Starta med neontetror?

#1 - 23 mars 2008 09:17
Blir snart aktuellt att starta mitt akvarium. Ett 240 liter med ett tetratec 1200 filter. Skall få filtergojs från en bekant att kickstarta filtret med, men det tar väl ändå tid att etablera en balans i karet.

Kan jag skaffa 10 st neontetror att köra igång med, eller är det för mycket även i ett "stort" kar med förhoppningsvis lite aktiv kultur i filtret? Jag tror det kommer se rätt patetiskt ut under inkörningen med färre fiskar än så, det är ju dryga metern långt...
#2 - 23 mars 2008 09:22
10 neoner funkar i ett 250l som uppstart.
#3 - 23 mars 2008 09:28
personligen skulle jag nog börja med en lite tåligare fisk i början
#4 - 23 mars 2008 10:11
När jag startade mitt 112L så startade jag med 14 neontetror och en sorgmanteltetra (var bara meningen å köpa 10 men ja fick några fler pga. utförsäljning :) )

och alla neontetror lever fortfarande. sorgmanteltetran fick jag dock göra mig av med för att den var fenbitare. men annars hade den nog levt fortfarande...

så det borde ju inte va någe problem med att starta med 10st neontetror i ett större akvarium...
#5 - 23 mars 2008 10:34
jag skulle nog börja me neontetror eftersom de är så billiga ;)
#6 - 23 mars 2008 10:52
Jag förstår inte varför ni envisas med att lämna "goda" råd efter Lasses inlägg om hur man på ett optimalt sätt startar upp sitt akvarium..

larson, kolla det här.. och sen söker du av Lasses alla inlägg så lovar jag dig att du sparar både tid pengar och mängder av acidofilus fil..
#7 - 23 mars 2008 14:47
Gaffel skrev:
Jag förstår inte varför ni envisas med att lämna "goda" råd efter Lasses inlägg om hur man på ett optimalt sätt startar upp sitt akvarium..

larson, kolla det här.. och sen söker du av Lasses alla inlägg så lovar jag dig att du sparar både tid pengar och mängder av acidofilus fil..

Eh, antar att du syftar på [COLOR=black]Danne och Anzos [/COLOR]tråd. Varför ska man inte kunna svara på direkta frågor från de som undrar. I ovan nämnda tråd finns massor av goda råd, men det är ju allmänt hållet, och råden ska ju vara tillämpliga för allt från 40 liters akvarium med guppys till 450 liters med malawisar. Om man då har specifika funderingar så anser jag det motiverat att fråga. Vore ju ganska stor skillnad om jag ville starta med halvstora guldfiskar i ett 100 liter med innerfilter, i stället för som nu neontetror i 240 liter med hyfsat stort ytterfilter. Storleken borde ju ha någon betydelse, åt båda hållen.

Jag vet hur man söker, och har lurkat här i flera månader. Det medför inte minst att man blir överväldigad av alla goda råd som finns, och då kan det vara finemang med lite specifika svar. Om du anser att inget av värde kan sägas efter att Lasse har talat så får det stå för dig. Jag tvivlar inte på hans kunskap, men anser att kunskap är som bittorrent, ju fler källor dess bättre. Alla är inte bra, men man kan utnyttja de bästa och lägga ihop det till något riktigt bra.

Hursomhelst, tack för länkarna, jag kommer klicka runt lite till innan det är sjösättningsdags, och ni kommer väl att få veta vad som händer :-)
#8 - 23 mars 2008 15:37
Chockrosa skrev:

och alla neontetror lever fortfarande. sorgmanteltetran fick jag dock göra mig av med för att den var fenbitare. men annars hade den nog levt fortfarande...

Inte så konstigt att h*n bet på de andras fenor. Sorgmanteltetror är ju stimfiskar och känner sig stressade och otrygga om de är ensamma eller inte tillräckligt många. Då börjar de bita på de andra fiskarnas fenor. Och så hade du ihjäl den stackaren för det? :mad: :(
#9 - 23 mars 2008 15:39
Lowa skrev:

Men hallå! Vad är det för en inställning? :eek: Det handlar väl inte om vad de kostar (vad kostar ett liv?) utan om att de inte ska bli skadade eller dö.
#10 - 23 mars 2008 15:41
larson: Vilka andra fiskar hade du tänkt ha i akvariet sen? Jag skulle för säkerhets skull ha börjat med de tåligaste även om du redan har lite bakterier från början.
#11 - 23 mars 2008 15:46
batski skrev:
Men hallå! Vad är det för en inställning? :eek: Det handlar väl inte om vad de kostar (vad kostar ett liv?) utan om att de inte ska bli skadade eller dö.

