Starta upp nytt innefilter.

#1 - 10 augusti 2015 15:52
Hej

Stoppade igår in ett Aquael turbo 500 i mitt stora akvarium, parallellt med mitt gamla ytterfilen. Tanken är att köra in filtret så jag kan starta upp mitt lilla akvarium igen. Hur länge bör jag köra filtret innan jag startar upp det andra akvariet?

Tack på förhand.
#2 - 10 augusti 2015 20:49
Du ska veta att det viktigaste är att bakterierna byggts upp i bottensubstratet än att filtret är inkört. Men givetvis är det en hjälp om du har ett inkört filter, så kör in det nån månad först. Mata ändå väldigt försiktigt i akvariet tills det är inkört.
#3 - 11 augusti 2015 08:35
Eller så klämmer du lite filtergegga från ytterfiltret utanför insuget till innerfiltret och låter det gå i stora karet i i en vecka kanske, blanda även i filtergegga i substratet på det nya karet när du startar.

Du kommer få köra in det nya karet precis som man brukar med få fiskar, men det kommer stabilisera sig snabbare.
#4 - 15 augusti 2015 19:20
Att vänta (om det är det det gäller) att starta upp det nya dvs inte fylla det mm blir det lite fel. Att köra filtret i det gamla medans det nya står tomt, ingen större vinst där, fyll det nya med vatten från det gamla, sätt in filtret, börja ge lite foder kanske en fisk eller två (eller flera).

?
#5 - 20 augusti 2015 11:07
1)
Starta upp nya karet, ner med vatten (helst så mycket det går från gamla karet), inredd med blommor och annat krafs.

2)
Starta nya pumpen i nya karet.

3)
vänta tills tempen är lagom i nya karet, säg 23-29 grader beroende på vilken fisk du skall ha.

4)
Tag filtret från gamla pumpen och krama ur i nya karet, ungefär som man kramar ur en wettex några ggr.

Nu kommer karet att se ut som rena brunsörjan. Men låt pumpen gå. För varje timme så blir det klarare och klarare.
Med jämna mellanrum så tar du och stoppar ner handen och viftar lite bland blommor och annat så att böset som
fastnat där åker ut i vattnet.

Om du gör detta på morgonen, så kan du i princip dratta ner full belatsning på fisk framåt sen eftermiddag.

Gjort detta flera ggr på kar mellan 60 - 250 liter.

Fast jag ska villigt erkänna att:

a)
Ett visst mått av försiktighet gällande fisk belastning har jag alltid haft. Kanske 50-75% av färdig population.

b)
Jag har gjort detta med väldigt långsam inkoppning. Om det normalt skulle ta 2 timmar, så har jag nog hållit på
i 4-5 timmar.
#6 - 20 augusti 2015 11:38
I min ungdom visste vi inte bättre än att vi regelbundet rengjorde akvariet.Tog ur fiskar och inredning tvättade sanden och fyllde på nytt vatten.Sedan i med fiskarna igen, konstigt kommer jag inte ihåg att det dog några fiskar.

Så gör vi inte idag :)
#7 - 20 augusti 2015 11:49
Christer5 skrev:
I min ungdom visste vi inte bättre än att vi regelbundet rengjorde akvariet.Tog ur fiskar och inredning tvättade sanden och fyllde på nytt vatten.Sedan i med fiskarna igen, konstigt kommer jag inte ihåg att det dog några fiskar.

Så gör vi inte idag :)

jotack...ett och annat intressant råd från akvariebutiken fick vi 1979 när farsgubben köpte det gigantiska 160 literskaret.

ett av dom var att rengöra filtret med Yes eller liknande...........
#8 - 20 augusti 2015 11:51
Tack och lov vet vi bättre idag :)

Annons