startar 50liters

#1 - 11 januari 2009 09:30
Hej!

Håller på att starta ett 50liters. Några frågor. Vilken pump? Någon som har förslag på en billig?

Vilka beredningsmedel behövs? Behövs det några?

Målet med akvariet är att ha lekande fisk, först guppy, samt yngel. Något man bör tänka på?

ojkooj

ps. akvariet är gammalt. Från 50-talet. I rampen sitter två glödlampor. Bör man bygga om den till en lysrörs och sådana fall vet någon vart jag kan läsa om något sådan? ds
#2 - 11 januari 2009 11:20
Dena här tråden http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=107287 kommer förmodligen ge dig stor hjälp i dina initiala steg.
Sen råder jag dig att söka på forumet för att det ger ett stort mervärde då man stöter på saker som man inte visste att man behövde veta ;)
Har du sedan frågor som du inte fått svar på så ställ dom.

Det är inte min mening att låta frånstötande till dina frågor, men när jag (inte allt för länge sedan) startade mitt första kar lärde jag mig otroligt mycket bara genom att söka i detta forum.

När det gäller dit akvarium skulle jag råda dig att silikonera om det (om det inte redan är gjort nyligen) då det har ett par år på nacken. Det är inte svårt och kommer att kännas betydligt tryggare.

/Peter
#3 - 11 januari 2009 12:57
Mitt råd är att inte köpa någon "billig" pump...dom krånglar oftast och håller inte vad dom lovar..

Till ditt 50L akvarium skulle jag rekomendera ett Eheim Aquaball 2208. Jag köpte mitt för 269kr. Men det kostar lika olika beroende på vart man bor.

Annons