starta saltis?

#1 - 6 april 2006 18:38
Hej!

jag har idag ett juvels akvarie som jag funderar på att sälja, eller göra om till saltvatten

Har varit sugen på att starta saltvatten länge, men har inte riktigt hittat vad jag behöver läsa på om

Min tanke är att få akvariet att funka med så lite resurser som möjligt.

Akvariet: Juvel
Cikulation Sigma Projekt 3 (pumpar bra som fasen)
Ramp: 2 x 18w
50w värmare

Vad behöver jag göra för att få en saltbiotop?
och hur gör jag detta billigast ?

Tacksam för svar

/Adam
#2 - 6 april 2006 20:38
Att du skriver att akvariet är ett Juwel hjälper inte så mycket. Mer intressant att få reda på storleken. Sen rampen 2x18 W räcker ingenstans. DU får iaf komma upp i 39Watt med T5 rör.

Sen det mest uttjatade och bästa tipset av alla är att läsa på www.saltvattensguiden.se. till att börja med, där kan du få reda på det du vill ha reda på.
Sen kan jag redan nu passa på att säga att det är inte billigt att starta ett saltvatten, ännu svårare är det att gå in i projektet med den inställningen att det ska vara billigast möjligast.

Det är tre saker du måste ha anser jag, bra skummare, bra cirkulation, och bra ljus. Har du det så finns alla möjligheter att lyckas.
#3 - 6 april 2006 20:40
:confused: kan du bara säga lite snabbt va en skummare gör
#4 - 6 april 2006 20:47
En skummare blandar småsmå luftbubblor med vattnet med hjälp av ett venturimunstycke och en impeller. Där i sin tur olika proteiner (smuts) fastnar på dessa bubblor och skummas upp i toppen på ett rör. Skummet (avfallet) hamnar i sin tur i en uppsamlingskopp där den "rena skiten" samlas.
När dessa proteiner är borttagna så minskar det risken för tex nitrittoppar och man får ett renare vatten, funkar som ett filter.
#5 - 6 april 2006 20:51
[quote=robbygg]En skummare blandar småsmå luftbubblor med vattnet med hjälp av ett venturimunstycke och en impeller. Där i sin tur olika proteiner (smuts) fastnar på dessa bubblor och skummas upp i toppen på ett rör. Skummet hamnar i sin tur i en uppsamlingskopp där den "rena skiten" samlas.
När dessa proteiner är borttagna så minskar det risken för tex nitrittoppar och man får ett renare vatten, funkar som ett filter.[/quote]

aha bra förklaring.. har man alltså inget typ ytterfilter eller nåt till saltvattenkar?
#6 - 6 april 2006 21:58
Hej

Akvariet är 110 liter :)

Jag kollar sidan och tackar för ditt svar

/Adam
#7 - 7 april 2006 05:30
[QUOTE=Adamzon]Min tanke är att få akvariet att funka med så lite resurser som möjligt.[/QUOTE]

Enligt min erfarenhet finns det två sätt att lägga ut mindre pengar på salt:

1/ Nano
Som nästan alla erfarna saltvattensakvarister säger "Nano är inte för nybörjare". Det går, det gör det, men det är väldigt svårt. Det kräver att man ersätter teknik med arbete och stor teoretisk kunskap. Nano tillåter inte misstag så man ska veta vad man gör från början.

2/ Ebay/Tradera metoden
Bestäm dig för vilken saltutrustning du ska ha. Köp några saltvattensböcker, luta dig tillbaks och vänta på att de grejer du vill ha dyker upp billigt någonstans. Det tar ett tag att samla ihop. Våren är iofs bäst det är då folk gör sig av med sina "vinterprojekt" som de tröttnat på.

[QUOTE=Adamzon]Vad behöver jag göra för att få en saltbiotop?
och hur gör jag detta billigast ?[/QUOTE]

Absolut minst:
Skimmer
Cirkulationspump
Ljus(minimikrav varierar, 2x18W till 110L är i minsta laget)
Ett biofilter, bäst är LS men det går med ett bättre ytterfilter

Bra:
Phet Skimmer
RO eller RO/DI vattenrening
Metal-Halid lampa (även för fisk eller fisk/LS)
Sump(med avseende på vattenvolym)

Billigast är faktiskt ebay i england även om det blir dyr frakt ibland :)

edit: Liten ordlista
LS: Levande Sten
RO: Revers Ozmos vatten rening
RODI: Revers Ozmos med DeIonization(av-joning) ger >99% rent vatten
#8 - 13 juli 2006 10:07
Det som har hindrat mig, är främst bristande ekonomi, då startkostnaderna är ganska... övergripande. balja, pumpar, belysning, och LS. Ovanpå det ska man helst ha "grus" som är en blandning av krossade koraller, sten osv. (Igentligen krossad LS) Det är självklart inget måste med allt på en gång, men du måste definitivt ha baljan igång när du skaffar LS, LS har en tendens till att bli dyrt, och helst ska man tydligen försöka få tag i LS från ett par olika källor. Gah... f-n att man är fattig.
B!
#9 - 13 juli 2006 10:39
Jag förstår inte vad ni snackar om. Frågan gäller att killen vill starta ett saltvattensakvarium. Inte någonstans står det att han vill ha korallrev, ändå antar alla det.

