starta eget

#1 - 24 februari 2010 11:54
hej gott folk nu behöver jag all hjälp jag kan få av er. det är så att jag sitter och letar efter lokal i ulricehamn där jag och en vän funderar på att dra i gång ett eget zoo med fisk och tillbehör.

men funderar på om det är några speciella fiskar som ni vill se i ett zoo. hur ser erat drömm zoo ut om ni fick bestämma allt från innredning till djur

hoppas att det kan komma in massa roliga och bra förslag här på zoopet. det kanske t.o.m finns folk här som bor i närheten av ulricehamn som saknar en butik i närheten.
#2 - 24 februari 2010 14:00
mycket ovanliga fiskar tycker jag låter bra :D och inte bara "vanliga fiskar" typ platy osv. säg till när du har starat upp affären så kommer jga på besök :d
#3 - 24 februari 2010 14:14
swahn skrev:
mycket ovanliga fiskar tycker jag låter bra :D och inte bara "vanliga fiskar" typ platy osv. säg till när du har starat upp affären så kommer jga på besök :d

det är presis det jag har tänkt mig men visst kommer det finnas en del med "vanliga" fiskar oxå .

ge mig nått exempel på vad du vill se för fisk..
#4 - 24 februari 2010 14:46
Det här ska bli kul att följa, och jag säger först och främst lycka till:).
Men ha en sak klar först bara, det är inte att tälja guld med fickkniv att ge sig in i den här branschen;), och räkna med många långa dåligt betalda timmar för att få det att gå ihop.
Kjell Fohrman
Administrator
#5 - 24 februari 2010 14:48
Rent krasst om du vill ha ekonomi i det hela så satsa nästan helt ppå vanliga fiskar.
Udda fiskar är det sällan ekonomi i och dom som är intresserade av sådana fiskar är också urusla kunder (ur ekonomisk synvinkel).
Men visst är du specialintresserad av en speciell grupp av fiskar så kan du satsa lite extra på dessa fiskar.

Sedan antar jag att du vet att man måste få sin lokal godkänd av myndigheterna innan man öppnar affären och måste ha genomgått en av myndigheterna godkänd utbildning.
#6 - 24 februari 2010 14:51
falcony skrev:
det är presis det jag har tänkt mig men visst kommer det finnas en del med "vanliga" fiskar oxå .

ge mig nått exempel på vad du vill se för fisk..

jo man måste ju ha "vanliga" fiskar me.
jag skulle vilja se lite ovanliga malar, rockor, ciklider fiskar som inte finns i "vanliga" zoo affärer :)
#7 - 24 februari 2010 14:52
ansjo skrev:
Det här ska bli kul att följa, och jag säger först och främst lycka till:).

Men ha en sak klar först bara, det är inte att tälja guld med fickkniv att ge sig in i den här branschen;), och räkna med många långa dåligt betalda timmar för att få det att gå ihop.

ja det får man räkna med det vet jag är oxå berädd på det. men nånstans ska man ju börja :D. vet att jag har sjukt mycket kvar att lära men skoj ska det bli iaf . har du några TIPS så tveka inte jag behöver all hjäp jag kan få.
#8 - 24 februari 2010 14:59
Rent krasst om du vill ha ekonomi i det hela så satsa nästan helt ppå vanliga fiskar.

Udda fiskar är det sällan ekonomi i och dom som är intresserade av sådana fiskar är också urusla kunder (ur ekonomisk synvinkel).

Men visst är du specialintresserad av en speciell grupp av fiskar så kan du satsa lite extra på dessa fiskar.

