Starta upp mitt första akvarium. (nybörjare)

#1 - 11 december 2009 03:14
Hej!

Har precis fått ett akvarium på runt 150L. Hade tänkt mig några få levande växter då de verkar svåra att hålla liv i och att fiskarna inte äter upp dem enligt vad jag hört från min syster =) sen fylla ut med lite plastväxter och stenar.

Nu kommer jag till frågan med fiskar. Är inte specielt insatt i det här med olika arter men kommit fram till att man kanske skulla ha några mindre sorter som inte blir allt för stora. Hellre många små änn få stora. Tråkigt om de skulle växa ur akvariet.

Någon som kan sätta ihop någon lista med lite trevliga och inte allt för stora fiskar som är lite färgglada och kan tänkas att passa ihop med varandra så det inte blir ett enda stort krig.

Om någon orkar detta så vore det snällt om ni kunde rada upp dem i den ordning ni tycker man skall skaffa dem, då jag förstått att man inte skall skaffa alla på en gång när man drar igång ett nytt akvarium.
Skriv gärna antal efter art som ni tycker vore lämpligt till detta storlek av akvarium med.

Vor guldom någon orkade hjälpa mig genom denna djungel.
Tack på förhand
/Niklas G
#2 - 11 december 2009 03:20
Hej! Välkommen hit! Kul med ett stort kar :) på 150l.
Du borde läsa tråden http://zoopet.com/forum/showthread.php?t=107287

Mycket nyttig information som svarar på dina frågor :)
#3 - 11 december 2009 03:27
Hej Nubi!

En till som är vaken på nätterna =). Tack för ett snabbt svar.
Jag har redan läst den guiden vilken jag tycker är grymmt bra men jag misstänker att de fiskarna de rekomenderar är för runt 250-300L akvarium.

Kommer de inte växa ur mitt relativt lilla akvarium? Är det inte roligare med mindre livligare fiskar då?

Som sagt mitt första akvarium så jag vet ej mycket om hur fiskar beter sig.
/Niklas
#4 - 11 december 2009 03:39
Det finns massa massa olika fiskar i handeln och det du kan göra är att kika på artbeskrivningen som finns på Zoopet på många vanliga fiskar och sen se om någon där intresserar dig.
http://zoopet.com/fiskar/index.php

Mycket hänger oxå på hur du hade tänkt inreda ditt kar, vill du ha Sydamerikansk, Afrikanskt, svenskt, Asiatisk biotop. Finns olika mängder av biotop man kan välja på :)
Olika biotoper har olika vattenvärden m fiskar som trivs i de vatten.

Sen finns det sällskapskaret, där man försöker hitta en balans/harmoni för alla invånare (fiskar).

Molly, svärdbärare, Guppys, Dvärgciklider, fjärilsciklider, ancitrus malar, cordysar och ett gäng stimmfiskar, bra storlek för ditt kar,

En snabb lista
Dvärgciklider, t.ex. kakadua ciklider, Cordysar, Ancistrus och en stor stim med stimmfiskar :) Kanske Rosentetror, eller neontetror.

Det viktigaste nu är att du fyller akvariet med växter, skippa platsväxterna, de blir inte snygga om du inte vill ha ett ploj kar. Får en bra balans i karets vattenkvalite och sen köper 3-5 Mollysar eller svärdbärare som kan sätta igång akvariet.
De ska gå i karet 1 månad innan man köper fler fiskar. Jag gjorde misstaget och köpte fler (man blir ju såååå ivrig) fick sjukdomar i följd av att karet inte var ordentligt startad. Inte kul!

Tänk på att guldfiskar blir enorma och det de gör är äta och skita ner mkt! Om man inte har en bra filter så är det ett helvete att rengöra filtern ofta.
#6 - 13 december 2009 16:10
Så...

Då har man äntligen köpt sina första fiskar. Blev lite velande fram och tillbaka om vilka fiskar jag skulle ha och om det skulle vara levande växter eller plast... Slutade med att jag köpte 3 plantor med vattenpest i fredags och har haft dem i akvariet över helgen och idag köpte jag 5 små Demasoni (tror det stavas så). Otroligt vacker fisk när de får färg. Hoppas bara att de överlever i mitt kar. Har även köpt 3 lerkrukor tills vidare för att skapa lite grottor innna jag hittat några fina stenar att gygga grottor av. Köpte några små stenar för att dölja krukorna bara.

Nöjd att man har kommit igång lite iallafall..

