Starta om akvarie

#1 - 9 november 2004 12:57
Nu är det så att eftersom alla mina fiskar dött i helgen utom malarna, så fick jag tipset av en kille i zooaffären att ja helst skulle starta om akvariet då jag troligen har smutsigt i sanden.
jag vet bara inte hur jag ska göra rent det på bästa sätt.. först måste jag ju tömma vattnet, och sedan ta ut gruset å göra rent de på något sätt.. någon som vet ett lätt sätt? om man ska använda hinkar eller hur?
#2 - 9 november 2004 13:02
Hopp o stopp o hej en stund.

Innan du nu gör nåt så berätta:

1. Storlek på akvarie.
2. Antal fiskar (du hade)
3. Vattenvärde (nitrit)
4. Vattenbyte.
5. Filter/pump
6. Eventuella kemikalier du använt
7. Vad han den där killen menade med "smutsigt i sanden"
8. Hur länge du hade akvariet innan fiskarna dog.
9. Hur du gjorde när du startade det
10.....Nån...vad mer?
#3 - 9 november 2004 13:13
Ursprungligen skickat av mohlin

Hopp o stopp o hej en stund.

Innan du nu gör nåt så berätta:

1. Storlek på akvarie.

2. Antal fiskar (du hade)

3. Vattenvärde (nitrit)

4. Vattenbyte.

5. Filter/pump

6. Eventuella kemikalier du använt

7. Vad han den där killen menade med "smutsigt i sanden"

8. Hur länge du hade akvariet innan fiskarna dog.

9. Hur du gjorde när du startade det

10.....Nån...vad mer?

först och främst har jag inte så stort akvarie, det är bara på 100 liter, och jag hade kanske runt 30-40 fiskar, inte allt för många.
vattenvärde? vet ej hur man kollar det. vatten byte gjorde jag i lördags, då jag upptäckte att fiskarna började få prickar, och sedan lagt in medicin. han menade det att om mat samlas i sanden och botten så blir det kvar där och det blir smutsigare. haft akvariet sedan juli månad. vet inte om jag besvarat dina frågor rätt men ungefär så iallafall. sedan har jag ju ingen mäktig pump heller, har den som jag fick när ja startade ett sånt filter där allt smuts dras in bara.
#4 - 9 november 2004 13:15
30-40 fiskar av vilken art ?
#5 - 9 november 2004 13:18
Och innan i lördags, när gjorde du vattenbyte då?
Vad var det för medicin?
Hur mycket o ofta matar du? Har du sett mat ligga på botten?
Vad hette ditt filter/pump?

Sen tror jag att Jörgen ställde 10.000 kronors frågan....
#6 - 9 november 2004 13:22
Ursprungligen skickat av jorgen41

30-40 fiskar av vilken art ?

det var lite blandat, 5 skalarer, 20 neontetror, 2 svärdbärare,
2 malar, och några molly fiskar. vet inte om du var intresserad av antalet. men fiskarna trivdes bra ihop
#7 - 9 november 2004 13:23
Har du "rensat" pumpen ibland eller har den "kört" sedan du köpte den?? kan juh vara så att den inte haft så bra funktion??
#8 - 9 november 2004 13:24
30-40 fiskar? vilken storlek ... det är en viss skillnad på diskus och neontetror ... det låter för övrigt som om 30-40 fiskar är ganska mycket för ett 100L kar även om dom är små... speciellt om man inte har en överdimentionerad pump ... låter helt klart som om du har haft en nitrit spik som slagit ut dina fiskar skaffa ett nitrit test och ett pH test i akvariehandeln det är 2 måsten enligt mig... Jag skulle bara slamsuga botten och INTE skaffa så jättemånga fiskar kanske bara en 5-10 småfiskar tills dess att den biologiska balansen har kommit till rätta sedan kan man kanske öka detta lite... jag tycker att mina 40 fiskar i 300L är ganska lagom... Men om man är extremt duktig med vattenbyten(mer än 1gång i veckan) och har ett bra filter som är lite övedimentionerat kan man säkert ha lite mer... Jag tycker dock inte man ska äventyra fiskarnas hälsa i onödan...
#9 - 9 november 2004 13:27
Jag tycker helt klart att det var för mycket fisk för 100liter. Med tanke på fisk arterna. Kan dom ha dött av en nitritspik.