Sedan antar jag att du vet att man måste få sin lokal godkänd av myndigheterna innan man öppnar affären och måste ha genomgått en av myndigheterna godkänd utbildning.

ja det har du rätt i "vanliga" fiskar är mer lätt sålda men så tycker jag som du säger att det ska finnas kar med lite "ovanliga" fiskar som inte finns i samma utbud hoss andra.

sen har jag inte alla regler klart för mig än men anar att det är mycket som man inte tänker på .

men tipsa gärna om du vet vad man ska tänka på lite extra ..
#9 - 24 februari 2010 14:59
Vad man vill ha för fisk i en affär är en sak, sedan är det mycket en ekonomisk fråga med, att köpa en fisk för 10 000 i inköp som kanske dör efter ett par veckor är ingen lönsam affär, däremot om du kan ordna kunder som beställer ovanlig fisk så den bara går genom affären så är det bra.
Som Kjell skriver är det de "vanliga" och kanske tråkiga fiskarna som ger inkomster, du måste ha ett genomflöde i affären på fisken annars kommer du aldrig att få någon lönsamhet. Fisk som är lite special är något som man kan satsa på efter ett tag, och detta även för att locka kunder men de kommer troligen inte att generera några stora pengar.
De fiskar som säljs mest i affärer är vanliga ungfödare av olika slag, de vanligaste tetrasorterna, Ancistrus och Slöjstjärtar.
Vad du däremot inte ska satsa på är fisk som med all säkerhet kommer att växa ur kundernas akvarium, fisk som är häftiga bara för att de heter något med tex haj i namnet såsom paroonhaj och liknande.
#10 - 24 februari 2010 15:29
ansjo skrev:
Vad man vill ha för fisk i en affär är en sak, sedan är det mycket en ekonomisk fråga med, att köpa en fisk för 10 000 i inköp som kanske dör efter ett par veckor är ingen lönsam affär, däremot om du kan ordna kunder som beställer ovanlig fisk så den bara går genom affären så är det bra.

Som Kjell skriver är det de "vanliga" och kanske tråkiga fiskarna som ger inkomster, du måste ha ett genomflöde i affären på fisken annars kommer du aldrig att få någon lönsamhet. Fisk som är lite special är något som man kan satsa på efter ett tag, och detta även för att locka kunder men de kommer troligen inte att generera några stora pengar.

De fiskar som säljs mest i affärer är vanliga ungfödare av olika slag, de vanligaste tetrasorterna, Ancistrus och Slöjstjärtar.

Vad du däremot inte ska satsa på är fisk som med all säkerhet kommer att växa ur kundernas akvarium, fisk som är häftiga bara för att de heter något med tex haj i namnet såsom paroonhaj och liknande.

hehe nej några 10,000kr fiskar kommer det nog inte att bli men några kar med lite "ovanliga" fiskar känner jag att det bör finnas iaf sen är det klart att dom vanliga fiskarna kommer att ta upp störst del av butiken så är det bara men om du fick se nån ovanlig fisk i en butik vad skulle det vara ??
#11 - 24 februari 2010 15:35
Ovanlig, det beror på vad man menar med ovanlig. Själv gillar jag mest SA-fisk och skulle jag få se lite snygga VF skalarer och malar skulle jag gå igång på det.
Sedan är jag även personligen väldigt förtjust i Palettciklider, inte de vanliga dussinfiskarna som man hittar i de flesta affärerna, utan de som är lite ovanligare och har svårt att hitta till lilla akvarieSverige. Då är det Tyskland som gäller:).
Det finns säkert många olika ovanliga fiskar, bara men vet vad man ska leta efter och var.
Tex grossisten Imazo har ofta en del ovanlig fisk hemma, och dessa hamnar sällan i några listor utan då är det att få nys på dessa fiskar som kan vara det svåra som för det mesta är VF.
#12 - 24 februari 2010 15:53
Kul tråd detta! Mycket intressant och hoppas du uppdaterar regelbundet så vi får veta hur det går. :)
Själv försöker både jobbcoach och arbetsförmedling övertala mig att öppna zoobutik men är livrädd att misslyckas [:o]
Eftersom både jag och sambon är arbetslösa har vi inte direkt råd att misslyckas :(

Däremot har vi funderat på att börja med webshop och ev. utöka senare om projektet lyckas. På så vis faller vi inte så långt utan kan kanske klara oss på de bidrag som arbetsförmedlingen hjälper till med tills vi ser om det funkar.
På så vis kan vi även fortsätta söka jobb (förhoppningsvis hitta något!) och ha webshopen sidan om.