Nog är det väl mindre deprimerande att misslyckas med 5 st neontetror för 10 kr st än att ta ihjäl 5 praktbotior á 95 kr. (Priserna är tagna ur luften, har inte tittat så noga på prislappen när jag tittat på fiskar). Jag skulle vilja misslyckas lika lite i båda fallen, men om det ändå går åt skogen så behöver man väl inte bli ruinerad bara därför. Jag har hur som helst ändå tänkt ha neontetror, så varför inte prova att starta med dom, var tanken. Dessutom är det nog trevligare med ett litet stim sådana den första månaden, än flera av de andra fiskarter jag tänkt mig.

edit: svar på batskis fråga
Klipper från min blog:
Sebrafisk
Siamesisk algätare
Neontetra (eller annat tetrastim)
Indisk glasmal
Kuhliål
Praktbotia
Platy
Ancistrus

Just nu ser ancistrus och sebrafisk ut att få visumproblem till mitt akvarium, men de andra är kvar på VIPlistan...
#12 - 23 mars 2008 16:07
larson skrev:
Nog är det väl mindre deprimerande att misslyckas med 5 st neontetror för 10 kr st än att ta ihjäl 5 praktbotior á 95 kr. (Priserna är tagna ur luften, har inte tittat så noga på prislappen när jag tittat på fiskar). Jag skulle vilja misslyckas lika lite i båda fallen, men om det ändå går åt skogen så behöver man väl inte bli ruinerad bara därför.

Det är ganska naturligt att man tänker på sin egen ekonomi, men jag garanterar att fiskarna själva värderar sina egna liv betydligt högre än dina pengar ;) Och börjar du försiktigt och med tåliga fiskar ska ingen behöva död eller bli skadad.

larson skrev:

edit: svar på batskis fråga

Klipper från min blog:

Sebrafisk

Siamesisk algätare

Neontetra (eller annat tetrastim)

Indisk glasmal

Kuhliål

Praktbotia

Platy

Ancistrus

Just nu ser ancistrus och sebrafisk ut att få visumproblem till mitt akvarium, men de andra är kvar på VIPlistan...

Annars skulle jag rekommendera just ett lite stim zebrafiskar. Annars platy eller neontetror. Fast det finna andra tetra-arter som är tåligare.
#13 - 23 mars 2008 20:32
Men hallå! Som om alla har bra ekonomi?! Om det nu skulle vara en noob med inte allt för mycket pengar (Inte för att jag säger att du är det, rent allmänt) och erfarenhet så tycker ja själv bara att neontetror är bra eftersom de inte kostar multum om nu nystartandet skulle misslyckas.. Jag menar 10 neontetror kostar 100 kr häromkring, hellre det är att köpa nån annan sort som kanske kostar 70 spänn st! jag är inte fördomsfull eller något och är inte emot andra fiskars liv men jag tycker neontetror inte har någon charm och personlighet, de är bara där. Så man blir inte så fäst vid dem så man blir ledsen om de dör. Men det är bara min åsikt.
#14 - 23 mars 2008 21:41
Lowa skrev:
Men hallå! Som om alla har bra ekonomi?! Om det nu skulle vara en noob med inte allt för mycket pengar (Inte för att jag säger att du är det, rent allmänt) och erfarenhet så tycker ja själv bara att neontetror är bra eftersom de inte kostar multum om nu nystartandet skulle misslyckas.. Jag menar 10 neontetror kostar 100 kr häromkring, hellre det är att köpa nån annan sort som kanske kostar 70 spänn st! jag är inte fördomsfull eller något och är inte emot andra fiskars liv men jag tycker neontetror inte har någon charm och personlighet, de är bara där. Så man blir inte så fäst vid dem så man blir ledsen om de dör. Men det är bara min åsikt.

Bara så du vet så är min ekonomi ganska mager och jag kämpar varje månad för att få det att gå ihop. MEN det går ju inte att jämföra pengar med ett liv. Oavsett hur mycket eller hur lite pengar jag får ge för en fisk så är jag medveten om att det rör sig om en levande och kännande individ precis som jag (de kanske inte sitter och filosoferar över existentiella frågor som jag gör, men de vill lik förbaskat leva).

