Starta förening

#1 - 30 mars 2005 11:58
Vet inte om detta hamnar på riktigt rätt ställe i forumet, men det handlar ju dock om en förening.

Det är som så att jag står i startgroparna för att bilda en hundförening här i trakten.
Jag har ingen som helst erfarenhet av detta så jag söker synpunkter, tips, idéer o s v.

All hjälp mottages tacksamt!
#2 - 4 april 2005 12:41
Den frågan passar nog bättre här: http://www.djurportalen.nu/forum.php

Olle
Kjell Fohrman
Administrator
#3 - 4 april 2005 13:09
...... eller varför inte ta kontakt med Svenska Kennelklubben www.skk.se
#4 - 4 april 2005 13:12
Eller Svenska Brukshundsklubben. Beror ju lite på vad det är för hundklubb du vill starta?

Finns flera sidor på nätet som tex www.vovve.net och www.zoonen.se mfl. Där finns säkert exempel på alternativa hundklubbar. Kul initiativ och hade jag bott i Kalmar hade jag hakat på. :D
#5 - 4 april 2005 14:00
Ok, tack för tipsen om vart man kan vända sig!

Till saken hör den att jag ligger i förhandling med kommunen om ett bygge av en s k hundrastgård. De har inte visat sig negativa till bygget i sig men ställer sig frågande till skötsel/underhåll. De vill då att jag som motpart startar en liten förening som kan ta lite ansvar över rastgården och hålla kolla så att den inte missköts.
Sen att det kanske blir fler hundintresserade som träffas och omgås är ju bara en bonus :)

Så för att klargöra ytterligare så är det alltså ingen tanke om att det ska bli någon konkurrent till brukshundsklubben eller liknande utan bara en icke ekonomisk förening för likasinnade som kan tänka sig ta ansvar för rastgården.

Även ni som har erfarenheter av rastgårdar får gärna dela med er av era erfarenheter. Jag själv ska snart till möte med ansvariga på kommunen för att diskutera utformandet. Exempelvis tips på "design" eller hur det sanitära ska underhållas på bästa sätt mottages även det tacksamt!
Kjell Fohrman
Administrator
#6 - 4 april 2005 14:01
Flyttar tråden till "Hund-avdelningen"
#7 - 4 april 2005 14:02
Tack Kjell :)

Annons