Starta Gurami-akvarium!

#1 - 5 mars 2006 10:28
Undrar hur mycket utrymme en Gurami behöver? Alltså, hur många liter per Gurami.. Tack!
#2 - 5 mars 2006 12:11
[QUOTE=Sebbe88]Undrar hur mycket utrymme en Gurami behöver? Alltså, hur många liter per Gurami.. Tack![/QUOTE]

Det är olika beroende på vad det är för gurami-art. Även hur många av varje art och gruppsammansättningen beror på vad det är för art. Vissa guramis ska hållas i par, andra i grupper (med både honor och hanar) och andra som kan vara något aggro bör man inte ha fler än en av i samma akvarium (i fall akvariet inte är väldigt stort).

Bandgurami t ex kan hållas i grupper. I ett akvarium av den storleken som du har tänkt dig skulle jag tro att du kan ha 4 - 5 individer (isf minst 3 honor).

Av blågurami (och dess framavlade sorter marmorgurami och guldgurami) skulle du inte kunna ha fler än en.

Av dvärggurami kanske 2 par. Av honungsgurami kanske en grupp på 6 individer. Mosaikgurami 4-5 individer.

Gå gärna till: http://www.zoopet.com/fiskar/fisk_sok_resultat.php och läs om de olika guramiarterna.

Det finns säkert flera hemsidor om gurami. Sök på Google (på engelska stavas det gourami).

Du borde även fundera på att förutom guramis även ha en art som håller sig mest vid botten. 4 stycken zebrabotior kanske.

Lycka till!
#3 - 5 mars 2006 13:35
Men 1 Guldgurami (som jag funderade på) i ett 150-200 liters akvarium går ju inte! Fler måste man väl kunna ha? Guldguramin är ju tydligen väldigt fredlig.. Varför skulle det inte gå?
#4 - 5 mars 2006 14:01
[QUOTE=Sebbe88]Men 1 Guldgurami (som jag funderade på) i ett 150-200 liters akvarium går ju inte! Fler måste man väl kunna ha? Guldguramin är ju tydligen väldigt fredlig.. Varför skulle det inte gå?[/QUOTE]

Jag tycker faktiskt inte de är särskilt fredliga. Hanarna är faktiskt rätt aggro mot varandra och de kan även vara jobbiga mot honor ibland.
#5 - 5 mars 2006 14:26
Konstigt att de beskrivs som fredliga då.. Du kanske bara har haft otur?
#6 - 5 mars 2006 14:29
Det är bara vid lek som hanen kan bli lite aggresiv mot honan, annars så är det inga problem att ha dem tillsammans
#7 - 5 mars 2006 14:31
Gäller det alla guramis, eller bara blågurami och dess framavlade sorter?
Finns det någon begränsning på hur många man kan ha tillsammas? (Så länge akvariumet är tillräckligt stort, alltså..)
#8 - 5 mars 2006 14:41
[QUOTE=Guy Palm]Det är bara vid lek som hanen kan bli lite aggresiv mot honan, annars så är det inga problem att ha dem tillsammans[/QUOTE]

Mitt ex har för närvarande 2 marmorgurami-hanar i ett 312 liters och de bråkar. Hon hade en blågurami-hona tidigare (som är död nu) och jag tyckte de var på henne med, fast inte lika mycket. De har bott där i många år, men har ändå aldrig riktigt accepterat varandra.

[QUOTE=Sebbe88]Konstigt att de beskrivs som fredliga då.. Du kanske bara har haft otur?[/QUOTE]

Jodå, de är fredliga mot alla andra fiskarna. Det är bara sinsemellan som de bråkar.
#9 - 5 mars 2006 14:47
[QUOTE=Sebbe88]Gäller det alla guramis, eller bara blågurami och dess framavlade sorter?
Finns det någon begränsning på hur många man kan ha tillsammas? (Så länge akvariumet är tillräckligt stort, alltså..)[/QUOTE]

Så här står det om blågurami (three-spot gourami på engelska) på: http://www.aquariacentral.com/species/db.cgi?db=fresh&uid=default&ID=0027&view_records=1

"Three-spot Gouramis are often kept in large schools of predominantly females, and only one male should be kept in the tank. Sexing can be done by observing the dorsal fin of the fish; the males being more pointed. In females, the dorsal fin is shorter and more rounded.

