Stavning

#1 - 7 december 2003 21:14
Ett tips till alla är att kolla stavning och formulering av inläggen innan ni skickar dem.
Hälsningar från "messerschmidt" Ulf ;=)
#2 - 7 december 2003 21:55
Och sär skrivningar... *ryser*
#3 - 8 december 2003 06:25
Och ett tips till den som tipsar om detta :)
Ibland hjälper det inte hur mycket man kollar, om man är ordblind.
#4 - 8 december 2003 07:05

Är det nu man ska påpeka att det stavas "Messerschmitt "? [;)]
#5 - 8 december 2003 07:10
Finns det inte speciella forum för dom som är intresserade av rättstavning?
#6 - 8 december 2003 07:22
Att hacka på dom som har svårt att stava som skriver i detta forum har inget med hobbyn att göra. Det är bara ett sätt visa dålig hänsyn.Ditt inlägg bore du förklara eller ursäkta.Messerschmitt är en gammal tre hjulig bil som det var mycket krångel med förr.
#7 - 8 december 2003 07:33
Nu råkar jag tillhöra den skaran avc folk som inte är så haj på att stava och därför inte gärna skriver inlägg här.
Men har varit medlem här och läst i forumet i 1 1/2 års tid i stort sett var dag,
Men tar väldigt illa upp när det klankas på stavning (smiljies eller ej) och känner ännu mindre för att skriva något, trots att jag i bland nog kan vara till hjälp.

Förstår man inte ett inlägg fråga vad det står i stället för att klaga.
#8 - 8 december 2003 07:40
Halloj
Håller nog med fluander i sak....men det är nog mest slarvfel som begås.
Frågan är om det inte skall vara ok. då det många ggr. är bättre med snabba än gramatiskt korrekta svar.
#9 - 8 december 2003 07:48
Den här diskussionen känns onödig! Mycket onödig! För man kan ju inte hjälpa om man är ordblind, elelr har svårt för att stava, svårt för att skriva på tangentbordet, skriver för snabbt etc etc!

Det viktiga måste väl ändå vara att man får fram sin mening än att man har stavat 100% rätt!
#10 - 8 december 2003 08:01
Jag håller med om att diskussion är onödig men eftersom någon ansåg sig tvungen att påpeka det här om stavfel ville jag gärna påpeka hur det känns med sådana "påhopp"
Och detta är ett ämne som åtekommer med jämna mellanrum.
Antagligen för att det finns folk som inte kan föreställa sig att det kan vara så svårt att få bokstäverna i rätt ordning ibland.

Och eftersom ingen annan kan veta om det är slarvfel. dyslexi, eller vad det nu kan vara tycker jag fortfarande det är onödigt att påpeka sådana saker

edit:ändrat några stavfel
#11 - 8 december 2003 08:21
Messerschmitt var huvudsakligen en flygplanstillverkare, och hade flera mycket tekniskt avancerade plan under andra världskriget.
För övrigt håller jag med "fluander", det vore dessutom konstigt att 70% av de som skriver här skulle var dyslektiker, jag tror att de allra flesta av de som skriver mer eller mindre oläsligt på detta forum är slarviga och lata. De få som verkligen är dyslektiker får ursäkta, men så tycker jag!
#12 - 8 december 2003 08:29
flaunder HaR SjÄlVuTNäMt sEj bLiViT TiLl det nya svenska läraret...hÄrpÅ FoRuMeT

;-)

#13 - 8 december 2003 08:30
Fascinating Fact

The brain does amazing things, doesn't it?
Instructions: Just read the following sentence straight through without really thinking about it.

Acocdrnig to an elgnsih unviesitry sutdy the oredr of letetrs in a wrod dosen't mttaer, the olny thnig thta's iopmrantt is that the frsit and lsat ltteer of eevry word is in the crcreot ptoision. The rset can be jmbueld and one is stlil able to raed the txet wiohtut dclftfuiiy.
#14 - 8 december 2003 08:33
Taht is not ccerrot.
#15 - 8 december 2003 08:44
Man kastar inte sten om man själv sitter i glas hus!!!!

Citat från flaunder hämtad från Corydoras Julii tråd:

"Jag har Corydoras julii VF måste jag köpa ytterligare samma sp eller kan jag köpa en annan för att de skall kunna stimma?
Ulf"

Vad står "sp" för om man får fråga är det korrekt svenska det???

Stavning är inte det viktigast om man besitter kunskaper om akvaristiskt betydelse som inte har med gramatik å göra...å det är just den här sidan handlar OM...!!!??? ;-)