Men allt detta är endast tankar än och först och främst är det starta eget kurs som gäller ;)

Lycka till nu och glöm inte uppdatera! :D
#13 - 24 februari 2010 16:04
Absolut viktigast som någon nämnde är ju att få omsättning. Dvs, se till att kunderna regelbundet handlar något. Utrustning är ju för det mesta engångsköp som jag kan tänka mig ger ett ganska OK påslag men det är svårt att få en jämn ström köpare av utrustning. Sedan finns ju både begagnatmarknaden och nätförsäljning att konkurrera med så där behöver man nog finnas samt hålla bra priser.

Fisk köper man väl något oftare så där kan det kanske bli lite omsättning men där är ju beloppen så små att det är frågan om om fisken egentligen går "hänga upp" företaget på.

Det verkar som om väldigt många zoobutiker har foderförsäljning som sin största inkomstkälla och jag gissar att det är av den anledning att den blir relativt "konstant" och beräknelig.

Dvs, fundera på vad du ska sälja som ger dig en stadig inkomst sedan kan du krydda ditt utbud med lite roligare saker. :)

De med mer erfarenhet av branschen får gärna rätta om några av mina teorier och antaganden är felaktiga.
#14 - 24 februari 2010 16:06
Ah mycket intressant! Fatta vad skoj att jobba med något man verkligen tycker om :)
#15 - 24 februari 2010 16:23
Ska man öppna en affär från början är det kapital som gäller, lite beroende på vilket utbud man ska ha och om man bara ska satsa på akvaristik eller köra hela kitet.
Ska man bara köra med akvaristik och ha ett hyffsat sortiment på även tillbehör, är det pengamässigt runt 3-500 000 som gäller om man startar från noll, och hur många har de pengarna att satsa som man lika fort kan förlora?
Som det är idag är det svårt och kommer att bli ännu svårare för en affär att bara hålla sig till akvaristik.
Det finns ett fåtal som gör det och kan hålla sig på den nivån, men det är inga dussinbutiker utan är butiker som har ett gott rykte och kanske ett sortiment utöver det vanliga. Detta rykte har de tjänat ihop med blod, svett och tårar under ett antal år, som fort kan raseras vid negativ publicitet.
Sedan tycker nog många det skulle vara skoj att ha ett jobb som även är en hobby, men tyvärr brukar det inte vara så kul längre när väl verkligheten hinner ifatt och man får ge sin energi på antingen det ena eller det andra.
#16 - 24 februari 2010 18:50
Spännande, Lycka till!
Kjell Fohrman
Administrator
#17 - 24 februari 2010 18:56
stigson skrev:
Ah mycket intressant! Fatta vad skoj att jobba med något man verkligen tycker om :)

Nja att driva akvarieaffär är ett skitjobb som man måste skilja från hobbyverksamheten - det var det även för mig på min tid även om jag då hade Europas största akvarieaffär.
Kjell Fohrman
Administrator
#18 - 24 februari 2010 19:01
Nina82 skrev:
Själv försöker både jobbcoach och arbetsförmedling övertala mig att öppna zoobutik men är livrädd att misslyckas [:o]

Eftersom både jag och sambon är arbetslösa har vi inte direkt råd att misslyckas :(

har man inte råd att misslyckas skall man definitivt inte försöka

Däremot har vi funderat på att börja med webshop och ev. utöka senare om projektet lyckas. På så vis faller vi inte så långt utan kan kanske klara oss på de bidrag som arbetsförmedlingen hjälper till med tills vi ser om det funkar.

Funderade själv på att dra igång en webbshop när jag sålde grossitverksamheten för ca. 10 år sedan. Gjorde då en marknadsundersökning och konstaterade att det inte skulle kunna gå att driva en verksamhet och ta ut en vit acceptabel lön så jag avstod då. hade då ändå en del kapital så att jag hade kunnat skaffa mig ett hyfsat lager, vilket är nödvändigt för att kunna starta upp
#19 - 24 februari 2010 19:39
har man inte råd att misslyckas skall man definitivt inte försöka

Just min tanke.. Men tycker AF oxå borde förstå det ist. för att föreslå det gång på gång. Nu hör inte det hit men deras statistik styr helt och hållet och jag undrar om de ens tänker på vår välfärd :(

