Starta upp innefilter

#1 - 23 februari 2007 15:03
hej.
har idag bestämt mig för att bygga ett yngelkar, djuraffärerna hade inget hemma och betala 250kr för ett plastkar kändes sådär.

Så nu har jag bestält glas, ca 150-200kr för ett 35X20X25 kar, lagom stort till mina platyyngel.

Men nu, jag köpte ett litet innefilter i affären, Am top filter enligt affären upp til 60 liter men tvivlar på det då de inte är specislt bra fart på det.
Men jag har satt detta i mitt stora kar där ynglerna är just nu, så tar vatten och filtret där ur sen så att de blir minimal omställning för ynglena.

MEN hur lång tid rekomenderar ni att filtret är i de stora karet för att bygga upp en hyfsad bakteriflora i filtret?
de är bra balans i karet nu, har kört i snart 3 månader, räcker ett par dagar, timmar?
vill inte riskera någon nitritspik i mitt yngelkar....

Hur fort vågar man fylla på med vatten efter man silikonat karet?
på tuben står det att de genomhärdar med 2,5mm per 24 timmar, räcker 2 dar för att de ska gå att vattenfylla och läcktesta?
#2 - 23 februari 2007 15:53
Ang siloconet så Lukta
Lucktar det äticka så är de inte klart.

JAg skulle skita i o köra filtret i stora utan använda 70% av gammalt akvarievatten.

Sen lär du endå göra vattenbyte 2ggr i v minst så löser sig nog endå
#3 - 23 februari 2007 16:02
ja släng i filtret i stora karet och låt det gå där tills yngelkaret är färdigt för det är bra att ha så mycket nyttobakterier som möjligt, det tar ca 1 mån för att bygga upp en hygglig bakteriestam i ett helt nytt filter i ett inkört filter som man gjort rent försiktigt i akvarievatten tar det några dagar för bakteriestammen att byggas upp igen!
#4 - 23 februari 2007 16:15
åheim skrev:
ja släng i filtret i stora karet och låt det gå där tills yngelkaret är färdigt för det är bra att ha så mycket nyttobakterier som möjligt, det tar ca 1 mån för att bygga upp en hygglig bakteriestam i ett helt nytt filter i ett inkört filter som man gjort rent försiktigt i akvarievatten tar det några dagar för bakteriestammen att byggas upp igen!

Precis så jag tänkte med, tanken va att på ett smidigt sätt flytta mina yngel från de stora till det lilla, då genom att använda samma vatten som de stora så de inte blir några skillnader.

När jag ändå har en tråd, har sett sidor med guider hur man sätter ihop ett akvarium, tänkte göra det själv för att lära mig, att få ett 15 liters kar monterat hos glasmästaren lär blir betydligt dyrare än själva glaskostnaden.
Någon som har några sånna bra länkar?
#5 - 23 februari 2007 16:34
ett så litet är busenkelt! silicona bakstycket och en gaveln först sätt sedan eltejp vid fogen gör sedan likadant med front och andra gaveln... tryck inte ihop fogarna för hårt.
#6 - 23 februari 2007 21:43
åheim skrev:
ett så litet är busenkelt! silicona bakstycket och en gaveln först sätt sedan eltejp vid fogen gör sedan likadant med front och andra gaveln... tryck inte ihop fogarna för hårt.

har limmat det, dock så har min glasmästare gjort antingen en tabbe eller så kvittar det på så litet kar, troligen så kvittar det då de bara blir 15 liter, men i vanliga fall så ställer man ju alla glassidor uppepå bottenglaset, så gick inte nu för då passade det inte, utan bottenskivan får va "inne" i karet, alltså yttersidorna är limmade mot sidan på botten, tror dock inte de ska bli nått problem på 15 liter.

200 spänn blev kostanden med täckglas, 40 spänn för en tub silikon på biltema som troligen duger, har iaf alltid funkat förr.
luktar inte starkt alls så ska nog bli bra.

Men står ihoplimmat nästan hela, det enda som jag inte satte dit än är hållarna för täckglaset som jag nog väntar med tills jag vet att karet är tätt.
#7 - 24 februari 2007 23:06
kan meddela att läcktestet går kanon.

De stod på silikonet att de va genomhärdat 2,5mm på 24 timmar, vilket borde innebära att mitt va rätt härdat efter 30 timmar..

Läcker iaf inget vatten än så länge, men ska tömma det imorgon så de får torka en dag till utan vatten.
#8 - 24 februari 2007 23:31
silikon ? vilken då

[COLOR=blue]En fråga bara ? vilken då för jag hittar ingen som är märkt att den är för akvarium ?!?![/COLOR]
#9 - 25 februari 2007 11:55
nygård skrev:
[COLOR=blue]En fråga bara ? vilken då för jag hittar ingen som är märkt att den är för akvarium ?!?![/COLOR]

Jag köpte universal silikon på biltema, har använt det tidigare och funkat bra, luktar inte mycket.
#10 - 25 februari 2007 12:13
Pumba skrev:
Jag köpte universal silikon på biltema, har använt det tidigare och funkat bra, luktar inte mycket.
tyvärr endast akvariesilicon skall användas!!!
#11 - 25 februari 2007 12:38
åheim skrev:
tyvärr endast akvariesilicon skall användas!!!

nej tack, de skulle ha mer för silikonet än glaset, så nej tack, har kört med detta förr och alldrig haft några problem.
#12 - 25 februari 2007 12:42
ca:40 spänn på clas ohlson! universal och annat silicon innehåller ej önskvärda ämnen som tex antimögelmedel och är inte lika hållfast på glas som akvariesilicon!
#13 - 25 februari 2007 12:43
Står det inte eller är bild på akvarium kan det bli problem i längden. Avfettade du glaset där silikonet är förresten? Om det läcker är det iofs inte mycket vatten men ändå.
#14 - 25 februari 2007 12:55
eriahl skrev:
Står det inte eller är bild på akvarium kan det bli problem i längden. Avfettade du glaset där silikonet är förresten? Om det läcker är det iofs inte mycket vatten men ändå.

de står att de är för glas osv...

Självklart rengjorde jag väldigt noga innan, med sprit som de stod på tuben...

akvariet är ett tillfälligt yngelkar då jag inte har plats för mina yngel i de stora karet, så de är inget som kommer gå längre perioder.

De läcker inte har stått med vatten i 14 timmar och helt tort.

Sen är karet på 15 liter så de är ingen direkt jätte belastningar på det.
#15 - 25 februari 2007 16:01
Tog en bild på karet...
http://www.saab4fun.com/upload/uppladd/11484Bild%20027.jpg

vad tror ni experter, de är ju väldigt litet, är de någon fara att mitt silikon lossnar, tvivlar starkt på detta då mitt 200 liters höll i 2år med liknande silikon.(så länge ägde jag det innan jag sålde det..)
mitt kar är ju på 15 liter...

Silikonet är ju för glas kermaik mm.

Annons