Starta upp 54L - på nytt!

#1 - 27 juni 2008 11:23
Jag köpte ett 54L akvarium till mina kampfiskar o nu har de fått yngel o så.
Nu tänker jag tömma 54litaren och börja om på nytt och jag MÅSTE MÅSTE ha råd!
Såhär har jag tänkt:

Inredning:
Svart råsand
röd/orangea lavastenar
En stor svärdplanta
Någon mer växt?
Bakgrund???

Fiskar:
3 Kampfiskar (1 hane 2 honor)
3 Ballongmolly
1 ansictrus/några pansarmalar
2 fjärilsciklider

1.Jag vill ha någon mer växt än min stora svärdplanta som jag köpte idag men jag vet inte vilken... TIPS TACK! :)

2.Vilken bakgrund skulle passa bra? Någon med växter eller bara sten eller något annat? TIPS OM DET MED! :)

3.Alla säger att Mollysar är fenbitare men mina mollysar går med bl.a guppy, kampfisk och yngel och det har ALDRIG hänt att de bitit i någons fena så ni behöver inte tänka på att de kommer bita kampisarna ;)

4.Pansarmalar eller ancistrus?

5.Köpte växtnäring och jag undrar hur man gör när svärdplantan blivit FÖR lång? Man kan ju inte klippa av bladen? :confused:

Tack på förhand!
#2 - 27 juni 2008 11:42
Jag tycker pansarmal:)
#3 - 27 juni 2008 11:45
En Corydoras julii
#4 - 27 juni 2008 11:48
Lones skrev:
En Corydoras julii

Är de lätta att få tag i? Kan jag ha dem i mitt 54L?
#5 - 27 juni 2008 13:15
vet nån?!?!?
Jag ska ju kanske börja med det idaaag!!! Snälllllaaaa! Vill verkligen ha tips!
#6 - 27 juni 2008 13:23
köp en anubias (växt) de är tåliga och väldigt fina enligt mitt tycke. persolnigen skulle jag välja att antingen måla baksidan av akvariet svart eller sätta dit en planch med klippmotiv. enligt mitt tycke finns det få saker som är så fult som en bakgrunt med akvarieväxter på. annars kan en BTN slimeline få plats och det är juh riktigt snyggt men blir helt klart snäppet dyrare.

vilken sort av pansarmal hade du tänkt dig? letar själv efter nån sort som funkar bra i mindre kar. de flesta vill ha större har jag fått uppfattning om
#7 - 27 juni 2008 15:25
Vet inte riktigt vilken pansarmal jag ska ha..

Skulle man inte kunna göra en bakgrund av frigolit, kladda på akvariesilicon och strö in den i samma sand som jag ska ha på botten? SKulle det funka?
#8 - 27 juni 2008 16:13
Glöm inte att det bara är 54L och man ska inte proppa i så mycket i det (borde du veta som hängt på zoopet så pass länge;)) 3 kampfiskar är lagom! sen den svarta sanden är aluminium silicat och skall inte användas till pansarmalar då den är vass och skadar dem!
#9 - 27 juni 2008 17:07
åheim skrev:
Glöm inte att det bara är 54L och man ska inte proppa i så mycket i det (borde du veta som hängt på zoopet så pass länge;)) 3 kampfiskar är lagom! sen den svarta sanden är aluminium silicat och skall inte användas till pansarmalar då den är vass och skadar dem!

Jag tänkte på pansarmalarna o sanden idag för jag hade läst att sanden inte får vara vass.. Men då vet jag att det inte funkar ;) Någon annan mal?
Det blir ju öh, liiiite tomt om man ska säga det så, att bara ha tre fiskar i ett 54L! :O Eller?!
Kommer nog ha de fiskar jag har tänkt att ha iaf. Om ingen kommer med något annat fiskförslag.
Men kan man göra en sådan bakgrund av frigolit o sand? Måste ha svar snarast eftersom ska åka och "shoppa" imorrn !
#10 - 27 juni 2008 17:28
... var har du kamp ynglen?
Har du kampfisk så har du lämpligen flytväxter som ger ett lite dunklare akvarium och det gillar neon/kardinal tetror så ett stim på 10 skulle funka...
#11 - 27 juni 2008 18:08
åheim skrev:
... var har du kamp ynglen?

Har du kampfisk så har du lämpligen flytväxter som ger ett lite dunklare akvarium och det gillar neon/kardinal tetror så ett stim på 10 skulle funka...

Jag har kampfiskynglen i en yngelbur eftersom de just nu är väääldigt små och det är ca 40-50 st. Men sedan kommer de bo någon annan stans såklart ;)
Neontetror isället för ballongerna och fjärilarna då eller?
#12 - 27 juni 2008 18:17
mm..:)
#13 - 28 juni 2008 09:41
Men är det INGEN som har några kommentarer om min tanke hur jag ska göra med akvariumet? KAN jag göra en sådan bakgrund av frigolit? KAN jag kladda in en kokosnöt med silicon och sedan strö in den med sand? Asså jag menar om det GÅR att göra så? Är det verkligen INGEN som vet? Nu åker jag om 20 min och köper alla saker som behövs till mitt lilla "projekt"..
#14 - 28 juni 2008 10:20
det är klart att det går rent tekniskt men frågan är hur snyggt resultatet blir men det beror ju mycket på hur duktig man är och vilka krav man har. jag personligen hade valt en färdig bakgrund istället
#15 - 30 juni 2008 22:49
soffan96 skrev:
Men är det INGEN som har några kommentarer om min tanke hur jag ska göra med akvariumet? KAN jag göra en sådan bakgrund av frigolit? KAN jag kladda in en kokosnöt med silicon och sedan strö in den med sand? Asså jag menar om det GÅR att göra så? Är det verkligen INGEN som vet? Nu åker jag om 20 min och köper alla saker som behövs till mitt lilla "projekt"..

Hmm du har nog kanske redan prövat det går men det är ett ganska kladdigt och strö sand i silicon som sitter på en kokosnöt :)
#16 - 1 juli 2008 06:44
Jihopp! Nu är akvariumet nästan klart, det är bara bakgrunden kvar. tror nog att jag bara ska sätta upp ett svart tygstycke. Så ni får "tänka" er en svart bakgrund.
Vad tycker ni annars om det?
Kom gärna med tips om nya saker/växter/fiskar :)
http://zookoll.se/dp_minadjur.php?go=visa&id=820&site=0

Inte så bra bild, men den får duga sålänge.
(Syrestenen ska INTE sitta sådär! Den har "flytit" upp :P)
#17 - 1 juli 2008 07:04
kul att det går framåt
går inte se dina bilder såvida man inte är medlem och inloggad. du kan inte lägga dem på tex photobucket som alla kan komma åt och se istället?
#18 - 1 juli 2008 08:18
det vart ju jätte fint! :D jag skulle vilja ett lite större akvarium än 35 L, man kan ju knappt ha fiskar i det :(
#20 - 1 juli 2008 21:10
Fint :) Men jag tycker det är finare med mer växter men vet inte hur kampfiskar vill ha det i akvariumet!? Mvh Simon
#21 - 2 juli 2008 09:07
Simon--B skrev:
Fint :) Men jag tycker det är finare med mer växter men vet inte hur kampfiskar vill ha det i akvariumet!? Mvh Simon

Kampfiskar tycker om när det är tätt planterat, gillar flytväxter och vill ha så lite fart på vattnet som möjligt.

Prova med ett knippe Bacopa, ett knippe Cabomba eller Hornsärv och Vattenormbunke. Det går i mycket mera växter än vad man tror. :)

Annons