Funderade själv på att dra igång en webbshop när jag sålde grossitverksamheten för ca. 10 år sedan. Gjorde då en marknadsundersökning och konstaterade att det inte skulle kunna gå att driva en verksamhet och ta ut en vit acceptabel lön så jag avstod då. hade då ändå en del kapital så att jag hade kunnat skaffa mig ett hyfsat lager, vilket är nödvändigt för att kunna starta upp

Har förstått att det skulle bli kämpigt att få ut en acceptabel lön och inser därför att båda behöver jobba i tillägg. Däremot känns det som en bonus om man skulle kunna få det att gå runt med vinst.
Har ingen aning om hur stort AF:s starta eget bidrag är och antar att det är individuellt beroende på vad man har för planer så väldigt mycket hänger på det.
Kjell Fohrman
Administrator
#20 - 24 februari 2010 21:53
Nina82 skrev:
Just min tanke.. Men tycker AF oxå borde förstå det ist. för att föreslå det gång på gång. Nu hör inte det hit men deras statistik styr helt och hållet och jag undrar om de ens tänker på vår välfärd :(

Instämmer helt - du har väl också barn och det gör det ju inte dirket lättare om man säger så.

Har förstått att det skulle bli kämpigt att få ut en acceptabel lön och inser därför att båda behöver jobba i tillägg. Däremot känns det som en bonus om man skulle kunna få det att gå runt med vinst.

Har ingen aning om hur stort AF:s starta eget bidrag är och antar att det är individuellt beroende på vad man har för planer så väldigt mycket hänger på det.

Utan lön ett år klarar man kanske, men det gäller att ha pengar till startkapital också. Även om man kör med ett litet lager så får man nog räkna med att lägga in några hundratusen vid starten. Så det gäller att ha dom pengarna
#21 - 24 februari 2010 22:24

Utan lön ett år klarar man kanske, men det gäller att ha pengar till startkapital också. Även om man kör med ett litet lager så får man nog räkna med att lägga in några hundratusen vid starten. Så det gäller att ha dom pengarna

Så det är såpass :confused:
Funkar det inte att ha det "vanligaste" hemma till en början och självklart beställa in om efterfrågan på annat ökar. Jag menar, man måste väl inte ha allt på en gång?
AF:s bidrag lär ju knappast komma upp i 5-siffriga belopp [:o]
#22 - 25 februari 2010 08:43
Nina82 skrev:
Så det är såpass :confused:

Funkar det inte att ha det "vanligaste" hemma till en början och självklart beställa in om efterfrågan på annat ökar. Jag menar, man måste väl inte ha allt på en gång?

Det är nog svårt att bara ha det vanligaste hemma och ta in övrigt på beställning. Blir dina leveranstider för långa går snart djungeltelegrafen och folk handlar någon annanstans.

Utöver det behöver man nog ha ett hyfsat "komplett" sortiment så de som beställer kan köpa alla sina grejor hos dig istället för att skicka efter från flera olika ställen.

Det är möjligt att det går lösa om man har expresservice från grossisterna men det kostar troligen rejält med pengar (transporter & handläggning).

Åas är nog detta mest ett problem i starten. Har du fått ett gott rykte och en trogen kundkrets kan du börja "misshandla" dem lite genom att förlänga leveranstiderna vid behov och kanske i gengäld ge dem bättre priser. Alternativt göra som drakarna - samleverans = vänta, direktleverans = extra kostnad.
Kjell Fohrman
Administrator
#23 - 25 februari 2010 08:59
Nina82 skrev:

Jodå man kan starta med det vanligaste och det var därför som jag angav en såpass låg summa;)

Det kostar som sagt en hel del att dra igång - sedan finns det också mycket annat att tänka på som att man måste ha en viss storlek på verksamheten för att överhuvudtaget få handla av grossister, grossitförpackningarna är inte styckvis så får du t.ex. in en beställning på 1 st av en viss produkt, så måste du beställa in 6 st. Grossisterna har också rätt höga rabattsystem om man handlar mycket per gång eller på årsbasis.
Dessutom är fraktkostnaderna mycket höga i Sverige om man inte kan garantera en viss volym (för åtminstone 100.000 per år).
#24 - 25 februari 2010 12:12
Nina82 skrev:

