[quote=Leonard;896262]
1) Blir det för mycket fisk i ett 102l kar? Ska jag bara ha snäcklekare + Syndotis petricola?
2) Hur många Syndotis petricola ska man ha för att dom ska trivas, är det bäst med 1, 2 eller 3st (är det gruppfiskar, som botior eller ensamlevande)?
3) jag köper en cirkulationspump till filtret, en Aquarium System New-Jet 1200 (400-1200l/h), den borde väl vara lagom, och så sätter jag utströömet vid ytan, så att vattnet berikas med syre =)
4) Är det bra att ha några liter Zeolith i filtret att ha som förebyggande för nitrit och ammoniak/ammonium? Jag tror det kan hjälpa, fast det kan ju göra att jag inte ser om jag "har" nitrit när jag testar vattnet iof...
5) Jag fattade inte vad dessa småkalkstenar skulle hjälpa till (som man har under sanden), nån som kan förklara?
6) tycker ni jag ska ändra på någonting i min planering?
Nu blev det lite mkt frågor.[/quote]
Ska försöka svara på dina frågor så gott jag kan, du verkar ha tänkt på precis samma sätt som jag bortsett från att jag har bakgrund på långsidan istället och avser att köra med ett externt filter. Har en
bild här.
1. Syndotis tycker jag blir något stor att ha i ett 100 liters kar med tanke på att du dessutom ska köra BTN så blir det ännu mindre plats, så min mening är att det blir lite trångt där.
2. Det bästa är att starta med ett mindre stim (även om den är en ensling) och inte ha den ihop med väldigt små fiskar då dessa kan betraktas som byten (från artbeskrivningen).
3. Det bör räcka att tänka på är att sanden flyttar sig väldigt lätt iallafall biltemas blästersand har för tillfället en fluval 3+ och ett powerhead 20 för cirkulation och det blev ett stort hål i ena änden av karet i sanden. Har nu utblåset strax vid ytan istället och då slapp jag det problemet.
4. Kan jag tyvärr inte svara på, jag gjorde dock som så att jag tog "gammalt" vatten från ett av mina andra kar + lite skitt filtermaterial och har kört med nitrivec har inte kunnat mäta nån nitrit än så länge har varit i gång med fiskar ca. 1 vecka nu bara iofs. Har slängt i ett gäng vattenpest också för att bidra till bättre vattenkvalitet dessa ska bort så småningom när karet blivit inkört och jag ska endast evt. ha nån vallisinera.
5. De små kalkstenarna (funkar med vilka som helst egentligen) är till för snäckorna att "landa" på så det uppstår lite utrymme mellan snäckorna och bottnen som ynglen kan ta skydd i.
6. Börja som du tänkt man ändrar alltid lite i efterhand, själv jagar jag fortfarande stenar till mitt stenröse har bara en liten hög för tillfället.
Hoppas detta kan vara till nån hjälp det finns rätt mycket tips och råd i denna tråden om man läser alla inläggen.