Starta växtakvarium...

#1 - 5 maj 2004 17:40
Hej, idag så startade jag ett (blivande) växtakvarium. Just nu så är där bara sand, vatten, filter,lysramp och värmare. Jag ska använda Co2-gödning (PET-flaske-metoden). Jag har läst mycket på forumet, men jag har inte blivit mycket klokare. Jag vet hur man tillverkar själva "apparaten". Jag har fortfarande inte ett recept på bra mäsk. Snälla ge mig ett recept istället för att säga "Sök på forumet så kan jag loa att du vet allt !". Om ni har tid och ork så skriv gärna en steg-för-steg guide.

T.ex.
*blanda mäsken
*ha den i frysen 36 timmar
*vänta en timme
*sätt ner den i akvariet
Klart !
#2 - 5 maj 2004 18:11
Vet inte om det där bara var ett exempel men det var lite fel :)

Antingen kan du göra vanlig mäsk vilket består av:

*1 liter ljummet vatten (40-50 grader)
*En halv påse torrjäst (25 G)
*3-4 DL socker

Eller så kan du göra gelatinmäsk vilket ger ett mindre men mer balanserat flöde av CO2:

1 dl vatten blandas ihop med 2.5 msk gelatinpulver och 3-4 dl socker på i en kastrull som du sätter på spisen. Rör om väl tills första bubblorna börjar komma, ta då av den och häll upp i flaska eller vad du nu har. Ställ sedan in flaskan ute eller i kallt vattenbad. När flaskan är tillräckligt kall ställer du in den i kylen och låtyer den stå där ett dygn. Ta sedan ut flaskan och värm den till cirka 30-40 grader.

Blanda sedan ½-1 paket torrjäst med lite (en dl typ) 50 gradigt vatten och häll på blandningen ovanpå gelatinröran.

KLART FÖR ANVÄNDNING
#3 - 5 maj 2004 18:15
Behöver man inte ha den "vanliga" mäsken i kylen eller nåt sånt. Är det bara att köra ner den i akvariet när den är klar ?

När är gelatinmäsken tillräckligt kall när man har den ute eller i ett kallvatten bad ?
#4 - 5 maj 2004 18:28
1. Nej mäskan ska inte kylas eftersom jästsvamparna behöver värme för att börja föröka sig.
2. Egentligen kan du ställa in den direkt i kylen, det är ur energusynpunkt man inte ska göra det. Sätt in den när är 15 grader eller liknande.
#5 - 5 maj 2004 18:46
OK tack. Ska man ha reningsflaska och sånt till båda mäskarna ?
Ska slangarna vara kopplade likadant i båda mäskarna ?

Kan man göra dubbel sats ?
#6 - 5 maj 2004 18:56
Du kan göra hur många satser du vill, till dess att du får så mycket co2 att fiskarna dör...
Du behöver inte ha reningsflaskor till båda, men om du inte vill ha mäsk i karet så...
De ska vara kopplade likadant, annars fungerar det inte!

Mvh Malawi´n
#7 - 5 maj 2004 18:58
Om man gör dubbel sats, varar det längre eller kommer det mer ?
#8 - 5 maj 2004 20:27
Jag skulle nog säga lite både och.

Jag har gjort 4 dubbel vanlig mäsk och den har räckt i snart 3,5 veckor (bubblet är iofs värdelöst nu men endå) men dom första veckorna hade man 1-2 bubblor i sekunden. Se upp vid starten bara då bubblet kan gå upp mot en 4-6 bubblor/sek. Mina diskus stog och flämtade, hehe inte att rekommendera.
#9 - 6 maj 2004 05:27
OK. Tack så mycket ! jag ska köpa lite våxter och räkor idag.

