Starta nytt 92 L

#1 - 4 oktober 2004 07:30
Efter att ha varit igång ett tag med akvarium så har jag blivit mer och mer sugen på att ha ett akvarium för Tanganyika- eller Malawi-ciklider. Jag har ett 375 L igång med SA-biotop, och ett 92 L med lite blandad sällskapsfisk som inte alls känns så spännande längre.

Jag funderar på att flytta mina metallpansarmalar till SA-biotopen, och byta in tigerbarben och neontetrorna hos min akvariehandlare och istället bygga en biotop grundad på någon av sjöarna jag nämnde.

Akvariet är 75*35*35, så det är ju inte så stor yta/volym, men det borde väl finnas någon möjlighet att skapa något? Jag tar gärna emot förslag på lämpliga kombinationer fiskar att ha i en ny biotop! Tack på förhand!
#2 - 5 oktober 2004 21:41
Snäcklekare är jävligt goa
Har L.meleagris... underbara fiskar. lekt i mitt lilla 30 liters nu
#3 - 5 oktober 2004 21:45
Mmm,har funderat på sådana. Har någon förslag på lämpliga fiskar att kombinera med? Finns det någon mal som tål så högt PH och den lilla bottenytan jag kommer ha i karet (35*75 cm)?
#4 - 6 oktober 2004 06:01
Jag skulle också satsa på snäcklekare.
Men någon mal skulle jag nog inte stoppa i... det finns säkert flera arter som klarar det, men finns det någon som skulle trivas? Dessutom, vad ska du med en mal till? :)
#5 - 6 oktober 2004 06:16
Jag hade tänkt mal för att äta alger, men det kanske inte behövs? Äter snäckisarna alger, eller skapas det inte alger i akvarium med så högt PH?
#6 - 6 oktober 2004 06:26
du kan ha räkor som käkar alger åt dig i
stället. Sedan håller jag med det som
ovan nämt , snäcklekare skulle jag ochså
sattsa på.

/Baggen
#7 - 7 oktober 2004 22:03
Jag har Otocinclus... verkar trivas fast ph är uppemot 8 (har i lite bikarbonat)
Är ju ganska dåligt med små malar från afrika

Annons