STEN

#1 - 7 maj 2004 18:38
Behöver mer sten till samtliga kar. Kan man ta stenar utifrån?
#2 - 7 maj 2004 18:55
Beror på om dom innehåller metaller...

/Niklas
#3 - 7 maj 2004 19:13
kalkstenar kan du ju ta
#4 - 7 maj 2004 19:19
Okey...hur vet jag om de innehåller metaller?
hur ser kalkstenen ut?
Rusade ut och hittade stenar, mest gråa "i olika lager" med lite vitt i liksom, kantiga och med skrovlig yta. Kan man gissa sig till vad det kan vara?
#5 - 7 maj 2004 20:40
Dom flesta stenar går bra att använda! Jag har själv alltid plockat stenar i naturen och det har aldrig varit några problem. Mitt råd blir därför plocka dom stenar du tycker är snygga och dekorativa för ditt kar.
#6 - 7 maj 2004 21:03
Tack, då litar jag på att det inte är ngn fara: )
Sökte på stensorter på nätet men insåg att mina gråaktiga stenar var ett antal olika typer , efter att jag skjöljt dem. Har släpat hem fyra hinkar sten, badkaret är fullt (nästan). Får vänta till imorgon med inredningen.
/Tanya
#7 - 7 maj 2004 21:04
Jag har plockat stenar från sjön. Det anda jag gjort är att jag har sköljt av dom i badkaret med så varmt vatten som möjligt, INTE kokande!! Om man häller kokande vatten och/eller skrubbar dom förstör man det "naturliga" tycker jag..
#8 - 11 maj 2004 11:52
Stenar från kalkbrott är ju väldigt tjusiga, fin färg och dessutom är de ju ofta tillhuggna i ganska kantiga former.

Men får det inte vattenvärdena att löpa amok om man använder just kalksten?
#9 - 11 maj 2004 12:44
Kalksten kan man bara använda om man vill ha ett högt ph värde. Annars är det bäst att använda tex graniter eller gnejser vilka finns över nästan hela landet.
#10 - 11 maj 2004 13:15
Har själv Granitstenar i akvariet. Har plockat dem på en rullstensås så de är runda och fina.

//Annika

Annons