Starta upp akvariet igen

#1 - 23 februari 2017 16:30
Ska under året starta upp mitt akvarium igen efter 3 år med gerbil i ( förutsatt att det inte läcker, testas så klart innan)

Har googlat, kollat youtube och här i flera veckor nu och börjar få ihop lite vad jag tänkte börja med.

Storlek är 112 liter
[LIST]
[*]Tänkte använda Eheim Innerfilter 2411 Biopower 160, räcker detta?
[*]JBL Aquabasis plus och jula/biltemasand över detta, Ok?
[*]Rötter och en del stenar, där jag tänkte fästa anubias och Bucephalandra ( om jag hittar detta)
[*]Sagittaria subulata som lättare marktäckande och kanske någon svärdplanta
[/LIST] Har läst att man både bör och inte behöver göda växterna, vad gäller? Tänker om jag använder mig av aquabasis under sanden så borde det räcka till iaf de växterna med rötter. Eller jag behöver tillsätta PMDD?

Förstått att jag behöver dessa vattentester : pH, KH och NO[SUB]2[/SUB](Nitrit).

Ska sen låta mitt akvarium stå i 2-3 veckor med endast växterna.

Tilltänkta fiskar är:

6 pansarmalar av någon sort
Några sniglar
10 mindre tetror
5-6 levandefödare ( svärdbärare eller platys)

Något som är fel/bättre?

[h=1][/h]
Kjell Fohrman
Administrator
#2 - 23 februari 2017 18:55
[QUOTE=Jannike85;n2367040] Tänkte använda Eheim Innerfilter 2411 Biopower 160, räcker detta?[/QUOTE]
I ett lätt belastat akvarium så räcker det om du sköter vattenbytena

JBL Aquabasis plus och jula/biltemasand över detta,

Har inte använt någondera men se till att den täckande sanden är hyfsat tjock så inte fuiskarna gräver upp näringen

Rötter och en del stenar, där jag tänkte fästa anubias och Bucephalandra ( om jag hittar detta)

[*]Sagittaria subulata som lättare marktäckande och kanske någon svärdplanta

Marktäckare behöver oftast rejält med ljus annars drar de ofta iväg uppåt. Jag hade nog också valt en snabbväxande art som inte kräver så mycket ljus. Bra för att inte algerna skall ta över i början.

Har läst att man både bör och inte behöver göda växterna, vad gäller? Tänker om jag använder mig av aquabasis under sanden så borde det räcka till iaf de växterna med rötter. Eller jag behöver tillsätta PMDD?

Olika arter har olika krav - läs artinfo för resp. art. Kom också ihåg att om man alla växternas "hörnpelare" (belysningen, CO2, växtgödning) behöver uppfyllas för att växterna skall ta sig..

Förstått att jag behöver dessa vattentester : pH, KH och NO[SUB]2[/SUB](Nitrit).

Kan i alla fall vara bra veta kranvattenvärdena för PH och KH. Sedan är ju nitrittest bra för att veta om något är på väg att gå fel

Ska sen låta mitt akvarium stå i 2-3 veckor med endast växterna.

Varför det?

Tilltänkta fiskar är:

6 pansarmalar av någon sort

Några sniglar

10 mindre tetror

5-6 levandefödare ( svärdbärare eller platys)

Något som är fel/bättre?

Ta platys istället för svärdbärare och snäckor istället för sniglar (antar dock att det är sådana du menar)
#3 - 23 februari 2017 19:09
Varför platys hellre än svärdbärare Kjell? Tänkte du att de är tåligare?
Kjell Fohrman
Administrator
#4 - 23 februari 2017 20:02
[QUOTE=LoGeek;n2367049]Varför platys hellre än svärdbärare Kjell? Tänkte du att de är tåligare?[/QUOTE]
Framförallt för att dom är mindre än svärdbärare så dom "belastar" det trots allt rätt lilla akvariet mindre

#5 - 23 februari 2017 20:11
[QUOTE=Kjell Fohrman;n2367050]
Framförallt för att dom är mindre än svärdbärare så dom "belastar" det trots allt rätt lilla akvariet mindre

[/QUOTE]

Ok!
#6 - 23 februari 2017 20:23
Kjell: Angående att låta akvariet stå ett par veckor innan fiskarna ska i, är det inte bäst eller ska de i direkt?
Kjell Fohrman
Administrator
#7 - 23 februari 2017 21:39
Det viktiga är att få ingång bildandet av nyttobakterier i akvariet och de börjar inte växa till innan du lägger i fisk.
Och samma sak gäller där om du lägger i de första fiskarna efter 2 dagar, 2 veckor, 2 månader eller 2 år. Det viktiga är att bara starta med en av arterna och sedan matar försiktigt (en gång varannan dag de första veckorna) sedan kan man allt efterhand lägga i fler arter.

Sedan finns det ju undantag om man använder vissa näringsämnen där det rekommenderas att man skall göra flera stora vattenbyten innan man lägger i fiskarna - men detta brukar vara angivet på förpackningarna.
#8 - 23 februari 2017 21:39
[QUOTE=Jannike85;n2367054] Angående att låta akvariet stå ett par veckor innan fiskarna ska i, är det inte bäst eller ska de i direkt?[/QUOTE]

Det ges olika råd om detta! Tex djurhobbys ägare i i uppsala hävdar bestämt att akvariet ska gå i en vecka och "mogna" och för att bakterier ska hinna bildas i filtret... konstigt råd från en erfaren och hängiven akvarist, tycker jag! Inget händer ju med filtret förrän det finns invånare i karet som producerar avfall och därmed mat till bakterierna som annars inte kan existera i nån betydande mängd.