Nu vet jag inte om det är ändrat, men för några år sedan var deras "bidrag" fortsatt bidrag som din A-kassa under 6 månader och om jag inte minns fel 50 000 som ett starta egetbidrag. Räcker till några akvarium, sedan är det stopp:p....men å andra sidan är det säkert andra regler numera.
#25 - 25 februari 2010 12:17
Jodå man kan starta med det vanligaste och det var därför som jag angav en såpass låg summa;)

Det kostar som sagt en hel del att dra igång - sedan finns det också mycket annat att tänka på som att man måste ha en viss storlek på verksamheten för att överhuvudtaget få handla av grossister, grossitförpackningarna är inte styckvis så får du t.ex. in en beställning på 1 st av en viss produkt, så måste du beställa in 6 st. Grossisterna har också rätt höga rabattsystem om man handlar mycket per gång eller på årsbasis.

Dessutom är fraktkostnaderna mycket höga i Sverige om man inte kan garantera en viss volym (för åtminstone 100.000 per år).

Hur brukar det fungera med reklamationer och grossister? Är det någon handlaren själv får hantera eller tar grossisten sig an något av den bördan? Jag tänker då främst på sådant som uppdagas när konsumenten kommit hem och packat upp sina grejor, inte när hela partier är defekta för där förutsätter jag att grossisten fixar med återtag och ersättning etc.
#26 - 25 februari 2010 12:18
Det mesta går att genomföra om man är tillräckligt driven och innovativ. Men för att lyckas med en ren akvarieaffär i Ulricehamn måste du kunna erbjuda något speciellt, särskilt som du har en hårt satsande akvarieaffär några mil bort. Ulricehamn är på gränsen i storlek för att överhuvudtaget kunna ha en zooaffär så det vill nog till att sälja en jäkla massa hund och kattfoder för att kunna ha ett par akvarium. Jag har lagt in ca 200000 exkl moms i min lilla fiskodling, så 500000 kommer man inte långt med särskilt om man vill ha fina akvarium. Kassasystem, kurser, lager och sedan kunna ha lön kostar en del, de pengarna tar lång tid att få tillbaka.
#27 - 25 februari 2010 12:22
hawkse skrev:
Hur brukar det fungera med reklamationer och grossister? Är det någon handlaren själv får hantera eller tar grossisten sig an något av den bördan? Jag tänker då främst på sådant som uppdagas när konsumenten kommit hem och packat upp sina grejor, inte när hela partier är defekta för där förutsätter jag att grossisten fixar med återtag och ersättning etc.

Grossisten brukar ta på sig sådant om det inte är något särskilt, men det beror på felets art. Egentligen har man som plikt att kontrollera allt inkommande gods. Ju snabbare man återkommer desto bättre. Fiskar ska reklameras inom ett dygn.
#28 - 25 februari 2010 12:30
endymion skrev:
Grossisten brukar ta på sig sådant om det inte är något särskilt, men det beror på felets art. Egentligen har man som plikt att kontrollera allt inkommande gods. Ju snabbare man återkommer desto bättre. Fiskar ska reklameras inom ett dygn.

Det lät ju hyfsat schysst mot de mindre spelarna. Underlättar ju i alla fall den tristare hanteringen en del.
#29 - 25 februari 2010 12:39
Om du ska ha något annolunda tycker jag att du ska ha lite bräckvattenfiskar, tror att det är något akvarister kan tänka sig köra en liten bit för, dessutom kan du tjäna grova pengar på att sälja salt. ;)
#30 - 25 februari 2010 12:59
Varierade bottensubstrat kan också vara värt att ta hem. Det pågår t ex en tråd på plantswap där någon privat skall ta hem ett parti ADA Aquasoil för att sedan dela upp mellan intresserade medlemmar.

Sedan kan man ju rent generellt försöka representera märken som inte redan finns på marknaden i Sverige idag. Kanske lite vanskligare med tanke på hur lätt det är med handel över nätet idag men som differentiering är det en möjlighet.