Kjell Fohrman
Administrator
#16 - 8 december 2003 08:50
Stavfel (främst pga att man skriver för fort) gör väl alla i mer eller mindre utsträckning - självklart jag själv också. Jag brukar själv ofta i efterhand gå in och ändra i mina inlägg pga att jag upptäckt något stavfel.
Så lite stavfel är väl inte så mycket att bry sig om - däremot förekommer det ibland (dock sällan) inlägg som skrivits oerhört slarvigt och är nästintill omöjliga att förstå - själv struntar jag bara i sådana inlägg.
Sedan kan jag i och för sig tycka att det är lite underligt att man inte får klaga på stavningen för att det finns så många dyslektiker och dom inte kan hjälpa det. De dyslektiker jag känner menar i alla fall att de definitivt inte är hjälpta av att vi som inte är det skriver slarvigt med en massa stavfel, tvärtom menar de gör det det ännu svårare för dom. Så om inte annat för att visa respekt för de som har sådana problem kan ju vi andra vinlägga oss om att försöka stava och skriva korrekt.
Nåväl, tycker dock inte att stavningen är något större problem här på forumet och det är inget jag retar mig på - däremot kan jag ibland bli lite (men bara lite) irriterad över sådana som bara använder stor bokstav i sina inlägg etc.
Eller sådana som lägger in sina inlägg på flera ställen, eller i helt fel tråd. Det senare verkar gå i perioder och just den senaste tiden har jag säkert plockat bort 100 inlägg som lagts in i fel tråd.
Men, men inte så mycket att hänga upp sig på.
Akvaristiska hälsningar
Kjell
#17 - 8 december 2003 08:51
Ursprungligen skickat av "fluander"

Ett tips till alla är att kolla stavning och formulering av inläggen innan ni skickar dem

Detta tycker inte jag är en orimlig vädjan, och om man inte ser misstagen så ser man dem inte.
Men håll med om att det skulle vara trevligt med lite högre nivå på det språkliga i inläggen, det skall ju inte ta längre tid att försöka lista ut vad det står, än att lista ut ett bra svar på frågan.
Har jag fel?
Stäm mig då [;)]
#18 - 8 december 2003 08:55
Om nu någon vill leta igenom alla mina inlägg efter stavfel, så var så god, det finns 1411 st inlägg att leta i, och det finns säkert en hel del stavfel!
#19 - 8 december 2003 09:00
Tycker också att detta är en onödig disskusition. Måste själv alltid kolla i word för att se om jag fått det mesta rätt och ändrar där sen och klistrar in igen. Tycker inte att man skall klanka ned på andra som har svårt att stava oavsett om det är slarvfel eller beroende på något annat. Det är väl bra isåfall att man vågar skriva och läsa här om man har problem med det ovannämnda så man får lite träning i skarp miljö. Sådana här inlägg tenderar bara att skapa hämningar och skrämma bort de som inte är så haj på stavning eller att skapa en upprörd stämning, detta anser jag vara väldigt onödigt. Att vara med i forum och chat kan ju vara en jättebra träning för dem som har svårt att stava och skriva så snälla, sluta hämma folk.
#20 - 8 december 2003 09:05
Att kolla igenom sina inlägg först, tex genom att använda knappen "Förhandsgrandska svar" är bra, men jag måste erkänna att jag aldrig gjort det! [:)][:D] Samtidigt så stör jag mig inte åt småfel, jag har själv vissa beskymmer med att det ofta står "elelr" när det ska stå "eller", tex i mitt förra inlägg i denna tråd!

Skärpning utlovas [:D]

#21 - 8 december 2003 09:06
Det var precis det jag ville ha fram (Carros inlägg)
Oftast när jag skriver inlägg ber jag min sambo läsa igenom det och rätta ev, stavfel.
Och Kjell har rätt det blir inte lättare att läsa när det ingår massa stavfel då känns det som nån har ändrat på koden men glömt tala om det.
Men jag drar mig för att skriva om jag vet att folk bryr mer om ev. stavfel än vad jag försöker få fram.
#22 - 8 december 2003 09:09
<font color="red">Kan inte han som startade tråden ta och kliva fram och skriva vad han tycker!</font id="red">
#23 - 8 december 2003 09:36
Det har han väl gjort?
Ett tips till alla är att kolla stavning och formulering av inläggen innan ni skickar dem.

#24 - 8 december 2003 10:09
Ursprungligen skickat av kia

Fascinating Fact

The brain does amazing things, doesn't it?

Instructions: Just read the following sentence straight through without really thinking about it.

Acocdrnig to an elgnsih unviesitry sutdy the oredr of letetrs in a wrod dosen't mttaer, the olny thnig thta's iopmrantt is that the frsit and lsat ltteer of eevry word is in the crcreot ptoision. The rset can be jmbueld and one is stlil able to raed the txet wiohtut dclftfuiiy.

hehe...rätt kul..det där gick ju hur bra som helst att läsa..

de få personer som inte kan läsa felstavade ord är väl de som har problem? inte de som inte orkar korrekturläsa & rätta till varende grej man skriver.
Detta är ingen uppsats i skolan, vars betyg jag får lida för sen....
Kjell Fohrman
Administrator
#25 - 8 december 2003 10:13
de få personer som inte kan läsa felstavade ord är väl de som har problem?

