starta ett nytt akvarium

#1 - 3 augusti 2004 08:34
hej..

jag ska köpa ett nytt 100L akvarium å ja behöver lite tips på inte allt för svåra fiskar å växter.. jag är en nybörjare så jag vill inte ha allt för avancerade fiskar =). några tips?

//mallan
#2 - 3 augusti 2004 08:55
Valisneria, javaormbunke och svärdsplanta är två växter som till och med trivs hos mig. De kräver inte så mycket ljus, och växer bra.

Om du vill ha fiskar som leker så skall du satsa på Guppy, Platy, Svärdbärare och Molly. Men det blir snabbt överbefolkat i akvariet då.

Andra "lättare" fiskar som trivs i 100l är olika tetror och rasboror, och så några malar i form av ancistrus. Sök på svårighetsgrad 1 och 2 här på Zoopet så får du rätt så bra vägledning om vilka fiskar som inte är jättesvåra.
#3 - 3 augusti 2004 09:01
Kilfläcksrasbora är en trevlig fisk,den är lättskött och vacker.
Sen så är kuhlliålar och korallplaty att rekommendera.
#4 - 3 augusti 2004 09:02
Tjenna!

Ett gäng platy o mollys i olika färger kanske.
Iofs ser jag inte ciklider som ett svårare alternativ.
Några från apistogrammasläktet (dvärgciklider)

växter: anubias, javaormbunke..
#5 - 3 augusti 2004 09:18
Om du är helt grön på området så välj 1-2 guppy-hanar och ett par 3-5 honor, en platyhane och 3 honor samt en mollyhane med 2 honor. Om du tycker det blir för lätt kan du alltid fylla ut med något mer, dvs sälja av de fiskar du tycker är för lätta och köpa något lite tuffare. Eller helt enkelt njuta av att det går bra :)

Lyck till!
#6 - 3 augusti 2004 09:32
kör apistrogramma..
Testa kakaduaciklider eller ngt liknande, roliga firrar..
#7 - 3 augusti 2004 10:10
tack för alla svar.. kommer nog fram till något bra..
#8 - 3 augusti 2004 12:39
Jag skulle inte valt guppy eftersom många fiskar jagar deras läckra fenor. Om man sen vill ha lite annan fisk när man blir lite mer "rutinerad" så har jag upplevt att guppy begränsat valet av nya fiskar. Kanske bara som jag tycker eller att jag är lite feg. Jag tycker dvärggurami är en jättefin, rolig, fredlig och lättskött fisk, bara man får in som rutin att göra kontinuerliga vattenbyten eftersom de kan vara lite kinkiga med dålig vattenkvalitet. Platy är en bra nybörjarfisk, barber, dock inte tigerbarber, finns det många roliga och vackra sorter av. Det är ju dessutom lite fart på dem. En bra snabbväxande växt att ha i från start tycker jag är vattenpest. Javaormbunke är relativt lättskött och nån cryptocoryne eller hygrophila-sort, typ stricta eller siamensis, brukar fylla ut bra. Tycker jag.
#9 - 3 augusti 2004 13:18
Flera har rekommenderat molly, men det gör inte jag eftersom de vill ha hårt vatten med salttillsats. Många andra fiskar som tetror, rasboror, gurami, dvärgciklider m fl trivs bättre i mjukt och lite surt vatten. Platy och svärdbärare är mindre känsliga och passar både i hårt och mjukare vatten. Någon stimfisk (välj bland barber, tetror, rasboror, danio...) brukar vara fint, men glöm inte att de vill vara ganska många av samma art. Likaså är det fint att ha fiskar i alla vattenskikt, t ex malar på botten och t ex stänktetra eller Epiplatys dageti (killi) vid ytan. Någon solitärfisk som t ex ett par gurami kan också vara trevligt. Det finns så många vackra och lättskötta fiskar att det bästa egentligen är att bläddra i någon akvariebok och läsa om de fiskar som ser roliga ut. Om de beskrivs som lättskötta och ska ha sådana förhållanden du kan ge dem, kan du lugnt köpa dem. Glöm dock inte att kolla hur stora de blir.

Olle
#10 - 3 augusti 2004 14:32
man vill ju inte att fiskarna inte ska trivas... men ett stim och nån botten fisk å två barber (inte tigerbarber) det ska nog funka ir?
#11 - 3 augusti 2004 14:38
Glöm inte nån fisk som äter alger... Ancistrus är min favorit.. lättskött, tålig och en fena på att käka alger... blir inte så stor heller...
#12 - 3 augusti 2004 15:10
Ja givetvis Tant Nancy! Hur kunde jag glömma bort den algätande lilla älsklingen?? Den är viktig!!
#13 - 3 augusti 2004 15:14
okey.. så här då kanske... en algätare.. ett litet stim och två andra sorter.. ir en ny.. tack för alla förslag.. det har verkligen hjälp mig.. // mallan
#14 - 3 augusti 2004 15:18
Om du inte vill ha ett överbefolkat kar så kan du köpa ett stim nenontetror dom käkar upp nästan alla yngel.
#15 - 4 augusti 2004 18:20
tack för alla svar.. nu har ja iaf ett hum om va ja ska köpa..=) //mallan
#16 - 4 augusti 2004 19:08
okey..funkar det här?

