starta (cirkulation)

#1 - 7 september 2008 17:15
Hej. Håller på att starta upp ett nytt kar här hemma.(125l) kub.
jag undrar om det är viktigt ned cirkulation på vattnet den första veckan ?när det kommer att stå utan fisk men med en växt.
kommer att anända bakterier.

mvh,niklas
#2 - 7 september 2008 17:19
Du bör ha någon form av ytcirkulation... Även om det bara rör sig om en vecka. En billig luftpump eller något kan ju vara lösningen sålänge.. bara det itne står helt stilla så länge :S
#3 - 7 september 2008 17:20
Ok. då ska jag fixa 1.
tack för svar!
#4 - 7 september 2008 17:26
Varför ska du ha i bakterier när du inte har något som underhåller dessa?
Vänta isf med bakterierna till du släpper i inkörsfiskarna:).
#5 - 7 september 2008 17:41
ansjo skrev:
Varför ska du ha i bakterier när du inte har något som underhåller dessa?

Vänta isf med bakterierna till du släpper i inkörsfiskarna:).

För att när jag startde mitt förta fick jag höra att det skulle stå en vecka och bakterier skulle användas under den veckan.
Ska jag släng i en firre direkt menar du?
#6 - 7 september 2008 17:43
En firre direkt är bra :) Gärna en Ancistrus eller dyl. om det nu passar in i din plan :)
#7 - 7 september 2008 17:53
Man ska ju inte stoppa en algätare i ett nystartat akvarium då det inte finns något att äta för den. visst att man kan stoppa i mat men dom äter ju alger.. Jag hade tippat på att du ska stoppa i fiskar till en början och inte algätare..
#8 - 7 september 2008 17:55
Jemmba skrev:
För att när jag startde mitt förta fick jag höra att det skulle stå en vecka och bakterier skulle användas under den veckan.

Ska jag släng i en firre direkt menar du?

Dessa bakterier hjälper till att få balans i karet, men har de ingenting att käka från fiskarna så dör de. Och det känns lite som att kasta pärlor till svin;).
Vad ska du ha för fisk i karet sedan?
#9 - 7 september 2008 17:58
Alfons skrev:
Man ska ju inte stoppa en algätare i ett nystartat akvarium då det inte finns något att äta för den. visst att man kan stoppa i mat men dom äter ju alger.. Jag hade tippat på att du ska stoppa i fiskar till en början och inte algätare..

Där tvistar de vise =P Men jag är av skolan att det gällar att ligga steget före algerna, hela tiden! Och det finns ypperligt käk att ge sina algätare om det skullet tryta i karet.
#10 - 7 september 2008 18:10
Tanken är fiskar som ger f-n i växterna! :)
scalar,corydoras,nått stim och sen får jag se.
Mycket växter!
Har ett 380 som får bli malavi/mal akvarium eftersom jag gett up tanken mer eller mindre på grönska i det på grund av att mina malar verkar tro att det är 70 kronors sallad som jag serverar! [:(!]

ansjo skrev:
Dessa bakterier hjälper till att få balans i karet, men har de ingenting att käka från fiskarna så dör de. Och det känns lite som att kasta pärlor till svin;).

Vad ska du ha för fisk i karet sedan?
#11 - 7 september 2008 18:16
Då skulle jag nog stoppat i några tetror, 8-10 st som startfiskar för att få igång karet. Sedan vänta några veckor innan du sätter i fler fiskar:).
#12 - 7 september 2008 20:14
ok.har ett gäng rödmunstetra som får flytta in så fort vattnet kommmit upp i temperatur.Ska jag börja med pmdd direkt eller ska jag vänta med det till akvariet mognat lite?

lite off topic kanske men ställer frågan ändå[:o]

ansjo skrev:
Då skulle jag nog stoppat i några tetror, 8-10 st som startfiskar för att få igång karet. Sedan vänta några veckor innan du sätter i fler fiskar:).
#13 - 8 september 2008 04:53
Var försiktig med rödmunnarna bara då de är lite känsligare än en del andra tetror:).
När du kan börja med PMDD var en bra fråga som jag inte tänkt på, men jag ser iinget hinder att börja med det efter ett par dagar så karet har "satt" sig lite, men är det någon som har en annan tankebana så är tips välkommet;).
#14 - 8 september 2008 06:31
Måste man verkligen ha i pmdd eller annan gödning i akvariet? Hos mig funkar det perfekt utan - fiskar, snäckor och sköldpadda står för gödningen och växterna ser ut att må bra. Risken med gödning är väl att man även göder alger.
#15 - 8 september 2008 07:26
Men jag tycker det ser ut som om din sköldpadda gillar växterna med;).
Du får kanske nog med nitrat i vattnet med hjälp av dina invånare, men får du näringsbrist pga brist på spårämnen är det svårt att ersätta dessa på annat vis än med gödning.
Sedan beror det en del på vad man har för växter, en del är mer känsliga för näringsfattigt vatten än andra.

Annons