Du har ganska så gott om frågor, men jag skall försöka att förklara en del. Jag tror dock inte att du kan lära allt på ett forum. Att läsa böcker och att göra egna misstag är en del av lärandet, ge inte upp.
Anledningen till att jag inte svarade i denna tråd innan olyckan är att jag inte har någon erfarenhet av mäsk, men jag har massor av erfarenheter av co2 så nu rycker jag in. Du får dock ha lite överseénde med att det ibland blir lite komplicerat för dig, jag är nog inte den bästa på pedagogik och det här är ett inte alltför lätt ämne.
Jag vill ha så att växterna växer snabbare, fast så att fiskarna överlever.
Det är vad vi alla vill [;)]
Jag tar upp syrestenen över natten
Mycket viktigt, som nämnts innan så tas co2 inte upp av växterna under natten.
Jag ska ha PH på 6.5-7.0. KH på 5-6.
Har du tittat på tabellen som länkats till innan? Här kommer en till:
http://www.csd.net/~cgadd/aqua/art_plant_co2chart.htm
Redan med dom värdena ligger du på den gula zoonen, du skall ligga på den gröna.
Gul zoon=farligt för fiskarna, om du kommer långt ifrån så dör dom. Det är vad som hände dig inatt.
grön zoon=bra för växterna....Om det är bra för fiskarna beror vartifrån dom kommer, i vilket fall så dör dom inte av co2 förgiftning här.
vit zoon= för lite co2 för optimal tillväxt av växterna. Det kan ändå vara bra att ligga här i början innan man har full koll, efterssom det faktiskt är bättre än ingen co2 tillsats alls.
*Hur långt ner ska jag ha syrestenen ?
Det är individuellt från kar till kar, det beror bland annat på cirkulationen i karet och hur mycket växterna tar upp. Därför är det väldigt viktigt att ha bra mätinstrument och checka av med tabellen hela tiden i början. Du måste helt enkelt lära dig hur ditt kar tar upp co2. När man lärt sig sitt kar så behöver man inte mäta så ofta. Det viktiga är att aldrig hamna i den gula delen.
*Hur finjusterar man PH och KH ?
Vi börjar med kh. KH finjusterar du genom att hälla i bikarbonat och sedan mäta. Efter ett tag har du lärt dig hur mycket bikarbonat det behövs, då behöver du inte mäta så mycket längre.
PH, då: ph finjusterar du genom att öka/minska upplösningen. Ökar upplösningen gör du genom att sänka syrestenen, sänker gör du genom att höja syrestenen. DVS, ju längre väg från stenen till ytan desto längre tid för co2 att upplösas...DVS ju lägre ph. Även detta måste du prova dig fram till försiktigt.
Jag har tänkt göra så här: När mäsken är slut, så rengör jag allt i akvariet och fixar till värdena i vattnet
När mäsken är slut så är det bara att göra en ny mäsk, att rengöra allt i karet och att fixa till värdena ser jag ingen anledning till. KH är det samma även om mäsken tar slut, ph får du ner igen så snart det börjar bubbla igen.
Det enda tillfälle du behöver kolla till kh är vid vattenbyte.
Sen kör jag med Co2 i en vecka. Sen kollar jag om värdena har förändrats mycket. Om de inte har det, så köper jag en räka. Om den lever i en vecka så köper jag 4 till. om de överlever så köper jag 2 fjärilsciklider. Låter det bra ?
Håll dig inom det gröna i tabellen så är det lugnt. Om växtakvarium är en religion så är co2 tabellen biblen.
*Hur vet jag om det är för mycket Co2 för fiskarna ?
Det vet du genom att mäta kh och ph för att sedan kolla i tabellen som jag gett dig. Om växtakvaristik hade varit en stat så hade co2 tabellen varit grundlagen.
*ska jag mäta en gång i veckan, ända tills jag vet att det är stabilt ?
Du skall mäta kh efter varje vattenbyte och justera....PH mäter du 3-4 ggr om dagen tills du har koll.
*var ligger gränsen till när värdena börjar förändras ?
Tyvärr så vet jag inte vad du menar med denna frågan. Om du inte fått svar på den i resten av detta inlägg så får du återkomma med en omformulerad fråga.
*Om det bubblar mycket, kommer det mindre Co2 i vattnet om man har syrestenen nära ytan ?
Det kommer alltid mindre co2 i vattnet om man för syrestenen närmare ytan.
Hoppas att du har fått bättre koll, svaret på det mesta är lite som "det beror på". Jag vet att det kan vara frustrerade i början, men ge inte upp, det klarnar så småningom när du lär dig hur just ditt kar fungerar/reagerar.
MVH
Magnus