Ha en trevlig kväll

/Niklas Gustafson
Bilagor:
#7 - 13 december 2009 16:19
Plantera inte vattenpesten i buntar, utan låt det vara 2cm mellan stammarna.
#8 - 13 december 2009 21:37
OK. Har faktiskt spridit ut dem med ungefär 2 cm mellan i mindre grupper. Tack för det.. Inget som han i affären som sålde det till mig sa något om.. konstigt.. hur kommer det sig att de behöver 2 cm? är det för att få ljus?
#9 - 13 december 2009 21:51
Funderar på om jag har för mycket fart på pumpen i akvariet. Ser ut som fiskarna få kämpa för att hålla sig stilla å inte åka med strömmen. Är det skadligt för fiskarna om de får kämpa för mycket? bör jag sänka?
#10 - 13 december 2009 21:59
OK. Har faktiskt spridit ut dem med ungefär 2 cm mellan i mindre grupper. Tack för det.. Inget som han i affären som sålde det till mig sa något om.. konstigt.. hur kommer det sig att de behöver 2 cm? är det för att få ljus?

Ja det handlar om att hela växten behöver ljus.

Funderar på om jag har för mycket fart på pumpen i akvariet. Ser ut som fiskarna få kämpa för att hålla sig stilla å inte åka med strömmen. Är det skadligt för fiskarna om de får kämpa för mycket? bör jag sänka?

Om fiskarna själva söker upp strömmen så har du inget problem, men om dom ser ut att må dåligt så ska du sänka.
#11 - 13 december 2009 22:05
Tack för svaren. Jag sänkte ett hack under natten nu så skall jag kolla lite mer på hur de beter sig imorgon. De borde väll inte vara allt för skadligt med lite för lite strömt?

jaja.. Godnatt
#12 - 18 december 2009 14:54
Hej igen.

Har haft fiskarna i snart en vecka.

Har gjort 2 25% vattenbyten. Senast ett idag.

Vad jag har märkt så är fiskarna VÄLDIGT rädda av sig. De ligger mest och gömmer sig hela tiden bakom någon sten eller i någon grotta. När jag matar på morgonen så visar de inget intresse av maten utan fortsätter att gömma sig. Har tänkt att de äter väll när de är hungriga och jag inte är i närheten och skrämmer dem.

Men idag när jag gjorde ett vattenbyte så virvlade det upp rätt så mycket gammal mat från botten. Vad skall man göra? Är detta normalt betende bland fiskar i början innan de har vant sig vid ny miljö?

Tacksam för svar. Börjar bli orolig för mina små liv.

/Niklas G
#13 - 18 december 2009 15:29
Demasoni?

Så du skall ha ett malawikar, då? De gillar högt pH, bra fart på vattnet och massor med stenskravel. Och de är nog de färggladaste firrar man kan hitta i sötvatten.

Så isåfall: Välkommen till Malawiträsket!! :D

Vad gäller just demasoni, så blir de rätt revirhävdande när de blir stora. Så det kommer med stor säkerhet att bli fighter framöver. Att fiskarna är rädda är normalt när de kommer till ny miljö, men malawis som inte är matglada är inget bra tecken, och det är heller inte bra med massor med mat som ligger på bottnen. Man skall inte ge mera än vad fiskarna äter upp på två minuter eller så.
Om du precis har startat upp ditt kar finns risken att du snart får en nitritspik, vilken kan ta kål på alla fiskar ganska snabbt. Så mata sparsamt, och köp gärna ett nitrittest, lite salt och bakterieflora på flaska (ex Nitrivec).
Du kan redan nu ösa i lite salt, 1 tsk/100 lit, för att lindra eventuell nitritpåverkan.

Bra polare till demasoni är t ex Pseudotropheus sp. "acei" och Labidochromis caerulus (Golden).

Du kan också ha en ancistrusmal där för att ha som lite städare. Faktum är att det nog hade varit bättre att ha en sådan som startfisk, de är lite tåligare än demasonis.
#14 - 18 december 2009 16:13
Ok. Så det kanske var fel fisk att börja med. Var inte direkt vad akvaristen sa. Tråkigt när man inte kan lita på sin lokala handlare. han verkade seriös.

Undviker man inte nitritspikar med regelbundena vattenbyten?

Du nämner salt. Vad för sorts salt? Vanligt salt som man har till maten? Tål fiskarna att man har i sallt?

