starta Tanganyika?

#1 - 24 augusti 2007 12:09
jag har 3 akvarium igång nu 271 L med Malawi, ca 80 l som yngelkar & ett 40 L med neontetra& Guppi.

funderar på att göra om 80 L till Tanganyika.
är EJ sugen på multisar, funderar på om princessor kan gå i så litet kar?
är fn ett fluval 2+ filter i det. räcker det? sätta i powerhead? eller gå över till fluvals lilla ytterfilter?

Tomas
#2 - 24 augusti 2007 14:37
Ett par skulle säkert fungera, men det blir helt klart roligare med ett större kar.

/Jocke
HazelCR
#3 - 24 augusti 2007 14:44
Banderad skrev:
Ett par skulle säkert fungera, men det blir helt klart roligare med ett större kar.

/Jocke

Jag tror som du. Ett enda par som får befolka karet skulle gå.
Om man däremot startar med en liten grupp, säg 6 individer i ett litet kar, så skulle förmodligen ett par dominerara efter ett tag och kanske t.o.m. ha ihjäl de andra 4.

Jag kanske ska tillägg att jag inte provat med ett så litet kar själv, utan att det är en kvalificierad gissning från min sida.
(Några andra gissningar gör jag inte. :D)
#4 - 24 augusti 2007 15:52
Är inte säker men är inte karet i minsta laget för Tanganyika?
#5 - 24 augusti 2007 16:29
finns flera sorter av Tanganyika han kan ha i det karet.
Snäcklekare
Jullar
Telmatochromisar
Prinsen av Burundi
Dvärg Compressiceps
#6 - 24 augusti 2007 17:10
ok, som jag skrev så var jag inte säker.
Bilagor:
#7 - 24 augusti 2007 18:43
det var nog malawi du hade i bakhuvvet danne;).
#8 - 24 augusti 2007 22:11
Julidochromis är faktiskt ruskigt kul. Ett par Compressiceps "Sumbu" till det skulle nog bli bra...
Sen har ju Lamprologus Ocellatus ruskigt mycket mer karaktär än multisar t ex. Stoppar du ner handen i karet så hugger dessa 4-5cm små rackare utan att skämmas ett dugg...:)
#9 - 24 augusti 2007 22:14
Om jag inte är helt ute och cycklar, så pumpar en fluval 2+ 700L/h. Eller om det var 3+ som gjorde det?
4-6 ggr akvarievolymen/h räcker gott och väl. Det står väl på filtret hur mycket snurr det är på det om det inte är för gammalt så klart.

Annons