Starta upp ett 200-300L med Malawi-Ciklider

#1 - 8 augusti 2010 15:57
Hej!

Sysslade lite med akvarium för 5-10 år sedan, hade ett 60-100 liters som jag kört med både Guldfiskar, neontetror, guppys, vid nåt tillfälle nån lite enklare ciklid (inte samtidigt då)

Nu har man blivit sugen igen... bla efter att ha läst att trådar här på forumet.
Tittar efter ett 200-300 liter beggat kar, ska försöka hitta ett med externt filer, cirkulationspump, doppvärmare, ramp.
Siktar på ett Malawi-kar, antingen göra en egen bakgrund eller vara slö och köpa en från BTN.

Vet inte riktigt vilka fiskar jag ska börja med dock?
Några önskemål är: Färggranna, vackra fiskar, lite "action och intriger" i karet är kul självklart. Möjlighet till yngel roligt såklart! Karet ska om jag förstått det rätt innehålla många gömställen för cikliderna, stenformationer och liknande.
Vill såklart ha lite växter också, exempelvis Cerathophyllum och Crinum?
När det gäller botten, så antar jag att finkornigt sand/grus går bra (läst om 1-3mm kornstorlek ungefär)

Kommer att limma fast stenarna i botten på akvariet, använda ett liggunderlag i botten och sedan hälla på sanden efter det?

När det gäller fiskarna så har jag tittat igenom databasen och det finns ju så himla många sorter, utseendemässigt så fastnader jag bla för dessa:

http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=831&SOK=1

http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=89&SOK=1

http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=100&SOK=1

Går generellt sett Ciklider bra ihop med andra Ciklider?
Hur många sorter ciklider kan man ha i ett akvarium på 200-300 liter? Rent spontant känns det som att en eller max 2 sorter räcker.

Vad kan man kombinera dessa med?
Någon mindre fisktyp, som kan gå i stim? T.ex. ett större gäng neontetror? Eller blir de föda då?
Ska man ha någon typ av mal kanske, för att få lite hjälp med renhållningen?

Mvh Patrik
#2 - 8 augusti 2010 16:05
jag tycker du borde ha någon sorts gurami och du borde ha någon mal eller snäcka
#3 - 8 augusti 2010 16:12
Ok, Mal eller Snäckor äter grönt, ellerhur?
Gurami, varför? Går de speciellt bra ihop med Cikliderna, är de roliga att ha på något sätt?
#4 - 8 augusti 2010 16:21
jag vet inte om de passar med de men roliga att kolla på
Bilagor:
#5 - 8 augusti 2010 16:24
Dom var fina!
En marmorgurami t.ex., men de verkar gilla en lägre PH-halt än Malawi-Cikliderna?
#6 - 8 augusti 2010 16:30
Ska man ha malawi ska man hålla sig till malawi eller kanske sträcka sig till Tanganyika eller victoria ciklider.
Rena kar med mycket sten och utan växter så dom får sin naturliga miljö.
Min åsikt åtminstone.
#7 - 8 augusti 2010 16:33
Är du ute efter malwi så går både gurami och tetror bort. Finns inte i malawi-biotopen och blir förmodligen mat.

För att svara på lite frågor:
Växter som fungerar bra är de lite hårdare växterna som crinum, anubias och vallisneria.

Sanden bör vara rätt småkornig som du säger, 1-3 mm fungerar bra.

Du behöver inte silikona fast stenarna i glaset men liggunderlag är väldigt bra och ha. Stapla stenarna på liggunderlaget så de står stabilt och häll sedan sanden efter. På så sätt kan cikliderna gräva utan att undereliminera stenarna så de rasar.

I ett 200 liters akvarium hade jag kört med max 3 sorters. I ett 300 liters 4. Du vill inte ha för få individer av varje art då risken för "mobbning" ökar.

Några vanliga "lättare" m-bunas som är bra och starta med i ett kar av den storleken är t.ex. rödzebra , golden, saulosi, hongi, socolofi, mari gold. Dessa är dessutom relativt lätta att få tag på.

Detta är vad jag tycker och sen har säkert andra annorlunda synpunkter än mig :)
#8 - 8 augusti 2010 17:13
Ekwall: Läst att det ska vara ganska kalt i ett Malawi-kar ja, samtidigt så ser man väldigt många Malawi-kar med växter i:

http://www.ninjakidsrock.co.za/wp-content/uploads/2008/04/aquarium_malawi_header.jpg

http://www.blueaquarium.org/wp-content/uploads/2009/march/Malawi_Lake/Malawi_Lake_1.jpg

Ser ut att vara kraftiga blad, anubias och vallisneria kanske?
Helt ok växter utseendemässigt, skänker lite skön färg till karet!