För nuvarande har fiskarna 3 lerkrukor att gömma sig bland. Jag har ställt 2 stenar mot varje kant på krukorna vilket ger fiskarna ytterligare platts att gömma sig på. alltså 6 stenar (skall bli mer). Finns även lite växter som de gömmer sig bland.

Den ena fisken gömde sig även igår genom att stå rakt upp och ner med huvudet neråt i ett hörn och gömde sig mot termometern på rutan. stog så i 30 min. Trodde det var fel på den innan den simmade iväg som inget hänt. Men fiskarna ser inte sjuka ut på något sätt. Bara extremt rädda och gömmer sig direkt man närmar sig.
#15 - 18 december 2009 23:08
Kan det vara så att jag ger dem fel sorts mat? Akvaristen matade dem iförsej med det jag har och då åt dem.
#16 - 18 december 2009 23:49
Vad har du för mat? Prova med något fryst tex. artemia gillar de flesta fiskar.
Det ska vara jodfri salt om du ska ha det hos fiskarna.
#17 - 19 december 2009 07:02
Maten jag använde är av märket Tropical Spitulina Granulat. Små kulor som borde funka hos de flesta storlekar på fisk.
#18 - 19 december 2009 20:23
Köp ett block fryst artemia och prova med det.
#19 - 20 december 2009 10:42
fick ett block med röd mygglarver från min syster. Det var juh ingen direkt rusning efter maten men samtidigt flög det runt i vattnet så pass länge att de han äta en del då och då. Sticker ut huvudet från grotterna då och då tar nått att äta.. Jag avvaktar och ser vad som händer. Skall investera i en doppvärmare för att få upp några grader till. Kanske de små liven fryser. =)

Vad bör man köpa för värmare till ett 150 liters kar? något bra märke?

Och när ni handlar på nätet, vilka sidor handlar ni ifrån då? pålitliga med bra leveranser?
#20 - 21 december 2009 09:11
Oj, mata inte malawis med röda mygg! Dels är ofta röda mygg odlade i smutsigt vatten som följer med när de fryses, dels har röda mygglarver små hakar på bakkroppen som lätt skadar den långa och smala tarm malawis har. Så att mata malawis med röda mygg är att be om att få bukvattusot!

Jäger är nog de bästa doppvärmarna. I ett 115-liters kostar de inte så mycket, heller, så det är värt att lägga ut den extra summan för kvaliteten.

www.pwss.se är billiga och hyggligt bra. Det kan dock ta lite tid med leveranserna, eftersom det är en liten firma.

www.guldfisken.se är dyrare, men de har säkrare leveranser.
#21 - 4 januari 2010 23:55
Nu har mitt akvarium varit igång i snart 1 månad.

Som jag skrivit tidigare i tråden så är det ett 150 liters kar med 5 st Demasoni-ciklider i.

Upptäckte igår att det har börjat växa lite alger på botten och på glaset. Första tanken var att det kanske nu är dags att köpa sig någon lite algätare. Stämmer detta? Kommer det att lösa problemet med algerna och hur många algätare bör man ha till ett 150 liters kar?

Vad för sorts mal bör jag köpa? Vilka är effektivast? =) Låter lite som det är en dammsugare jag letar efter.

Hur många timmar per dygn bör man ha igång lysrören? Tror algerna kan bero lite på ljuset med efter som det verkar vara mest där ljuset kommer åt. kör ungefär 12 timmar idag. kanske nöja mig med 8-10?

Tacksam för svar.

Niklas G
#22 - 5 januari 2010 17:42
Idag har jag inhandlat 2 st små ancistrus som satte igång att arbeta direkt. effektiva små krabater. Hoppas att de andra fiskarna är snälla mot dem nu bara och att jag slipper algerna. Köpte lite algtabletter med men tänkte att jag avvaktar med dem tills de moffat i sig de mesta av algerna. Dyra tabletter det där.. en pytteliten burk för 50 spänn
#23 - 8 januari 2010 19:48
Det finns säckor med som rensar alger fint. Posthornssnäckor blir ca 1,5cm och äppelsnäckor blir som golfbollar. Posthornen förökar sig som bara den om man matar för mycket, men äppelsnäckorna är lättare att hålla rätt mängd av.
#24 - 12 januari 2010 13:56
Hej igen!

Upptäckte idag när det var dags för vattenbyte att det hängde 3 små ?sniglar? vid vattenytan. Min första fråga är HUR har det kommit dit? Kan de bara börja växa från ingenstans?

Andra frågan är om jag bör ta bort dem och göra mig av med dem? Är de skadliga för akvariumet?