Adamzon: Om du bara vill ha fisk så kan du använda ditt befintliga kar med befintlig utrustning. Det enda du behöver är salt och fisk. Sköt karet exakt som du sköter ditt sötvattens. Lämpliga fiskar i ett sånt kar är olika frökenfiskar och clownfiskar. Bra algätare är bicolorblenid och turbosniglar. Om du sköter vattenbytena bra kan du även ha en del lägre djur, tex stjärnor, gurkor,borstmaskar, en del mjukkoraller. Tänk bara på att befolka långsamt och försiktigt. I dina 110 liter kan du kanske satsa på max 5 fiskar, 5 sniglar och en stjärna. Om du vill ha mer eller mer avancerade djur kan du köpa till en skummare. Om du vill introducera koraller behöver du levande sten och lite fetare belysning. Om du vill ha kirurger behöver du större kar och kanske en uv anläggning. Lite beroende på ditt kranvatten kan det vara bra att ha en osmosanläggning för att begränsa algerna.

Allt beror på vad du vill ha i karet och saltvatten är absolut inte det samma som korallrev.
MVH
Magnus
#10 - 13 juli 2006 11:16
[quote=Tropfrog]Jag förstår inte vad ni snackar om. Frågan gäller att killen vill starta ett saltvattensakvarium. Inte någonstans står det att han vill ha korallrev, ändå antar alla det.

Adamzon: Om du bara vill ha fisk så kan du använda ditt befintliga kar med befintlig utrustning. Det enda du behöver är salt och fisk. Sköt karet exakt som du sköter ditt sötvattens. Lämpliga fiskar i ett sånt kar är olika frökenfiskar och clownfiskar. Bra algätare är bicolorblenid och turbosniglar. Om du sköter vattenbytena bra kan du även ha en del lägre djur, tex stjärnor, gurkor,borstmaskar, en del mjukkoraller. Tänk bara på att befolka långsamt och försiktigt. I dina 110 liter kan du kanske satsa på max 5 fiskar, 5 sniglar och en stjärna. Om du vill ha mer eller mer avancerade djur kan du köpa till en skummare. Om du vill introducera koraller behöver du levande sten och lite fetare belysning. Om du vill ha kirurger behöver du större kar och kanske en uv anläggning. Lite beroende på ditt kranvatten kan det vara bra att ha en osmosanläggning för att begränsa algerna.

Allt beror på vad du vill ha i karet och saltvatten är absolut inte det samma som korallrev.
MVH
Magnus[/quote]Bra svar!!:) Man behöver inte göra det så invecklat om man nu har ett 110 l kar och vill inte lägga så mycket pengar på utrustnig.Men det är ju betydligare dyrare än ett sötvatten men det behöver inte vara mer jobb med det fiskarna lever betydligare längre också i saltvatten om man får det att fungera på rätt vis
#11 - 13 juli 2006 17:24
[quote=Tropfrog]Jag förstår inte vad ni snackar om. Frågan gäller att killen vill starta ett saltvattensakvarium. Inte någonstans står det att han vill ha korallrev, ändå antar alla det.

MVH
Magnus[/quote]Då ska jag bara påpeka att tex clownfisk kräver att det finns anemoner i karet! och att säga att han ska sköta det som ett sötvattenskar??? Krävs bra mycket mer än vad den genomsnittliga sötvattensakvaristen gör och kostar väldigt mycket mer!
#12 - 13 juli 2006 18:24
[QUOTE=åheim]Då ska jag bara påpeka att tex clownfisk kräver att det finns anemoner i karet! och att säga att han ska sköta det som ett sötvattenskar??? Krävs bra mycket mer än vad den genomsnittliga sötvattensakvaristen gör och kostar väldigt mycket mer![/QUOTE]

Vem har sagt att clownfiskar kräver anemoner? Anemoner är direkt olämpliga invånare i de flesta saltvattensakvarium. Dessutom så har de flesta odlade clowner aldrig sett en anemon och känner inte igen dem. De flesta odlade clowner skulle aldrig gå in i en anemon. De klarar sig således mycket bättre utan en anemon när de lever i akvarium.

På jobb har vi 5 odlade ocelaris. 2 av dem har valt en sacrifytumkorall som revir och de tre andra har inte valt revir trots att ett år har gått. Vi tror att det beror på att inget hot finns som tvingar dem att skydda sig som i naturen. dessutom så får de mat i det öppna vattnet, vilket gör att de som inte har revir har en fördel.

