Starta Malawiakvarium

#1 - 9 oktober 2007 09:15
HEJ SVEJS! :D

Ska starta upp mitt 100 liters akvarium. Men jag vet inte riktigt vad för sorts fisk som funkar i det? Malawi är ju fina men man vill ju inte att de slår ihjäl varrandra på en gång [B)]! Men man kan ju ha typ Golden och rödzebra, de är ju snällare:p. Eller ska jag sattsa på sydamerikanska? typ palletciklider? Har haft båda malawi och andra ciklider för flera år sen så jag är inte helt nybörjare...

2 frågor bara: Är Oratus en malawiciklid, och vad är hongi för en rackare, dyr?

MVH
#2 - 9 oktober 2007 09:59
Melanochromis auratus.Är det den du menar? Det är en malawiciklid..Den bör du inte ha i ett 100 liters..Hongi också malawi..En tuff liten rackare också...Kör du en grupp med golden..Det borde funka bäst..
#3 - 9 oktober 2007 10:26
Ok, Tack!

Men bara golden känns lite tirst, kan man ha palletciklider och rödzebra med golden? Ska försöka dra igång och inreda akvariet i helgen, just nu tvättar jag det! :)

MVH
#4 - 9 oktober 2007 10:42
Jag tycker 100L verkar för litet för Malawiciklider.

Kolla bara nordiska ciklidsällskapets rekommendationer:

Golden >150L
Hongi 130L
Auratus 200L (om det är den du menar med oratus)
Röd zebra 250L

Vidare så står det att tex golden blir 10cm och det brukar vara storleken i vilt tillstånd man avser. Jag har sett betydligt större golden i akvariemiljö.

Palettciklider vill inte ha samma ph som Malawifiskar men dom klarar sig med 100L.

Du kan läsa mer på www.ciklid.se
#5 - 9 oktober 2007 12:54
Någon mindre alulonocora kanske kan funka men det blir verkligen i minsta laget för dem.
#6 - 9 oktober 2007 17:03
Du kanske tänker på julidochromis Ornatus (oratus) finns i Tanganyikasjön och den kan du ha i ett 100-liters. Fin är den också...
#7 - 9 oktober 2007 17:05
HenrikG skrev:
Ok, Tack!

Men bara golden känns lite tirst, kan man ha palletciklider och rödzebra med golden? Ska försöka dra igång och inreda akvariet i helgen, just nu tvättar jag det! :)

MVH

Golden är inte ett dugg trist. Får dom vara dominerande i akvariet så får du mycket glädje av dom. Det vore ju ännu mer trist med för aggressiva fiskar (ex rödzebra) i ett för litet kar, där fiskarna bara bankar ihjäl varann.
#8 - 9 oktober 2007 17:12
100 är som sagt i minsta laget för malawi, 200 känns som ett minimum. Möjligtvis kan man som vissa sagt ha någon mindre aulonocara eller en mindre och snällare mbuna typ golden. Men varför inte sälja karet och köpa ett lite större, det behöver verkligen inte bli någon dyr historia.

sen är palettcikliden från afrika och inte sydamerika...
#9 - 9 oktober 2007 18:41
HenrikG skrev:
Ok, Tack!

MVH

Varför inte skaffa bara ett par palletciklider. Jag har haft dem i många år en av dem jag inte har tröttnat på. Mycket snygg lättodlad och rolig yngelvård. Sen kan du koplettera den med många andra dock ej Malawi. Mvh Paul
#10 - 11 oktober 2007 06:28
Ok! Tack för alla svaren, mer än jag hoppats på :)

Kanske får bli lite snällare fiskar då, eller ett större akvarium. Ska fundera lite.
#11 - 19 oktober 2007 01:52
Tycker inte du ska ha malawi alls i ett 100-liters. Malawiciklider är generellt sett aktiva fiskar, vana att leva i strömt vatten. De trivs bäst om de får lite yta och kraftig vattengenomströmmning.

I ett 100-litersakvarium skulle jag hellre satsa på ett lugnare akvarium med några sydamerikanska ciklider och någon tuff mal (som t ex herr zebra på loggan här ovanför), lite mangroverötter och en massa fina växter. Det är ju inget man kan ha med malawi, så det är ju trevligt på sitt sätt det med. :)

Annons