Starta växtakvarium

#1 - 13 juli 2004 11:51
Tänkte start ett 100 liters och vill ha några uppslag på växter jag kan lyckas med. Tänkte samtidigt ha några yngelfödare och har ett ph runt 7.
#2 - 13 juli 2004 11:56
Berätta lite mer om ditt akvarium. Ska du ha CO2 gödning? Hur mycket ljus har du?
#3 - 13 juli 2004 12:24
HAr en lysramp med ett rör i och har funderat på om jag skulle ha dubbla rör. Borde jag ha CO2 gödning?
#4 - 13 juli 2004 13:21
Om du skall ha co2 gödning eller inte är upp till dig. Svaret på din fråga blir väldigt olika beroende på om du har co2 eller inte.

För att klara annat än dom absolut lättaste växterna bör du ha ca 0,3-0,5 lysrör per liter vatten i kar utan co2 och 0,5-1,0 w per liter i co2 berikat kar.

Sen när du har bestämt dig för kar med eller utan co2 tillsats kan vi svara på din ursprungsfråga.
MVH
Magnus
#5 - 13 juli 2004 13:26
Läs här (defdacs växtakvarieintro)
http://www.hjortgatanszoo.se/main/default/default.cfm?navID=128

och sök även på de olika sakerna här i forumet. Sedan kan du bomba med frågor. Lite planering och du kommer att lyckas mycket bättre.
#6 - 13 juli 2004 13:46
Tack!
#7 - 13 juli 2004 13:53
Ja det är mycket enklare om man bestämt sig för vilket utseende man eftersträvar. Är det Amano-stuket eller räcker det helt enkelt ett akvarium med växter?

Om du bara är ute efter lite grönt tillsammans med dina ungfödare så skulle jag köra enkla bikarbonatväxter typ Vallisneria, Javaormbunke, Hornsärv, Vattenpest etc.
#8 - 13 juli 2004 15:40
Jag har skrivit en praktiskt inriktad introduktion om hur man startar ett växtakvarie, på akvarieguiden. http://www.akvarieguiden.nu/artiklar.php?go=visaart&id=80
#9 - 15 juli 2004 11:32
Trevligt med en massa hjälp! Nu har allt börjat utkristalisera sig. En fråga kvarstår dock. Vad bör jag tänka på angående botten. Hur bör gruset vara, bottegödning eller inte?
Nyfiken elev...
#10 - 15 juli 2004 11:56

Hur bör gruset vara, bottegödning eller inte?

Det beror fortfarande på hur du hade tänkt köra.

Low-tech utan CO2 och marginellt med ljus: Fet botten av en massa näringsfattig jord som bryts ner och på så sätt skapar en viss CO2-depå.

High-tech med CO2 och perfekt vattengödning: Botten är oväsentlig, välj det bottenmaterial du tycker är snyggt och lätt att plantera i.

Överlag ska du akta dig för att trycka ner saker i bottnen som har lätt att färga vattnet med en massa näringsämnen, såsom lera (ökar järnhalten enormt).

Annons