Brukar sådanahär krabater föröka sig snabbt så de snart tar över hela karet?

Tavksam för lite svar
#25 - 12 januari 2010 14:12
Supreme2 skrev:
Hej igen!

Upptäckte idag när det var dags för vattenbyte att det hängde 3 små ?sniglar? vid vattenytan. Min första fråga är HUR har det kommit dit? Kan de bara börja växa från ingenstans?

Andra frågan är om jag bör ta bort dem och göra mig av med dem? Är de skadliga för akvariumet?

Brukar sådanahär krabater föröka sig snabbt så de snart tar över hela karet?

Tavksam för lite svar

Troligtvis är det väl vanliga skräpsnäckor som följt med någon växt du köpt. Är tydligen väldigt vanligt. De skadar inte akvariumet, utan är snarare till nytta eftersom de äter foderrester och sådant, men om man har otur/är oaktsam kan de försöka sig ganska snabbt. Hålls akvariumet hyffsat rent och du undviker att övermata så bör du kunna hålla dem på en lagom nivå, men blir de för många är det bara att plocka bort dem du ser eller köpa någon fisk eller snäcka som äter snäckor :)
#26 - 12 januari 2010 14:28
Ahh. OK

Lugnade mig lite med det svaret. Låter de vara tils vidare då. Knepigt att de börjar växa först efter någon månad eller så.
#27 - 12 januari 2010 14:33
Supreme2 skrev:
Ahh. OK

Lugnade mig lite med det svaret. Låter de vara tils vidare då. Knepigt att de börjar växa först efter någon månad eller så.

Har du köpt någon ny växt nyligen?
Du kan mycket väl haft de innan också bara att de inte synts, och så har du helt enkelt inte haft tillräckligt med mat förrän nu så de kunnat försöka sig och/eller växa.
#28 - 12 januari 2010 15:07
Inga nya växter, men jag köpte 2 antracitus för någon vecka sen pga en del alger. Kan juh kanske ha varit algerna som triggat snäckorna
#29 - 12 januari 2010 15:15
I med lite praktbotia så får de julbord!
#30 - 14 januari 2010 18:43
OK... Nu misstänker jag att en av mina demasoni har yngel i munnen. ser uppblåst ut under hakan och ser ut som hon håller på att tugga och rätta till något i munnen hela tiden. Såg även en annan fisk stå å skaka (?) bredvid fisken förut. Tycker det gått lite väl fort, akvariet har juh inte stått där mer änn någon månad.

Hur går man tillväga om det nu är yngel? skall jag bara låta dem vara å försöka störa dem så lite som möjligt? Någon speciell mat?

ska man flytta på ynglen sen?
eller bara låta dem ta hand om sig själva?
#31 - 14 januari 2010 20:00
kan du inte sicka in någon bild? :)
#32 - 14 januari 2010 23:23
Skulle juh kunna försöka men misstänker att jag inte lär få någon bra bild då mina fiskar är extremt skygga av sig.

Ingen som har lite tips på hur man får yngel att överleva om det nu är yngel på G? lär juh ha panik den dagen hon släpper dom om det nu är något. Vet inget om sådant.
#33 - 14 januari 2010 23:28
Ha inte för bråttom :) med yngel. Tror nog att föräldrarna är kapabla att ha hand om sina yngel själva. Om du ser att föräldrarna inte är så duktiga av sig så kan man alltid skaffa en yngelkasse som man hänger innanför akvariet.

Praktbotia kan bli upp till 15cm stora och det finns bättre sätt att få bort skärpsnäckor på. Skärpsnäckorna skadar ingen, de håller karet rent och tycker du att de blir för många kan du alltid krossa de mot rutan och mata dina fiskar med.

Alternativ nr 2. Köp annars A. Helenor "mördarsnäckor" de är snygga och äter upp alla andra sniglar i karet.
#34 - 14 januari 2010 23:50
Jag låter nog snäckorna vara tills vidare. Om det är så pass enkelt som att bara mosa dem så testar jag det till att börja med om de blir för många.

Inga andra fiskar heller. Skall nog hålla mig till endast Demasoni och mina ancistrus.

Ska nog försöka att satsa på att hitta någon shyst inredning i karet istället för massa fiskar. just nu har jag gruset å det jag fick från systern. tror det är engelsk sjösten eller något sådant. Vill ha enkelt med bara någon stor sten eller så. tror jag vill ha sand med. trivs malawi med det?

Annons