Själv direktköpte jag t ex Dennerle-grejor från Tyskland nyligen eftersom de inte längre finns representerade i Sverige.
Kjell Fohrman
Administrator
#31 - 25 februari 2010 13:52
hawkse skrev:

Strikt juridiskt så är det mottagaren som är ansvarig när väl en vasra lämnat grossisten.
Sedan finns ju alltid detta med garantier, men här är det ju affären som är ansvarig gentemot kunden och sedan kan oftast affären i sin tur reklamera hos grossisten som sedan i sin tur reklamerar hos tillverkaren.
Dock kan ju inte kunden vänta tills garantivaran har gått igenom utan det blir affären som får fixa det hela direkt och sedan i efterhand få rättesle från grossisten.
Kjell Fohrman
Administrator
#32 - 25 februari 2010 13:55
ansjo skrev:
om jag inte minns fel 50 000 som ett starta egetbidrag. Räcker till några akvarium, sedan är det stopp:p.....

Dom 50.000 räcker kanske till att få lokalen godkänd, kostnaderna för de kurserna som krävs, samt till en godkänd kassaapprat - tveksam om det ens räcker till några akvarier ens;)
#33 - 25 februari 2010 13:59

Sedan finns ju alltid detta med garantier, men här är det ju affären som är ansvarig gentemot kunden och sedan kan oftast affären i sin tur reklamera hos grossisten som sedan i sin tur reklamerar hos tillverkaren.

Dock kan ju inte kunden vänta tills garantivaran har gått igenom utan det blir affären som får fixa det hela direkt och sedan i efterhand få rättesle från grossisten.

En attans massa administration samt ligga ute med lite pengar alltså. Äter säkert med lätthet upp förtjänsten på den försålda varan men man slipper då åtminstone stå för hela kalaset.
#34 - 25 februari 2010 14:24
Intressant tråd.

de här kurserna, gäller de bara dem med fysisk butik?

(har en affärsidé själv här) *hemligt*, om frugan godkänner blir jag först i sverige... =))
#35 - 25 februari 2010 15:03
Intressant tråd.

de här kurserna, gäller de bara dem med fysisk butik?

(har en affärsidé själv här) *hemligt*, om frugan godkänner blir jag först i sverige... =))

Kurserna gäller om du ska ha levande djur i butik, eller om du ska odla på levande djur utom hund och katt.
#36 - 25 februari 2010 15:04
hawkse skrev:
En attans massa administration samt ligga ute med lite pengar alltså. Äter säkert med lätthet upp förtjänsten på den försålda varan men man slipper då åtminstone stå för hela kalaset.

Se till att bara handla med kvalitetsprodukter så slipper man den skiten.
#37 - 25 februari 2010 15:13
endymion skrev:

Håller helt med dig men då riskerar man troligen att förlora en massa kunder som vill ha just de produkterna.
Kjell Fohrman
Administrator
#38 - 25 februari 2010 15:37
endymion skrev:

Garantiärenden blir det alltid. Kvalitet kostar också och jag vet av egen erfarenhet från när jag hade affär/var grossist att det därför ofta var mer "problem" med dyrare prdukter. Visserligen kanske de gick sönder mer sällan, men å andra sidan så var det inte så många som brydde sig om att reklamera när det var billigt krafs
#39 - 25 februari 2010 18:47
endymion skrev:
Kurserna gäller om du ska ha levande djur i butik, eller om du ska odla på levande djur utom hund och katt.

Bara i fysisk butik då mao?.

Så, en butik som kanske skickar levande djur berörs inte av kravet kring kurser om fysiskt inte bedrivs?
#40 - 25 februari 2010 18:52

Så, en butik som kanske skickar levande djur berörs inte av kravet kring kurser om fysiskt inte bedrivs?

Så klart, + att det finns ännu mer regler för o skicka levande djur.
Kjell Fohrman
Administrator
#41 - 25 februari 2010 20:17

Som kaj skriver - säljer man levande djur til privatpersoner måste man gå på kurser, säljer man bara tillbehör behöver man ingen kurs
#42 - 25 februari 2010 20:38
Du Kjell, Akvariebutiken som du startade/ägde vad heter den idag? Finns den kvar?
Kjell Fohrman
Administrator
#43 - 25 februari 2010 20:41
Du Kjell, Akvariebutiken som du startade/ägde vad heter den idag? Finns den kvar?

