starta upp "nytt" begagnat akvarium ?!?

#1 - 18 september 2005 13:33
så ja. har nyss kånkat in ett enormt vackert 70*80*70 cm i lägenheten. akvariet har varit tomt ett par månader på vatten. är okulärt i MKT god kondition. tjejen jag köpte det av verkade vara en kunnig akvarist. hon påtalade att jag skulle desinficera det innan jag körde igång . ska man det ? isf hur ? aktivt kol ? varför ?

karet e ju på 400 liter så tömma/fylla FÖR många ggr e ju inget drömjobb direkt...

hur ska jag annars starta ? ta lite gammalt filtervatten fr mitt andra akvarium o låta det växa till sig till en fin "kultur" nån vecka innan fiskar ska i ?

lata söndagshälsningar /// Tobbe
#2 - 18 september 2005 13:51
mitt tips är ju att du gör som man brukar när man startar upp ett nytt akvarium... tvätta grus osv... annars om du inte tvättar så är de förmoderligen kvar en massa skit å du får problem med alger, nitrit eller nå sånt. å sen sköljer du allt annat med typ stenar osv bara så du inte får me nå skit.. gammalt filtervatten kan vara en bra ide för att få igång akvariet snabbare... aktivt kol kan ju vara en ide om du misstänker att de finns nånting i akvariet från början men kanske inte nånting ja skulle oroa mig för... bara du sköjer allt och torkar ur akvariet... vissa använder starka saker för att få bort alger å kalk avlagringar osv från glaset så de är bra om du torkar av noga...
#3 - 18 september 2005 16:06
köpte e n b a r t akvariet + ett ytterfilter Fluval 403, så all inredning i karet blir ny........så det är "bara" akvariets invändiga glasytor jag ska göra rent .....

så....enbart vatten o svamp då eller ?

mvh Tobbe
#4 - 19 september 2005 01:45
[QUOTE=Tobbe Jee]köpte e n b a r t akvariet + ett ytterfilter Fluval 403, så all inredning i karet blir ny........så det är "bara" akvariets invändiga glasytor jag ska göra rent .....

så....enbart vatten o svamp då eller ?

mvh Tobbe[/QUOTE]

jo du kan ju ha i lite vatten från filtret så får du igång de snabbare

mvh daniel

Annons