Om jag gör färdigt Co2´n innan jag hinner skaffa växter, kan man göra nåt för att den inte ska pressa ut Co2 då ?
#10 - 6 maj 2004 06:35
Kör du gelatinvarianten kan du förbereda allt utom att hälla i jästen. Det är jästen som startar reaktionen så att säga. Utan gelatin är det igentligen inte så mycket att förbereda.
Har väl jäsningsprocessen startat så är det inte mycket du kan göra för att avbryta den.
#11 - 6 maj 2004 19:14
Nu har jag köpt en gräsplanta, ca 10 vallisneriaskott och nån växt som liknar svärdplanta, fast mindre. Jag köpte 4 amano-räkor och två fjärilsciklider. Jag blandade också mäsken för nån kvart sen. Hur länge tar det innan det börjar bubbla ? måste man skaka flaskan ?
#12 - 6 maj 2004 19:27
Hej!

Kommer att bubbla om någon timma, immorn kommer det att bubbla för fullt(pratar om mäsken).

För mig så räcke mäsken MYCKET längre om jag har i MKT socker (var noga så att sockret har löst sig ordentligt!).

Min mäsk nu har räckt i över en vecka med bra bubbel. Innan hade jag i mindre socker och en liten flaska och då räckte mäsken bara i några dagar.

= Kör med en stor flaska, jag kör med en 2liters flaska i ett 54liters kar!. Funkar skitbra! :D

/Niklas
#13 - 7 maj 2004 04:33
Nu är alla fiskarna döda ! även räkorna... Temperaturen är på 25, PH 6.5 och alldeles perfekt vatten (nästan).Vad gjorde jag för fel ? Det måste vara nåt med Co2´n ...
Där kommer ca 5 bubblor på 2 sek. i ett 37 liters kar. Jag har nyss vaknat, så när jag gick igenom mitt rum så hittade jag inte fiskarna så kollade jag ytan. [:-28][:-118][:-28][:-118] Mina fjärilsciklider var döda. Sen tände jag och kollade bottnen. Räkorna var också döda...[:-28][:-118][:-28][:-118]
#14 - 7 maj 2004 05:41
Vad har du för kh?
MVH
Magnus
#15 - 7 maj 2004 05:43
Varför har ingen nämnt i tråden att man kan överdosera co2? Varför har ingen länkat till en kh/ph tabell? Varför har ingen frågat vad mazi har för kh?
MVH
Magnus
#16 - 7 maj 2004 05:49
Värdena har ändrats bra mycket sen jag körde igång C02´n.

NO3: 0
NO2: 0
PH: 5
GH: under 0
KH: under 0
#17 - 7 maj 2004 06:01
Du måste slänga dom multistickorna och skaffa dig riktiga tester. Att ge sig på co2 utan att ha rätt mätvärden är som att låta en blind koppla in elen i ditt hus, det går aldrig bra.
MVH
Magnus
#18 - 7 maj 2004 06:20
Ursprungligen skickat av Mazi

Värdena har ändrats bra mycket sen jag körde igång C02´n.

NO3: 0

NO2: 0

PH: 5

GH: under 0

KH: under 0

Hej,
förstår inte hur du kan ha KH 0. Enl tabellen jag använder har du ca 150 ppm CO2 om du har kh 0,5 och ph 5, vilket är för mycket CO2 för dina fiskar
Hls
/Jürgen
#19 - 7 maj 2004 06:26
För mycket co2 är det garanterat som tagit död på fiskarna. Har co2n gått hela natten?
MVH
Magnus
#20 - 7 maj 2004 07:33
Måste bara citera vad Defdac skrev i ett gammalt inlägg.

"Slarvarar man med pH:t är man kokt. Control your pH or die. Är pH-regensvätskebudgeten lika hög som gödningsbudgeten så är du på rätt spår ;)"

Här är den tråden.
http://www.zoopet.com/akvarium/forum/topic.asp?TOPIC_ID=16250

Råkade själv ut för samma problem när jag arrogant nog startade CO2 i mitt lilla akvarium utan att ha kontroll över hur stor mängd CO2 jag tillförde, jag hann dock med att rädda mina firrar.

Man bör kanske tänka på att balansen i ett 37 liters akvarium rubbas mycket lättare än i ett större.

