startat upp en fluval 205!

#1 - 13 november 2007 21:14
Jippiiiiiii!
#2 - 14 november 2007 07:05
Kan nog inte hålla med dig alls om denna pump, förutom att slangfästerna e lite dumma.
min Pump känns iaf förutom ovan, som riktigt bra kvallité. Å min är supertyst, så där finns absolut inget att klaga på ljudvolymen.
/Jimmy
#3 - 14 november 2007 08:15
Har dom gjort om mycket sedan X04 modellerna?
Jag har ett 404 men något problem med slangfästen har jag då inte märk, det sitter en "bygel över karkanten med sugplopp både på in och utsidan, sen är den ribbade slangen fäst med gummisnodsliknade snoddar på ett par ställen. Den slangen kan inte glida alls eftersom snodden ligger i ribborna på slangen.

Ljudvolymen kan jag till viss del hålla med om, den låter en del innan man blir av med all luft vilket kan vara knivigt.

Jag håller också med om att den är lite bökig att ta isär och sätta ihop (motorenhet och behållare). När man ska ta loss motorenheten så blir det oundvikligt blött på golvet.
#4 - 14 november 2007 10:30
heeke skrev:
Har dom gjort om mycket sedan X04 modellerna?

Jag har ett 404 men något problem med slangfästen har jag då inte märk, det sitter en "bygel över karkanten med sugplopp både på in och utsidan, sen är den ribbade slangen fäst med gummisnodsliknade snoddar på ett par ställen. Den slangen kan inte glida alls eftersom snodden ligger i ribborna på slangen.

Ljudvolymen kan jag till viss del hålla med om, den låter en del innan man blir av med all luft vilket kan vara knivigt.

Jag håller också med om att den är lite bökig att ta isär och sätta ihop (motorenhet och behållare). När man ska ta loss motorenheten så blir det oundvikligt blött på golvet.
nog ingen skillnad på x04 och x05 modellerna direkt men det finns inga snoddar som håller slangen i bygeln på x05 så den glider liksom inuti så uyblåset halkar hela tiden upp...! slamrar en hel del från impellern men har tystnat lite med tiden! Men jag har inte märkt några problem med att det rinner över när man tar av motordelel! men jag har märkt att o-ringen inte håller tätt när man vickar på filtret, dock endast när filtret är avstängt! i förhållande till tetratec och aquael så känns fluvalen Väldigt "plastig" men de sålde endast fluval på min lokala affär så därför blev det en sån! Men som sagt så är det lite för tidigt för mig att sätta ett helhetsbetyg på detta filter:)
#5 - 14 november 2007 12:27
Hagen skriv själva så härför X05 serien: "Updated rim connector for secure hose connection", antar att "rim" i detta fallet är kanten på karet.
Misslyckad uppdate får man väl kalla det för då.

Min 404 har jag dessutom till sköldpaddskaret så där river paddorna omkring med in/utblåset också, men det är inga problem, dom sitter.

