Starta scalarakvarium...

#1 - 29 januari 2007 19:59
Tjena alla zoopettare!!

Funderar på att starta upp ett 300 l med scalarer, men behöver lite tips o trix från erfarna akvarister :)

Vad behövs för att verkligen få dom att trivas :confused:

Speciell utrustning? alltså vill dom gå i lugna vatten eller vilada vatten?

alla tips o idéer emottages mycket tacksamt [:o]

ha det bra allihopa
#2 - 29 januari 2007 20:01
Tjena alla zoopettare!!

Funderar på att starta upp ett 300 l med scalarer, men behöver lite tips o trix från erfarna akvarister :)

Vad behövs för att verkligen få dom att trivas :confused:

Speciell utrustning? alltså vill dom gå i lugna vatten eller vilada vatten?

alla tips o idéer emottages mycket tacksamt [:o]

ha det bra allihopa

hoppas ni har överseende med mina stavproblem.. :eek:
#3 - 29 januari 2007 20:11
hallå på dig :)

skalarer vill inte ha strömt vatten...de vill gå i lungt vatten...jag länkar tiill en artbeskrivning
http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=196
#4 - 29 januari 2007 21:29
Ursäkta att jag lånar tråden lite!

Är scalarer en bra fisk att börja med om man är insatt i hur ett akvarie borde skötas men inte har erfarenheten? (jag läser en hel del) jag hade tänkt skaffa ett +300liter akvarium senare...gärna 540liter eller mer :)

Är scalarer "gnälliga" när det gäller skötseln? (foder,sjukdomar,vattenvärden m.m)
#5 - 29 januari 2007 21:41
Jag tycker att scalarer är ganska robusta. Hade själv scalarer i mitt första lite mer seriösa akvarium. Min filosofi är att man klarar att hålla de flesta fiskar friska bara man sköter sina vattenbyten noggrant.

Men det är jättebra att du läser på. Och mitt tips är väl att börja lungt, dvs köp inte på dig all fisk på en gång. Detta kan låta självklart och det står nästan överallt men det kan ändå vara svårt att hålla (vet jag av egen erfarenhet).
#6 - 29 januari 2007 21:58
Okej tack för svaret! Jag håller förnärvarande på att leta efter roliga och vackra fiskar som är ganska lätta att sköta om...diskusar är bland det vackraste man kan ha men de är allt för krävande för min del tror jag! =( Scalarer är ett alternativ jag funderar på!
#7 - 30 januari 2007 06:42
Min erfarenhet är att helvita scalarer(kommmer inte ihåg namnet nu) kan vara kinkiga. Kan dock bero leverantören eftersom jag köpte alla tre i samma affär om än med några veckors mellanrum.
#8 - 31 januari 2007 06:40
macke_fisk skrev:
hallå på dig :)

skalarer vill inte ha strömt vatten...de vill gå i lungt vatten...jag länkar tiill en artbeskrivning

http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=196

tack för svaret o länken. Stod en massa nyttig info.

Tackar o [:-59]

Annons