Låt dig nu inta avskräckas av detta utan tag lärdom och var försiktigare i framtiden.
#21 - 7 maj 2004 07:42
Ursprungligen skickat av Tropfrog

Varför har ingen nämnt i tråden att man kan överdosera co2? Varför har ingen länkat till en kh/ph tabell? Varför har ingen frågat vad mazi har för kh?

MVH

Magnus

Tillägg:
Varför är det ingen som berättar för alla nyfikna co2-testare att det finns en så kallad "sök"-funktion här på forumet.
Måste väl finnas över 100 trådar om mäsk-co2 nu där det i princip är samma frågor samt samma svar.

#22 - 7 maj 2004 08:20
Ursprungligen skickat av Punko

[quote]Ursprungligen skickat av Tropfrog

MVH

Magnus

Tillägg:
Varför är det ingen som berättar för alla nyfikna co2-testare att det finns en så kallad "sök"-funktion här på forumet.
Måste väl finnas över 100 trådar om mäsk-co2 nu där det i princip är samma frågor samt samma svar.

[/quote]
Jag kan kanske ge en liten förklaring till det. Jag är rätt ny här men använder sökfunktionen flitigt. Men när det väl kommer till kritan så vill man ändå 'tjuva' in ett inlägg om samma sak för att riktigt vara säker tex stämmer det här fortfarande är det något nytt på gång, man är lite orolig och vill veta att man fattat alla tidigare inlägg rätt. På samma sätt som du säger att det finns 100 trådar om mäsk verkar det finnas lika många recept :)

Men sökfunktionen är ju toppen.

/cobol
#23 - 7 maj 2004 08:40
såhär skrev ju iofs Malavin'n "Du kan göra hur många satser du vill, till dess att du får så mycket co2 att fiskarna dör...
"

#24 - 7 maj 2004 09:52
Det är antagligen för mycket Co2... Hur ska man göra för att fiskarna inte ska dö ?? Göra hälften av satsen ? Tropfrog, ja det var igång hela natten... Ska man stänga av den ? Hur då ?
#25 - 7 maj 2004 10:00
minska satsen, eller minska upplösningen.

På natten tar växterna inte upp någon CO2 överhuvudtaget så då är det bästa om det är av. vilket är det stora problemet när man använder sig av mäsk.
Jag "stängde" av mäsken manuellt genom att plocka upp syrestenen.

#26 - 7 maj 2004 11:11
Receptet på mäsken är inte så viktigt, bubblar det så bubblar det. det som är viktigt är att du får rätt upplösning i förhållande till hur mycket co2 du vill ha i vattnet.

För att veta detta måste du ha ett PH och ett KH-test av bra kvalitet. Sedan kollar du i tabellen http://www.tropica.com/catalog/images/articles/akvaristik/co2table.gif

Nu när du vet hur mycket CO2 du har så försöker du reglera detta genom att öka eller minska upplösningen av gasen som kommer från petflaskorna. Detta gör du enklast genom att höja upp eller sänka ner utströmningsstenen.

Men jag tror att det kan bli svårt att "ställa in" detta i ett så litet akvarium, men du kan ju alltid försöka. Om jag vore som du så skulle jag köra utan fisk ett tag tills du har fått koll på upplösningen. Tänk på att CO2 halten kommer öka på natten och minska på dagen eftersom växterna inte tar upp CO2 på natten.

/Marcus
#27 - 7 maj 2004 12:24
Nu så har jag inga fiskar i... Bara växter och Co2. Vad tycker ni att jag ska göra nu ? Ska jag ta bort Co2´n och stabilisera värdena och sen köra igång Co2 med halva satsen ? När det är natt så tar jag upp syrestenen. Hur höjer man KH till 5 ? Det är väl 5 som är lagom ?? står iaf i min bok. ska jag ha PH på 6.5 ?? jag ska ha fjärilsciklider igen .. Hur tycker ni jag ska göra med Co2´n om jag har 2 fjärilsciklider och ca 15 amano-räkor. Jag ska inte ha nån annan fisk. Jag ska ha lite diverse växter i. Ska jag ha syrestenen precis under ytan eftersom jag har så litet kar. Kommer det mindre bubblor om man tar halva satsen eller varar det kortare tid ? Jag fattar inte det där med upplösning till hur mycket Co2 och sånt, hur ställer man in upplösningen ? Fattar inte...