Det var väl just det som jag skrev ovan och att vi skulle visa respekt för dom som t.ex. har dyslexi genom att vi som inte har dessa problem försöker stava och skriva någorlunda korrekt.
Akvaristiska hälsningar
Kjell
#26 - 8 december 2003 10:30
Jag tycker personligen att det är värre med alla "nyförkortningar" än rena stavfel. Typ att skriva d isf det. Men sen verkar det som om skolan verkligen slappnat av när det gäller svenskundervisningen. I många inlägg kan stavningen vara lite slarvig, men meningen i inlägget går helt förlorad pga syftningsfel eller felaktig meningsbyggnad. Jag har den största respekt för dyslektiker som trots sitt "handikapp" skriver inlägg här och försöker hjälpa andra.
#27 - 8 december 2003 10:34
Jag är alltid väldigt haft väldigt lätt för att stava ( men alla kan ju göra fel... ) och hatar när det blir fel.
Kollar alltid inläggen innan jag skickar dem men om jag ändå lyckas skicka iväg ett slarvfel så rättar jag det illa kvickt.
Men detta är endast för min egen del. Jag tror inte att folk i allmänhet bryr sig så mycket om man råkar skriva ett ord fel.
Jag kan dock störa mig ibland på alla hemska särskrivningar eller om det är oerhört mycket felstavningar i ett inlägg.
Fast det håller jag ju för mig själv... [;)]
Är det verkligen bara jag som har Svenska Akademiens ordlista liggandes på databordet....?? [:)]
Jag ska försöka komma över min skräck för att stava fel, för egentligen så bryr jag ju mig inte om när andra gör det....bara det inte blir för mycket. [;)]
Det svåra är ju att veta om personer som skriver nästintill oläsbara inlägg bara är slarviga eller om de har problem med att stava...

( nu har jag kollat flera gånger...men som sagt, alla kan göra fel! )
#28 - 8 december 2003 10:41
Det är inte så lätt att kolla hur ett stavas när man inte vet att är fel[:-92].

Visst slarvas det väl en del men jag tycker det har blivit bättre nu, mot förut.
och jag håller med om att det är jobbigt med alla nya förkortningar, men det är ju främst för man känner sig ju sååå gammal då[:D]
#29 - 8 december 2003 10:53
Stavningsprogram på webben http://stava.v3.net
Tips! SAOL http://www.saol.nu gratis december ut (kräver enkel registrering)
#30 - 8 december 2003 10:58
Det är inte så lätt att kolla hur ett stavas när man inte vet att är fel.

Så sant! [:)]

Något som jag tycker är ännu värre än alla felstavade ord, är när en del personer "glömmer bort" att det finns skiljetecken.
Om det är ett långt inlägg kan det vara riktigt jobbigt att läsa.

#31 - 8 december 2003 12:06
Här har vi Zoopets forum i ett nötskal!

Man får inte uppmana folk till att göra sitt bästa, för då är man en elak anti-dyslektiker som offrar getter till djävulen. Allting ska vara så trevligt och gulligt och luddigt. Gärna insvept i rosa siden..

Jag håller med Ulf (som startade tråden) fullständigt, man bör kolla igenom stanving och formulering innan man skickar upp ett inlägg. Därmed inte sagt att man inte får stava fel. Självklart kan man inte allt, men om man gör sitt bästa så är det gott nog. Jag tror allvarligt talar inte det finns någon på detta forum som verkligen tror att "eller" stavas "elelr", och inte heller att "det" stavas "dte". DET stör jag mej på. Tror man att "Malawizebra" stavars "malavisebra" så ska man självklart skriva det, svårare än så är det inte.

Men som många sagt tidigare, denna diskussion är onödig. Inte för att Ulf skrev det första inlägget, utan för att folk misstolkar och vrider på allting fullständigt.

Gör man sitt bästa så ska ingen annan kunna klaga på en, men jag är övertygad om att det finns många "hobby-dyslektiker" som skiter i allt vad stavning och formulering heter, för att man är lat..

Mvh
Björn
#32 - 8 december 2003 12:41
Nu får du väl ge dig Toke, det är väl bättre att ha ett forum där folk är trevliga mot varandra, där man gärna är och där man får hjälp, än att folk är grininga och otrevliga.

Jag påpekade bara i början att man kan tänka på att alla inte är så haj på stavning, och att det inte är upp till dig att avgöra om jag är lat eller har läs och skrivsvårigheter.

Plus att jag tycker inte det skrivs så slarvigt längre så jag tyckte nog att påpekandet var onödigt.
#33 - 8 december 2003 12:47
jag skriver ofta fort & om det inte är så viktigt, utan att jag tycker det räcker att folk förstår vad jag skriver då orkar jag inte rätta allt hela tiden...
jag skriver här, & på ett antal andra ställen och om jag ska korrekturläsa allt jag skriver jämt tar det för lång tid..då skulle jag nog hellre skita i det. Självklart försöker jag skriva rätt & ser jag ett fel så rättar jag till det.
som jag skrev innan,:
de få personer som inte kan läsa felstavade ord är väl de som har problem?
och med det menade jag inte dyslektiker & dyl, utan alla de som tycker det är "jobbigt" att nån skriver "dte" t.ex.
varför reta sig på onödiga saker när du istället kan titta efter vad som STÅR i texten personen försökte skriva?
#34 - 8 december 2003 13:22
TOKE!
Om ditt inlägg vill jag bara säga en sak:
Halleluja, AMEN!
Äntligen någon som förstår vad jag menar.
Om alla som skriver som riktigt illa på detta forum är dyslektiker, så har vi nog världens dyslektikertätaste forum.
#35 - 8 december 2003 13:36
Huga! Sicken debatt!!!