Tulle: Tack för bra svar! Kan tänka mig 2 sorter men fler individer! Om jag kör på 2 sorters ciklider tillsammans med nån mal/snäcka, hur många av varje Ciklidsort ska jag satsa på? 5 st? Totalt 10 fiskar alltså (exklusive mal).

Fastnade för Mari Gold och Saulos!

Hur många bör vara hanar respektive honor?
Fler honor än hanar har jag förstått?

Om de nu skulle leka och man får yngel, hur hanterar man det? Måste man ha ett yngel-kar eller låter man dem bara vara i karet och låta naturen göra sitt?
#9 - 8 augusti 2010 17:18
Det är klart man kan ha växter i men det är inget jag tycker man ska ha.
Det behöver inte se trisst ut för att man inte har massa grönt i karet.
#10 - 8 augusti 2010 17:22
Ekwall: Absolut inte, har sett många kar utan växter som är fantastiska, tycker det tillför en hel del bara. Hjälper till inte till lite med miljön i karet också? Fast har man ändå så få växter så kanske det är hugget som stucket.
#11 - 8 augusti 2010 17:35
Jag hade anubias och vallisneria i mitt kar just för att det inte skulle se så kalt ut :)

Har sett många skitsnygga kar helt utan växter men fick inte till det på höjden med stenar så valde att komplettera med växter istället.

Till tvåhundra liter kan du ha varjefall 15 fiskar, exklusive mal.

Mari gold är svåra att se skillnad på men saulosi är desto lättare då honor och hanar har olika färg. Men precis som du säger så fler honor än hanar. Blir oftast en hane som är dominant och är där för många så är risken stor att de andra hanarna blir ihjäljagade.

Ska du ha ut så många yngel som möjligt så är det "spottkar" att föredra. Men är såklart inget tvång utan man kan även låta de spotta i det stora akvariet och hoppas några överlever. Att föredra då är många trånga gångar och hålor så de har chans att gömma sig.
#12 - 8 augusti 2010 17:45
ok! Mari Gold var en extremt vacker fisk måste jag säga!

Jag sitter och klurar på bakgrund nu, har tillgång till en fräs som fräser 3x2 meter i frigolit, markskivor eller liknande, jobbar dessutom med 3D-modellering, rätt sugen på att modellera en bakgrund och fräsa ut den :P

Måste skaffa karet först, så jag ser exakta storleken.

Ang kar... finns en del med välvda rutor? Finns det några fördelar/nackdelar med det eller har det bara med design att göra?

mvH Patrik
#13 - 8 augusti 2010 17:49
Fräsa ut en bakgrund, låter ascoolt :D
Gör det! Gärna lägga den som ett projekt också ;);)

Ja finns med välvda rutor också, och enligt vad jag vet så är det endast design. Hade ett mindre innan och visst blir det en snyggare möbel men kan förvränga verkligheten lite.
#14 - 8 augusti 2010 17:55
Ja det kan nog bli ballt, ska klura lite på det, blir lätt en projekttråd isåfall :)

Funderade på detta med pumpar/filter.
Har man ett kar på 200-300 liter, så antar jag att interna pumpar/filter blir för klena?
Eller kan man t.ex. köra på 2 st stora interna pumpar? Tjejen är lite småkänslig för ljud så vill försöka hålla ner ljudnivån så mkt som möjligt.
Blir nog troligen en bra bänk till akvariet, som man faktiskt kan ljudisolera om man kör med externt filter.

Om man kör med externt filter så behöver man en cirkulationspump i akvariet, ellerhur? Cikliderna gillar lite ström har jag läst?
En doppvärmare för att hålla tempen, och sen är man i mål eller?

Har man en lite tjockare bakgrund så ser jag att man kan gömma filter, doppvärmare osv i bakgrunden? Vart placerar man utblås och insug i en sådan bakgrund? Och jag antar att man placerar doppvärmaren i samma gömma som utblåset?

Cirkulationspumpen (extern eller intern?) placeras antagligen på kortsidan av akvariet för att blåsa i längsriktningen?
#15 - 8 augusti 2010 18:06
Storelekn verkar ha väldigt liten betydelse för ljudnivån vad jag har märkt. Ett bra ytterfilter av god kvalitet som du förvarar ljudisolerat borde inte höras alls. :)
#16 - 8 augusti 2010 18:18
Ett ytterfilter skulle jag säga är att föredra. Betydligt större filtervolym, sen blir de bra mycket snyggare utan ett stort innerfilter. Men som du skriver går det även att ha all elektronik bakom bakgrunden, om du sätter denna ett par centimeterlängre fram, alt. gör lite tjockare bakgrund och gröper ur.