Det som krävs mer än ett vanligt sötvattensakvarium är salt som kostar ca 1 kr/liter. Med normala vattenbyten ger det en kostnad på ca 100kr/månad. Fiskarna för nybörjaren varierar mellan 80 kr för en cromis till ca 200 för en ocelarisclown. Det tycker inte jag är så himla dyrt. Dessa fiskar är dessutom avsevärt lättare än många sötvattensfiskar. Det handlar bara om att välja rätt nivå. Korallrev är enligt mig inte vad man bör börja med om man vill ha saltvatten, lika lite som hightecväxtakvarium är det man bör börja med som sötvattensakvarist.

Har du själv haft saltvattensakvarium?
MVH
Magnus
#13 - 13 juli 2006 22:47
om man bara läser på innan man startar det och undviker nybörjartabbar så e det inte så jävla svårt, har haft två saltkar och har aldrig haft några problem.
Om man har intresse och tid så tycker jag garanterat att man ska starta saltkar.
#14 - 14 juli 2006 08:47
Michael, jag kollade in ditt saltvattenskar. Jag vill råda alla som ser denna tråden och funderar på att skaffa kar att titta på michaels kar. Det är ett bra exempel på att ett ganska så enkelt saltvattenskar. Sjöborren är en extremt duktig algätare som tyvärr även äter kalkalger, men det är en billig och mycket bra lösning på algproblemet. Sen är de ganska så snygga också. Kardinalfiskarna går bort i en rekomendation till nybörjare och kirurg bör man nog bara ha om man väljer att skumma karet och ev ha en uvenhet utifallatt.

Detta kar, fast utan kirurger, går att köra antingen som ett sötvattens med biologisk fitrering eller som ett korallrev med skummare.

Ett mycket bra exempel på ett kar för nybörjaren. Bra!!
MVH
Magnus
#15 - 17 juli 2006 21:17
även anthiasen och sps/lps:erna går också bort om man är nybörjare.
Men det viktigaste är att man startar med bra grejer från börjad (uvc, ba skummare, osmos) är onödigt att starta med kassa grejer bara för att spara pengar, kostar bara mer pengar att fixa oredan senare.
Och så klart är det viktigt att läsa på, jag började läsa på runt ett år innan jag startade mitt första saltkar.
#16 - 18 juli 2006 06:17
Sorry jag såg inga anthias eller stenkoraller när jag tittade på bilden. Givetvis är det inte djur för nybörjaren. Anthasen kan funka om man bara förstår vikten av att mata ofta. Bra skummare och osmos är säkert bra för korallrev, men inte nödvändigt för saltvattensakvarium.
MVH
Magnus
#17 - 18 juli 2006 07:07
Håller med MichaelE att en skummare är väl investerade pengar. Skummaren hjälper till att transportera ut "skit" från akvariet. LSen är mycket bra för att bryta ner nitrater. Alternativt att använda sig av ett stort nitrat filter. Jag håller inte med Tropfog (men det är tjusningen med forum = finns inga eller väldigt få sanningar) att ett 100% igt vattenbyte över en månad (x12 mån/år) är en bra lösning.

Sattsa hällre på bra utrustning, det behöver inte bli så dyrt.
Kika på begagnat marknaden.
Kjell Fohrman
Administrator
#18 - 18 juli 2006 07:20
Om du sköter vattenbytena bra kan du även ha en del lägre djur, tex stjärnor, gurkor,borstmaskar, en del mjukkoraller

En liten varning för sjögurkor - en sådan har en gång slagit ut ett 720 liters korallrevsakvarium för mig:( . När den dog så "förgiftades" vattnet

Sedan håller jag helt med om att man bör skilja på "saltvattensakvarium" och korallrevsakvarium. Ett saltakvarium utan koraller är ju rätt lätt att sköta som Tropfrog skriver - däremot tycker jag personligen att det är korallerna som "gör" ett saltvattensakvarium så jag föredrar helt klart ett korallrevsakvarium.
#19 - 18 juli 2006 14:38
Håller med MichaelE att en skummare är väl investerade pengar. Skummaren hjälper till att transportera ut "skit" från akvariet. LSen är mycket bra för att bryta ner nitrater. Alternativt att använda sig av ett stort nitrat filter. Jag håller inte med Tropfog (men det är tjusningen med forum = finns inga eller väldigt få sanningar) att ett 100% igt vattenbyte över en månad (x12 mån/år) är en bra lösning.

Nu vet jag inte vad du menar med 100%igt vattenbyte över en månad *12. Men nog tycker jag att det låter mycket. Med en lagom nybörjarbelastning tror jag att 25% var 14e dag räcker gott och väl, precis som i sötvattenskar. Vill man ha skummare så kan man avsevärt minska på vattenbytena, kanske 10% en gång i månaden. Men detta gäller fisksystem, vill man ha koraller så är nog skummare ett måste, ialafall för nybörjaren.

