Starta upp akvarium

#1 - 18 november 2009 12:29
Hej.

När man ska starta upp ett akvarium så ska man ju vänta 1-2 veckor innan man stoppar i fiskar. Men när är det från? Är det 1-2 veckor efter man stoppat i växter, pump, doppvärmare o allting där i eller är det bara från man hällt i typ vattnet eller nåt?

Och behöver växter nån speciell värme så jag måste skaffa doppvärmare o pump samtidigt som jag stoppar i växter?

För jag har nyligen hällt i sten o vatten i mitt akvarie, men har inte doppvärmare o pump ännu utan det blir o skaffa det snart. Men tänkte om det är vattnet, stenar o växter som ska vara i ett tag innan fiskarna kommer i så kunde man köpt ett par växter sålänge o planerat och sen stoppa i doppvärmare o pump strax innan fiskarna kommer.

Och kan man räkna med nån speciell mängd fiskar per liter? Tänker då på mindre fiskar såsom neontetror och fiskar i den storleken.
#2 - 18 november 2009 12:36
Jerry_ skrev:
Hej.

När man ska starta upp ett akvarium så ska man ju vänta 1-2 veckor innan man stoppar i fiskar. Men när är det från? Är det 1-2 veckor efter man stoppat i växter, pump, doppvärmare o allting där i eller är det bara från man hällt i typ vattnet eller nåt?

Och behöver växter nån speciell värme så jag måste skaffa doppvärmare o pump samtidigt som jag stoppar i växter?

För jag har nyligen hällt i sten o vatten i mitt akvarie, men har inte doppvärmare o pump ännu utan det blir o skaffa det snart. Men tänkte om det är vattnet, stenar o växter som ska vara i ett tag innan fiskarna kommer i så kunde man köpt ett par växter sålänge o planerat och sen stoppa i doppvärmare o pump strax innan fiskarna kommer.

Och kan man räkna med nån speciell mängd fiskar per liter? Tänker då på mindre fiskar såsom neontetror och fiskar i den storleken.

Skaffa pump, växter och ett par fiskar så fort imorgon. Imorgon har vattnet blivit tempererat till ca. 21-25 grader om du håller normal rumstemperatur.

Att vänta flera veckor med att släppa i fisk tjänar ingenting till. Inte förrän första fisken åker i börjar det hända saker med bakteriebildandet.
När dina 2-3 fiskar gått in karet i några veckor kan du släppa i några till och så fortsätter du så till du har önskad mängd.

Var noga med att inte mata för mycket/ofta de första veckorna och rengör inga filter förrän de är så skitiga att flödet minskar.

Plugga lite här i forumet och sök fakta i nybörjarforumet.
#3 - 18 november 2009 12:37
Du kan (och ska) stoppa i fisk nästan omedelbart efter att du inrett det med växter, pump och allt. Ös också i bakteriekultur (ex Nitrivec eller Bactozym).
Ha bara ett fåtal fiskar de första ca 40 dagarna och mata sparsamt - det tar den tiden för bakteriekulturerna i filtren att byggas upp. Du undviker då risken för nitritspikar med massdöd som följd. Läs denna tråd:
http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=107287

Man brukar ha som tumregel 1 liter per 1 cm fullvuxen fisk. Men då har man inte tagit med att vissa fiskar är aktiva simmare som behöver stort utrymme (ex regnbågsfiskar), medan åter andra är lugnare och inte rör sig så mycket (som t ex många L-malar).
Dessutom lever vissa fiskar vid bottnen, andra i det fria vattnet och åter andra vid ytan. Så ta den regeln med en stor nypa salt. :)

Annons