Starta om, hur?

#1 - 11 februari 2013 15:28
[COLOR=#000000][FONT=verdana]Mitt akvarium blev drabbat av vita prick och mina fiskar klarade inte sig trots ihärdig medicinering och annat.[/FONT][/COLOR]
[COLOR=#000000][FONT=verdana]Vad som orsakade vita prick vet jag inte men jag har för säkerhets skull köpt ny doppvärmare och pump.[/FONT][/COLOR]
[COLOR=#000000][FONT=verdana]Jag har tagit 3 små guppy yngel åt sidan, vet dock inte om dom hunnit bli smittade så det får tiden utvisa.[/FONT][/COLOR]
[COLOR=#000000][FONT=verdana]Men nu undrar jag hur jag kan göra för att starta om, vad ni har för tips på saker jag ska tänka på då jag aldrig blivit drabbad av detta förr. [/FONT][/COLOR]
[COLOR=#000000][FONT=verdana]
[/FONT][/COLOR]
[COLOR=#000000][FONT=verdana]Även hur ska jag bäst göra för att mina yngel ska klara sig?[/FONT][/COLOR]
#2 - 11 februari 2013 15:36
ja det är inte doppvärmaren eller pumpen iaf som smittat karet.

var har du ynglena nu?

att starta om ett kar är inte svårt. bara städa ur det. tvätta sanden, torka ur karet o sen sätta igång igen. när du fyllt upp o tempen är stabil lägger du i de första fiskarna ( efter nån timme eller så) ( inte dina yngel då de kan vara smittade)

sen väntar du 4 veckor tills nästa fisk i karet. o sen 2 veckor till nästa osv.
#3 - 11 februari 2013 15:37
Hej,
Vita prick har inget med din pump/doppvärmare att göra utan kan uppkomma när akvariet är i obalans.
Sjukdomsförloppet för vita prick är väldigt snabbt, så du bör snabbt se om dina yngel visar symptom.

Har du gjort en medicinering av akvariet, så finns det ingen anledning att starta om från noll igen. Sjukdomen bör vara borta från karet efter medicineringen. Vid full omstart är risken för nya sjukdomar/oblanans stor igen. Försök spara vatten och filtermassa och sand och börja om igen med nya fiskar. Tänk på att starta försiktigt, ha jämn temperatur, bra med filtermassa, mata korrekt och håll ögon öppna dagligen efter defekter på fiskarna (som man alltid ska ha).
Vita prick ska vara ganska lättmedicinerat idag, och det finns effektiva medel i zoobutiken. Upptäcker man den bara i tid så bör den gå att få bukt på. Men förloppet är snabbt, och upptäcker man sjukdomen någon dag för sent så kan många fiskar hinna dö innan medicieringen biter.

Mvh

Stefan
#4 - 11 februari 2013 15:40
Nej det förstår jag att det är inte dom som smittat men kan vara så att dom inte fungerat som dom ska. Mina fiskar fick vita prick efter ett vatten byte så tänkte om kanske inte det hållt tempen som det skulle. Pumpen är gammal och begagnad vet hur dennes prestanda är så tyckte det var bättre att vara på den säkra sidan och köpa hem nytt :)

Just nu har jag ynglena i ett litet kar med pump och växter.

Kan jag använda samma växter? Behöver jag tillsätta något i vattnet när det är nytt?
#5 - 11 februari 2013 15:43
du har väl en termometer?
#6 - 11 februari 2013 15:56
Det kan beroende på art vara viktigt att hålla en viss temperatur. Lägre temperaturer kan för vissa arter ge flera ökade risker.

Du kan använda samma växter.
Om du ska starta om tillsätt nitrivec enligt dosering på burken. Det ger en kickstart av bakterierna i akvariet och minskar risken för höga värden av nitrit.
#7 - 11 februari 2013 16:03
Stew skrev:
Hej,

Vita prick har inget med din pump/doppvärmare att göra utan kan uppkomma när akvariet är i obalans.

Sjukdomsförloppet för vita prick är väldigt snabbt, så du bör snabbt se om dina yngel visar symptom.