*Edit
Hehe Labeth han före.
#10 - 9 november 2004 13:29

Och innan i lördags, när gjorde du vattenbyte då?

Vad var det för medicin?

Hur mycket o ofta matar du? Har du sett mat ligga på botten?

Vad hette ditt filter/pump?

Sen tror jag att Jörgen ställde 10.000 kronors frågan....

innan lördagen så gjorde jag vattenbyte på onsdagen tror jag. vet att det blev tätt men fick råd att byta vattnet innan jag tillsatte medicin. Sera Costapur står det på flaskan men det var mot pricksjukan mest.
matar en gång om dagen, kan hända 2 då pappa in vet om att ja matat innan. men annars inte mer än de behöver. men mat brukar inte finnas på botten, inte vad jag har kunnat se i allafall.
pumpen. Aquarien mp set 80. ganska enkel pump
#11 - 9 november 2004 13:31
Ursprungligen skickat av Maya

Har du "rensat" pumpen ibland eller har den "kört" sedan du köpte den?? kan juh vara så att den inte haft så bra funktion??

nej alltså, det samlas ju en del i den så jag har gjort rent den minst en gång i veckan
#12 - 9 november 2004 13:33
Ursprungligen skickat av Labeth

30-40 fiskar? vilken storlek ... det är en viss skillnad på diskus och neontetror ... det låter för övrigt som om 30-40 fiskar är ganska mycket för ett 100L kar även om dom är små... speciellt om man inte har en överdimentionerad pump ... låter helt klart som om du har haft en nitrit spik som slagit ut dina fiskar skaffa ett nitrit test och ett pH test i akvariehandeln det är 2 måsten enligt mig... Jag skulle bara slamsuga botten och INTE skaffa så jättemånga fiskar kanske bara en 5-10 småfiskar tills dess att den biologiska balansen har kommit till rätta sedan kan man kanske öka detta lite... jag tycker att mina 40 fiskar i 300L är ganska lagom... Men om man är extremt duktig med vattenbyten(mer än 1gång i veckan) och har ett bra filter som är lite övedimentionerat kan man säkert ha lite mer... Jag tycker dock inte man ska äventyra fiskarnas hälsa i onödan...

jag har ju inte skaffat så mkt fisk med flit, utan det har ju blivit så att släkten kommit med några då och då så det har blivit upp till så många, men hörde mig för att det var lagom att ha 30-40 fiskar, inte mer. men sen har jag inte haft akvarium så länge så det är ju inte så lätt när vissa säger en sak och andra säger en annan. men det är ju bra att du talar om för mig, du har kanske mer erfarenhet än mig, men som sagt, man lär sig av sina misstag, annars vore det ju meningslöst att göra några :)
#13 - 9 november 2004 13:34
Det är inte bra att göra rent en pump en gång i veckan.
men måste du göra det endå så dra ner på maten o fiskarna.
Tobbe
#14 - 9 november 2004 13:35
jorgen41: mjo, han över dig sa precis samma sak :)
#15 - 9 november 2004 13:36
cool: varför inte det? det gäller inte alltid då alltså, men vissa gånger är den just lite smutsigare än andra
#16 - 9 november 2004 13:36
OK, vad jag menar är att sen du statrtade akvariet, hur ofta brukade du byta vatten? 1 gång i veckan eller?

men jag tror nog att du fått svaret redan. Nitrit och tydligen vita prick.
#17 - 9 november 2004 13:38