Den är nerlagd sedan många år tillbaka - jag sålde den och sedan las den ner några år senare.
Den hette Utopia Zoo och låg i Kalmar. Innan Utopia hade jag en affär som hette Akvariecentrum och innan dess Lindsdals Akvarium - alla låg i Kalmar.
#44 - 25 februari 2010 20:47
ja men dem reglerna är ju inte så farliga. Minsta problemet vill ja påstå...

*oops, nu vet ni min affärsidé*. (inte röra) ;-)
#45 - 25 februari 2010 20:49
Den är nerlagd sedan många år tillbaka - jag sålde den och sedan las den ner några år senare.

Den hette Utopia Zoo och låg i Kalmar. Innan Utopia hade jag en affär som hette Akvariecentrum och innan dess Lindsdals Akvarium - alla låg i Kalmar.

Oj, det var inte illa :)
#46 - 25 februari 2010 21:18

Minskades utopia ner rejält när du sålde den? Kan inte minnas att det var speciellt mycket burkar där? Har för mig att jag var där när du hade affären oxå och att det var mycket mer där då, eller är jag fel ute? :p
Kjell Fohrman
Administrator
#47 - 25 februari 2010 21:22
bong skrev:
Minskades utopia ner rejält när du sålde den? Kan inte minnas att det var speciellt mycket burkar där? Har för mig att jag var där när du hade affären oxå och att det var mycket mer där då, eller är jag fel ute? :p

Vet faktiskt inte - jag flyttade ju upp till Göteborg/Jonsered och hade fullt upp där och var faktiskt aldrig nere i Kalmar och kollade.

När jag var där fanns det i alla fall mer än 100.000 liter vatten i akvarierna + allt det andra
#48 - 25 februari 2010 21:25
Bor några mil från dej falc, det jag håller är malawi. Det är riktigt dåligt med malawi ciklider här i trakterna. Närmaste för mej är att åka till nol eller göteborg för fiskar.
Så satsa gärna på vanliga och ovanliga fiskar med inriktning ciklider, så som discus scalarer victoria ciklider malawi ciklider. Listan är lång, för ovanliga ciklider kan man tänka sig att åka en bra bit för. En ide kan ju vara att faktiskt odla lite själv och sälja. Annonsera lite på nätet att ni har bra priser, det drar säkert folk! Lycka till!

Mvh
#49 - 25 februari 2010 21:29
Vet faktiskt inte - jag flyttade ju upp till Göteborg/Jonsered och hade fullt upp där och var faktiskt aldrig nere i Kalmar och kollade.

När jag var där fanns det i alla fall mer än 100.000 liter vatten i akvarierna + allt det andra

Okej, Några 100.000 liter var det inte i närheten av sen... Trevlig affär dock, saknar den :(
#50 - 26 februari 2010 00:32
ja men dem reglerna är ju inte så farliga. Minsta problemet vill ja påstå...

*oops, nu vet ni min affärsidé*. (inte röra) ;-)

Enligt reglerna måste den som transporterar djur ha för ändamålet godkända fordon som ska vara märkt djurtransport samt chauffören måste ha utbildning. Vem ska betala utbildning för alla chaufförer och besikta alla fordon? Visserligen är detta en regel som det ibland ses mellan fingrarna med, men att ha det som affärsidé är nog inte så lyckat om någon skulle anmäla.
#51 - 26 februari 2010 04:14
Lycka till :)
#52 - 26 februari 2010 13:57
Man köper väl ändå fisken från imazo eller någon annan underleverantör?
#53 - 26 februari 2010 16:31
jepp..

kikar just nu på reglerna.. återkommer när jag sorterat ut allt vad som gäller... rena djungeln...
#54 - 26 februari 2010 18:08
snäckor!
#55 - 26 februari 2010 18:21
Bland de allra första sakerna man bör göra vid starta eget är ju att hitta en 'starta eget kurs'. Ekonomiskt kan det ju gå totalt käpprätt åt helvete om man inte vet vad man ska skatta och sånt.

Annons