Starta igång det gamla akvariet.

#1 - 12 oktober 2004 00:46
Hej,
Jag har funderat på att starta igång det gamla akvariet som vi hade när jag var liten.
Jag har kvar akvariet och jag skulle säga att volymen ligger på runt 100 liter, ge eller ta 10 liter. Så till mina frågor.
Vad behöver jag skaffa för utrustning för att kunna starta igång det hela och vad för fiskar ska jag börja med (gärna några färgstarka)?
Detta får helst inte kosta skjortan och jag skulle vara tacksam för olika förslag.
Mvh.
#2 - 12 oktober 2004 06:32
Börja läsa här:
http://www.zoopet.com/akvarium/artikel_visa_index.asp?KAPITEL=Starta+akvarium

Du behöver filter, belysning och troligtvis en doppvärmare.

Utmärkta fiskar att starta med är Platy och Svärdbärare. Det är tåliga fiskar som finns i många olika färger. De är också lätta att få yngel av, och det är ju alltid skojj.
#3 - 12 oktober 2004 09:29
Säger som Holmby.

Jag startade själv upp mitt första akvarium för inte allt för länge sedan. Jag lärde mig ett par läxor:
1. Byt vatten ofta och regelbundet (varannan vecka, minst). Förlorade en hel del fiskar då jag slarvade med detta. Samt att jag har svårutrotade alger i akvariet (fortfarande).
2. Läs på om fiskarna innan du köper dem. Även om det gäller svärdbärare eller guppy.
3. Skaffa inte fler fiskar än vad akvariet klarar av.
4. Skaffa hellre färre arter, men fler av varje än tvärtom.
5. Låt akvariet gå utan fiskar ett tag. Med växter i, pump igång och rätt värme. Stoppa sedan i få fiskar i taget. Köp inte 30 fiskar efter den andra veckan. DÅ lär du få nitrit.
6. Se till att ha en vita pricken medicin hemma.

Mvh

Stefan
#4 - 12 oktober 2004 10:05
Börja med att kolla för läckage. Har karet stått torrt ett bra tag så kan silikonet ha torkat.
#5 - 29 oktober 2004 19:42
Har nu fått fram alla delar men glaset på akvariet är väldigt smutsigt, ser ut som kalkavlagringar. Jag får inte bort det! Har prövat med vatten, tvål, fönsterspray, ättika till och med stållull(!). Någon som har några andra tips för att få bort kalket?
Tack på förhand!
#6 - 29 oktober 2004 20:11
<s>testa ättika för att få bort kalkfläckarna</s>

edit: såg att du redan testat ättika =)
#7 - 29 oktober 2004 20:22
Det är iaf inte kalk om du inte kan få bort det med ättika =) har du provat använda en såndär skrapa som man har när man gör rent glashällsspisar?
#8 - 29 oktober 2004 23:02
Ska pröva en skrapa. Hur brukar ni göra med ättika förresten? Lägga glaset i ett ättikabad eller bara skura med trasa doppad i ättika?

Annons