Väldigt tacksam för svar !!
MVH Mazi
#28 - 7 maj 2004 12:37
Halv sats ger halva tiden inte mindre gas. Börja med att skaffa testerna. Sedan höjer du KH till typ 5 med hjälp av Bikarbonat som du köper på ICA. När detta är klart så försöker du matcha PH till 6,5-6,9 vilket ger en bra CO2 halt enligt tabellen jag skickade länken till i tidigare inlägg. För att minska upplösningen placerar du utströmmarstenen högt upp dvs nära ytan och för att öka upplösningen långt ner dvs nära botten för att öka upplösningen. PÅ natten kan du dra upp den till ytan så att du inte får för mycket CO2 i vattnet.
#29 - 7 maj 2004 12:43
OK tack. Vilka tester är nödvändigast ? PH, KH ?
Blir det väldigt instabila värden med Co2 ?
Hur stabiliserar man ?
Är det lagom med syrestenen 2 cm under ytan ?
#30 - 7 maj 2004 13:46
Det du måste ha är PH och KH test. PH testet ska vara ett med skala 0,1 inte 0,5 steg. KH räcker det att man mäter i hela grader dvs 1,0. Hur långt ner din syresten skall vara är helt omöjligt att svara på det får du mäta dig till. Tänk på att när du får in rätt värden kommer växterna käka upp mer näring än vad de gör nu så du kan det vara bra att öka på gödningen annars lär du få ganska mycket alger.

"Hur stabiliserar man?" Genom att höja KH blir det svårare att påverka PH vilket kan ses som en viss stabilisering. men det är upp till dig att mäta dig fram till hur mycket CO2 du skall putta ner i akvariet. Det är här det blir problem med mäskmetoden eftersom man inte kan bestämma hur mycket CO2 man vill släppa ut i akvariet. Ända sättet att reglera detta är genom att minska eller öka upplösningen av CO2, vilket kan vara ett litet helvete att fin justera.

/Marcus
#31 - 7 maj 2004 13:49
Mer info (kan ju alltid vara kul)
jäst växer som snabbast runt 30-40 grader så om man vill minska på flödet kan man sänka temperaturen (ha mäsken på ett kallare ställe) eller höja men det är rikabelt (för högt dödar jästen) och krångligt.
ett ganska enkelt system är att stoppa ner mäskflaskan i en hink vatten med en doppvärmare satt till lagom temp för lagom flöde och en timer som stänger av doppvärmarn på natten (hinken måste vara ganska liten så att det inte tar för lång tid för den att kylas ner på natten, och så måste den stå kallt.

för att få reda på bra recept på mäsk rekomenderar jag att söka på hembrännarforum då där finns många snubbar som räknat ut hur man får ut så mycket alkohol som möjligt per mängd socker i en given mängd vatten. jästen dör om det blir för starkt och precis då ska också sockret vara slut den bästa blandningen.

som nämnts tidigare i andra tåtar på detta forum så går det ochså att reglera hur mycket koldioxid som löser sig i vattet genaom att ha syrestenen på olika djup. (fungerar givetvis endast om man inte har reaktor utan låter bubblorna åka rakt ut i akvarievattnet)
#32 - 7 maj 2004 14:46
Om ni kan hjälpa mig med detta så : jag blandar mäsken med 1 liter vatten, 50 gram torrjäst och 4 deciliter socker. Jag använder det i ett 37-liters kar. Jag vill ha så att växterna växer snabbare, fast så att fiskarna överlever. Jag tar upp syrestenen över natten. Jag ska ha PH på 6.5-7.0. KH på 5-6.

*Hur långt ner ska jag ha syrestenen ?
*Hur finjusterar man PH och KH ?