2 platy
3 purpurhuvudsbarb
2 randiga ototcinclus + 2 växter?

ja kommer ju inte köpa alla firrar samtidigt.. börjar kanske me tre ir fyra
#17 - 4 augusti 2004 19:12
Börja du med lite fler växter och minst tre otocinclus, de tycker inte om att vara för få. Köp inte alla fiskarna samtidigt det är viktigt att låta köpen ta lite tid. Under tiden hinner ju du bestämma di ytterligare så du är helt på det klara att det verkligen är just dn sorten du tänkt dig. Återkom gärna i tråden om vad det blev. Det är så spännande att läsa. Lycka till!
#18 - 4 augusti 2004 19:15
Jag tycker du kan ha ett par Otocinclus till. 7 fiskar är absolut inte för mycket i ett 100-liters.

Om det är ett 100-liters du har så kan du stoppa i all fisk på en gång. Se bara till att inte mata för mycket. En gång om dagen eller kanske en gång varannan dag de första 2-3 veckorna.
#19 - 5 augusti 2004 04:57
2 platy låter lite lite också. Speciellt om du ska hona och hane. 1 hane och kanske 3 honor är lite vettigare, annars kan han stressa den ensamma honan för mycket när han vill para sig. (För det kommer han att vilja och yngel blir det).
#20 - 5 augusti 2004 06:03
okey..några mer fiskar. det här är mittförsta akvarium så ja vet inte hur många fiskar man kan ha i ett 100L.. man vill ju inte att dom ska ha för liten plats =).. några mer pltys och några algätare mer.. // mallan [:)] och en till växt. en av dom ja ska ha är en sånt där "rev" ir va man ska säga.. men en till växt å lite mer firrar
#21 - 5 augusti 2004 06:38
4-5 platys, 3-5 otocinclus och 3 barber låter inte för mycket. Bara du har ett bra filter och sköter vattenbytena. Köp gärna fler växter så du kan plantera vid baksidan och väggarna, då ser akvariet oftast trevligare ut. Lite längre växter längst bak och några kortare framåt. Läs hur stora växterna blir först och plantera efter det - för även om de är små i början så får man plantera dem längst bak om de blir stora, för de växer ju.
#22 - 5 augusti 2004 06:47
Jag måste bara tillägga att barber är stimfiskar som vill vara åtminstone 7-8 av samma sort för att trivas bra. Det kan du mycket väl ha ihop med dina platy och otocinclus i 100-litersakvariet.

Olle
#23 - 20 augusti 2004 18:05
nu e det bestämt när ja ska köpa akvariumet.. de blir i september..*längtar*. fasst vi ska åka till djurafären typ om några dar för å spana in vad dom har för saker om dee bra kvalite å så =)
#24 - 22 augusti 2004 14:47
Jag har haft mitt akvarium i snart 3 veckor. Jag köpte 5 platys och 1 Otocinclus från början. Sen en Parotocinclus och en kampfiskhane. Det sista jag ska köpa sen är ett stim neontetror. Alla fiskarna jag har verkar bra och dom är lättskötta. Jag kan rekommendera dom!

mvh Drakulla
#25 - 22 augusti 2004 16:36
Ursprungligen skickat av paraplyt

nu e det bestämt när ja ska köpa akvariumet.. de blir i september..*längtar*. fasst vi ska åka till djurafären typ om några dar för å spana in vad dom har för saker om dee bra kvalite å så =)

Kolla även in nätbutikerna så kan du komma undan billigare och få mer pengar över till växter och fisk. t.ex. http://www.pwss.nu/
#26 - 23 augusti 2004 18:22
drakulla hur stort akvarium hade du?? (i liter)
#27 - 24 augusti 2004 13:21
ändrade planer.. hittade ett jätte fint 85L akvarium me bänk till ett billigt pris... jag antar att ja inte kan ha lika måpnga fiskar.. men ja vill uiaf ha ett stim sen dom andra kanske man får ändra till en annan art ir?? tack för alla svar // mallan =)
#28 - 24 augusti 2004 15:40
Ottosar är svåra.
Barber SKALL vara i stim. Minst 8 st, helst 10.
Tetror SKALL vara i stim. Minst 8 st, helst 20
Algätare av rang är Anamoräkor. Roliga är de även. Håller rent på allt ätbart från bottnen.
Undvik vanlig algätare (även kallad kinesisk algätare), Riktiga monster som fullvuxna.

Du kan rikta in dig på 1 liter fisk per liter akvariumvatten. Notera att det skall vara fiskens fulla längd som vuxen, inte de små längderna som du hittar i zoologiska butikerna. De är bara ungfiskar. Siamensisk algätare säljs ex i storleken 5-6 cm, men blir som vuxna 15 cm (och skall vara i stim om absolut minst 6 st).

Limnophilia sessiflora är en bra växt att börja med. Även Cryptocyone är lämpliga långsammväxande akvariumväxter.
#29 - 29 augusti 2004 13:32
hur många fiskar kan man ha i ett 100L akvarium.. om fiskarna blirrunt 5-7 cm??
#30 - 29 augusti 2004 13:34
jag har ändrat mitt val av fiskar... vill inte ha allt för svåra fiskar.. men neontetror hur många ska man ha av dom så det ser ganska fint ut i akvariumet??

Annons