Oj! det blev en del reaktioner på det, som väntat:)
Den informationen vill jag se..
Känns rätt så där på rak arm. Har du nånn referens?
Ni gick bägge i den akademiska fällan nummer 1. Man kan aldrig bevisa ett ickesamband. Att det inte finns någon vetenskaplig publikation som visar på samband innebär inte att det inte finns ett samband. Jämför tex med att man inte kan bevisa att mobiltelefoner inte är farliga för hjärnan.
Dock så känner jag till en publikation som bevisat samband mellan laxyngels tillväxt och höga nitrathalter, den ligger som grund för regler i samband med laxodling. Jag har inte läst den själv, bara en samanfattning på nätet. Om ni vill så får jag försöka leta upp den igen. Men då vill jag ha som gentjänst en sådan referens till var av er. DVS ytterligare en publikation som bevisar samband mellan nitrathalt och fiskhälsa/tillväxt eller lekvillighet.
Nu hänger jag inte med. Nitrat och fosfat är näringsämnen som algerna lever på. Höga halter av nämnda ämnen gör dem mindre begränsade.
Det stämmer att alger lever av nitrat och fosfat. Men vid de nivåerna där algerna är näringsbegränsade så dör också xoanthellerna i korallerna, de är också alger. Man har vid försök stängt av delar av rev och tagit bort alla betande djur, då bildas det snabbt massor av alger. Trots att det är omätbara nitrat och fosfathalter på revet så är algerna altså inte näringsbegränsande. Det måste således vara andra faktorer som begränsar tillväxten. Men nu pratar vi inte korallrev, utan saltvattensakvarium.
Jag har med egna ögon sett många vackra akvarium med såväl mycket höga nitrat/fosfathalter som låga, såväl i saltvatten som i sötvatten. Akvarium där algtillväxten definitivt inte är alarmerande. Givetvis har jag sett de som varit rikligt albevuxna oavsett dessa faktorer också. Och personliga observavationer är för mig viktigare än almänna råd.
En skummare ventilerar ut amoniaken (som blandannat utsöndras via fiskarnas gälar) och proteiner så att det blir mindre "skit" att bryta ner.
Jag är fullt medveten om hur en skummare fungerar och vad den gör. Jag anser dock att ett effektivt aerobt filter är en både effektivare och billigare lösning på det problemet, åtminstonde i mindre nybörjarkar som vi diskuterar här.
Nitrit är ofantligt mycket mindre giftigt för fiskar i saltvatten än det är i sötvatten. R. Holmes-Farley säger ju tom att det är en myt, rak kunskapsimport från sötvatten, att det överhuvudtaget är giftigt i salt.
Där ser man...#fram med boken...Bläddra....Läsa#. Det stämmer faktiskt! :)
Jag tänkte ju köra skimmerlöst, framförallt för att undvia den låga N:P förhållandet man får i karet om man kör skimmer. Fosfatet vädras ju inte ur. All export ska ske genom växter, koraller eller vattenbyten.
Tycker jag låter som ett utmärkt projekt. För nybörjaren finns det massor av enkla makroalger som kan göra underbara miljöer i fiskakvarium.
Eric Borneman(en sån där saltkändis) körde snygga korall/sjögräskar utan skummare. Bra som busen gick det. Han hade dock ingen direkt nitrifikation. Jag hade tänkt köra ett fluidized bed filter som jag drog huvudcirkulationen genom. Mao 1500-3000 l/h genom ett par liter sand. Maximal nitrifikation och maximal bindning av näringsämnen i bakterier som korallerna kunde käka upp.
Den tanken tycker jag låter helt utmärkt, dock så gled du in lite på koraller igen, här snackar vi saltvattensakvarium :)
Utan LS så är ett nitratfilter ett måste. Gärna i kombination (kör själv utan nitratfilter men med LS).
Varför skulle nitratfilter eller LS vara måsten?
Tillbaka till grundämnet. Det går att köra ett FO med "vanliga" svamp filter och kanske en billigare skummare. Levande sten är dock så in i h-vete roligt att ha så det är värt resten.
Det går att köra utan den billigare skummaren också, tro mig. Det går alldeles utmärkt.
Själv tycker jag definitivt inte att man skall välja bort LS. Just för att det är precis så som du utrycker det. Däremot så är det ju inte själva nitrifikationen inuti stenen som är så tokrolig. Det är ju allt det andra livet i den, och det väljer man inte bort genom att köra biologiskt filter. Att ge tillit till LS som den enda källan för nitrifikation, ger att man måste ha massor av dyr LS som dessutom ökar risken för stillastående fickor i karet där skit accumuleras. Då anser jag det vara bättre att låte de effektiva filtermaterial som finns på marknaden idag ta hand om den livsviktiga nitrifikationen och använda den levande stenen till vad den är bäst på, nämligen vara en snygg inredning.
MVH
Magnus