Jag håller med Kjell om att det är korallerna som är tjusningen, men jag tycker också att man bör lära sig krypa innan man kan gå.
MVH
Magnus
Kjell Fohrman
Administrator
#20 - 18 juli 2006 14:56
[quote=Tropfrog]Jag håller med Kjell om att det är korallerna som är tjusningen, men jag tycker också att man bör lära sig krypa innan man kan gå.[/quote]
ja, ja men man kan i alla fall inte lära sig älska innan den kan stå:p
#21 - 18 juli 2006 16:32
[QUOTE=Kjell Fohrman]ja, ja men man kan i alla fall inte lära sig älska innan den kan stå:p[/QUOTE]

Nej, men fyy Kjell. Är det sånt man kallar Göteborgshumor [:o]
MVH
Magnus
Kjell Fohrman
Administrator
#22 - 18 juli 2006 16:36
[quote=Tropfrog]Nej, men fyy Kjell. Är det sånt man kallar Göteborgshumor [:o]
MVH
Magnus[/quote]
Eller dålig humor....:p
#23 - 18 juli 2006 17:05
Är inte det samma sak:confused:
MVH
Magnus
Kjell Fohrman
Administrator
#24 - 18 juli 2006 18:01
[quote=Tropfrog]Är inte det samma sak:confused:
MVH
Magnus[/quote]
Det kan diskuteras men kanske inte i denna tråd - ursäkta utvikningen - tillbaka till det salta ämnet
#25 - 18 juli 2006 23:27
uhmmm alltså vad är det den här svinigt dyra skummaren igentligen gör ?
#26 - 19 juli 2006 00:04
Luftar ur ammoniak och tar bort partikulära, POM, och lösta, DOM, organiska ämnen. Mao allt från diaree till äggviteämnen. Effektivitet på olika saker varierar mycket. Skummarna luftar oxå vattnet(naturligtvis).

Googla på skimmer och DIY skimmer så hittar du massor av både praktik och teori.
#27 - 19 juli 2006 05:42
[QUOTE=Tropfrog]Det som krävs mer än ett vanligt sötvattensakvarium är salt som kostar ca 1 kr/liter. Med normala vattenbyten ger det en kostnad på ca 100kr/månad. [/QUOTE]
Om jag inte tolkade dig fel så blir det 100% vattenbyte över en månad om akvariet är på 100Liter. ;)

Jag håller med om att det inte är så krångligt att hålla med salt. Det jag reagerar på är inställningen att det är bara att blanda till salt och köra på som i ett "söt" vattens akvarium. Om vattenkvaliten sjunker så blir fiskarna mer mottagliga mot sjukdomar så som vitaprick mm (som är mycket vanligt i ett saltvattensaakvarium). Att köpa en effektiv skummare tillåter att man matar fisken lite mer och är ett bra sätt att bli av med proteiner (skit).

Jag har haft akvarium utan skummare (hade 5 st igång samtidigt en liten period) och upplever själv att det är mycket svårare utan skummare.
#28 - 19 juli 2006 06:10
[QUOTE=Nocturna]uhmmm alltså vad är det den här svinigt dyra skummaren igentligen gör ?[/QUOTE]
Om vi pratar till små akvarium med liten belastning så tycker jag inte att de är svindyra (2-300:- + luftpump). Större system och med hög belastning så springer det i väg, men å andra sidan så är det ingen överraskning.
Håller själv på att utöka mitt system med ett 540L refugium och har fått hem en skummare från tyskland som ska klara 3000Liters akvarium.
#29 - 19 juli 2006 07:39
Intressant tråd.

Har alltid velat ha saltakvarium, men då min far hade detta för ca 10 år sedan och la ut mängder med pengar innan han gav upp så är jag lite "rädd" för att prova.

Har på sistone kollat möjligheterna igen och har då sett två alternativ.
Nano - Inte jättedyrt, men kanske för svårt.
Fullstort - Jättedyrt (och om jag går på min fars resultat, för svårt det med).

Däremot har jag aldrig ens reflekterat över ett rent fisk akvarium.
Vad menas med det? Är det ett helt tomt akvarium med bara fisk (torde se rätt trist ut), eller är det bara det att man tar bort de hårda/mjuka korallerna? Ser i så fall ingen gigantisk skillnad.
#30 - 19 juli 2006 11:21
FO (Fish Only) är mycket vanligt i USA. Det roliga med FO är att man kan hålla fiskar som inte är revsäkra (äter koraller) så som olika tryckare mm.

Det "jobbiga" är att folk tror att de inte behöver ha så bra vattenkvalite med ett FO.. Vilket resulterar i en massa alger som täcker stenen. (många ej revsäkra fiskar äter snäckor som i normala fall hjälper till att hålla algerna under kontroll). Och med sämre vattenkvalite så kommer ofta vitaprick (som inte är så enkelt att bota i saltvatten). När man kollar på ett FO akvarium så brukar det finnas: En överdrivet stor skummare, UVc, samt ett stort nitratfilter.