Three-spot Gouramis breed by building a bubble nest and then spawn in the usual labyrinthfish fashion. The bubble nest gives the fry an adequate supply of oxygen. The female should be removed from the tank after spawning has occured in order to protect her from the male who may become aggressive."
#10 - 5 mars 2006 14:57
Kan det gå bra om man har x antal honor och en hane då?

Om hanen gör ett skumbo kan man väl försiktigt flytta det till ett annat akvarium och ta med hanen plus en hona. När honan är klar tar man bort henne och lämnar hanen kvar med sitt (befruktade) skumbo. Då är ju han själv, och kan inte göra honorna illa..
#11 - 5 mars 2006 15:01
[QUOTE=Sebbe88]Kan det gå bra om man har x antal honor och en hane då?[/QUOTE]

Ja det tror jag skulle funka. 3 honor och 1 hane kanske. Men hanen kan bli ju agressiv mot honorna efter lek. Själv skulle jag föredra andra snällare arter.

[QUOTE=Sebbe88]Om hanen gör ett skumbo kan man väl försiktigt flytta det till ett annat akvarium och ta med hanen plus en hona. När honan är klar tar man bort henne och lämnar hanen kvar med sitt (befruktade) skumbo. Då är ju han själv, och kan inte göra honorna illa..[/QUOTE]

Det går nog inte att flytta skumboet utan att förstöra det och störa hanen. Det är i så fall bättre att flytta på alla andra.
#12 - 5 mars 2006 15:06
Hur är det med mosaikgurami, är de lika aggressiva? Annars är ju den arten mycket vacker......

/ Maria
#13 - 5 mars 2006 15:13
Tack för era svar.

Antar att jag helt enkelt får ge upp drömmen om ett akvarium med massor av blåguramis! [:o]
#14 - 5 mars 2006 15:19
[QUOTE=Björken]Hur är det med mosaikgurami, är de lika aggressiva? Annars är ju den arten mycket vacker......[/QUOTE]

Nej, mosaikgurami är snällare.
#15 - 5 mars 2006 15:54
[quote=Guy Palm]Det är bara vid lek som hanen kan bli lite aggresiv mot honan, annars så är det inga problem att ha dem tillsammans[/quote]hur kan du påstå det!!! Har själv guldgurami och hannen var helt tokig på mina honor fast det inte lekte, dem fick inte ens visa sig utan var tvungna att hålla sig gömda hela tiden! nu har hannen flyttat och hade 3 honor kvar även honorna har rang och revir så den minsta honan blev mobbad och till sist sjuk och dog. nu har jag 2 honor kvar och det funkar riktigt bra! men skulle jag ha en ytterligare tror jag det skulle bli problem igen...
#16 - 5 mars 2006 16:47
Blåguramisar+varianter e lite knepiga.
Jag har 1 hane o två honor av marmorgurami, och det funkar väl hyffsat. Men dom ska till ett större akvarium som ska bli deras. Och det kommer minst en till hona.

Men jag tror det e så att man måste ha 1 hane och flera honor. För hannen ÄR aggresiv mot honorna för det mesta och då behöver man fler så jagandet blir delat på t ex. 3 honor. För om man bara har en hona i ett mindre akvarium så kan hon mycket väl bli ihjäljagad av hannen. :( Men om man har ett större med mycket växtlighet och fler honor till en hane så funkar det bra tror jag i alla fall.

Men mycket av det här beror också på fisken. En del hanar är värre, en del är snällare.

Sen har jag också hört att man inte kan ha flera av samma kön, och att det alltså gäller honor med. Från början hade jag faktist 2 honor och den ena blev mobbad. :( Men nu e dom två snälla mot varandra när dom fått en hanne! :)