Vattnet rinner inte över på 404:an när man tar bort motordelen, däremot är det så tight att få av så man får rucka lite fram och tillabaka och sen händer inget och sen inget och sen lostnar det, då är det lätt hänt att det "skvimpar över lite".
#6 - 14 november 2007 12:40
Kollade precis på X05 manualen. Några varv med typ el-tape runt slangen inne i böjen borde lätt kunna lösa problemet. Antar att locket på böjen klämmer åt lite för dåligt.
#7 - 14 november 2007 13:06
heeke skrev:
Kollade precis på X05 manualen. Några varv med typ el-tape runt slangen inne i böjen borde lätt kunna lösa problemet. Antar att locket på böjen klämmer åt lite för dåligt.
huvet på spiken Heeke:D jag tog en gummisnodd och virade runt istället för eltejp!
#8 - 14 november 2007 13:08
Heeke du har väl haft din 404 ett tag och jag undrar hur slangarna fungerar i längden, om de kläggar igen i vecken och tappar flöde...
#9 - 17 november 2007 14:23
Nu har filtret pumpat i 4 dgr och filtret har tystnat väldigt mycket och susar nu mest:) jag måste faktiskt ge filtret lite credit för när jag precis installerat det var jag skeptisk... Men nu börjar jag gilla filtret för det är kraftfullt och numer tyst. väldigt lätt att hålla på med också så jag tror faktiskt att jag kommer bli riktigt nöjd med detta filter;)
#10 - 17 november 2007 14:59
Fluval är faktiskt billiga och ahr hyfsad kvalitet.
Har själv ett fluval 204 och 304...
Tycker att de funkar bra bara man sköter filter rengöringen ordentligt...
Dock så tycker jag att slangarna är lite dumma...
är ju spiralslangar och i dem sätter det sig en hel del klägg.
Dock så har jag bytt slangar till samma variant som eheim filtrerna har o nu funkar de.
Angående ljudnivån så tycker jag nästan att tetratec och eheim ytterfilter låter mera än fluvalen.
#11 - 17 november 2007 15:47
det där med att slangarna sätter igen var ett JÄTTE problem på mitt tetratec ex700!!! det satte igen i den smala slanganslutningen till slangenheten och detta tog bara 1 vecka och jag vägrar ta bort slangarna och rengöra så ofta! flödet gick på 1 vecka ner till ca 200L/tim så i hur bra filtret var i övrigt så var värdelöst till mitt 180L därför köpte jag fluvalen!
#12 - 17 november 2007 18:02
åheim skrev:
Heeke du har väl haft din 404 ett tag och jag undrar hur slangarna fungerar i längden, om de kläggar igen i vecken och tappar flöde...

Jag har mitt i sköldpaddskaret där det är mycket skit som åker in i filtret vid matdags. Mycket växtdelar mm.
Att det sätter igen i slangarna har jag inte märkt, däremot sätter insugs "gallret" igen, men det beror som sagt på att det är mycket löst skit i karet.
#13 - 17 november 2007 18:42
heeke: har du ex 700 eller 1200.an? och hur stort kar har du?
#14 - 17 november 2007 18:45
Tack Heeke det var vad jag ville veta:)
#15 - 17 november 2007 19:43
åheim skrev:
som sagt så har jag i dag installerat en fluval 205 i mitt 180Liters och sedan tidigare har jag en tetratec ex 700 som är ett lättskött filter och riktig kavlitetskänsla i, MEN slangarna är så smala och sätter igen på bara 1 vecka och flödet blir då bara 200L/tim :( och det tycker jag är DÅLIGT! FLUVALEN däremot är starkare och cirkulerar vattnet bra MEN vid montering så kände man den genomgående dåliga kvaliten i alla detaljer, kändes som nån billig pryl från Toys`r us och den arbetar minst sagt högljutt! Jag fattar inte att det ska vara så svårt att få tag i ett filter som uppfyller alla önskemål som man har på ett filter[:(!] fästene som ska hålla fast utblåset håller inte fast slangen som den ska så slangen glider upp inuti höjet och utblåset hamnar vid vattenytan och vatten sprutar och skvalpar, fixade det med en gummisnodd... men ändå! dåligt fluval! jag ska ge filtret ett par månader och se om det tystnar och ifall den klena värdelösa låsanordning som håller fast slangenheten håller!!! Annars kommer jag göra mig av med den.... Så till den som funderar på detta filter så kan jag inte rekommedera det än iallafall, vi får se om jag ändrar mig om ett par månader;)

[SIZE=3][FONT=Times New Roman]Konstigt, jag har 3st tetra-tec ytterfiler och de har inte satt igen sig på över 1år nu. Men det finns en sak du kan göra så slipper du göra rent filtret i tid och otid. Sätt en filterpatron på insuget, sedan är det bara att ta upp och rengöra det ibland medan du nästan aldrig behöver göra rent ytterfiltret eftersom du förfiltrerar.[/FONT][/SIZE]
#16 - 17 november 2007 22:12
det är inte problemet, filtret blir inte igensatt utan bara slangarna! och det hjälper marginellt att jag sätter en filterpatron på insuget!
#17 - 17 november 2007 22:25
åheim skrev:
det är inte problemet, filtret blir inte igensatt utan bara slangarna! och det hjälper marginellt att jag sätter en filterpatron på insuget!

