Ja då är det så här att jag länge velat ha ett ganska stort akvarium och då till en början få till ett balanserat akvarium med övervikt på växtakvarium.
Så då här en dag för ett tag sedan så hittade jag en annons på blocket där en kille sålde ett 325liters(130x50x50) aluminium kar för 100 kronor. Det ville jag inte missa så det köpte jag har nu även byggt en bänk till det som det ska stå på, det behöver bara målas nu:). Märkte att det blev vissa ojämnheter i skivan som ligger på så jag antar att det kan vara en bra idé att lägga en tunn cellplastskiva under karet för att jämna ut det lite. Kommer att bygga upp lister runt där så det kommer inte synas ändå.
Lite saker som jag nu funderar på är belysningsrampen och filter. Funderar främst på ytterfilter då jag läst att det ska vara bra för biologisk nedbrytning och så vidare. Sen då en filtermatta i det. Är det värt merkostnaden för ett ytterfilter?
Belysningsväg så har jag kikat lite på en T5 ramp med dubbla 54wattare. Är det för mycket ljus för akvariet. Tänkte mig då ha ett växtlysrör och ett där hela solens färgspektrum eller vad det nu va var med. Är det värt att köpa en dyr T5 ramp elller kan man få samma resultat om man bygger en egen lysramp baserat på nån gammal lysrörsarmatur? Har inte tummen mitt i handen och tycker att det är ganska kul att bygga saker själv så tips är ju alltid kul.
Fiskar har jag kollat ut en del som ska vara i PH7 som jag hade tänkt att köra i mit kar. Tänkte även köra en temp på 25 celsius.
Har haft akvarium tidigare som jag främst skött i familjens ägo men nu när man inte bott hemma på länge så ville man ju klart ha ett eget och verkligen sköta det bra:)
Har läst en hel del som jag googlat fram men det finns säkert mer bra saker att läsa så mer tips är alltid bra. Vill ju få en så bra start som möjligt!:)
Ska självklart fortsätta läsa trådar här på forumet.