Hejsan!
50 liter är för litet för malawisar. kanske kan du ha en multis-koloni i det i stället (de är dock från T-sjön)? Kör på 180-litaren eller ännu hellre 240.
Jag ser att du bor i Värmland! I Karlstad har vi det så bra att vårt vattenledningsvatten ligger kring pH 7,5- 8 ändå, så vi behöver inte tillsätta något bikarbonat. Det enda jag gör för att hålla värdena är att jag har kalksten i akvariet.
Jag har ett ytterfilter plus två innerfilter i akvariet, som är på 540 liter. Det ena innerfiltret behövs egentligen inte för reningsfunktionen (Bluwave 09 är grym på att rena vattnet - se mitt foruminlägg om det filtret), men jag har det där för att sätta lite sprätt på vattnet.
De flesta malawis vi har i akvarium lever där det är ganska mycket omrörning i vattnet, så jag försöker simulera det.
Det är sant att de lever i stim- inte minst som många av dom är rätt bråkiga. Om man har många så sprids aggressionerna ut över flera, och då blir ingen ihjälstressad.
Du bör dessutom ha gott om sten och gömställen i akvariet.
Snoka gärna lite på min sida härinne, så kan du få lite mera info.
Vad roligt att det finns en annan här på Zoopet i Värmland som tänker snöa in på malawisar!! :D
// Jens A.