Vill inte skrämmas på något vis. Klart ni ska ha saltvatten. Men köp in utrustning ny eller begagnad.

Börja med att fråga någon med saltvatten att få komma hem och titta, samt att läsa så mycket som möjligt. Innom saltvatten så verkar det finnas lika många sätt som det finns saltvattensakvarister ;).
#31 - 19 juli 2006 12:54
Tropfrog, har bara ett par stenisar på bilderna på zoonen, relativt gamla bilder, ser inte ut så längre

Nizztos, det var betydligt svårare och dyrare för 10 år sen än vad det är nu, så bli inte avskräckt att skaffa saltkar.
jag tycker inte att det är så mycket svårare att hålla igång saltkaret än vad det är att hålla igång mina sötkar.
#32 - 19 juli 2006 17:00
[QUOTE=petrol]Om jag inte tolkade dig fel så blir det 100% vattenbyte över en månad om akvariet är på 100Liter. ;)

Jag håller med om att det inte är så krångligt att hålla med salt. Det jag reagerar på är inställningen att det är bara att blanda till salt och köra på som i ett "söt" vattens akvarium. Om vattenkvaliten sjunker så blir fiskarna mer mottagliga mot sjukdomar så som vitaprick mm (som är mycket vanligt i ett saltvattensaakvarium). Att köpa en effektiv skummare tillåter att man matar fisken lite mer och är ett bra sätt att bli av med proteiner (skit).

Jag har haft akvarium utan skummare (hade 5 st igång samtidigt en liten period) och upplever själv att det är mycket svårare utan skummare.[/QUOTE]

25% vattenbyte i 100 liter en gång i veckan blir inte ett 100%igt vattenbyte i månaden. Ett nybörjarkar bör inte belastas med mer fisk än att det räcker med vattenbyte var 14e dag.

Visst finns det samband mellan dåligt vatten och sjukdomar. Dock förstår jag inte hur du kan dra slutsatsen att ingen skummare=dåligt vatten. Nitrifiering via biologiskt filter i kombination med vattenbyten är mycket välkända metoder för att hålla vattnet bra för fisk. Det används inom såväl sötvatten som saltvatten och är väl beprövat, hur kan du säga att det inte funkar? Det är det absolut enklaste sättet att hålla bra vatten och lämpar sig utmärkt för nybörjare.

Har du kört något fiskkar med nybörjarfiskar utan skummare? Kom ihåg att det är skillnad på korallrev och saltvattensakvarium samt att det finns skillnad på fiskar och fiskar.

Här behövs nog en definition av vad "bra vatten" resp "dåligt vatten är. De flesta saltvattensfiskar klarar nitrathalter över 100ppm utan att forskningen kan se några negativa konsekvenser. När man kommer över 100 ppm (jättemycket) så kan man se samband mellan yngeltillväxt hos extremt syrekrävande fiskar och nitrathalten. Det finns inget som helst inom dagens vetenskap som tyder på att det finns samband mellan nitrathalter och motaglighet för olika sjukdomar hos fiskar. Det finns heller inget samband mellan nitrathalt och algtillväxt. Detsamma gäller för fosfat: Inget samband med fiskhälsan och inget samband med algtillväxt. Däremot är det väl utrett att det finns samband mellan fiskhälsa och amoniak samt mellan nitrit och fiskhälsa. Därför är det av stor vikt att undvika dessa ämnen i både sötvatten och saltvatten. Så för mig är bra vatten ett amoniak och nitritfritt vatten med låga bakteriehalter och nitrat under 80ppm. Därför känner jag mig tveksam till att förlita sig till ett så fruktansvärt inefektivt filtermaterial som porös sten. Enda anledningen till att det ändå i de flesta fall räcker är att man använder överdrivet stora skummare för att vädra ur amoniak innan det blir godis åt nitrificerande bakterier.

Nej, effektiva nitrificerande filter i kombination med antingen vattenbyte, skummning och/eller anaerob denitrificering är det bästa för fiskarna. Det är väl undersökt och metoder som samtliga publika akvarium i världen använder sig av.
MVH
Magnus
#33 - 19 juli 2006 17:44
[QUOTE=Tropfrog]Här behövs nog en definition av vad "bra vatten" resp "dåligt vatten är. De flesta saltvattensfiskar klarar nitrathalter över 100ppm utan att forskningen kan se några negativa konsekvenser. När man kommer över 100 ppm (jättemycket) så kan man se samband mellan yngeltillväxt hos extremt syrekrävande fiskar och nitrathalten. Det finns inget som helst inom dagens vetenskap som tyder på att det finns samband mellan nitrathalter och motaglighet för olika sjukdomar hos fiskar. [/quote]

Känns rätt så där på rak arm. Har du nånn referens?