Jag har tänkt göra så här: När mäsken är slut, så rengör jag allt i akvariet och fixar till värdena i vattnet. Sen kör jag med Co2 i en vecka. Sen kollar jag om värdena har förändrats mycket. Om de inte har det, så köper jag en räka. Om den lever i en vecka så köper jag 4 till. om de överlever så köper jag 2 fjärilsciklider. Låter det bra ?

*Hur vet jag om det är för mycket Co2 för fiskarna ?
*ska jag mäta en gång i veckan, ända tills jag vet att det är stabilt ?
*var ligger gränsen till när värdena börjar förändras ?
*Om det bubblar mycket, kommer det mindre Co2 i vattnet om man har syrestenen nära ytan ?

#33 - 7 maj 2004 20:14
Du har ganska så gott om frågor, men jag skall försöka att förklara en del. Jag tror dock inte att du kan lära allt på ett forum. Att läsa böcker och att göra egna misstag är en del av lärandet, ge inte upp.

Anledningen till att jag inte svarade i denna tråd innan olyckan är att jag inte har någon erfarenhet av mäsk, men jag har massor av erfarenheter av co2 så nu rycker jag in. Du får dock ha lite överseénde med att det ibland blir lite komplicerat för dig, jag är nog inte den bästa på pedagogik och det här är ett inte alltför lätt ämne.

Jag vill ha så att växterna växer snabbare, fast så att fiskarna överlever.

Det är vad vi alla vill [;)]

Jag tar upp syrestenen över natten

Mycket viktigt, som nämnts innan så tas co2 inte upp av växterna under natten.

Jag ska ha PH på 6.5-7.0. KH på 5-6.

Har du tittat på tabellen som länkats till innan? Här kommer en till:
http://www.csd.net/~cgadd/aqua/art_plant_co2chart.htm
Redan med dom värdena ligger du på den gula zoonen, du skall ligga på den gröna.
Gul zoon=farligt för fiskarna, om du kommer långt ifrån så dör dom. Det är vad som hände dig inatt.
grön zoon=bra för växterna....Om det är bra för fiskarna beror vartifrån dom kommer, i vilket fall så dör dom inte av co2 förgiftning här.
vit zoon= för lite co2 för optimal tillväxt av växterna. Det kan ändå vara bra att ligga här i början innan man har full koll, efterssom det faktiskt är bättre än ingen co2 tillsats alls.

*Hur långt ner ska jag ha syrestenen ?

Det är individuellt från kar till kar, det beror bland annat på cirkulationen i karet och hur mycket växterna tar upp. Därför är det väldigt viktigt att ha bra mätinstrument och checka av med tabellen hela tiden i början. Du måste helt enkelt lära dig hur ditt kar tar upp co2. När man lärt sig sitt kar så behöver man inte mäta så ofta. Det viktiga är att aldrig hamna i den gula delen.

*Hur finjusterar man PH och KH ?

Vi börjar med kh. KH finjusterar du genom att hälla i bikarbonat och sedan mäta. Efter ett tag har du lärt dig hur mycket bikarbonat det behövs, då behöver du inte mäta så mycket längre.

PH, då: ph finjusterar du genom att öka/minska upplösningen. Ökar upplösningen gör du genom att sänka syrestenen, sänker gör du genom att höja syrestenen. DVS, ju längre väg från stenen till ytan desto längre tid för co2 att upplösas...DVS ju lägre ph. Även detta måste du prova dig fram till försiktigt.

Jag har tänkt göra så här: När mäsken är slut, så rengör jag allt i akvariet och fixar till värdena i vattnet

När mäsken är slut så är det bara att göra en ny mäsk, att rengöra allt i karet och att fixa till värdena ser jag ingen anledning till. KH är det samma även om mäsken tar slut, ph får du ner igen så snart det börjar bubbla igen.

Det enda tillfälle du behöver kolla till kh är vid vattenbyte.

Sen kör jag med Co2 i en vecka. Sen kollar jag om värdena har förändrats mycket. Om de inte har det, så köper jag en räka. Om den lever i en vecka så köper jag 4 till. om de överlever så köper jag 2 fjärilsciklider. Låter det bra ?