OK, vad jag menar är att sen du statrtade akvariet, hur ofta brukade du byta vatten? 1 gång i veckan eller?

men jag tror nog att du fått svaret redan. Nitrit och tydligen vita prick.

mjo, men det var ju vita prick de hade, men undrade hur jag skulle gå till väga med att göra rent sanden från början egentligen.
byter vatten 1 gång i veckan ja.
#18 - 9 november 2004 13:39
När du har gjort rent pumpen hur har du då gjort de??
Man ska inte skölja ur filtermassan under rinnande vatten utan krama försiktigt den ren i vattnet som du har tagit från akvariet när du byter vatten.. på så sätt så förlorar du inte bakteriekulturen i filtret.
sedan måste jag hålla med om att 30-40 fiskar i ett 100 liters akvarium är mycket... nästa gång ha inte så mycket fisk... växter???
#19 - 9 november 2004 13:42
Tror inte att det hade med sanden som sådan att göra. Man brukar skölja den för att det inte ska "damma" så mycket när man fyller på vatten, men så länge det sanden är ok (köpt i en butik) så är det inte giftigt eller nåt.
#20 - 9 november 2004 13:46
men du sa att du rengjorde filtret en gång i veckan ju.
som maya skriver så förlorar man bakteriekulturen

citat"Man ska inte skölja ur filtermassan under rinnande vatten utan krama försiktigt den ren i vattnet som du har tagit från akvariet när du byter vatten.. på så sätt så förlorar du inte bakteriekulturen i filtret."Maya
#21 - 9 november 2004 13:47
Maya: Har gjort precis som du sa där, med filtret alltså. Jo, men nu vet jag ju det, men alla personer säger ju olika. Så länge fiskarna mår bra kan man ju ha runt maxgränsen. Sen var ju inte mina fiskar allt för stora heller. Runt 30 fiskar hade ja när ja nu räknat, så så himla farligt är det väl inte.

har 4 växter. en liten, två som växt sig stora för gömställe och en nära pumpen så den inte syns så förskräckligt mkt, men 100 liters akvarie är inte så himla litet heller.

Mohlin: Nej det vet jag att det inte beror på, men detta ämnet handlade från början huruvida jag ska starta om akvariet på bästa sätt.
#22 - 9 november 2004 13:49
starta om akvarier e inte så svårt ta bort alla fiskar töm akvariet häv i nytt vatten lite bakterie kultur o låt det stå en vecka med lite växter koppa sedan i nåra småfiskar o låt dom va i akvariet nån vecka till sedan i me dom andra lite försiktit o mata sparsamt.
#23 - 9 november 2004 13:50
cool: men pumpen är inte speciellt stor eller avancerad. inte alltid jag gör en gång i veckan. beror ju på. tänkte inte mer på det just när jag svarade, svarade fel isåfall.

sedan blir jag faktiskt trött. jag kan inte så mkt om akvarium, och säg inte att man inte ska skaffa sig ett isåfall, för man lär sig, det som är meningen, men vissa här känns som de försöker få mig att verka dummare än jag är?
#24 - 9 november 2004 13:56
cool: men pumpen är inte speciellt stor eller avancerad. inte alltid jag gör en gång i veckan. beror ju på. tänkte inte mer på det just när jag svarade, svarade fel isåfall.

Sorry det va no ja som inte läste uppmärksammt.
Hur stor är pumpen o vad är det för märke??

sedan blir jag faktiskt trött. jag kan inte så mkt om akvarium, och säg inte att man inte ska skaffa sig ett isåfall, för man lär sig, det som är meningen, men vissa här känns som de försöker få mig att verka dummare än jag är?]