1: Skriv
2: Läs igenom (ev. rätta)
3: Skicka

Har Ni gjort detta så blir det säkert bra.
#36 - 8 december 2003 13:43
TLindome:
Det är ju det jag och några till försöker säga, men om man knystar om att folk borde titta igenom vad de skriver blir man utpekad som dyslektikerhatare, och anmäld till JÄMO eller nå´t. Det är ju inte klokt!
#37 - 8 december 2003 14:01
Halloj
Jag har funderat på att påpeka detta flera gånger, men tanke på att man förmodligen skulle trampa någon på tårna har det fått mig att avstå.
Och det blev en del tåtrampningar kan man säga.
Förstår inte riktigt varför så många reagerade, det ÄR många slarvfel i forumet.

Rosa: Fortsätt skriv!
#38 - 8 december 2003 15:08
Jag håller helt med er: fluander, Bilbo, TLindome mf...
Alla får göra sitt bästa bara och ingen skall behöva känna sig utpekad av ursprungsinlägget till denna diskution, vare sig om man är dyslektiker el inte. Alla kan ju ha lite bråttom el helt enkelt göra fel i bland. F o m idag ska jag själv bli bättre på att använda "förhandsgranska"- knappen!!!
Jenny
#39 - 8 december 2003 15:28
"Eilngt en uneörnskding på ett engskelt uivtnierset så seplar det inegn
roll i viekln odrnnig bksotrnävea i ett ord står i, det enda som är
vtikigt är att fsötra och ssita bavstoken såtr på rtät patls. Rseetn kan
stå hlelur om blluer och man kan ädnå lsäa tetxen uatn porbelm. Dttea
broer på att vi itne leäsr vjrae bkosatv för sig, uatn odern som
hlehet."

piplisa!
#40 - 8 december 2003 15:30
Afn av ättl ted av o äsla edt!
#41 - 8 december 2003 15:43
att starta en sån här tråd måste bara bero på att man inte har tillräckligt att göra. aktivera dej själv istället så mår du bättre.
#42 - 8 december 2003 15:50
Som mamma till tre stycken söner med språkstörningar varav två med grava språkstörningar så blir jag ledsen när jag läser denna tråd.
I språkstörning ingår tex dyslexi, dyskalki och en bristande förmåga att uppfatta meningar på rätt sätt både muntliga formulerade och skriftliga.

Jag kan förstå att det är besvärligt att läsa felstavade inlägg. Jag kan till och med förstå Kjell att han och andra hoppar över inlägg som är otroligt felstavade och svåra att förstå.

Jag vill också hålla med TLindome med flera att man oavsett om man har problem med stavning eller ej att:

1: Skriv
2: Läs igenom (ev. rätta om man ser vad som är fel)
3: Skicka

Detta råd ger jag även till min störste son även om han har svårigheter att följa det.
Människan är av naturen lat och naturligtvis kan man bättra sig men att låta det gå ut över de som har ett handikapp som så tydligt visar sig när man stavar är lågt.

Jag hoppas att mina söner om de får intresset av att skriva på publika forum eller någonannanstanns (stavning?) kommer att göra detta oavsett om de stavar fel eller inte och oavsett om ordens ordningsföljd inte stämmer överrens med Svenska Akademins ordlista eller inte.
När det gäller att inhämta kunskap för att glädja sig själv eller att dela med sig av kunskap ska inte det hindra dem från att känna sig vara fullvärdiga människor.

Som förebyggande är det väl dags att be om ursäkt om jag blivit för personlig i mitt svar eller reagerat för starkt.
#43 - 8 december 2003 15:54
Om ja inte minns fel så är väl detta den tredje tråden om rätt stavning på kort tid det tycker ja g är tråkit=(
Ja själv kan inte sätt punkt något vidare.
Tobbe
#44 - 8 december 2003 16:05
Nja, om jag ser att jag stavat fel så rättar jag det.
Ett råd från någon som inte bemödar sig att stava rätt inger inget förtroende, den personen upplever jag som okunnig/slarvig.
Men bland de yngre generationerna är inte rättstavning deras bästa ämne i skolan, så många kan inte bättre, men varför inte skriva i Word eller Outlook Express och använda rättstavningen, kopiera och klistra in.
#45 - 8 december 2003 16:15
Men ärligt, eftersom "Rinkebysvenskan" har blivit ett begrepp, hur länge dröjer det innan vi har en "Internetsvenska"?

Jag använder ett "enklare" språk på internet. Mest på mIRC (Chatt) men även på ICQ och på forum. Anledningen är främst att det är enklare och går fortare, men även att när man chattar skriver man som man snackar.

Jag förstår inte varför några måste hänga upp sig på det? Inte väljer man att slå dövörat till om man möter någon som pratar på dialekt bara för att dom inte pratar korrekt "Rikssvenska"?

Även jag har svårt att förstå språker en del använder, när man kortar der det till nästan oigenkännlighet, men då väljer jag att strunta i att läsa alls. Precis som jag gör när någon försöker prata med mig å jag inte begriper ett smack!

