Om du har haft sällskapsakvarium innan, så ska det nog inte bli några större problem med dina malawisar.
Som jag har upplevt det så är malawi ofta tåligare och mer lättskötta än många sällskapsfirrar, de blir inte sjuka lika ofta till exempel och när de blir det dör de inte på en gång (detta är iaf min erfarenhet)
Kolla upp vattenvärdena där du bor, om de är okej till att börja med, så behöver du nog inte tänka sådär jättemycket på vattenvärden, egentligen. Antar att du inte skall ha vildfångade till att börja med och akvarieodlade exemplar accepterar nog det mesta som inte är surt och mjukt. Min far hade malawiciklider i flera år utan att kolla vattenvärden en enda gång och de verkade må så bra ändå. Sen om du mot förmodan skulle få problem så kan man ju alltid kolla då.
Måste säga att rädslan för för ljus sand verkar lite överdriven. Visst, visa firrar färgar inte ur ritkigt ordentligt, men det är ju mer ett estetiskt problem.
Hur i hela friden skulle ljusheten på sanden kunna orsaka fysiska skador som exem? Finns det några observationer som backar upp det påståendet?
Vi har vad nog många skulle kalla för ljus sand i vårt kar, och de enda problem jag har sett är att auratushanarna är lite dassiga i färgerna, men å andra sidan är de inte så värst stora och har färgat om helt än.
Arter du ska hålla dej undan i från är Melanochromisar och lombardoi och Labeotropheusar.
varför det om jag får fråga? Har både Melanochromis auratus och Lombardoi och har inga problem med dem, trots att vi har två auratus hanar och tre lombardoihanar (misstag).
Sen tycker jag att det funkar bäst med två arter i ett sådant akvarium.
I naturen lever mbunas mycket tätt inpåvarandra och många arter tillsammans. Så om ma nu tycker det är snyggt så finns det välet som hindrar att man har flera sorter, bara man ser till och ha en vettig fördelning på honar/hanar (minst 2-3 honor/hane)och inte har sorter som korsar sig lätt.
Och just det, anubias är en utmärkt växt som firrarna inte äter på alls. Javaormbunke, å andra sidan blev totalt sönndertuggad. Men det kan säkert vara olika.
Lycka till!
//Nils