Starta ytterfilter?

#1 - 17 juli 2006 13:33
Hur ska man egentligen göra för att starta ett ytterfilter?, har ett som inte vill komma igång hur jag än gör.
#2 - 17 juli 2006 16:00
ser man till så att filtret är fullt med vattnet och att slangarna är fyllda med vatten så ska det hoppa i gång tycker jag
#3 - 17 juli 2006 16:09
Rasslar det om det men inget vattensprut kolla så det inte är en luftficka alldeles under locket i filterburken. Vicka lite åt olika håll isf, kolla att slangar sitter som dom ska efteråt i akvariet oxå. Ingen luftficka öppna och kolla så inte magneten släppt från "propellern" är det så får du köpa ny impeller. Du kan prova att skaka själva pumpen om den är heltyst, har man tur så. Eller så är pumpen död helt enkelt.
#4 - 17 juli 2006 22:37
Filtret fungerar perfekt när jag har det ståendes på golvet med en tunna vatten brevid och kör, men när jag kopplar det till akvariet vill det inte komma igång.
Antar att jag får trixa och greja imorgon ett tag så kommer det nog igång, eller ni har inga andra tips?
#5 - 18 juli 2006 09:57
Se till att slangarna inte blir vikta någonstans, sen kan du efter att filtret och slangarna är fyllda med vatten ta ut utblåsslangen till en stor hink på golvet, en havert ska starta då, stoppa i och dra ur kontakten till pumpen pumpar själv. Insuget ska naturligtvis vara i akvariet, när pumpen pumpar drar du bara ut kontakten och lyfter upp utblåsslangen till akvariet, stoppa i kontakten igen och du är igång.
#6 - 18 juli 2006 11:49
Fyll filtret så mycket det går...
Sug i utblåset och få igång häverten och i med kontakten och filtret tyffar igång.

Det slår aldrig fel :)

Mvh Peter
#7 - 18 juli 2006 13:08
Om man inte har en eheim 2229. Där fick jag hålla för luftslangen för att få igång häverten.
#8 - 18 juli 2006 16:37
Vad är det för pump?
#9 - 18 juli 2006 19:18
En Fluval 303, som läckt osv men har tätat och fixat till den nu.
Har dock inte testat att få igång den nått idag, får bli imorgon
#10 - 18 juli 2006 19:22
Inget med saken att göra. Men tror jag behöver nya glasögon. Läste Eheim i första inlägget hur jag nu lyckades med det? Hoppas du får igång den ändå.

Annons