Ett nystart SKALL INTE misslyckas! Se bara till att göra det rätt så det inte misslyckas. Djur är inte slit och släng. Och tycker man så ska man inte ha några djur överhuvudtaget!!! 10 neontetror är 10 LIV!!!! Att DU tycker de inte har någon charm och personlighet skiter de fullständigt i. DE vill leva precis som du och jag. Och vad du tycker säger mer om dig än om neontetror.

Lämpligast som första fiskar är ju tåliga fiskar. Vad de kostar ska väl inte spela nån roll om man är en vettig och ansvarsfull person.
#15 - 23 mars 2008 21:53
Lowa skrev:
Så kan man inte tänka precis som Batski skriver till dig liv är liv kvittar hur mycket dem kostar eller ser ut,själv blir man gråtfärdig nästan när en fisk dör spelar ingen roll på hur mycket man har köpt dem för[:o]gråter kanske mer när en dyrare fisk har dött men liv är liv det får man inte glömma.
#16 - 23 mars 2008 22:36
batski skrev:
Bara så du vet så är min ekonomi ganska mager och jag kämpar varje månad för att få det att gå ihop. MEN det går ju inte att jämföra pengar med ett liv. Oavsett hur mycket eller hur lite pengar jag får ge för en fisk så är jag medveten om att det rör sig om en levande och kännande individ precis som jag (de kanske inte sitter och filosoferar över existentiella frågor som jag gör, men de vill lik förbaskat leva).

Ett nystart SKALL INTE misslyckas! Se bara till att göra det rätt så det inte misslyckas. Djur är inte slit och släng. Och tycker man det så ska man inte ha några djur!!! 10 neontetror är 10 LIV!!!! Att DU tycker de inte har någon charm och personlighet skiter de fullständigt i. DE vill leva precis som du och jag. Och vad du tycker säger mer om dig än om neontetror.

Lämpligast som första fiskar är ju tåliga fiskar. Vad de kostar ska väl inte spela nån roll om man är en vettig och ansvarsfull person.

Om jag inte missuppfattar dig så kan inte påstå att jag håller med dig angående dina värderingar av fiskliv. Inte minst dina formuleringar om "tänkande" och "vill leva". Jag anser att husdjurs (och andra djurs) liv skall respekteras, och har aldrig tänkt tanken att skaffa fisk och rycka på axlarna om de trillar av pinn första veckan. Däremot är jag av åsikten att det är skillnad på liv och liv. Jag offrar 1, 100, 1000, 10000 fiskars liv utan att blinka om jag därigenom kan rädda en enda människa.

Jag hyser inga som helst betänkligheter till att köpa animaliska födoämnen på ICA. Jag skulle inte tveka om tillfälle bjöds att själv nedlägga en framtida söndagsmiddag. Ferdinand var en riktigt snäll och dum oxe, liksom bambi var ett skojigt lamm (jodå, vi kallade dem så hemmavid). Båda två gjorde sig ypperligt som söndagsmiddag. Men likt förbannat skulle jag inte medvetet ta livet av mina blivande akvariefiskar genom att negligera dem och vanvårda dem.

Ansvarsfull är väl ett nyckelord. Som akvarist ansvarar man för livsmiljön för sina husdjur. Olyckor kan hända, och det får man leva med. Klarar man inte att hantera ansvaret ska man inte syssla med det. Då finns det akvarie-dvd att köpa...
#17 - 23 mars 2008 22:59
larson skrev:
Om jag inte missuppfattar dig så kan inte påstå att jag håller med dig angående dina värderingar av fiskliv. Inte minst dina formuleringar om "tänkande" och "vill leva". Jag anser att husdjurs (och andra djurs) liv skall respekteras, och har aldrig tänkt tanken att skaffa fisk och rycka på axlarna om de trillar av pinn första veckan. Däremot är jag av åsikten att det är skillnad på liv och liv. Jag offrar 1, 100, 1000, 10000 fiskars liv utan att blinka om jag därigenom kan rädda en enda människa.

Men vänta nu? Finns det några människor i fara här som behöver räddas? ;)

Beträffande orden "vill leva": Ja, fiskar vill leva. De blir rädda när de känner sig hotade och försvarar sitt liv så gott de kan. Som sagt så handlar inte om existensiella funderingar jag pratar om, utan om en av de mest primitiva och grundläggande drifter som finns.

Beträffande "tänkande" läs gärna denna text som publicerats i New Scientist: http://www.zoonen.com/perzoonen/artikel.asp?oid=346478

Ju mer forskare studerar andra arter desto tydligare det blir att våra uppfattningar om många andra arters mentala förmågor och känsloliv ofta är felaktiga och tom fördomsfulla.