[QUOTE=Tropfrog]Det finns heller inget samband mellan nitrathalt och algtillväxt. Detsamma gäller för fosfat: Inget samband med fiskhälsan och inget samband med algtillväxt. [/quote]

Nu hänger jag inte med. Nitrat och fosfat är näringsämnen som algerna lever på. Höga halter av nämnda ämnen gör dem mindre begränsade.

[QUOTE=Tropfrog]Däremot är det väl utrett att det finns samband mellan fiskhälsa och amoniak samt mellan nitrit och fiskhälsa.[/quote]

Nitrit är ofantligt mycket mindre giftigt för fiskar i saltvatten än det är i sötvatten. R. Holmes-Farley säger ju tom att det är en myt, rak kunskapsimport från sötvatten, att det överhuvudtaget är giftigt i salt.

[QUOTE=Tropfrog]Därför är det av stor vikt att undvika dessa ämnen i både sötvatten och saltvatten. Så för mig är bra vatten ett amoniak och nitritfritt vatten med låga bakteriehalter och nitrat under 80ppm. Därför känner jag mig tveksam till att förlita sig till ett så fruktansvärt inefektivt filtermaterial som porös sten. Enda anledningen till att det ändå i de flesta fall räcker är att man använder överdrivet stora skummare för att vädra ur amoniak innan det blir godis åt nitrificerande bakterier. [/QUOTE]

Japp, håller med. Om du kollat min tråd på SVG så har du nog sett att det inte blir nått sjögräs akvarie i höst. Jag får aldrig bevisa mina teser mao :(
Jag tänkte ju köra skimmerlöst, framförallt för att undvia den låga N:P förhållandet man får i karet om man kör skimmer. Fosfatet vädras ju inte ur. All export ska ske genom växter, koraller eller vattenbyten.

[QUOTE=Tropfrog]Nej, effektiva nitrificerande filter i kombination med antingen vattenbyte, skummning och/eller anaerob denitrificering är det bästa för fiskarna. Det är väl undersökt och metoder som samtliga publika akvarium i världen använder sig av.
[/QUOTE]

Eric Borneman(en sån där saltkändis) körde snygga korall/sjögräskar utan skummare. Bra som busen gick det. Han hade dock ingen direkt nitrifikation. Jag hade tänkt köra ett fluidized bed filter som jag drog huvudcirkulationen genom. Mao 1500-3000 l/h genom ett par liter sand. Maximal nitrifikation och maximal bindning av näringsämnen i bakterier som korallerna kunde käka upp.

Tillbaka till grundämnet. Det går att köra ett FO med "vanliga" svamp filter och kanske en billigare skummare. Levande sten är dock så in i h-vete roligt att ha så det är värt resten.
mvh Mattias

edit: Fukade quotesen på nått sätt..
#34 - 20 juli 2006 05:54
[QUOTE=Tropfrog]
effektiva nitrificerande filter i kombination med antingen vattenbyte, skummning och/eller anaerob denitrificering är det bästa för fiskarna. Det är väl undersökt och metoder som samtliga publika akvarium i världen använder sig av.
MVH
Magnus[/QUOTE]
Ja, då är vi på samma spår. Nitrat filter, skummare och LS (där den aeroba och anaeroba nerbrytningen sker).

[QUOTE=Tropfrog]Har du kört något fiskkar med nybörjarfiskar utan skummare? Kom ihåg att det är skillnad på korallrev och saltvattensakvarium samt att det finns skillnad på fiskar och fiskar.[/QUOTE] Ja, hade 5 st ingång en period. 3 av karen hade skummare inte de andra två.

[QUOTE=Tropfrog] Det finns inget som helst inom dagens vetenskap som tyder på att det finns samband mellan nitrathalter och motaglighet för olika sjukdomar hos fiskar. Det finns heller inget samband mellan nitrathalt och algtillväxt. Detsamma gäller för fosfat: Inget samband med fiskhälsan och inget samband med algtillväxt.[/QUOTE] Den informationen vill jag se.. [QUOTE=Tropfrog]Däremot är det väl utrett att det finns samband mellan fiskhälsa och amoniak samt mellan nitrit och fiskhälsa. Därför är det av stor vikt att undvika dessa ämnen i både sötvatten och saltvatten. Så för mig är bra vatten ett amoniak och nitritfritt vatten med låga bakteriehalter och nitrat under 80ppm.[/QUOTE] En skummare ventilerar ut amoniaken (som blandannat utsöndras via fiskarnas gälar) och proteiner så att det blir mindre "skit" att bryta ner. [QUOTE=Tropfrog]Därför känner jag mig tveksam till att förlita sig till ett så fruktansvärt inefektivt filtermaterial som porös sten. Enda anledningen till att det ändå i de flesta fall räcker är att man använder överdrivet stora skummare för att vädra ur amoniak innan det blir godis åt nitrificerande bakterier. [/QUOTE] Utan LS så är ett nitratfilter ett måste. Gärna i kombination (kör själv utan nitratfilter men med LS).
#35 - 20 juli 2006 08:27
Oj! det blev en del reaktioner på det, som väntat:)

Den informationen vill jag se..

