Sten av Polystyrén - flyter?

#1 - 5 november 2008 08:58
En sak som slog mig, flera personer skriver om hur man gör stenar och grottor av Polystyrénskum - men detta flyter väl? Blandar ni i så mycket sand att det inte flyter, eller silikonar ni fast stenarna i botten?
Kjell Fohrman
Administrator
#2 - 5 november 2008 09:26
Dom flesta silikonar nog fast dom
#3 - 5 november 2008 11:51
Ah, oki.

En följdfråga... kan man vara säker att silikonet håller? Bör man ha stor bottenyta på stenen att silikona på?

och vidare då, hur mycket flytkraft per dm2 har egentligen det härdade Polystyrénskumet? (jepp, har googlat utan resultat)
Kjell Fohrman
Administrator
#4 - 5 november 2008 12:42
Man borrar i regel små hål i "stenen" så att vattnet kommer in och då är inte lyftkraften så stor längre.
Om man inte gör det kommer den att ha en enorm lyftkraft
#5 - 5 november 2008 13:40
lottiz skrev:
Ah, oki.

En följdfråga... kan man vara säker att silikonet håller? Bör man ha stor bottenyta på stenen att silikona på?

och vidare då, hur mycket flytkraft per dm2 har egentligen det härdade Polystyrénskumet? (jepp, har googlat utan resultat)

Verkar ha en densitet på mellan 20 och 40 kg/m3

Alltså varierar flytkraften mellan ungefär 950 och 970 kg/m3, vilket motsvarar typ 0.95-0.97 kg/dm3
Detta är givetvis lite tryck och temperatur beroende samt så är ett par antaganden gjorde, men inga allvarliga.

Säg 0.85-0.95 kg/dm3 så har vi nog täckt in hyffsat. Rätt små krafter.
Kjell Fohrman
Administrator
#6 - 5 november 2008 13:45
JonasN skrev:
Säg 0.85-0.95 kg/dm3 så har vi nog täckt in hyffsat. Rätt små krafter.

Små och små - jag har sett en modul "skjuta av" ett mittstag som var 12 mm tjockt när det släppte från botten.
Modulen i sig har som sagt inte så mycket lyftkraft utan det är luftkudden i den som är problemet.
#7 - 5 november 2008 14:04
Små och små - jag har sett en modul "skjuta av" ett mittstag som var 12 mm tjockt när det släppte från botten.

Modulen i sig har som sagt inte så mycket lyftkraft utan det är luftkudden i den som är problemet.

Jo allt är väl relativt. Men om polystyrenet inte vägde något så hade flytkraften varit ca. 0.99 kg/dm3. Men detta är som sagt endast materialet.

Har modulen en volym på 50L samt en form som gör att luft fångas in i fickor så får man även ta hänsyn till detta.
#8 - 9 november 2008 14:44
Om den ska sitta på "väggen" så är detta kanske inte ett alternativ. Min sten skulle ligga i sanden så jag siliconade fast några mindre stenar på insidan av min plaststen och sänkte ner den - vattenfylld såklart.
#9 - 16 november 2008 23:56
Precis, holka ur och fäst en sten under, borde vara klockrent. :)

Annons