Stel Fluval-slang

#1 - 11 maj 2004 14:43
Jag har störts av att slangarna till både min Eheim och min Fluval (ytterfilter) är så stela. Bör bytas varannat år säger handlarna, men även nya slangar är stela. Mjuk slang skulle förenkla slangdragning och möjliggöra "dammsugning" av bottnen t ex. Har frågat i flera butiker men ingen visste om det fanns mjukare alternativ. Hittade via internet något som kallas "ribbed hosing", eller ribbad slang på svenska. Undrar om någon känner till detta? Är det en mjukare slang?
#2 - 11 maj 2004 15:14
Köp vanlig genomskinlig slang i akvarie affären finns i olika dimensioner. Sedan är det bara att fästa dom med slangklämma.
#3 - 11 maj 2004 15:31
akvarieslang som inte är från eheim (det står på sidan) är oftast av svag kvalitet....
själv beställt ett par meter från aquaristic nu.. hoppas det é bra kvalitet...
#4 - 12 maj 2004 07:25
Klart att det står på deras hemsida ;-) dom vill ju sälja sina grejer.

Det är ju konstigt att grejer som inte kommer ifrån Eheim funkar skit bra till allt annat.

Isf är det ju fel på Eheims grejer :-)
#5 - 12 maj 2004 07:29
Hej, tackar för tips. Vet att jag sett slang i andra affärer än Zoobutiker, men minns inte var nu. I de Zooaffärer jag besökt fanns bara originalslang. När jag började min akvaristbana :-), på 50-talet, fanns bara gummislang, väldigt böjliga och smidiga. Plasten kom som en fin innovation, hållbarare, genomskinlig, men tyvärr stel.
Söker vidare info om den slang jag frågade efter, återkommer om jag lär mig något värt att sprida.
#6 - 12 maj 2004 07:46
Vad för slang har du brummel till ditt fluval?
Jag fick med en riktig som ser ut som en tvättmaksinsslang...
Köp dig en sådan annars, funkar kanon.

Mvh Ola
#7 - 12 maj 2004 08:12
Hej Ola.

Menar Du med tvättmaskinsslang att den är lite som ett dragspel, och därmed böjlig? Avloppsslang för tvättmaskin kan se ut så. Skall kolla det. Jag har originalslang nu, gammal gulbrun. Var på väg att köpa ny men backande inför att den var obetydligt mjukare.

Annons