Så länge man tänker över sammansättningen funkar det nog. :)
#17 - 5 mars 2006 18:08
har 2 honor och dem accepterar varann... men hur man än gör så är den starkare alltid på den svagare men hannen på ett mycket aggressivare sett! så jag tycker inte att man behöver någon hanne alls.
#18 - 5 mars 2006 19:43
Hur vill guramisarna ha det i akvariet? Många gömställen?
#19 - 5 mars 2006 20:06
Jag har då haft 1 hane + 2 honor (marmor) och samma uppsättning av guld gurami's coh det har inte varit några som helst bekymmer.
Däremot blev det snabbt en död hona då de bara var 1+1 i karet... därför går min hane ensam nu.
Jag tycker det är helt fel att gå ut med att de är aggressiva då det ju uppenbarligen GÅR att hålla ett flertal i samma kar.
Som någon skrev tror jag det är mkt individuellt.
Titta noga på den hane ni köper, hur den beter sig i karet på affären.
#20 - 5 mars 2006 20:07
[quote=Sebbe88]Hur vill guramisarna ha det i akvariet? Många gömställen?[/quote]

Jag har haft mycket växter och rötter, men så har jag ju också haft en hel del malar i samma kar.
Läs på beskrivningen av gurami/labyrintfiskar så får du fler svar.
#21 - 5 mars 2006 20:24
Tack!

Men är fler än en hane att utesluta? Tänkte om man exempelvis hade 5 honor och 2 hanar.

En sak jag har funderat på är varför så många guramis går ihop i zoohandlarens akvarium.. Varför skulle det inte gå hemma då?
#22 - 5 mars 2006 20:27
[quote=Sebbe88]Tack!

Men är fler än en hane att utesluta? Tänkte om man exempelvis hade 5 honor och 2 hanar.

En sak jag har funderat på är varför så många guramis går ihop i zoohandlarens akvarium..[/quote]

Jag har själv tankt att ha 2 hanar och flera honor, men jag kommer att starta med att ge min nuvarande hane 2-3 honor.
Så börja hellre litet och bygg sedan upp din koloni när du sett mer av din hanes mentalitet.

Finns inget som sgäer att det INTE går bra hemma... man kan inte utesluta ngt förrn man provat. Det är i mina ögon individuellt, och jag skulle heller inte köpa den största och starkaste samt tuffaste hanen hos handlaren om jag har tänkt att dela kar med en vekling.
#23 - 5 mars 2006 20:50
[QUOTE=Sebbe88]Hur vill guramisarna ha det i akvariet? Många gömställen?[/QUOTE]

Många växter (gärna flytväxter) och rötter. Och inte för kraftig vattencirkulation.
#24 - 5 mars 2006 20:52
[quote=qenzo]Så börja hellre litet och bygg sedan upp din koloni när du sett mer av din hanes mentalitet.

Det är i mina ögon individuellt, och jag skulle heller inte köpa den största och starkaste samt tuffaste hanen hos handlaren om jag har tänkt att dela kar med en vekling.[/quote]

Två bra punkter! Tack! :)
#25 - 5 mars 2006 21:00
[QUOTE=Sebbe88]En sak jag har funderat på är varför så många guramis går ihop i zoohandlarens akvarium.. Varför skulle det inte gå hemma då?[/QUOTE]

I zoohandlarens akvarier går de så trångt (och oftast i hel kala akvarier) att det inte finns en chans att skaffa sig ett revir. Men vad jag förstått så är det ett ytterst onaturlig och även stressande situation för fiskarna och ingenting som skulle varit bra i längden.

qenzo: det är ett faktum att blåguramis är knepigare än andra guramiarter beträffande det där med revir och aggressivitet mot andra av samma art. I naturen är de inte tvungna att dela revir med en massa andra, utan den svagare kan alltid simma iväg. Men i ett akvarium finns det ingenstans att ta vägen. Jag tycker faktiskt inte man ska chansa, när det är så stor risk att det kan sluta med ihjälstressade fiskar. Bättre i så fall att satsa på en något säkrare sammansättning (som minst 3 honor och 1 hane) eller helt enkelt välja en snällare art.
#26 - 5 mars 2006 21:50
[quote=qenzo]Jag har då haft 1 hane + 2 honor (marmor) och samma uppsättning av guld gurami's coh det har inte varit några som helst bekymmer.
Däremot blev det snabbt en död hona då de bara var 1+1 i karet... därför går min hane ensam nu.
Jag tycker det är helt fel att gå ut med att de är aggressiva då det ju uppenbarligen GÅR att hålla ett flertal i samma kar.
Som någon skrev tror jag det är mkt individuellt.
Titta noga på den hane ni köper, hur den beter sig i karet på affären.[/quote]I affären kan du omöjligt avgöra temperamentet på en guldgurami då dem simmar i ett kar utan eller max nån växt och i stora grupper och då kan dem inte ha revir och deras beteende är stört! växterna och inredning avgränsar deras revir och därför ska man väldigt stort kar om man ska få dem att kunna leva i fred och inte stressas hela tiden! och generellt tycker jag man ska utgå från att dem är aggressiva mot varann, men det finns undantag från alla regler.
#27 - 5 mars 2006 22:06
[quote=sunkan aspidoras]I affären kan du omöjligt avgöra temperamentet på en guldgurami då dem simmar i ett kar utan eller max nån växt och i stora grupper och då kan dem inte ha revir och deras beteende är stört! växterna och inredning avgränsar deras revir och därför ska man väldigt stort kar om man ska få dem att kunna leva i fred och inte stressas hela tiden! och generellt tycker jag man ska utgå från att dem är aggressiva mot varann, men det finns undantag från alla regler.[/quote]