Undra varför det inte blir det i något av mina 5st ytterfilter?
#18 - 17 november 2007 22:54
rsoderberg skrev:
Undra varför det inte blir det i något av mina 5st ytterfilter?
ja det kan man undra.. vilka tetratec modeller har du?
#19 - 18 november 2007 08:38
åheim skrev:
ja det kan man undra.. vilka tetratec modeller har du?

2st 600 och 1st 1200. Jag har även ett am-top 1200 och ett eheim 2217 som bara krånglar. Am-top fungerar bra men jag tycker att delarna är meckiga att hålla på med, så när det blir köp av fler så kommer jag att köpa fler tetra-tec.
#20 - 18 november 2007 14:38
jag fick lov att köra ett innerfilter parallelt med tetratecen för att få tillräcklig cirkulation i karet men jag vill inte ha massa teknik i karet så om det i framtiden blir någon fler tetratec så blir det 1200.an!

soderberg: har du mätt flödet på dina ex 600 någon gång? jag menar man kan ha väldigt olika åsikter om vad som är bra flöde eller inte...
#21 - 18 november 2007 18:28
Ja mina 600 ger ungefär 400 l/h men dom är packade med material och torv, så det är inte så konstigt och det blir ungefär samma förlust som mitt eheim och am-top. Sedan spelar naturligtvis lyfthöjden och längden på slangarna roll på alla ytterfilter. Nu ska jag inte ha så mycket cirkulation i dessa akvarier som de används för, innevånarna är scalarer och de vill ju inte ha för mycket cirkulation.
#22 - 18 november 2007 18:34
det måste vara nåt fel på mitt i såfall! min 700.a pumpar 340L/tim med rengjorda slangar och efter 1-2veckor inte mer än 200 och filtrermaterialet har inte gjort nån skillnad, jag har tom. kört utan material men det gav ingen förbättring... vad kan vara fel?
#23 - 19 november 2007 06:01
Ett dåligt ex kanske?

Alla säger att eheim classic är så bra men mitt suger :)
#24 - 19 november 2007 09:30
rsoderberg skrev:
Ett dåligt ex kanske?

fan att vi ska ha sån otur:D:D:D
#25 - 20 november 2007 05:59
Ja några måste ha det också :)
#26 - 21 november 2007 08:06
Hmmm...ibland är det den mänskliga faktorn som spelar in...ibland är det teknikens brister.
Men med lite kunskap och fackmanna mässig erfarenhet så brukar man kunna skrämma liv i de mest illavarande felen.
#27 - 24 november 2007 18:07
åheim skrev:
fan att vi ska ha sån otur:D:D:D

Ja Åheim
Nu har eheimet åkt ut, det står ett tetra-tec ex1200 där istället nu.
Gud vad skönt.
Ett jla drag, tyst, enkelt.
#28 - 25 november 2007 16:52
rsoderberg skrev:
Ja Åheim

Nu har eheimet åkt ut, det står ett tetra-tec ex1200 där istället nu.

Gud vad skönt.

Ett jla drag, tyst, enkelt.
ja jag önskar jag kunde använda mitt tetratec för det är ett underbart filter OM jag kunde få den att pumpa vatten ordentligt och jag säger OM:mad::mad::mad: jag provade den till mitt 54Liters och där var den lagom flöde men jag har redan ett suveränt hamburgerfilter i det karet så tetratecen åker längst in i garderoben[:o] Om jag i framtiden skulle våga mig på att köpa ett tetratec till vågar du gå i godo då att det kommer va bra drag i det då soderberg;):D
#29 - 25 november 2007 17:15
rsoderberg skrev:

Är väl bra att filtret suger. Kunde inte hålla fingrarna i styr bara, sorry. Eheim 2217 14st som tuffat på i över 10år minst. Finns nog måndagsexemplar av dom oxå.

Annons