Håll dig inom det gröna i tabellen så är det lugnt. Om växtakvarium är en religion så är co2 tabellen biblen.

*Hur vet jag om det är för mycket Co2 för fiskarna ?

Det vet du genom att mäta kh och ph för att sedan kolla i tabellen som jag gett dig. Om växtakvaristik hade varit en stat så hade co2 tabellen varit grundlagen.

*ska jag mäta en gång i veckan, ända tills jag vet att det är stabilt ?

Du skall mäta kh efter varje vattenbyte och justera....PH mäter du 3-4 ggr om dagen tills du har koll.

*var ligger gränsen till när värdena börjar förändras ?

Tyvärr så vet jag inte vad du menar med denna frågan. Om du inte fått svar på den i resten av detta inlägg så får du återkomma med en omformulerad fråga.

*Om det bubblar mycket, kommer det mindre Co2 i vattnet om man har syrestenen nära ytan ?

Det kommer alltid mindre co2 i vattnet om man för syrestenen närmare ytan.

Hoppas att du har fått bättre koll, svaret på det mesta är lite som "det beror på". Jag vet att det kan vara frustrerade i början, men ge inte upp, det klarnar så småningom när du lär dig hur just ditt kar fungerar/reagerar.

MVH
Magnus

#34 - 7 maj 2004 20:18
Mycket konstruktivt inlägg Magnus.
En fråga bara. Kan det bli för mycket CO2 för växterna eller mättas vattnet efter en stund?
#35 - 8 maj 2004 08:03
TACK SÅ J*VLA MYCKET, MAGNUS !!!!!!!

Om jag har fattat det rätt så om jag har KH:5 och PH:6.8 så är det bra. Så kan jag ha syrestenen var jag vill, bara jag ligger på de värdena ?
Tar växterna upp näring på natten om ljuset är tänt ? Jag har inga fiskar i nu så jag kan ha tänt hur mycket jag vill.

Det där med när mäsken är slut, så menar jag denna jag har nu. Jag kör färdigt den utan att mixtra med värdena. JAg har inga fiskar nu så jag har den i karet hela natten o sånt. Sen när den är slut, så fixar jag till värdena till KH:5 och PH:6.8. Sen blandar jag en ny mäsk och har syrestenen nära ytan. Sen flyttar jag den längre och längre ner tills jag märker att det förändras. Då flyttar jag upp den nån cm. Om det är samma värden som jag vill ha efter en vecka, så kör jag en vecka till. Om det fortfarande är bra värden så köper jag en räka... (sen vet ni fortsättningen. Hehe...).

Om det bubblar typ 1 bubbla var 5:e sekund, kan man flytta syrestenen längre ner utan att värdena förändras då ?
#36 - 8 maj 2004 08:13
Hoppas du gjorde samma tabbe som jag gjorde en gång då jag blev tacksam för hjälp och i brist på bättre adjektiv använde en svordom.

Inte för att verka spydig eller elak men det verkar inte som om att du läst magnus inlägg. Läs det en gång till.

Vad gäller om växterna tar upp näring så länge som det är ljust så vill jag minnas att dom gör det men i mycket mindre mängd efter 12 timmar och att algerna däremot klarar ljus 24 timmar om dygnet.

Sedan kommer dina värden att ändras ju bättre upplösning av CO2 du har dvs att även om det bara kommer en bubbla var 10:e sekund så kommer dom att ändra om du sänker syrestenen. Dock kanske inte så mycket.
#37 - 8 maj 2004 12:28
Ok. Jag läste igenom Magnus inlägg igen. Jag har svaret på det mesta nu, bara 1 fråga till.

* Tycker du/ni att jag ska köra med Co2 utan fiskar i nån vecka så att jag hinner "lära känna" mitt kar, och få stabila värden ?
#38 - 8 maj 2004 13:51
En fråga bara. Kan det bli för mycket CO2 för växterna eller mättas vattnet efter en stund

Jag tror inte att det kan bli för mycket co2 för växterna, men jag är inte säker. I vilket fall så dör fiskarna långt innan man nått den punkten.