Jag låter bara grumligheten lägga sig och temperaturen stabilisera sig sen har jag i vattenberedning, kramar ur ett inkört filtermaterial i karet och sen i med fiskar! Matar ytters ytters sparsamt första tiden och gör första vattenbytet efter 1 månad, sedan varje eller varannan vecka (ca 20-30%).
Det här har jag snappat upp från Kjell och det litar jag mer på än vad Erling på djurhobby rekommederar, för Erling kan vara väldigt tjockskallig och inte vilja ta åt sig någonting av nån[:-27]
#9 - 23 februari 2017 21:50
Varför vänta en månad med första vattenbytet?!
#10 - 23 februari 2017 22:01
[QUOTE=LoGeek;n2367059]Varför vänta en månad med första vattenbytet?![/QUOTE]

För att inte störa processerna akvariet går igenom, visst kan du göra vattenbyten men då förlänger du uppstartstiden och tiden som fiskarna måste utstå tvivelaktiga vattenvärden!

http://www.bestfish.com/articles/breakincycle.php
#11 - 23 februari 2017 23:02
Tack så jättemycket för råden. Är det någon som vet andra substrat/soil som man kan /bör använda för att växterna ska må bra? Älskar pansarmalar och vill ha sanden för deras skull men vill inte att det bildas gasbubblor och förgiftar akvariet. Har sett flera olika material användas så svårt att hitta något som man kan börja med.
#12 - 23 februari 2017 23:10
[QUOTE=Jannike85;n2367061]Tack så jättemycket för råden. Är det någon som vet andra substrat/soil som man kan /bör använda för att växterna ska må bra? Älskar pansarmalar och vill ha sanden för deras skull men vill inte att det bildas gasbubblor och förgiftar akvariet. Har sett flera olika material användas så svårt att hitta något som man kan börja med.[/QUOTE]

Om du vill så kan du skippa det och bara köra sand. Dosera sedan pmdd utifrån behov. Själv slutade jag med dessa näringssubstrat i mina växtkar för många år sedan. Har inte märkt skillnad annat än att omplantering etc blir mycket lättare eftersom man inte rör upp näringssubstratet Jag kör dock pmdd.

Vissa växter som drar extra mycket näring ur rötterna såsom Svärdplantor förser jag lokalt med "stickpiller" och lerkulor. Men kan inte påstå att jag märker någon skillnad med det heller...
#13 - 23 februari 2017 23:24
[QUOTE=åheim;n2367060]

För att inte störa processerna akvariet går igenom, visst kan du göra vattenbyten men då förlänger du uppstartstiden och tiden som fiskarna måste utstå tvivelaktiga vattenvärden!

http://www.bestfish.com/articles/breakincycle.php[/QUOTE]

Ledsen, no offence, men det är en myt som fått motbevisas om och om igen. Ändå tycks den florera så mycket.

Nyttobakterierna behöver ammonium och nitrit för att föröka sig. Myten bygger utifrån detta på att bakteriernas tillväxt går långsammare när man tar bort delar av deras matförråd.

​​​​Så är inte fallet. Det har till och med visat sig att små dagliga vattenbyten påskyndar processen!

Varför? Jo, för att ammonium och nitrit sänker syrehalten (en av anledningarna till att fisken mår dåligt av dessa). Gör du ett 20% vattenbyte så tar du bara bort 20% av all ammonium och nitrit. Dessutom producerar de fiskar du har i akvariet under cyklingen ny mat för bakterierna. Däremot förser du nyttobakterierna med mer syre i vattnet vilket påskyndar deras tillväxt.

Att inte göra vattenbyten ger en långsammare cykling och det plågar fiskarna helt i onödan.
#14 - 24 februari 2017 17:11
Fast nu är det ju faktiskt så att nitrit hämmar syreupptagningen hos fisken pga av att järnet i blodkropparna oxiderar till Fe (lll) och har inget att göra med syrehalten i vattnet....

Resten orkar jag inte ens bemöta...
#15 - 24 februari 2017 17:26
...äh nu ska vi ha en trevlig helg istället för att munhuggas och byta lite vatten och ge fiskarna lite lyxmat:)
#16 - 24 februari 2017 18:17
[QUOTE=åheim;n2367101]Fast nu är det ju faktiskt så att nitrit hämmar syreupptagningen hos fisken pga av att järnet i blodkropparna oxiderar till Fe (lll) och har inget att göra med syrehalten i vattnet....

Resten orkar jag inte ens bemöta...
[/QUOTE]

Att nitrit hämmar syreupptagning hos fisk är rätt. Men du blandar ihop äpplen och päron och glömmer bort vattnet som fiskarna lever i.

Att hävda att man inte ska byta vatten första månaden och att vattenbyten skadar cyklingen är totalt fel. Men det är ingen hjärtefråga för mig och jag är övertygad om att du tar kanonbra hand om dina fiskar trots denna lilla blunder :)

Vi får bli eniga om att vi är oeniga ;)

Jag håller med om att vi tar helg nu! Diskusarna ska få nylagad matmix som fredagsmys!
#17 - 27 februari 2017 22:59
En annan fråga, för och nackdelar med att ha levande växter i akvariet? Kan man likväl ha plastväxter och rötter/stenar istället?
#18 - 1 mars 2017 22:34
[QUOTE=Jannike85;n2367258]En annan fråga, för och nackdelar med att ha levande växter i akvariet? Kan man likväl ha plastväxter och rötter/stenar istället? [/QUOTE]
Växter som växer och mår bra är en tillgång för akvariet för dem förbukar näring ur vattnet men växter som dör belastar vattnet istället. Har man inga levande växter så är det bra med ordentlig biologisk filtrering (alltid bra att ha men extra viktigt om man kör växtlöst).

Tyvärr är ju sällan plastväxter särskilt naturtrogna utan då är det snyggare att bara köra rötter och sten och en inte för stark belysning!

Annons