Då jag valt hane har jag tittat på hur de beter sig mot andra fiskar. För iaf i vår handel går inte fler än 2 hanar i samma kar (har iaf inte sett annat). Jag väljer då inte den som går på gårt utan hellre den som drar sig lite undan.

Och inte växter? Ja jag vet ju inte hur ni har det, men i vår handel finns både växter och gömställen. Och att yttra sig om andra affärer än den jag känner bäst vore ju dumt ;)

Jag säger inte att de är snälla små kramdjur, men man ska heller inte hårddra och säga att det absolut inte går.
#28 - 6 mars 2006 07:43
Men allvarligt..... har du sett mosaikguramis i butikerna? Bilden här på zoopet är inte så bra enligt min mening och de är mycket finare i verkligheten. De är supervackra, och tydligen fredligare än guld- och blå gurami. Sök på Trichopterus leeri på bildsök via google är mitt tips! :)
#29 - 6 mars 2006 12:18
[QUOTE=Björken]Men allvarligt..... har du sett mosaikguramis i butikerna? Bilden här på zoopet är inte så bra enligt min mening och de är mycket finare i verkligheten. De är supervackra, och tydligen fredligare än guld- och blå gurami. Sök på Trichopterus leeri på bildsök via google är mitt tips! :)[/QUOTE]

Jag tycker faktiskt att de kan se lite bleka ut i butikerna (även om de har en mycket vacker kroppsform). Men som en del andra arter blir de vackrare när de kommer till ett lugnare och planterat akvarium.
#30 - 6 mars 2006 16:27
[quote=batski]Jag tycker faktiskt att de kan se lite bleka ut i butikerna (även om de har en mycket vacker kroppsform). Men som en del andra arter blir de vackrare när de kommer till ett lugnare och planterat akvarium.[/quote]

Tycker du? De jag har sett har varit underbart vackra. Men jag har kanske haft tur :) .
#31 - 7 mars 2006 21:47
[quote=Sebbe88]Antar att jag helt enkelt får ge upp drömmen om ett akvarium med massor av blåguramis! [:o][/quote]

Tycker inte man ska vara så rädd för att ha blå/guld/marmor ... Min erfarenhet är att det oftast går bra men att det ibland finns individer som sticker ut genom att vara väldigt aggressiva... I ett 150L har jag tex 4 st (1 hane + 3 honor) och det fungerar toppen... Väldigt fina fiskar, lite gruff någon gång men inget allvarligt, har tyckt mig se att det gått bättre om jag introducerat nya individer väldigt försiktigt, lugn inkoppning med lyset släckt hela dagen och mycket växter att gömma sig bland då får de en bra och trygg start i det nya hemmet... :) Tycker arten är väldigt rolig då den blir riktigt kaxig om den känner sig trygg, ska fingra på allt med sina spröt, vattenbyte är lattjolajban (rolig slang att undersöka) och gräver man i akvariet ska de definitivt fram och känna på armen... Men är man oförsiktig i början kan de istället bli ganska ängsliga (hade ett ex som blev riktigt hispig då den fick en dålig start, hoppade ur akvariet efter 10 min i det nya hemmet... [:O] )... Så, rekommenderas absolut... Om du vågar... :D

Annons