* Tycker du/ni att jag ska köra med Co2 utan fiskar i nån vecka så att jag hinner "lära känna" mitt kar, och få stabila värden ?

1 vecka om det böhövs.....Eller 10 veckor om det är vad som krävs. Ta det lugnt och se det som en läroperiod.

MVH
Magnus
#39 - 8 maj 2004 13:55
Ok. Tack för all hjälp jag fått av dig Magnus. Är BTB bra som PH-test ? Var kan man köpa det ?
Är sera KH-test bra ?
#40 - 8 maj 2004 14:03
Kör inga fiskar i det karet där jag experimenterar då jag inte har alla delar till min CO2 lösning ännu, (PH & KH tester b.l.a.) så jag har ingen aning om vilken mängd CO2 som finns i vattnet.

Men någon gång måste ju vattnet mättas på CO2, tycker jag, så jag tänkte därför gasa på.
#41 - 8 maj 2004 14:29
En bra pH-test för växtbruk har hög upplösning och litet intervall (ex intervallet 6,5-7,8 pH). Man vill kunna mäta 1/10:dels grad pH. När det gäller kH så räcker det med 1 grads upplösning.

Jag vet inget om de märken som du frågar efter.

Jag skulle byta vatten och se vad det blir för kH och pH innan mäsken tar slut. Ingen tempoförlust ;-)

Växterna kan påverka kH-värdet. Så det är därför som du skall byta vatten innan du mäter kH igen.

Du skall INTE belysa akvariumet mer än 12 timmar per dag. Om du gör det så får du GARANTERAT mycket alger. Jag har (av misstag) provat, så jag vet. Dessutom dog vissa växter av ljuset. Men fiskarna klarade av det utan problem.

Vad du skall göra är att justera hur djupt du har syrestenen för att få rätt pH-värde. kH-värdet är svårare att förändra (men går, exempelvis genom att tillsätta Bikarbonat i det vatten som man gör vattenbyte med). Så det kan du betrakta som konstant mellan vattenbytena (som bör vara 40-50% av volymen i veckan, se defdacs inlägg för motivering). Om du lägger dig på en lite högre pH än optimalt, så kan du prova att ha syrestenen i även på natten. Mät sedan direkt på morgonen innan ljuset går på vad du har för pH. Om du har för mycket CO2 (dvs för lågt pH), så höjer du bara syrestenen. Notera även att om antalet bubblor ökar, så ökar också mängden CO2 i vattnet. Växtvolymen påverar även hur mycket CO2 som går åt till växterna. Så du måste hela tiden mäta pH och justera syrestenen. Efter ett tag så får du en känsla för hur det fungerar och behöver inte mäta så ofta, men mät åtminstone två ggr i veckan om du är osäker.

Lycka till med akvariumet.
#42 - 8 maj 2004 14:35
BTB är nog helt värdelöst som pH-indikator i ett växtakvarie då upplösningen lär vara på tok för dålig. Jag använder seras KH-test och tycker det funkar bra. Jag tror dock att de flesta tillverkares KH-test är bra... det skiljer nog mer mellan pH-testen.
#43 - 8 maj 2004 15:38
Är Tetra-Tec´s PH-test bra ?

Idag så har jag gjort 4 kokosnöt-grottor. en av dem har jag i växtakvariet. Påverkar kokosnöten PH/KH-värdena ?

Tål fjärilsciklider KH:5 och PH:6.8 ? Vill de inte ha mjukt och surt vatten ? Vill och vill... Trivs de ?

Kan man mäta upplösningen på nåt sätt ?
#44 - 8 maj 2004 19:31
Jag kunde svaret på gissa fisken och valde såklart PH-testet (nummer 4). Vet ni hur många mätningar det räcker till ? Om jag vinner alltså (vilket jag inte gör. Hehe...). Är det bra
#45 - 17 maj 2004 15:37
Hur sänker man KH ?

