Startar upp ett 450l akvarium å fått "mögel" på mina rötter

#1 - 27 juni 2010 21:46
Hej

Startar upp mitt akvarium och har haft de uppe nu i en vecka men enbart vatten i. Har haft i Stress Coat och Stess Zyme men två av mina rötter har fått en möglande hinna på sig så dom är helt ludna. Hur kommer det sig att dom blir det? Har bara korallsand, stenar och rötter samt pump och doppvärmare. Som skriviet ovan har det bara stått vatten i det då dom rådde mig att ha det igång två veckor innan jag sätter ned fiskarna i det.

Mvh Anna
#2 - 27 juni 2010 22:36
Visst ser den vacker ut? Nej, skämt åsido har mitt ena kar just sådana problem som nu äntligen har börjat lösa sig. Ge rötterna tid (några månader nog) så lossnar luddet allt eftersom.
Det verkar som om nya kar får luddet medan ett inkört oftare åker på en vit utträngande massa. Oavsett hur det yttrar sig tror jag ock många andra att det helt enkelt handlar om rester av sav eller liknande som svamp och bakterier ger sig på tills balans är uppnåd i karet.

Angående att låta karet vara igång innan fiskarna kommer så startar inte någon riktig inkörning före någonting skitar ner i karet. Kolla in artiklar har på zoopet och läs nybörjartråden/-forumet så du slipper göra nybörjarmisstagen. Det var ett halvår sedan jag började på riktigt och forumet hjälpte mig att undvika det mesta.
#3 - 27 juni 2010 23:04
Hej

Tusen tack för ditt tips. Satte mig och läste igenom artikeln. Dock så viste jag det mesta redan då jag sen några år sedan hade ett 80 l, 120 l, 375 l och ett 500 l. Däremot har jag nog inte tänk på fiskarna. Har nog alltid bara kört i fiskarna men denna gång tänkte jag att jag skulle göra som man skall göra. Dock så har jag nog aldrig haft problem med "möglande" rötter men då vet jag de. Alltid bra att veta. Dock tog jag precis upp dom rötterna och tänkte skrubba dom rena. Har precis tagit hem stenar som jag har kokat rena så jag kan bygga grottor och så har jag en sån här sticka som man mäter värdena i så jag vet vad jag har... Aquavital Multistick. Dock blev jag inte så vis kändes det som. Tror jag fick ett hum om vilket ph värde jag hade i akvariumet.

Har nog inte så mycket fiskar... eller jo lite mer än vad som stod i artikeln. Har införskaffat mig 1 black Ghost, 2 silverhajar, 2 paroonhajar och så två "catfish" som var små. Dock så kanske jag har tagit mig lite hals över huvudet när det gäller paroonhajarna. Insåg att jag kanske har ett alldeles för litet akvarium men än så länge är dom ju kvar på akvarieaffären och vist har man märkt att fiskehandlarna inte alltid kan sina saker. Dom har själva en paroonhaj som är runt 30-40 cm i ett 100 liters akvarium Vet inte riktigt hur dom tänkte... inte många som gör dock och jag blir lite sur på sånt men utbytet är lite här på ön och jag har redan påpekat för dom att dom har alldeles för lite akvarium för den men men... Nu snart här tänkte jag försöka införskaffa ett akvarium runt 700 liters (gärna större) och där tänkte jag väl att mina paroonhajar skulle få bo i tillslut så vi får väl se... annars får jag kanske se om någon annan med betydligt större akvarium vill köpa dem. Annars får jag nog kontakta, aqua museumet... men men ett lite senare problem...

Nu bablar jag på... men tusen tack för tipset.

mvh Anna
#4 - 27 juni 2010 23:23
Jag vill inte förstöra min "aquascape" och riva loss rotade växter på rötterna så jag ville inte ta ur dem. Lyx du har som kunde ta och skrubba dem (även om det kan komma tillbaka). Mina fiskar i 60l verkar dock uppskatta pälsen och är ofta där och rotar. De verkar hitta något då de smaskar efter bökandet. Dina är dock lite större!

Aha, du är mer erfaren än jag med andra ord! Man kan pytsa i fisk sådär, så länge man inte pytsar i för mycket eller liknande. Går det bra så har man ju uppnått målet! Tur att du iaf förutsett framtida problemen och försöker göra något åt dem, alla gör vi misstag.

Usch, jag försökte använda stickor men märkte snabbt hur usla de är. Det är nästan pengar i sjön.

Annons