Det är som du sa i ett tidigare inlägg man lär sej av misstagen annars e det ingen ide att göra misstag:)
Tror ingen tycker du e dum eller fattar dålit o tror heler inte att nån kommer be dej att sluta me din hobby du verkar ta imot och lyssna på alla svar du får:)
o även reparera dina misstag det e starkt gjort.
Lycka Till.
Tobbe
#25 - 9 november 2004 14:01
cool: nej det var jag som skrev fel, men strunt samma, måste tacka för de svar du gett då de säger mig en hel del och hjälper :) jag lär av mina misstag, därför jag ställer frågor, så det ska bli rätt :)

någon här som skrev något om slamsuga. använder man nån speciell aparat eller slang? läste några som använder batteridrivna? =/
#26 - 9 november 2004 14:05
Pernilla, alla är nya i början och det är bra att du frågar...på så sätt lär du dig hela tiden...Ta och bestäm dig för en dag i veckan när du byter vatten.. jag gör det varje söndag... en "bra" dag för mig då varken jag, mina barn eller min sambo brukar ha nått speciellt för oss...Då blir det till en vana som man inte så lätt bryter, man har en fast dag!
Sedan så kan jag berätta att jag har precis flyttat så jag fick starta om mina akvarium...
Jag gjorde så här:
Jag sparade en del "gammalt" vatten (för att få igång bakteriekulturen)
Jag sköljde gruset LÄTT i ljummet vatten ( så det blev inte rent utan värsta skiten försvann)
Hällde i gruset i akvariet, platerade växter, satte i rötter mm.
Satte i filterpumpen.
Hällde i det gammla vattnet och lika mycket nytt vatten.
sedan koppade jag i fiskarna.
sen gjorde jag inte mer...förrens dagen efter... då fyllde jag i ca 10% rent nytt vatten och det gjorde jag sen varje dag fram tills akvariet var fullt... sen så lät jag akvariet vara ett par tre dagar och gjorde sen ett vatten byte på 25%
Gör du så här så får du en hel del bakteriekultur på "köpet" är inte lika våldsamt som att starta om helt på nytt för att sedan bygga upp allt från början igen.. en liten "genväg"
Förstår du??
#27 - 9 november 2004 14:06
Det e bra att du vågar fråga.

Batteridrivna tycker ja personligen bara är slöseri me pengar då finns det bättre plastslangar hävert heter dom finns att köpa på alla zooaffärer kostar väl mellan 50-80 pix på den sitter en liten pump som du klämmer på så kommer vattnet sen av sej själv så kan ha den nära bottnen så smuts åker med men häv alldri ner den i botten substratet.
men kan du se va det är för pump du har??
blir lättare att säja då hu mycke fisk man kan ha oså.
Yobbe
#28 - 9 november 2004 14:25
Maya: okej, ska försöka följa dina råd :) men jag har ju två malar nu som simmar runt i akvariet, hur ska jag göra med de?

Cool: Här är en bild på pumpen jag har i allafall.
http://www.eheim.com/db_img/zubehoer/2010.gif
#29 - 9 november 2004 14:36
Pernilla: släpp ner dem i en spann så länge... ta vatten från akvariet. sedan så gör du som jag har beskrivit...för att koppa in dem så tar du vatten från akvariet ner i spannen (lite åt gången) för att sedan hälla ner hela härligheten i akvariet... så hade jag gjort iaf.
Så du har en Eheim 2210?? borde räcka tycker man juh.
Lycka till nu!!!
Och våga fråga!!!
#30 - 9 november 2004 14:40
Maya: tack så mkt :) hjälpte verkligen att fråga.

sedan har jag bara en sak jag undrar över, som inte är något problem egentligen, det är, spelar det någon roll hur hög eller låg möbeln man har akvariet på är?
#31 - 9 november 2004 14:41
Ja e ej så himla haj på eheim men det borde räcka.
Tobbe
#32 - 9 november 2004 14:44
Nej det spelar ingen roll bara att du har den så du ser akvariet bra o kan städa oså bra i det utan att behöva hänga på kanten.
Tobbe
#33 - 9 november 2004 15:17
Okej. Tack så mycket för alla svar!

Annons