nog ingen skillnad på x04 och x05 modellerna direkt men det finns inga snoddar som håller slangen i bygeln på x05 så den glider liksom inuti så uyblåset halkar hela tiden upp...! slamrar en hel del från impellern men har tystnat lite med tiden! Men jag har inte märkt några problem med att det rinner över när man tar av motordelel! men jag har märkt att o-ringen inte håller tätt när man vickar på filtret, dock endast när filtret är avstängt! i förhållande till tetratec och aquael så känns fluvalen Väldigt "plastig" men de sålde endast fluval på min lokala affär så därför blev det en sån! Men som sagt så är det lite för tidigt för mig att sätta ett helhetsbetyg på detta filter:)heeke skrev:Har dom gjort om mycket sedan X04 modellerna?
Jag har ett 404 men något problem med slangfästen har jag då inte märk, det sitter en "bygel över karkanten med sugplopp både på in och utsidan, sen är den ribbade slangen fäst med gummisnodsliknade snoddar på ett par ställen. Den slangen kan inte glida alls eftersom snodden ligger i ribborna på slangen.
Ljudvolymen kan jag till viss del hålla med om, den låter en del innan man blir av med all luft vilket kan vara knivigt.
Jag håller också med om att den är lite bökig att ta isär och sätta ihop (motorenhet och behållare). När man ska ta loss motorenheten så blir det oundvikligt blött på golvet.
åheim skrev:Heeke du har väl haft din 404 ett tag och jag undrar hur slangarna fungerar i längden, om de kläggar igen i vecken och tappar flöde...
åheim skrev:som sagt så har jag i dag installerat en fluval 205 i mitt 180Liters och sedan tidigare har jag en tetratec ex 700 som är ett lättskött filter och riktig kavlitetskänsla i, MEN slangarna är så smala och sätter igen på bara 1 vecka och flödet blir då bara 200L/tim :( och det tycker jag är DÅLIGT! FLUVALEN däremot är starkare och cirkulerar vattnet bra MEN vid montering så kände man den genomgående dåliga kvaliten i alla detaljer, kändes som nån billig pryl från Toys`r us och den arbetar minst sagt högljutt! Jag fattar inte att det ska vara så svårt att få tag i ett filter som uppfyller alla önskemål som man har på ett filter[:(!] fästene som ska hålla fast utblåset håller inte fast slangen som den ska så slangen glider upp inuti höjet och utblåset hamnar vid vattenytan och vatten sprutar och skvalpar, fixade det med en gummisnodd... men ändå! dåligt fluval! jag ska ge filtret ett par månader och se om det tystnar och ifall den klena värdelösa låsanordning som håller fast slangenheten håller!!! Annars kommer jag göra mig av med den.... Så till den som funderar på detta filter så kan jag inte rekommedera det än iallafall, vi får se om jag ändrar mig om ett par månader;)
åheim skrev:det är inte problemet, filtret blir inte igensatt utan bara slangarna! och det hjälper marginellt att jag sätter en filterpatron på insuget!
ja det kan man undra.. vilka tetratec modeller har du?rsoderberg skrev:Undra varför det inte blir det i något av mina 5st ytterfilter?
åheim skrev:ja det kan man undra.. vilka tetratec modeller har du?
fan att vi ska ha sån otur:D:D:Drsoderberg skrev:Ett dåligt ex kanske?
Alla säger att eheim classic är så bra men mitt suger :)
åheim skrev:fan att vi ska ha sån otur:D:D:D
ja jag önskar jag kunde använda mitt tetratec för det är ett underbart filter OM jag kunde få den att pumpa vatten ordentligt och jag säger OM:mad::mad::mad: jag provade den till mitt 54Liters och där var den lagom flöde men jag har redan ett suveränt hamburgerfilter i det karet så tetratecen åker längst in i garderoben[:o] Om jag i framtiden skulle våga mig på att köpa ett tetratec till vågar du gå i godo då att det kommer va bra drag i det då soderberg;):Drsoderberg skrev:Ja Åheim
Nu har eheimet åkt ut, det står ett tetra-tec ex1200 där istället nu.
Gud vad skönt.
Ett jla drag, tyst, enkelt.
rsoderberg skrev:
Alla säger att eheim classic är så bra men mitt suger :)