fet plast, mao så KAN silikonet lossna lättare från detta, själv kör jag med en variant på plexiglas som jag slipat ner med ett grovt sandpapper(använde kornstorlek 80, att raspa av den skulle nog funka med) för att få bättre fäste.
tänk på att låta Skivan vila mot botten i akvariet, lägg gärna en plexiglas skiva under för att skydda botten på akvariet.
De understa och största skifferstenarna jag hade i lutade jag mot den bakre skivan och limmade fast dem(detta för att trycka tygnden ännu mer bakåt), eftersom jag inte satt upp en massa småbitar så fungerar de nedersta idag som små grottor till malar och fisk som vill komma undan ett tag!
En förhållandevis billig och naturtrogen bakrund, eftersom jag själv gjort den så tycker jag ju at den är jäkligt snygg med ;)