En cirkulationspump bör du ha för att få det så strömt som malawi vill ha. Man säger 7 gånger cirkulation som akvariets storlek till malawi, men mer är såklart inte fel. På kortsidan är förmodligen bäst att sätta så man får så strömt som möjligt i hela akvariet :)
#17 - 8 augusti 2010 18:32
Ok, kanske satsa på ett nytt och modernt ytterfilter då, som förhoppningsvis är tystare än ett billigare och äldre, och i värsta fall ljudisolera skåpet.

Har en fråga ang placering...
Tänkte placera karet i vardagsrummet, se bild:

http://dl.dropbox.com/u/3381073/Slask/akvarium.jpg

Balkongdörren och fönster ligger i rakt norrläge kan man säga.
På sommaren kommer solen in genom dessa fönster, men från höger sida i bilden så att säga.. Så jag är 90% säker på att akvariet kommer att stå helt utan direkt solsken.

Borde fungera? Eller bör man titta på några lite mörkläggande gardiner framför balkongdörren?

Mvh Patrik
#18 - 8 augusti 2010 18:35
http://www.plantswap.se/forum/viewtopic.php?t=424
Solljuset är som vilket ljus som helst och får växterna sin näring och hyfsat regelbundet ljus är det inga problem enligt växtkungen defdac. ;) ;p
#19 - 8 augusti 2010 18:39
Sålänge det inte står i direkt solljus så tror jag inte det ska vara några problem. Men det är väldigt skifftande från akvarium till akvarium och från placering till placering.

Jag tycker det verkar vara ett bra ställe och ställde det på och skulle det bli problem i framtiden med för mkt alger går det alltid att fixa det senare :)
#20 - 8 augusti 2010 18:52
Bra bra! Det är ganska jämt med ljus i lägenheten under hela dagen (stora fönster men norrläge) så det fungerar förhoppningsvis bra!
Vill ha ett kar nuuuu!
#21 - 9 augusti 2010 09:09
Nu en liten projekttråd här: http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=141739&p=1439226#post1439226
Kommer dock fortsätta ställe frågor i denna tråd när det närmar sig inkoppling osv!
Bilagor:
#22 - 26 augusti 2010 12:40
Bumpar min fråge-tråd :)
På söndag ska jag förhoppningsvis hämta ett 300-liters!
Tänkte förbereda uppstarten lite!

Sand ska jag köpa, tänker mig vit sand 1-3mm

Vad behöver jag köpa när det gäller vattenberedning?
Behöver också tips på produkter man använder för att testa vattnets PH, Nitrit?

Tanken är att jag ska ha malawi-ciklider i akvariet!
Kommer börja med några symboliska växter till en början.
#23 - 29 augusti 2010 09:54
Bumpar igen :)
blev inte något 300Liters men förhoppningsvis ett större än så ikväll!

en tanke slog mig dock, Akvarie 540L, leca-bänken kommer väga ca 194 kilo, så det säkert på ca 830 kilo räknat lite i överkant, hur mycket vikt kan man ha i en vanlig lägenhet? andra våningen, hus byggt 2006?

MvH Patrik
#24 - 29 augusti 2010 11:09
pwrdesign skrev:
Ekwall: Absolut inte, har sett många kar utan växter som är fantastiska, tycker det tillför en hel del bara. Hjälper till inte till lite med miljön i karet också? Fast har man ändå så få växter så kanske det är hugget som stucket.

varför skulle man ej kunna ha växter. utan lite grönt blir karet tråkigt. finns en hel del snygga utan växter, men då har de en massa moduler, 3d bakgrunder och allt för flera tusen.
#25 - 29 augusti 2010 11:22
pwrdesign skrev:
Bumpar igen :)

blev inte något 300Liters men förhoppningsvis ett större än så ikväll!

en tanke slog mig dock, Akvarie 540L, leca-bänken kommer väga ca 194 kilo, så det säkert på ca 830 kilo räknat lite i överkant, hur mycket vikt kan man ha i en vanlig lägenhet? andra våningen, hus byggt 2006?

MvH Patrik

Samla ihop ett gäng kompisar så ni är en tio stycken och ställ er på samma yta som akvariet ska stå på ;)

Nä men kör du med lecablock fördelar du ut vikten på stor yta och det ska inte vara några problem.
#26 - 30 augusti 2010 08:29
Akvariet hämtat! (se min projekttråd) och ikväll ska bänken sättas ihop, akvariet tvättas och lyftast upp på bänken!
Har tittat lite mer på vad jag måste inhandla för att starta igång det...

