starta upp ett saltvattenakvarium?

#1 - 24 augusti 2005 10:10
Hej
Jag skulle vilja veta lite mer om hur man statar upp ett saltvattensakvarium. Då jag ännu inte fått veta tillräckligt mycket.

Tack på förhand
#3 - 25 augusti 2005 19:08
Tips

Det bästa tips du kan få är att läsa på, läsa på och läsa på. När du tror du har fått klart för dig allt läs på lite till. Det är en hel del som skiljer sig från sötvattensakvariet. Bra böcker är tex Reeef secrets, Korallrevsakvariet.
#4 - 27 augusti 2005 09:03
Tack för hjälpen jag lovar att jag ska läsa på mycket och noga innan det blir köp.
#5 - 27 augusti 2005 15:11
[QUOTE=Ajje6]Tack för hjälpen jag lovar att jag ska läsa på mycket och noga innan det blir köp.[/QUOTE]

det låter bra.
sen kan du ju alltid titta in här å fråga också :)
#6 - 27 augusti 2005 16:28
jag länkade vidare till riktigt intressanta sidor där faktiskt!
saltvattens kar på 40-60 liter ( ) och så kunde man tydligen ha clowngobis i sånna kar och putsar fiskar vilket jag tycker låter helt perfa! :)

dåliga är att man måste få plats med all teknik däri och dom flesta med nano salt körde med sumpar (inte undra på)
#7 - 28 augusti 2005 16:06
[QUOTE=Tastyfish]jag länkade vidare till riktigt intressanta sidor där faktiskt!
saltvattens kar på 40-60 liter ( http://www.zpet.se/forum/images/smilies/icon_smile_shock.gif ) och så kunde man tydligen ha clowngobis i sånna kar och putsar fiskar vilket jag tycker låter helt perfa! :)

dåliga är att man måste få plats med all teknik däri och dom flesta med nano salt körde med sumpar (inte undra på)[/QUOTE]

Tsk Tsk Tsk.. Det är för fegisar att köra med sump i nano.. Riktiga män tar uppstarten med ro och sedan tar man det lungt med vattnet.. Jag kör mitt nano med endast en påhängsskummare och en intern cirkulationspump.. Funkar hur bra som helst.. :)

[url="http://caron.myftp.org/~calle/cpg133/albums/userpics/10001/CIMG0001.JPG"]http://caron.myftp.org/~calle/cpg133/albums/userpics/10001/CIMG0001.JPG [/url]
#8 - 29 augusti 2005 08:28
jojo så kan man ju också göra :). tycker salt är för avancerat! sötvatten är min stil. först om 10 år kanske saltvatten kan bli rimligt.
#9 - 29 augusti 2005 08:32
grymt snyggt saxmark.. vill osså ha :D
#10 - 29 augusti 2005 08:54
det är väll bara köpa bosse.j? :D utrustningen kostar en del sen måste du köpa salt och nån fisk kanske och sen nån korall osv.
#11 - 29 augusti 2005 09:01
[QUOTE=Tastyfish]det är väll bara köpa bosse.j? :D utrustningen kostar en del sen måste du köpa salt och nån fisk kanske och sen nån korall osv.[/QUOTE]
Jasså!! är det bara att köpa. så bra..:D

Men det är som du säger.. Det ligger nog i framtiden..
#12 - 29 augusti 2005 09:03
joo :P. jag går ju bara i 9:an nu så fattar inte en del av sakerna m,ed salt :(. men ska bli roligt att gå högskola sen.
#13 - 29 augusti 2005 09:05
så du sitter å smygsurfar på skoltid du.. hehe
Varför skulle du fatta mer om salt för att du börjar på högskolan då?
Det kanske kommer redan på gymnasiet..;)
#14 - 29 augusti 2005 09:21
mjoo kanske det :D jag vet ju inte men har bra betyg och bra möjligheter säger alla lärare så borde komma in nånstans bra :). den dåliga nyheten är att jag eventuellt är magsjuk så jag vågar itne äta nått rejält ti frukost så får bli digestive och vatten :(.
#15 - 29 augusti 2005 17:59
[QUOTE=Bosse.J]grymt snyggt saxmark.. vill osså ha :D[/QUOTE]

