starta ett nytt akvarium

#1 - 3 augusti 2004 08:34
hej..

jag ska köpa ett nytt 100L akvarium å ja behöver lite tips på inte allt för svåra fiskar å växter.. jag är en nybörjare så jag vill inte ha allt för avancerade fiskar =). några tips?

//mallan
#2 - 3 augusti 2004 08:55
Valisneria, javaormbunke och svärdsplanta är två växter som till och med trivs hos mig. De kräver inte så mycket ljus, och växer bra.

Om du vill ha fiskar som leker så skall du satsa på Guppy, Platy, Svärdbärare och Molly. Men det blir snabbt överbefolkat i akvariet då.

Andra "lättare" fiskar som trivs i 100l är olika tetror och rasboror, och så några malar i form av ancistrus. Sök på svårighetsgrad 1 och 2 här på Zoopet så får du rätt så bra vägledning om vilka fiskar som inte är jättesvåra.
#3 - 3 augusti 2004 09:01
Kilfläcksrasbora är en trevlig fisk,den är lättskött och vacker.
Sen så är kuhlliålar och korallplaty att rekommendera.
#4 - 3 augusti 2004 09:02
Tjenna!

Ett gäng platy o mollys i olika färger kanske.
Iofs ser jag inte ciklider som ett svårare alternativ.
Några från apistogrammasläktet (dvärgciklider)

växter: anubias, javaormbunke..
#5 - 3 augusti 2004 09:18
Om du är helt grön på området så välj 1-2 guppy-hanar och ett par 3-5 honor, en platyhane och 3 honor samt en mollyhane med 2 honor. Om du tycker det blir för lätt kan du alltid fylla ut med något mer, dvs sälja av de fiskar du tycker är för lätta och köpa något lite tuffare. Eller helt enkelt njuta av att det går bra :)

Lyck till!
#6 - 3 augusti 2004 09:32
kör apistrogramma..
Testa kakaduaciklider eller ngt liknande, roliga firrar..
#7 - 3 augusti 2004 10:10
tack för alla svar.. kommer nog fram till något bra..
#8 - 3 augusti 2004 12:39