1 V1461210 JBL Easy test 50 teststickor (Är det bra att starta med för att ha koll på värden vid uppstart?)

1 256100 Waterlife Seabuffer Anjon pH-höj 8,3 (Malawi-cikliderna ska ju ha rel högt pH har jag läst, 7.5-8.5, är ett sådant medel rekomenderat?

1 258995 Easylife Easystart Bakteriekultur 100 ml (Bakteriekultur till mitt ytterfilter, inte helt nödvändigt kanske??)

1 354000 Eheim O-ring beh 2217. 727565/728714 (Den som sitter på pumpen har lite sprick-bildningar i sig... likabra att byta)

1 D912810 Aquatic Nature Cichlid Basic Food 130g S (Är detta en lämplig föda att börja med? Har inte bestämt fiskar till 100% dock, förutom att det blir Malawi-Ciklider)

1 D938343 Amtra Filtermatta Grov 50x50x3cm (Tänkte skära till denna att placera ovanför makaronerna)

1 20459H Hobby Filtermatta Fin 50x50x2 cm (tänkte skära till denna att placera ovanför den grova filtermattan)

1 E-E250705 Eheim Ehfimech 1 liter ("makaroner" som får placeras i botten av filtret...ca 4-5 cm?)

4 D925143 Ciklidgrus Vit 10 kg. 2-5mm (lämpligt grus till mina ciklider? Lämplig storlek på gruset?)

1 E-ATB528 AM Raster svart 60 mm (Till vänster sida på min DIY Bakgrund... insuget)
#27 - 30 augusti 2010 10:53
pwrdesign skrev:
Akvariet hämtat! (se min projekttråd) och ikväll ska bänken sättas ihop, akvariet tvättas och lyftast upp på bänken!

Har tittat lite mer på vad jag måste inhandla för att starta igång det...

1 [COLOR=red]V1461210 JBL Easy test 50 teststickor[/COLOR] (Teststickor är oftast ganska dåliga, försök hitta dropptest istället för nitrit och ph)

1 [COLOR=red]256100 Waterlife Seabuffer Anjon pH-höj 8,3[/COLOR] (Malawicikliderna ska ha högt pH, men lättare och billigare att buffra detta med bikarbonat. Om det ens behövs!)

1 [COLOR=lime]258995 Easylife Easystart Bakteriekultur 100 ml[/COLOR] (Har du inte ett redan inkört akvarium du kan plocka "gojs" ifrån så är det alltid bra med en bakteriekultur för att få igång karet snabbare)

1 [COLOR=lime]354000 Eheim O-ring beh 2217. 727565/728714[/COLOR] (Inget snack, billig försäkring att byta ut till en ny)

1 [COLOR=lime]D912810 Aquatic Nature Cichlid Basic Food 130g S[/COLOR] (Verkar vara ett bra foder att börja med. För billigare och bättre foder gör egen räkmix)

1 [COLOR=lime]D938343 Amtra Filtermatta Grov 50x50x3cm[/COLOR] (Filtermatta med 10 ppi, alltid bra)

1 [COLOR=red]20459H Hobby Filtermatta Fin 50x50x2 cm[/COLOR] (Undrar om det är någon skillnad på denna och ovanstående? Ta 2 ovanstående ist.)

1 [COLOR=lime]E-E250705 Eheim Ehfimech 1 liter[/COLOR] (Bra innehåll i ett filter)

4 [COLOR=red]D925143 Ciklidgrus Vit 10 kg. 2-5mm[/COLOR] (Skulle säga att denna är för grov. Ciklider gräver mycket och vill ha fin sand. Kan fungera med denna men körde själv med biltemas blästersand (0,1-1 mm)

1 [COLOR=lime]E-ATB528 AM Raster svart 60 mm[/COLOR] (Finns väl inget att diskutera :))
#28 - 30 augusti 2010 20:49
Tack för svaren Tulle

Denna sand borde fungera alltså?

http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Tryckluft/Ovrigt/Blastersand/

Grovkornig GL 80, medelkornstorlek 0,67 mm

mvH Patrik
#29 - 30 augusti 2010 21:10
pwrdesign skrev:
Tack för svaren Tulle

Denna sand borde fungera alltså?

http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Tryckluft/Ovrigt/Blastersand/

Grovkornig GL 80, medelkornstorlek 0,67 mm

mvH Patrik

Den sanden jag köpte var i papperssäckar med 25 kilo i var och kosta 49:- st. Verkar inte finnas på deras hemsida så är nog bättre att köra och kolla om denna finns, alternativt ringa om det är långt dit.

Den du länkade till har jag ingen erfarenhet om och vågar inte uttala mig om heller. Kanske finns någon som testat? :)

Annons