Det viktiga måste väl vara ATT vi skriver, inte att alla bokstäverna är där dom borde..?
#46 - 8 december 2003 17:01
Vi måste vårda vårt språk, i tal och i skrift, vi har fått det i arv i århundraden.
Språket har förändrats för att passa i tiden vi lever i.

Internet har gjort att vi inte skriver grammatiskt korrekt och det gör inget så länge det sättet att skriva finns där, när det går att förstå.

Men att slarva med stavningen av lathet det går inte att försvara.
Vill ni köpa en akvarie bok av Fohrman skriven på "Rinkebysvenskan".
#47 - 8 december 2003 17:01
Torstensson: "Innan vi har en Internetsvenska"! Va!? Internetsvenskan har funnits länge, och har nått ut till den stora allmänheten iom att SMS har blivit så stort.

Jag SKULLE TRO att flertalet av de som "skriver dåligt" är yngre personer i min ålder och neråt (ca&lt;25år), och det finns i många fall en ganska simpel förklaring till detta. Internetsvenskan! När man chattar eller skickar SMS så finns det sällan tid för att kontrollrätta det man skriver. Det finns sällan tid att skriva ut hela ord, utan man måste förkorta. För folk som inte ännu kommit i kontakt med internetsvenskan så kanske detta språk kan anses mycket "slarvigt", "ovårdat" och svårbegripligt, men det är ju samma sak om du läser en text på norska. Man fattar vad som står, men det ser konstigt ut... Självklart tar folk med vana av internetsvenskan med sig denna när de förflyttar sig från en chatt till ett forum, det är ju i princip helt naturligt. Och detta medför givetvis en del suspekta förkortningar, samt en hel del stavfel då hela skrivsättet är snabbt. Man är helt enkelt van att tangentbordstryckningarna låter som ett smatterband och att man trycker på "send" utan att tveka. Självklart medför ju detta att det smyger sig in stavfel titt som tätt, även för den mest stavningskunniga person. Kalla det slarvfel eller vad ni vill, men det tillhör "internet" och kommer knappast bli bättre ju större nätet blir... Sen finns det andra saker som kommer till när det handlar om att skriva på tangentbord gentemot att skriva på papper. Ta mitt eget tangentbord t.ex. Mellanslagstangenten är glapp, vilket medför allt för ofta att det blir konstiga ihopskrivningar. Ibland hinner man se det, men ofta hinner jag skicka innan jag upptäcker felet. Ett annat fenomen jag själv lagt märke till är att jag drabbats av SMS-symptomet. Dvs att man skriver o istället för ö och a istälet för å och ä.
Självklart kan man kontrollläsa sina inlägg, och detär ju absolut en fördel om man så gör det, men ibland (särskillt på nätterna) så orkar/hinner man inte med det.
Vet inte vad det där inlägget var bra för egentligen, men jag blir så trött på folk som inte kan låta bli att klaga på själva stavningen.
Måste dock stoppa in en liten brasklapp här. Har ytterst sälla problem med folk som stavar fel, men folk som använder stora bokstäver konstant blir jag sur på. Återigen handlar det om internetsvenskan, och i denna betyder stora bokstäver att man skriker. Jag som är van chattare uppfattar direkt ett inlägg med versaler som ett aggresivt uttryckt inlägg, och genast tar man det mindre seriöst. Kan även störa mig ordentligt på folk som inte använder stor bokstav, eller iallafall de som inte sätterpunkt eller komma. Jag vet att jag själv i mångt och mycket använder just kommatecken lite VÄL ofta, men som jag ser det så blir det iallafall lättare att läsa än om man skippar dom.

Å så en sista sak medans jag ändå är i skrivartagen. Så fort någon klagar på stavfel så hugger alla på att det är elakt mot alla dyslektiker. Visst finns det många dyslektiker i sverige, inget snack om saken, men att det skulle vara SÅ många låter helt otroligt. SÄRSKILLT på ett forum som till 99% går ut på att just läsa och skriva! Det låter ju kanske inte som den absolut första tanken en dyslektiker borde komma på... Sen finns det många å åter många som jag tror blandar ihop betydelsen i ordet dyslektiker och i att vara dålig på att stava. Dysleksi (eller hur det stavas) ären sjukdom. Stavningssvåringheter är absolut ingen sjukdom, utan ett vanligt fenomen. Det är knappast konstigare att man kan ha svårt för att svata, som att väldigt många inte är bra på matte...å detta utan att ha någon som helst medicinsk koppling.
Så sluta tjata om dysleksi så fort det gäller dålig stavning. Tala istället om vanliga allmäna stavningssvårigheter, precis som jag själv har.
Jag har säkert skrivit många stavfel nu...men skall man skriva långa inlägg så orkar man inte sitta å titta på tangentbordet hela tiden. Skall väl försöka rätta ev stavfel i efterhand om nu något råkade slinka med...
#48 - 8 december 2003 18:32
skulle bara säga att det där lär vara nåt slags rekord i antal ord
#49 - 8 december 2003 19:00
När jag startade tråden så var min tanke att rikta uppmärksamheten
på de slarvfel i stavning och formulering som förekommer på forumet.
Om jag på så sätt sårat någon så var det inte min mening.
Därför ber jag de som tagit illa upp om ursäkt.
Ulf
#50 - 8 december 2003 19:11
Messerschmidt är i min bekantskapskrets en skämtsam synonym till besserwisser.
#51 - 8 december 2003 20:25
Halloj

"När jag startade tråden så var min tanke att rikta uppmärksamheten
på de slarvfel i stavning och formulering som förekommer på forumet"

-Det är precis vad Du har gjort Fluander!
Bra gjort!