En får tacke.. Men om saningen skall fram kan jag inte ta på mig äran.. Denna bilden är från köparen som jag köpte karet i drift av.. Jag har plumsat i ett par firrar och ett gäng koraller till.. Det är snyggare nu men all ära skall gå till uppstartaren.. Ett tips för er som är sugna.. Kolla på www.saltvattensguiden.se där finns många tips vad som gäller saltvatten.. Lika mycket kompetent folk på saltvatten som här finns på sötvatten.. Det är ju två smått skilda världar och det finns ett köp och säljforum där för saltvattenprylar och man kan göra en del klipp utan att slippa fantasipriserna på blocket.. :).. Mitt enklaste tipps till en nystart.. Köp ett begagnat kar som är i drift.. Ta med vattnet hem i dunkar.. Du spar 2 år i uppstart.. Lätt och enkelt.. Sen spar du oftast en hel del slantar på vad det gäller teknik.. Det kostar en del i nyinköp och ofta vill man ha mycket på en gång när man startar.. :) Sedan är det bara till att köpa sig en bekväm fotölj. Kanske en tjock go filt, en god bok, nån flaska wiskey och säga upp bekantskaperna för att drömma sig bort i sitt rev.. ;).
#16 - 13 september 2005 16:52
En sak jag har funderat över när gäller saltvatten är hur mycket daglig drift det krävs. Jag har läst om folk som har som rutin att mäta värden 1-2 ggr om dagen. Och sedan har jag även funderat lite över hur "jobbigt" det är att göra vattenbyten. Jag skulle gärna ha ett saltvattensakvarium om det går att ta det lugnt emellanåt utan att behöva bevaka det konstant varje dag.
#17 - 13 september 2005 17:00
[QUOTE=waros]En sak jag har funderat över när gäller saltvatten är hur mycket daglig drift det krävs. Jag har läst om folk som har som rutin att mäta värden 1-2 ggr om dagen. Och sedan har jag även funderat lite över hur "jobbigt" det är att göra vattenbyten. Jag skulle gärna ha ett saltvattensakvarium om det går att ta det lugnt emellanåt utan att behöva bevaka det konstant varje dag.[/QUOTE]

Skulle vilja säga att detta är som med sötvattensakvarier.. Det blir vad man gör det till.. Efter uppstart vill säga.. När man startar upp karet kan det vara bra att ta värden ofta.. 2ggr / dag är väl att ta i.. Sen när det väl är i full drift så räcker det med att byta vatten typ varannan vecka eller kanske 1 gång i månaden beroende på hur stort kar du har och hur mycket LS som finns i.. Det som skiljer är att man behöver mogna vattnet genom en blandning av salt och vatten.. Innan man skickar ner vattnet i karet..

// Calle
#18 - 14 september 2005 08:25
[QUOTE=saxmark]
Skulle vilja säga att detta är som med sötvattensakvarier.. Det blir vad man gör det till.. Efter uppstart vill säga.. När man startar upp karet kan det vara bra att ta värden ofta.. 2ggr / dag är väl att ta i.. Sen när det väl är i full drift så räcker det med att byta vatten typ varannan vecka eller kanske 1 gång i månaden beroende på hur stort kar du har och hur mycket LS som finns i.. Det som skiljer är att man behöver mogna vattnet genom en blandning av salt och vatten.. Innan man skickar ner vattnet i karet..

// Calle[/QUOTE]
Tackar för det svaret. Betyder det att man skulle kunna åka iväg från akvariet en vecka på semester utan att känna alltför stor oro?

I övrigt så kanske det mest är biten med att behöva mogna vatten som känns "jobbig". Då behöver man alltså ha en hink/balja stående någonstans och så behöver man en pump för att få över det nya vattnet till akvariet, eller hur löser man det på enklaste sätt? Skulle vara intressant att få en beskrivning över hur du gör. Mvh!
#19 - 18 september 2005 18:13
Mmm.. Jag skulle väl kunna lämna mitt kar med mer eller mindre gott samvete under en veckas tid.. Kanske inte helt utan samvetskval.. :)..

