Vad jag förstår så ska man fylla typ halva akvariet, sen börja möblera med växter och inredning.. *spännande spännande*
-----
Att plantera växter i ett halvfyllt eller mindre, är en fråga om tycke, många föredrar det eftersom man kan bröta lite mer och ofta får en behagligare arbetsställning och mindre vattensöl (man drar ju med en massa vatten upp längs med armarna tex om karet är fyllt och slipper fundera på vattenstänk utanför karet). Är det däremot väldigt mycket växter, eller långa typ vallisnera, kan det bli lite bökigt och omständigt (det blir en grön gryta), men det går ändå förståss - allt går om man är envis och tålmodig. Själv föredrar jag ändock att plantera i fyllt kar, eller näst intill. Då ser man helheten tydligare - släng en handuk runt nacken så har du nära till torken.
När det gäller inredningen - sten å sånt, så gör du med fördel iordning detta innan du fyller på vattnet. Själva inredningen är det värt att lägga ner tid på, låt det ta tid. När du väl börjar kommer du snart brottas med 226 konkurrerande idéer om hur du bäst vill ha det (i själva verket kommer du egentligen aldrig att bli 100% nöjd - om jag gissar rätt - eller är det bara jag som är sån ;)
Om du då har karet till hälften fyllt av vatten blir allt bara mer omständigt än nödvändigt att böka med inredningen.
Om du ska ha sten från naturen, så plocka med dig mer än du nånsin tror att du kan behöva. Inspirationen kommer att flöda när du väl börjar bygga ditt undervattenslandskap och då är det bra att ha en mångfald att välja och vraka ur när du prövar dig fram. Om du tänker köpa sten så försök leva dig in i hur du vill ha det på ett ungefär innan du köper - så är chansen större att du får "rätt" stenar för det du ser framför dig. Och ta rätt så stora stenar - det förhöjer det visuella intrycket markant och gör att vattenvärlden ser lite större och mer spännande ut. Ett avslutande stentips - om du ska ha större stenar så ska dessa helst ligga på botten (gäller främst om du skaffar nån fisk som gillar att gräva. Och ska du ha större stenar på botten så ska du ännu mera helst lägga en frigolitskiva på botten i akvariet för att skydda glaset. Det är lätt hänt att man tappar greppet om en sten vid inredning, eller att en sten välter - då är det skönt att glaset är skyddat. Dessutom är det så att några få gruskorn under en stor sten direkt mot glaset kan leda till spänningar som spräcker glaset.
Om du ska ha rötter, så köp detta först och dränk dom direkt... Inte alla men väl de flesta rötter vill upp till ytan, sen så färgar dom av sig mer eller mindre (ofarligt dock). Dränker du och sköljer rötterna så blir du av med värsta överskottet av färgutfällningen (däremot fortsätter dom att fälla ut mer eller mindre så länge dom finns). Tänk på att stora rötter förhöjer effekten liksom större stenar, speciellt om dom sticker upp ända till, eller över, vattenytan. MEN stora rötter kan behöva en låång tids vattendränkning innan dom är mättade med vatten och inte envisas med att flyta. Du kan dock lyckas med lite snits att förankra rötter med stenar som inte har alltför stor flytkraft, eller surra fast roten med fiskelina i en större sten/stenar.
Slutligen som Nanc nämnde. Skölj gruset/sanden mer än väl. Även om det för blotta ögat ser rent och fint ut i påsen, så är det INTE det. Det är värt varenda "trist minut" att ägna tid åt att skölja sanden noga - se fram emot det roliga så blir det inte tidskrävande i negativ mening "trist". En sak till, snåla inte med sandlagret om du ska ha växter, du kommer att förbanna dig själv om sanddjupet är för snålt och växterna envist vill dra iväg - det är dessutom lättare att plantera om du har gott om sand att laborera med.
Spännande spännande som du säger - jajjamän, det kan jag skriva under på. Det är enligt mig en del av det större nöjet med akvarier - förberedelserna och själva skapandet - att skapa en liten egenhändigt uppbyggd "världsdel".
Jädrans vad det blev en massa, ja så blir det mest jämnt när jag börjar skriva. Lycka till Guppyn - låt förberedelserna och skapandet ta tid, och starta upp varsamt - så blir du garanterat nöjd.
Smike