Känns rätt så där på rak arm. Har du nånn referens?

Ni gick bägge i den akademiska fällan nummer 1. Man kan aldrig bevisa ett ickesamband. Att det inte finns någon vetenskaplig publikation som visar på samband innebär inte att det inte finns ett samband. Jämför tex med att man inte kan bevisa att mobiltelefoner inte är farliga för hjärnan.

Dock så känner jag till en publikation som bevisat samband mellan laxyngels tillväxt och höga nitrathalter, den ligger som grund för regler i samband med laxodling. Jag har inte läst den själv, bara en samanfattning på nätet. Om ni vill så får jag försöka leta upp den igen. Men då vill jag ha som gentjänst en sådan referens till var av er. DVS ytterligare en publikation som bevisar samband mellan nitrathalt och fiskhälsa/tillväxt eller lekvillighet.

Nu hänger jag inte med. Nitrat och fosfat är näringsämnen som algerna lever på. Höga halter av nämnda ämnen gör dem mindre begränsade.

Det stämmer att alger lever av nitrat och fosfat. Men vid de nivåerna där algerna är näringsbegränsade så dör också xoanthellerna i korallerna, de är också alger. Man har vid försök stängt av delar av rev och tagit bort alla betande djur, då bildas det snabbt massor av alger. Trots att det är omätbara nitrat och fosfathalter på revet så är algerna altså inte näringsbegränsande. Det måste således vara andra faktorer som begränsar tillväxten. Men nu pratar vi inte korallrev, utan saltvattensakvarium.

Jag har med egna ögon sett många vackra akvarium med såväl mycket höga nitrat/fosfathalter som låga, såväl i saltvatten som i sötvatten. Akvarium där algtillväxten definitivt inte är alarmerande. Givetvis har jag sett de som varit rikligt albevuxna oavsett dessa faktorer också. Och personliga observavationer är för mig viktigare än almänna råd.

En skummare ventilerar ut amoniaken (som blandannat utsöndras via fiskarnas gälar) och proteiner så att det blir mindre "skit" att bryta ner.

Jag är fullt medveten om hur en skummare fungerar och vad den gör. Jag anser dock att ett effektivt aerobt filter är en både effektivare och billigare lösning på det problemet, åtminstonde i mindre nybörjarkar som vi diskuterar här.

Nitrit är ofantligt mycket mindre giftigt för fiskar i saltvatten än det är i sötvatten. R. Holmes-Farley säger ju tom att det är en myt, rak kunskapsimport från sötvatten, att det överhuvudtaget är giftigt i salt.

Där ser man...#fram med boken...Bläddra....Läsa#. Det stämmer faktiskt! :)

Jag tänkte ju köra skimmerlöst, framförallt för att undvia den låga N:P förhållandet man får i karet om man kör skimmer. Fosfatet vädras ju inte ur. All export ska ske genom växter, koraller eller vattenbyten.

Tycker jag låter som ett utmärkt projekt. För nybörjaren finns det massor av enkla makroalger som kan göra underbara miljöer i fiskakvarium.

Eric Borneman(en sån där saltkändis) körde snygga korall/sjögräskar utan skummare. Bra som busen gick det. Han hade dock ingen direkt nitrifikation. Jag hade tänkt köra ett fluidized bed filter som jag drog huvudcirkulationen genom. Mao 1500-3000 l/h genom ett par liter sand. Maximal nitrifikation och maximal bindning av näringsämnen i bakterier som korallerna kunde käka upp.

Den tanken tycker jag låter helt utmärkt, dock så gled du in lite på koraller igen, här snackar vi saltvattensakvarium :)

Utan LS så är ett nitratfilter ett måste. Gärna i kombination (kör själv utan nitratfilter men med LS).

Varför skulle nitratfilter eller LS vara måsten?

Tillbaka till grundämnet. Det går att köra ett FO med "vanliga" svamp filter och kanske en billigare skummare. Levande sten är dock så in i h-vete roligt att ha så det är värt resten.

Det går att köra utan den billigare skummaren också, tro mig. Det går alldeles utmärkt.