Men vilken syn vi än har på andra arters liv och känslor, så måste vi ändå inse att de lever och känner och att deras liv och känslor är viktiga för dem själva (oavsett vad vi själva tycker). Och skaffar man en levande kännande varelse så tar man på sig ett ansvar som man ska ta på allvar.

Om ett av mina vinglas går sönder så tycker jag givetvis att det är tråkigt, men för själva glaset (hur mycket det än har kostat) spelar det absolut ingen som helt roll. Detsamma kan man inte säga om en fisk.
#18 - 23 mars 2008 23:07
Jag tycker att det är rätt resonerat att man ska köra på neontetror för att det är billigt, du har ju inte köpt ett akvarie för att misslyckas och köpa fisk för att plåga ihjäl dom.

Tänk på plånboken! Dessutom är förmodligen neontetror något du ändå kommer att skaffa för att dom är snygga i stimm.

Det är därför jag köper neontetror till Hasse min lilla muräna bebis ;)

MVH /Tobias
#19 - 23 mars 2008 23:13
Jag tycker att det är rätt resonerat att man ska köra på neontetror för att det är billigt, du har ju inte köpt ett akvarie för att misslyckas och köpa fisk för att plåga ihjäl dom.

Nej, det tror jag inte heller. Men min poäng är att bra förstafiskar ska vara tåliga. Hur mycket man har fått ge för dem hör egentligen inte hemma här - eftersom man ändå inte skaffar dem för att plåga ihjäl dem ;)
#20 - 23 mars 2008 23:20
Flickor, vi har alla olika inriktningar och filosofier med oss i bagaget men det som enar oss är vårat intresse för akvaristiken, tänk på det och håll nere den hårda tonen..
#21 - 23 mars 2008 23:23
Gaffel skrev:
Flickor

och pojkar ;) :)
#22 - 23 mars 2008 23:24
batski skrev:
och pojkar ;) :)

Om man får be.

Gaffel du är en skön lirare, och jag har sett andra inlägg ifrån dig och ska du snacka om att hålla nere tonen ;)

MVH /Tobias
#23 - 23 mars 2008 23:27
Du är visserligen nollåtta men det tar bara några timmar att köra upp så sabba inte mitt goda påskhumör är du snäll..
#24 - 23 mars 2008 23:29
Faktum är att batski bor väldigt mycket närmare så jag kanske sparar bensinen..
#25 - 23 mars 2008 23:31
Gick ni på den lätte, lol gå och lägg er nu och sluta träta..
#26 - 24 mars 2008 00:11
larson skrev:
Blir snart aktuellt att starta mitt akvarium. Ett 240 liter med ett tetratec 1200 filter. Skall få filtergojs från en bekant att kickstarta filtret med, men det tar väl ändå tid att etablera en balans i karet.

Kan jag skaffa 10 st neontetror att köra igång med, eller är det för mycket även i ett "stort" kar med förhoppningsvis lite aktiv kultur i filtret? Jag tror det kommer se rätt patetiskt ut under inkörningen med färre fiskar än så, det är ju dryga metern långt...
Det spårade visst ur lite här:D Du har ett 240liters och då kan du utan problem starta med 20 neontetror för det är en fisk som smutsar ner väldigt lite! Många skaffar nån tålig startfisk som de egentligen inte vill ha, utan bara just i starten och det fattar jag inte? ska man avliva dem sen eller? det är väl bättre att skaffa ett fåtal av en fisk man i fortsättningen också vill ha!
#27 - 24 mars 2008 07:46
jag sa att det var min åsikt, gillar ni nu inte den så visst som om ja bryr mig om det, ni kan ändå inte ändra min inställning. Tycker det inte är värt att köpa fiskar för flera hundra om det nu på något sätt skulle misslyckas, då står man där med tom plånbok utan att kunna försöka igen.
#28 - 24 mars 2008 09:37
Lowa skrev:
jag sa att det var min åsikt, gillar ni nu inte den så visst som om ja bryr mig om det, ni kan ändå inte ändra min inställning. Tycker det inte är värt att köpa fiskar för flera hundra om det nu på något sätt skulle misslyckas, då står man där med tom plånbok utan att kunna försöka igen.
ja det är väl ganska smart att börja med de billigare fiskarna när risken för bortfall är som störst men som jag skrev ovan så tycker jag det bör vara fisk som man vill ha och inte bara som kamikaze!
#29 - 24 mars 2008 10:10
ja men personen i fråga, frågade ju om neontetror

Annons