Fortsätt skriv nu allihopa.......jag vill ha 2 malar till!

End of story

#52 - 8 december 2003 21:30
Ett råd från någon som inte bemödar sig att stava rätt inger inget förtroende, den personen upplever jag som okunnig/slarvig.

Hur vet man att en person inte försökt? Man kan ju försöka men missa av okunnighet eller, helt enkelt, bara missa felet?

Men bland de yngre generationerna är inte rättstavning deras bästa ämne i skolan, så många kan inte bättre, men varför inte skriva i Word eller Outlook Express och använda rättstavningen, kopiera och klistra in.

Är detta en GROV generalisering eller en VÄLDIGT GROV generalisering?
Vet inte vad som räknas som "den yngre generationen" men jag som, i "min generation", var mycket bättre på Matte/Fysik/Teknik än Svenska/Engelska/Tyska hade faktiskt klasskamrater som var bättre på Svenska/Engelska/Tyska än Matte/Fysik/Teknik.

<font size="1">Observera att detta inlägg är skrivet i Microsoft Word 2000 så det borde inte finnas några stavfel.</font id="size1">
#53 - 8 december 2003 21:42
Ursprungligen skickat av fluander

Förstår inte hur detta kan tas som ett påhopp på något sätt.
Ja, det finns folk som slarvar, ja, de borde/skulle kunna läsa igenom inläggen innan de skickar dem för att göra dem lättare att läsa för alla, såväl dyslektiker som icke-dyslektiker.
En dyslektiker har svårt att stava, men att titta igenom ett inlägg är väl inte för mycket begärt för någon, hur bra man än är på att stava?

Tillägg: När det är en smiley i slutet av ett inlägg, och det dessutom är skrivet i avdelningen "humormania" brukar iallafall inte jag ta det på största allvar, vilket det verkar som en del gjort.
Tack för ordet.

Mvh. Martin
#54 - 8 december 2003 21:52
Nu är det väl dags för mig att tycka lite oxå .... Jag blir så trött på alla som alltid ska tycka om folks stavning, osv. Detta är en diskusion som alltid förekommer på alla forum och det är ganska tröttande.

Detta forum är till för dom som vill ha hjälp med sina akvarium och dylikt och inte hjälp med sin stavning. Vill man det så ber man om det ...

Jag blir så trött på det hela ...
#55 - 9 december 2003 06:48
Datate:
Om man skriver ett så långt stycke text, kan man med fördel dela in det i flera olika stycken. OBS! *ironi* OBS! [;)]
Ursprungligen skickat av Kramfors

Vill ni köpa en akvarie bok av Fohrman skriven på "Rinkebysvenskan".
Touche! [;)]´[:)]

Jag skulle inte vilja läsa en lagtext på "Internetsvenska", men hur skall det bli för mina barn om de inte blir uppmuntrade att använda korrekt svenska. Om alla bara rycker på axlarna och accepterar utarmningen (precis som många här) av det svenska språket, kommer det bli en elit som förstår de offentliga dokument som finns. Vi kommer att få en stor grupp av analfabeter, som i och för sig kan skriva och läsa, men inte kan kommunicera med myndigheter.
#56 - 9 december 2003 06:56
Haha... kolla stavning.. på "förhadsgranskning" va!? Har ni sett texten på "ramen" till förhandsgranskning? [:-94]
#57 - 9 december 2003 07:37
Tihi! [:)][:)][:)][:)][:)][:)]
#58 - 9 december 2003 07:39
Men det finns ju så mycket lustiga ord numera, som Zoopet... hmmm Zoohusdjur?

[;)]

Men nu tycker iaf jag att denna diskussion nått rimlig zoopetnivå, som så många andra trådar!

För att återgå till början av denna tråd, så kan vi väl alla bara försöka att skriva så bra vi alla kan, endel är bra på stavning andra sämre, men om alla gör sitt bästa så blir det nog bra! Eller ska vi fortsätta med att överbevisa varandra i svenskakunskap??

[:)]
#59 - 9 december 2003 08:03
Sune, diskussion stavas ordet.

Bilbo, "Vi kommer att få en stor grupp av analfabeter, som i och för sig kan skriva och läsa" visst men bara hjälpligt.
#60 - 9 december 2003 08:07
Vi kommer att få en stor grupp av analfabeter, som i och för sig kan skriva och läsa
Nu kan analfabeter läsa och skriva också.
Kul för dom......

#61 - 9 december 2003 08:15
Jo, jag skrev ju det, de blir analfabeter i att framföra åsikter.
#62 - 9 december 2003 08:20
Ursprungligen skickat av Bilbo

Jo, jag skrev ju det, de blir analfabeter i att framföra åsikter.