Själv tycker jag definitivt inte att man skall välja bort LS. Just för att det är precis så som du utrycker det. Däremot så är det ju inte själva nitrifikationen inuti stenen som är så tokrolig. Det är ju allt det andra livet i den, och det väljer man inte bort genom att köra biologiskt filter. Att ge tillit till LS som den enda källan för nitrifikation, ger att man måste ha massor av dyr LS som dessutom ökar risken för stillastående fickor i karet där skit accumuleras. Då anser jag det vara bättre att låte de effektiva filtermaterial som finns på marknaden idag ta hand om den livsviktiga nitrifikationen och använda den levande stenen till vad den är bäst på, nämligen vara en snygg inredning.
MVH
Magnus
#36 - 20 juli 2006 08:56
[QUOTE=Tropfrog]
Jag är fullt medveten om hur en skummare fungerar och vad den gör. [/QUOTE]
Ja, det tvivlar jag inte på. Vet att du varit med i "gamet" länge (brukar hålla med dig till 100% när det gäller "söt"vatten). Skrev in det för de andra som läser tråden.
[QUOTE=Tropfrog]Jag anser dock att ett effektivt aerobt filter är en både effektivare och billigare lösning på det problemet, åtminstonde i mindre nybörjarkar som vi diskuterar här.[/QUOTE]
Menar du ett skumfilter?

[QUOTE=Tropfrog]
Varför skulle nitratfilter eller LS vara måsten?[/QUOTE]
Föratt bryta ner nitrat (anaerobt filter).

[QUOTE=Tropfrog]
Då anser jag det vara bättre att låte de effektiva filtermaterial som finns på marknaden idag ta hand om den livsviktiga nitrifikationen och använda den levande stenen till vad den är bäst på, nämligen vara en snygg inredning.
[/QUOTE] Ja? Nitratfilter..
Kjell Fohrman
Administrator
#37 - 20 juli 2006 09:56
Aporopå något annat så vill jag tips som att det faktiskt finns en relativt färsk saltvattensbok på svenska - Saltvattensguiden av Daniel Knop.
Se Zoopet boktips på saltvatten - http://www.zoopet.com/index.php?option=com_content&task=view&id=324&Itemid=190
#38 - 20 juli 2006 13:54
Det är just detta som är så intressant me saltvattenkar, alla kör med sina egna grejjer, det som funkar kanon för den ena kan slå ut hela karet för någon annan.
Håller själv på att starta upp ett saltvattenkar just nu, det blir ett enklare revkar med LS, lite fisk och några enkla koraller.

Hur du än beslutar dig för att göra FO eller ett revkar, så är det oerhört viktigt att man är PÅLÄST innan start, jag har tillbringat den största delen av min fritid det senaste ½året till att läsa, böker och på nätet, men känner att det fortfarande finns så oerhört mycket mer att lära innan man har lärt sig hur det fungerar på ett ungefär. (då syftar jag på revkar).
FO är naturligtvis enklare men det betyder inte att man inte behöver läsa på om det.
Lycka till och välkommen till denna intressanta del av akvaristiken.
Säger jag som själv knappt kommit ur blöjan när det gäller salt.:p
Kjell Fohrman
Administrator
#39 - 20 juli 2006 14:04
Det är just detta som är så intressant me saltvattenkar, alla kör med sina egna grejjer, det som funkar kanon för den ena kan slå ut hela karet för någon annan.

Håller själv på att starta upp ett saltvattenkar just nu, det blir ett enklare revkar med LS, lite fisk och några enkla koraller

Jepp här finns det ofta lika många experter med egna ideer som det finns saltvattensakvarister:p .
En anledning till att det är så är att saltvatten ofta går snett på ett helt annorlunda sätt än sötvatten.
Ett sötvattensakvarium som havererar gör det ganska långsamt vilket gör att man får tid att prata med andra och diskutera olika utvägar för att rädda akvariet (vilket det oftast går att göra).
Saltvattensakvarium är lättare på det sättet att det ofta funkar charmant utan några som helst problem att köra igång det (och sedan ofta i flera år) och då är man ju expert eftersom ens akvarium är kanon. När det sedan havererar så gör det det över en natt och då är det helt kört och ingen räddning finns - expert anser man sig då kanske inte vara längre utan man tröttnar helt istället[:o]

Detta är i alla fall min erfarehet
#40 - 20 juli 2006 14:34
[QUOTE=petrol]
Innom saltvatten så verkar det finnas lika många sätt som det finns saltvattensakvarister ;).[/QUOTE]
Japp, man kan inte säga det för många gånger.
#41 - 24 juli 2006 15:14
[QUOTE=Kjell Fohrman]
Saltvattensakvarium är lättare på det sättet att det ofta funkar charmant utan några som helst problem att köra igång det (och sedan ofta i flera år) och då är man ju expert eftersom ens akvarium är kanon. När det sedan havererar så gör det det över en natt och då är det helt kört och ingen räddning finns - expert anser man sig då kanske inte vara längre utan man tröttnar helt istället[:o]
[/QUOTE]

Jo det är sant, kolla bara på Eric Bornemans kar som kraschade för ett tag sen, han var/är en saltvattens"gud" men ändå kunde hans kar gå i stöpet.
Men han vägrar inse fakta och säger att det är nån som har saboterat hans kar (va nåt i den stilen iaf), krascher är något som kan hända den bäste.

Annons