starta upp ett Malawi akvarium

#1 - 6 mars 2019 17:06
Hej

Har i dagens läge har jag ett Juwel Rio 240 men nu lutar det mot att skaffa ett till Juwel Rio 240 fast med Malawi fiskar så jag har letat lite här i forumet men inte lyckats hitta dom svaren jag är ute efter

när man startar upp akvariet så tänkte jag ha i vattenberedning och startkultur dag 1/7/14 som det står på flaskan men eftersom det kommer vara väldigt få växter i som hjälper till med att mot arbeta alger så hur blir det då får man räkna med en massa alger?

filtret som sitter i är på 600l/tim så då undrar jag om det räcker med den filtermassan som sitter i ? och man behöver bara köpa en kraftig cirkulationspump

Eller ska man köpa ett kraftigt ytterfilter eller ska man köpa både ett ytterfilter och en cirkulationspump

fiskantalet jag tänkte ha i slutändan ligger på 20-30 fiskar

fler frågor kommer säker
Kjell Fohrman
Administrator
#2 - 7 mars 2019 08:51
Tätare vattenbyten och försiktigare matning minskar också risken för alger.
Jag hade nog valt ett lite större filter än 600 L/tim
20-30 malawi är rätt mycket, men funkar om du bara har små mbuna
#3 - 7 mars 2019 10:45
[QUOTE=Kjell Fohrman;n2399445]Tätare vattenbyten och försiktigare matning minskar också risken för alger.
Jag hade nog valt ett lite större filter än 600 L/tim
20-30 malawi är rätt mycket, men funkar om du bara har små mbuna
[/QUOTE]

Det det filtret som sitter i är det som följer med juwel akvariet och sitter fast
Så då blir det att köpa ett ytterfilter men hur många liter per timme ska den va på??
Kjell Fohrman
Administrator
#4 - 7 mars 2019 12:20
[QUOTE=walak;n2399448]

Det det filtret som sitter i är det som följer med juwel akvariet och sitter fast
Så då blir det att köpa ett ytterfilter men hur många liter per timme ska den va på??
[/QUOTE]
Ytterfilter är väl inte nödvändigt men ytterligare ett 600 liters skulle väl räcka tycker jag.
#5 - 18 mars 2019 12:47
Nu har vi bestämt på att köpa ett juwel Rio 450L och i den så sitter den pump på 1000L/tim sen så ska jag köpa ett ytterfilter som är för akvarium 200-700 liters och som har vattenflöde på1400L/tim

Så klarar man sig på det vattenflöde eller ska man köpa en cirkulationspump också?

Sen undrar jag på hur många fiskar man ska satsa på i antal arter och hur många av varje art?
säg storlek 7-8cm
och för storlek10-15cm

Annons