Ordvalet går väll att diskutera. Socialt inkompetent/missanpassad kanske passar bättre på din beskrivning.
Men då är ju frågan om det inte är "eliten" (ref. ditt tidigare inlägg) som är det eftersom dom är färre.

Varför kan man (dvs jag) inte låta bli att tycka att sånna här helt orelevanta diskusioner är roliga att lägga sig i.[:)]

/heeke
#63 - 9 december 2003 08:25
Jag tyckte det var ofint att kalla dem inkompetenta, men det är ju det de blir.
Men det är väl helt OK att den stora massan inte förstår det språk som de som bestämmer använder.
Det är väl helt OK att vi får en ledarelit, som bestämmer över de som varit för lata för att lära sig skriva hela ord.
Det är väl helt OK att era barnbarn inte kommer att förstå det som står skrivet i Sveriges Rikes Lag!

Detta är en dyster bild, och så illa kommer det troligen inte att bli, men risken finns. Jag tycker, oavsett vad sådana som ex sune tycker, att vi som fortfarande kan skriva korrekt skall trycka på för att även andra skall göra det!
#64 - 9 december 2003 08:31
Men då är ju frågan om det inte är "eliten" (ref. ditt tidigare inlägg) som är det eftersom dom är färre.
Jo, i en drömvärld är det väl så. Men i så fall skulle tex. många afrikanska länder styras av analfabeter, eftersom merparten av folket inte kan läsa. En sådan demokrati fungerar inte i praktiken.

Jag har precis samma problem som du(heeke), så länge det finns folk som skriver inlägg som, enligt mitt sätt att se det, är helt uppåt väggarna, kan jag inte hålla tyst!
PS. Väl, stavas för övrigt bara med ett "L" [;)] DS
#65 - 9 december 2003 08:39
Kanske skulle börja med att prata med skolan då, eftersom man inte rättar i uppgifter där för det kan hämna barnens kreativitet. När jag gick i skolan (för hundra år sedan :) känns det som) rättades även stavfel och dyl. i mattetalen dom så kallade läsatalen.
Så det är inte så konstigt att de som är lite yngre inte kan stava
Kjell Fohrman
Administrator
#66 - 9 december 2003 09:00
Tycker att vi har kommit till ett slut i denna diskussion och alla har fått sagt sitt.
Säkert har skolan skulden till att folk i allmänhet stavar sämre, men kan man skylla det på skolan som får mindre och mindre resureser för varje år trots att behoven blir större och större.
Det är väl helt OK att era barnbarn inte kommer att förstå det som står skrivet i Sveriges Rikes Lag!

Vem förstår idag Sveriges Rikes Lag!!!![;)], inte jag i alla fall.
Vissa förstår i alla fall att utnyttja den (tänker på Skandia-bonusen etc.).
Visst har alla rätt (oavsett hur bra man är på stavning eller inte) att skriva inlägg här i Zoopets forum, men vi kan väl alla försöka skärpa oss ett snäpp och kolla lite bättre hur vi skriver.
Akvaristiska hälsningar
Kjell

#67 - 9 december 2003 09:04
Vad är det NI igentligen vill!!!

Lära er att skötta ett akvarie på rätt sätt eller klanddra på den eller dom som ger er hjälp...pga han eller hon inte skriver på det korrekta svenska sättet ni vill att den gör...!!!

Ta å skärp er nu!!!...vi ä inte mer än människor å alla gör vi fel.

Kjell Fohrman
Administrator
#68 - 9 december 2003 09:14
Tycker att vi har kommit till ett slut i denna diskussion och alla har fått sagt sitt.

Tydligen helt fel - förstår inte varför man har gjort en akvarisida egentligen - vore bättre om man satsat på en stavningssida istället. Det är tydligen intressantare att diskutera än fiskar[:(]
Akvaristiska hälsningar
Kjell
#69 - 9 december 2003 09:21
PS. Väl, stavas för övrigt bara med ett "L" DS

Ja du ser, min mor har påpekat detta gång på gång när hon läst på min hemsida, och varje gång jag skriver så tänker jag på det, men skriver fel ändå för att jag, som sagt, är lite bättre på det tekniska än det språkliga. Ä:et är ju faktiskt kort eller vad det heter. Det är inte lätt med alla undantag.
Tacka vet jag matte och fysik, där är det ont om undantag.

/heeke

PS
Ber om ursäkt, jag hade inte uppdaterat så jag missade att ämnet var officiellt avslutat.
DS
Kjell Fohrman
Administrator
#70 - 9 december 2003 09:31
citat:
------------------------------------------------------
-------------------------------------------------

Tydligen helt fel - förstår inte varför man har gjort en akvarisida egentligen - vore bättre om man satsat på en stavningssida istället. Det är tydligen intressantare att diskutera än fiskar
Akvaristiska hälsningar
Kjell
#71 - 9 december 2003 09:34
Ursprungligen skickat av Kramfors

Sune, diskussion stavas ordet.