Ang. mogning av vatten.. Tämligen enkelt för min det eftersom jag har ett såpass litet kar.. Jag byter 10L varannan vecka.. Jag har så bra vatten här så jag tar och blandar 340gram salt (specialsalt med tillsatta mineraler) i 10L vatten. Detta sker snabbt och smidigt i en dunk på 10L.. :).. I dunken har jag en liten dammpump som pumpar ca 100L/H. Detta kit ställer jag i serverrummet tills det är dags att byta vatten.. Hur enkelt som helst..
#20 - 5 oktober 2005 21:02
tycker saxmarks kar e intetsägande.... en hög me sten....
#21 - 6 oktober 2005 08:08
[QUOTE=sunkan aspidoras]tycker saxmarks kar e intetsägande.... en hög me sten....[/QUOTE]

Så kan fallet tyckas.. Men i den högen med sten bor en och annan korall.. De har fullt liv.. Men om sanningen skall fram så gör sig sällan saltkar bra på bild mot verkligheten..
#22 - 6 oktober 2005 09:50
[QUOTE=sunkan aspidoras]tycker saxmarks kar e intetsägande.... en hög me sten....[/QUOTE]
Avundsjuka? Det är alltid svårt att få till rättvisa bilder..
Tycker att det är ett kanonkar!!
#23 - 13 oktober 2005 15:42
Mitt saltkar.

Så här ser mitt kar ut nu efter en månad i min ägo. Jag köpte också mitt begagnat utav en kille på jobb som har hållt på med akvarier i många år, allt från guppys till ciklider i söt, och sedan även salt i nästan två år. Men hans sambo tyckte det var en "ful möbel", så han sålde det relativt billigt.

http://www.laggeman.nu/akvarium/salt
#24 - 24 oktober 2005 17:07
[QUOTE=saxmark][QUOTE=sunkan aspidoras]tycker saxmarks kar e intetsägande.... en hög me sten....[/QUOTE]

Så kan fallet tyckas.. Men i den högen med sten bor en och annan korall.. De har fullt liv.. Men om sanningen skall fram så gör sig sällan saltkar bra på bild mot verkligheten..[/QUOTE]

Ja jag tycker då att karet är skitfint!
Men jag har svårt för "morderna" kar som ditt. Men å andra sidan är det ju firrarna och konstillationen jag är intresserad av, inte själva karet ;)
#25 - 24 oktober 2005 17:31
Vackert! Men asså... jag tror fortfarande inte att saltvattenkar är för oss vanliga dödliga. Hav förtröstan! ;)
#26 - 24 oktober 2005 17:56
Mmm.. Är också av en typen att jag är mer intresserad av innehåll och teknik än av utseende.. Detta var väl en kompromiss med frugan av vad som passade i vardagsrummet.. Vill ha hus med källare kan väl tilläggas.. ;)

Saltvatten är inte så komplicerat som alla säger.. Det är ju bara till att ta myten om att det är dödmycket jobb med ett sötvattenskar.. Om man inte lägger 3000 timmar per dag så kommer det att flöda av alger och alla fiskarna kommer att dö.. Handen på hjärtat.. Hur många timmar lägger ni i veckan på ett uppstartat och fungerande kar förutom matning och beskådning ?.. Själv ligger jag väl på ca 2 timmar i veckan och det är oftast under telefonsamtal med försäljare eller dyl så det är ingen tid jag saknar direkt..
#27 - 24 oktober 2005 18:01
[QUOTE=Laggeman]Så här ser mitt kar ut nu efter en månad i min ägo. Jag köpte också mitt begagnat utav en kille på jobb som har hållt på med akvarier i många år, allt från guppys till ciklider i söt, och sedan även salt i nästan två år. Men hans sambo tyckte det var en "ful möbel", så han sålde det relativt billigt.

http://www.laggeman.nu/akvarium/salt[/QUOTE]

Grymmt snyggt kar.. Percula gör sig helt klart.. Men du.. Den anemonen skall du nog ta det lite lungt med att mata så den inte väger till sig och börjar bränna dina andra snygga koraller som du hade bakom.. Men det var styggt läckert det må jag säga..

Och för diskussionens skull.. Var det så jobbigt att hålla det vid liv nu när du haft det ett tag.. Det skall ju vara så bängligt :)
#28 - 2 november 2005 14:11
Det där med att saltvatten ska vara närmast omöjligt är nog nått som lever kvar sen 70-talet, då använde man inte LS och hade inget bra ljus och ingen egentlig kolla på hur man skulle sätta upp ett kar.
Om man kollar i äldre böcker så står det att lågenergi lampor och starka glödlampor är bra belysning till saltkar.
Så länge man är hyfsat påläst och har bra koll på vad man håller på med så tycker jag inte att det är så mycket krångligare än att ha ett sötkar.
#29 - 7 november 2005 16:46
[QUOTE=jaffehuff] jag tror fortfarande inte att saltvattenkar är för oss vanliga dödliga. Hav förtröstan! ;)[/QUOTE]

heheh ta chansen å bli odödlig då vet ja ;)

Annons