Just nu har jag PH 6.4 och har flyttat upp syrestenen till ca 2 cm under ytan... Jag har KH på 5-6 och vill ha på 2... Så hur sänker man KH ?
#46 - 17 maj 2004 15:42
Det finns ett lätt och dyrt sätt och ett svårt och billigt sätt. Det ena är att fälla ut karbonaterna med hjälp av citronsyra, det andra är att skaffa omvänd osmos.
Gissa vilken som är lätt och vilken som är billig.

Vad jag inte förstår är varför du skall sänka kh. Har du kollat med den tabellen jag länkat till? Vad kom du då fram till?
MVH
Magnus
#47 - 17 maj 2004 15:44
Jag har kollat tabellen. Om jag har KH på 5-6 och PH på 6.4 så kan det vara "harmful to your fish". Jag måste sänka KH ...
#48 - 17 maj 2004 15:50

Jag har kollat tabellen. Om jag har KH på 5-6 och PH på 6.4 så kan det vara "harmful to your fish". Jag måste sänka KH ...

NEJ, du måste höja ph. KH 6 är väldigt bra läge för stabilt och bra vatten med co2 tillsats av mäskmodell, lägre kommer bara att ge dig större ph svängningar över dygnet.

Hur du höjer ph nu vet du väl redan?
MVH
Magnus
#49 - 17 maj 2004 15:52
Ojoj. jag har nyss öst i "lite" citronsyra. Ska jag byta vatten nu innan det börjar förändras ?
#50 - 17 maj 2004 16:02
Jag bytade 10 liter och hällde i lite bikarbonat. Jag ska mäta värdena igen om en timme. Hur höjer man PH ? Går det bara med kalksten ?
#51 - 17 maj 2004 16:15
LÄS, LÄS och LÄS. Du kan INTE fälla ut karbonaterna i karet, det måste göras utanför efterssom citroncyra är giftigt för fiskarna.

Angående hur du skall få upp ph utan att påverka kh, så är det samma som att sänka co2 nivån....Hur gör du då?
MVH
Magnus
#52 - 17 maj 2004 16:26
Flyttar upp syrestenen (?)...

Jag har inga fiskar i nu... Hur gör man det utanför karet då ?
#53 - 17 maj 2004 16:32
Flyttar upp syrestenen (?)...

Precis, det kunde du nog listat ut själv utan min hjälp. Alla frågor besvaras inte i ett forum. Växtakvaristik är lite för komolicerat för att någon skulle vilja "hålla dig i handen" hela vägen. En del egen tankeverksammhet krävs.

Jag har inga fiskar i nu... Hur gör man det utanför karet då ?

I en spann, använd inte bottengrumset som blir.

MVH
Magnus
#54 - 17 maj 2004 16:35
Jaja. Men är det inte bättre att ta upp den helt medans PH-värdet höjs ? Det höjs väl snabbare då ?
#55 - 17 maj 2004 16:38

Jaja. Men är det inte bättre att ta upp den helt medans PH-värdet höjs ? Det höjs väl snabbare då ?

Den frågan kan du lista ut själv, den svarar jag inte på.
MVH
magnus
#56 - 17 maj 2004 16:42
Ja det kan jag, och svaret är JA.

Anledningen till att jag ville behålla PH´t på 6.5 var att jag ska ha fjärilscilider i karet. Men jag kör på neutralt vatten. Jag får ha nån annan fisk. Fjärilsciklider går ju att ha, fast jag ville egentligen "småodla" lite. Paletter gräver väl upp alla växter ?
#57 - 17 maj 2004 17:23
Måste sticka in och ge dig en hel del credit för inlägget på förra sidan Tropfrog, jag är grymt imponerad och lärde mig mycket själv. Tack!

Mvh. Martin
#58 - 17 maj 2004 18:55
heljis...tack

mazi: fjärilar funkar bra i ph 7.

MVH
Magnus
#59 - 17 maj 2004 19:08
OK. Det där med citron och bikarbonat... Ska man spä ut det med vatten innan man häller i det i karet ? Om inte, hur ?
#60 - 18 maj 2004 14:45
Vad har du för kh i kranen?
MVH
Magnus

Annons