Jag visste att det skulle bli fel, satt och bollade fram och tillbaka med mina s. Och se jag valde fel .... Jag har blivit en Analfabet ..........
#72 - 9 december 2003 09:37
Men hörrni! Visst är det bra att skillnaden i intelligensen inte sitter i stavningen!! Tänka sig att det bakom felstavningar kan innesittas stoooor kunskap och förståelse. Finns detsamma hos svensfröken?
Kjell Fohrman
Administrator
#73 - 9 december 2003 09:38
citat:
------------------------------------------------------
-------------------------------------------------

Tydligen helt fel - förstår inte varför man har gjort en akvarisida egentligen - vore bättre om man satsat på en stavningssida istället. Det är tydligen intressantare att diskutera än fiskar
Akvaristiska hälsningar
Kjell
#74 - 9 december 2003 09:42
Ursprungligen skickat av Poseidon

Vad är det NI igentligen vill!!!

Lära er att skötta ett akvarie på rätt sätt eller klanddra på den eller dom som ger er hjälp...pga han eller hon inte skriver på det korrekta svenska sättet ni vill att den gör...!!!

Ta å skärp er nu!!!...vi ä inte mer än människor å alla gör vi fel.

Detta är tillägnat alla som tror sej vara från Svenkaspråk-akademin eller till alla dä nya svenkat-läraret ;-)

#75 - 9 december 2003 09:49
Jag förstår inte vad du menar "Poseidon" [;)]
Kjell Fohrman
Administrator
#76 - 9 december 2003 09:55
citat:
--------------------------------------------------------------------------------
--------------------------------------------------------------------------------

Akvaristiska hälsningar
Kjell
#77 - 9 december 2003 10:29
Om du är missnöjd med att diskussionen fortgår så lås ämnet, du är ju boss!
#78 - 9 december 2003 10:39
Vilket ämne? Menar du svenska språket, internetspråk, stavning, dyslixi ? [;)]
#79 - 9 december 2003 10:44
Denna tråd var verkligen ett bottennapp på forumet...

Lås tråden, Kjell. Det finns lämligare ställen på
nätet att diskutera stavning än på ett akvarieforum.
#80 - 9 december 2003 10:46
Halloj
Glid in i fiskfållan igen!!!

Tips på malar som äter mycket alger till ett 222liters med 2 ancistrusar????
#81 - 9 december 2003 11:20
Jag gillar språk och kan tyvärr inte låta bli att fortsätta på tråden. Uppenbarligen är ämnet engagerande och rör upp starka känslor. Det visar väl att det finns ett behov att få lufta sina åsikter i frågan oavsett ståndpunkt, och det tycker jag ska vara tillåtet även i ett akvaristforum. Språket berör ju oss alla!
MVH / Lena
Kjell Fohrman
Administrator
#82 - 9 december 2003 11:34
Om du är missnöjd med att diskussionen fortgår så lås ämnet, du är ju boss!

Så länge inte någon bryter mot dom etiska reglerna så låser jag inte tråden.
Däremot tycker jag att det är sorgligt att detta är den tråd de senaste veckorna som väckt mest engagemang.
Vem sjutton bryr sig om fisk - jag kan förstå att folk engarerar sig i att folk svälter ihjäl eller dödas av bomber, sjukvården rustas ner osv. Då kan jag förstå att fiskarna och hobbyn hamnar i bakgrunden, men så är det inte. Det som engagerar mest är tydligen om vi stavar rätt eller inte - sorgligt[:(][:-28][:-118]
Akvaristiska hälsningar
Kjell
#83 - 9 december 2003 12:01
Det verkar finnas en krigisk instinkt i oss. På alla forum jag varit på så är det alltid bråk-trådarna som engagerar mest.
Och instinkten finns även hos mig, så nu måste ju jag kasta in min åsikt också... [;)]

Jag har inget emot slarvfel eller människor som uppenbart har dyslexi. Har haft en chef med denna sjukdom, så det handlar nog om vana. MEN däremot när människor medvetet skriver konstigt, som tex SMS- eller internet-svenska, av orsaken att de tycker det är coolt.
När förkortningar används av typen
lr - eller
d - det
ql - kul
Stör mig även på när människor, som uppenbart kan stava rätt, skriver ett helt inlägg med bara liten, alt stor, bokstav och utan några som helst skiljetecken.

Sms/internet svenska kan jag acceptera i de fora de är till för, dvs korta snabbmeddelanden eller i chatt. Men när man har gott om tid att skriva riktigt och har ett riktigt tangentbord att tillgå, som man har när man skriver ett inlägg här, så har dessa nyförkortningar eller skijeteckensslarvet inget i texten att göra.

Att jag sedan är språknörd och även skriver så korrekt svenska jag kan i SMS, hör väl kanske till saken...
[:)]

PS. Scalare, stavas väl med C!?
Jag har läst om alla dessa Skalare, och funderat på om det var nåt populärnamn på nån konstig Ciklid eller nåt, som skalar växter eller frukt...
#84 - 9 december 2003 12:12
Skalar verkar ha olika stavning faktiskt... Endel använder C andra använder K.

#85 - 9 december 2003 12:24
Jag går efter det latinska namnet Pterophyllum scalare. En del skriver Skalar, andra Skalare. En sak som däremot är lite humoristiskt är att en del tror att de heter skalare (som i potatis-skalare). Det kan vi väl vara överens om att det inte är riktigt. Ett korrekt uttal torde vara [skala:r] (med långt a på slutet)

Annons