Starta Malawiakvarium

#1 - 9 oktober 2007 09:15
HEJ SVEJS! :D

Ska starta upp mitt 100 liters akvarium. Men jag vet inte riktigt vad för sorts fisk som funkar i det? Malawi är ju fina men man vill ju inte att de slår ihjäl varrandra på en gång [B)]! Men man kan ju ha typ Golden och rödzebra, de är ju snällare:p. Eller ska jag sattsa på sydamerikanska? typ palletciklider? Har haft båda malawi och andra ciklider för flera år sen så jag är inte helt nybörjare...

2 frågor bara: Är Oratus en malawiciklid, och vad är hongi för en rackare, dyr?

MVH
#2 - 9 oktober 2007 09:59
Melanochromis auratus.Är det den du menar? Det är en malawiciklid..Den bör du inte ha i ett 100 liters..Hongi också malawi..En tuff liten rackare också...Kör du en grupp med golden..Det borde funka bäst..
#3 - 9 oktober 2007 10:26
Ok, Tack!

Men bara golden känns lite tirst, kan man ha palletciklider och rödzebra med golden? Ska försöka dra igång och inreda akvariet i helgen, just nu tvättar jag det! :)

MVH
#4 - 9 oktober 2007 10:42
Jag tycker 100L verkar för litet för Malawiciklider.

Kolla bara nordiska ciklidsällskapets rekommendationer:

Golden >150L
Hongi 130L
Auratus 200L (om det är den du menar med oratus)
Röd zebra 250L

Vidare så står det att tex golden blir 10cm och det brukar vara storleken i vilt tillstånd man avser. Jag har sett betydligt större golden i akvariemiljö.

Palettciklider vill inte ha samma ph som Malawifiskar men dom klarar sig med 100L.

Du kan läsa mer på www.ciklid.se
#5 - 9 oktober 2007 12:54
Någon mindre alulonocora kanske kan funka men det blir verkligen i minsta laget för dem.
#6 - 9 oktober 2007 17:03
Du kanske tänker på julidochromis Ornatus (oratus) finns i Tanganyikasjön och den kan du ha i ett 100-liters. Fin är den också...
#7 - 9 oktober 2007 17:05
HenrikG skrev:
Ok, Tack!

Men bara golden känns lite tirst, kan man ha palletciklider och rödzebra med golden? Ska försöka dra igång och inreda akvariet i helgen, just nu tvättar jag det! :)

MVH