Har du gjort en medicinering av akvariet, så finns det ingen anledning att starta om från noll igen. Sjukdomen bör vara borta från karet efter medicineringen. Vid full omstart är risken för nya sjukdomar/oblanans stor igen. Försök spara vatten och filtermassa och sand och börja om igen med nya fiskar. Tänk på att starta försiktigt, ha jämn temperatur, bra med filtermassa, mata korrekt och håll ögon öppna dagligen efter defekter på fiskarna (som man alltid ska ha).

Vita prick ska vara ganska lättmedicinerat idag, och det finns effektiva medel i zoobutiken. Upptäcker man den bara i tid så bör den gå att få bukt på. Men förloppet är snabbt, och upptäcker man sjukdomen någon dag för sent så kan många fiskar hinna dö innan medicieringen biter.

Mvh

Stefan

Jag har inte ens avslutat medicineringen. Jag ringde akvarietlagret och fick rådet av dom att gärna höja dosen en aning plus att fortsätta mediciner tills jag ser att dom blivit bättre. Nu är jag inne på dag 6 av medicinering. Jag som tyckte att jag hade sån koll som satt flera ggr om dagen och bara stirra på dom. Direkt när jag kom hem från jobb och såg det på min platys gick jag bort till djuraffären och köpte medicin men trots det.....
#8 - 11 februari 2013 16:08
Men förstår jag dig rätt att allt har dött förutom tre små yngel?

Det går snabbt med vita prick, så gräm dig inte över det... Jag har alltid lite medicin hemma så jag kan starta medicineringen snabbt. Även jag som hållt med detta i typ 15år får vita prick någon gång då och då, oftast för att jag inte skött mig ordentligt :)
#9 - 11 februari 2013 16:10
Stew skrev:
Men förstår jag dig rätt att allt har dött förutom tre små yngel?

Det går snabbt med vita prick, så gräm dig inte över det... Jag har alltid lite medicin hemma så jag kan starta medicineringen snabbt. Även jag som hållt med detta i typ 15år får vita prick någon gång då och då, oftast för att jag inte skött mig ordentligt :)

Ja, jag flytta över ynglen direkt när jag såg att dom fanns, men jag vet ju dock inte om dom fått parasiten eller ej än, dom är så små så kan inte riktigt se det. Det får nog tiden utvisa.
#10 - 11 februari 2013 16:12
Jag tycker att de redan borde varit döda om de hade fått parasiten. Yngel är ofta minst motståndskraftiga. Jag hade inte behandlat dessa vidare. Medicineringen kan gå styggt åt fiskarna den med. Och har de inte uppvisat några symtom än så tror jag inte att de kommer göra det heller. Håll dem bara borta från stora karet tills du fått klar medicineringen där.
#11 - 11 februari 2013 16:20
Stew skrev:
Jag tycker att de redan borde varit döda om de hade fått parasiten. Yngel är ofta minst motståndskraftiga. Jag hade inte behandlat dessa vidare. Medicineringen kan gå styggt åt fiskarna den med. Och har de inte uppvisat några symtom än så tror jag inte att de kommer göra det heller. Håll dem bara borta från stora karet tills du fått klar medicineringen där.

Ja för i onsdags började jag medicinera, alla mina 15 tetror dog på 2 dagar. Sen började mina guppys och plattys med dö. Idag dog dom sista och jag hade gett dom medicin imorse. Men ynglena är bara 3 dagar gamla, borde det redan visat sig? Jag tog bort dom från stora just pga att jag läst att dom inte klarar medicinen.
#12 - 11 februari 2013 16:22
De har klarat sig tror jag. De bör ha dött vid detta laget. Håll dem separerade, ha en bra jämn temperatur och mata försiktigt.
Fortsätt med det tills huvudkaret rett sig så kan du sätta tillbaka dem (efter normalt koppande, dvs hälla i lite vatten från stora karet till lilla, för att vänja fiskarna vid det vattnet)
#13 - 11 februari 2013 16:26
Stew skrev:
De har klarat sig tror jag. De bör ha dött vid detta laget. Håll dem separerade, ha en bra jämn temperatur och mata försiktigt.

Fortsätt med det tills huvudkaret rett sig så kan du sätta tillbaka dem (efter normalt koppande, dvs hälla i lite vatten från stora karet till lilla, för att vänja fiskarna vid det vattnet)

Tack så mycket för hjälpen!
#14 - 11 februari 2013 19:21
Vita prick dör efter tre dagar utan värdar, dvs fiskar, så man behöver inte starta om ett akvarium som ditt.

Annons