Starta upp nytt akvarium med vatten från ett befintligt.

#1 - 20 april 2008 20:14
Imorgon skall jag starta upp ett nytt akvarium i vårt nya hus och jag tänkte börja med att hälla i en del av vattnet från det gamla akvariet.
Totalt så kommer jag att flytta över 50 l till ett 190 l akvarium.
Min fråga är hur länge vattnet kan stå i dunkar innan det bör hällas i det nya akvariet? Kan jag tappa ur vattnet från mitt befintligt redan nu ikväll och sedan hälla i det i det nya först imorgon kväll, typ ett dygn senare, eller skall jag helst ha vattnet "stilla" i dunkar så kort tid som möjligt?

Hoppas ni förstår vad jag menar.

Tack på förhand.
#2 - 20 april 2008 21:24
Jag tycker nog att det är bättre isf att strunta i att bära en massa vatten mellan karen och istället försöka satsa lite på pumpen och gruset istället.
För bakteriekulturens skull är det de sistnämda faktorerna som spelar in, vattnet har inte mycket av det goda:).
Försök att inte rengöra pump och grus utan flytta bara över detta till det nya karet, häll på nytt vatten och det blir inte värre än ett ordentligt vattenbyte.
Men å andra sidan, har du inget att göra;) så bär du lite hinkar med vatten som inte har fått stå för länge i dunkar.
#3 - 20 april 2008 21:53
Tyvärr så skall jag byta grus, så jag kan inte ta med mig det gamla. Jag kommer också att flytta med mig pumpen o köra den parallellt med den nya i några veckor, men det blir först till den kommande helgen. Därför tänkte jag att det nya karet kunde få gå med en del av det gamla vatnet i några dagar först. :)
#4 - 20 april 2008 21:56
Oki.
Flyttar du vattnet direkt och inte låter det stå i baljor eller hinkar för länge så kan du göra så, men det viktigaste är pumpen.
Att du låter den gå parallellt med den nya pumpen är jättebra och du har vunnit mycket på det.

Annons