Starta akvarium!

#1 - 15 oktober 2004 12:21
Jag är nybörjare och har några frågor.

Imorgon skall jag hämta ett lite drygt 300 liters kar som har stått tomt i några månader. Finns det några tips/trixs för att kolla att karet är tätt? Jag har själv räknat ut att jag måste fylla det med vatten.

Ska jag välja innerfiler eller ytterfilter?
Hur fäster man slagarna från ytterfiltret där de går ner i karet?
Vad är skillnaden mellan pump och filter?
Behöver jag pump?

Jag har läst all information på sidan, men dessa frågor kvarståre för mig.

Jag är mycket tacksam om någon vill hjälpa mig med minna frågor.

Tack på förhand!
#2 - 15 oktober 2004 12:55
Hej!

Kolla i akvariet att silikonet inte är skadat, leta efter sprickor i glaset. Sedan får du tillsätta vatten och hålla tummarna... testa i badrummet om du kan.

Ett filter är en färdig "paketlösning" som är en pump med något sorts filtermaterial som vattnet pumpas igenom. Om du har egna önskemål om hur filtret ska se ut, kan du köpa en cirkulationspump, fästa ett plaströr (där du borrat massor av små hål) på insuget och sedan sticka röret genom en bit filtermatta (finns att köpa i akvariebutiker). Då har du byggt ett eget innerfilter.

Ett ytterfilter är dyrare, men oftast bättre. Det ställer man t ex under akvariet, och slangarna/rören fästs med t ex sugkoppar (ingår, men du kan köpa till lösa om det behövs).

Behöver du filter? Ja, troligen. Det går att ha akvarier utan filter, men då snackar vi lite fisk, lite matning och MYCKET vattenbyten. Till ett 300 literskar kan du ha rätt stora fiskar om du vill, de är ofta (men inte alltid) grisiga när de äter, så mitt tips är att du köper ett filter. Hur hög kapacitet du behöver beror på vilka (och hur många) fiskar du tänker ha. Man tittar dels på filtrets kapacitet mätt i liter/timme, dels på filtermassans volym. Vissa fiskar gillar stark cirkulation, då behöver du ett kraftigt filter, kanske kompletterad med en cirkulationspump.

Titta på zoopets artbeskrivningar och fråga gärna om de arter du fastnar för. När du har en idé om vad du ska ha i akvariet kan du gå in på en akvariebutik eller kolla en affär med internethandel och se vilka alternativ som är aktuella för dig. Sedan får du ta fram plånboken igen, men det är en annan historia!/Sofia.
#3 - 15 oktober 2004 12:55
Det är perfekt att du har fått tag på ett sådant stort kar. Man rekomenderar ju ett 100-liters till nybörjare, men det har du säkert läst om varför.

Jag tycker att du ska lägga pengar på ett ytterfilter. Jag har märkt fördelarna med ett ytterfilter och helst vill jag har det till alla karen, stora som små.
Man fäster det med sugproppar på in och ev. utsidan på karet.

En pump pumpar runt vattnet. De har lite rening för att det inte ska åka in för stora föremål i impellern och orskaka stopp. Filter är mycket större och placeras utanför karet. De har mycket större yta för bakterierna att fästa vid och därför bättre nerbrytningförmåga då det är mer bakterier.

Ja du behöver pump men jag har sett ett kar i en butik i Malmö som ägs av en akvarist. Han har tagit över efter sin far och det karet har varit igång i 17 år utan varken pump eller doppvärmare. Det är runt 3-400 liter och har en ljusramp med en eller två lysrör. Det karet var mycket fint utan direkt alger. Det har mycket växter och ganska många fiskar.

Hoppas du fattade något av det jag har skrivit, annars får du fråga igen [:)]
#4 - 15 oktober 2004 13:48
Sofia och Anders, tack så mycket för era snabba svar.
Jag är glad att ni hjälpte mig med dessa frågor.

Om jag till exempel skaffar ett ytterfilter(med inbyggd pump) behöver jag då ytterligare en pump för att syresätta vattnet?

Som jag har tolkat när jag har läst informationen här och på andra sidor så skiljer man på filter och pump.

Jag har då tolkat det som att "filter" menas filter + pump och att
"pump" är just en pump som syresätter vattnet.

Jag har ju med stor sannolikhet missförståt, eller är jag något på spåret?
#5 - 15 oktober 2004 13:53
Ursprungligen skickat av Xander_Drax
Sofia och Anders, tack så mycket för era snabba svar.
Jag är glad att ni hjälpte mig med dessa frågor.

Om jag till exempel skaffar ett ytterfilter(med inbyggd pump) behöver jag då ytterligare en pump för att syresätta vattnet?<font color="red">Nej, förutsatt att ytterfilterpumpen är tillräcklig. Det är ganska ovanligt(i sötvatten) att man kör en pump utan ngn filtering.
Däremot kan man ju köpa en lös pump och bygga ett eget filtersystem.Vill du inte bygga eget filter så är ytterfilter att föredra pga större filtervolym som gör att det inte behöver rengöras lika ofta.
Hur stark pump/stort filter du behöver beror på vilka fiskar du ska ha och hur många.</font id="red">

Som jag har tolkat när jag har läst informationen här och på andra sidor så skiljer man på filter och pump.

Jag har då tolkat det som att "filter" menas filter + pump och att
"pump" är just en pump som syresätter vattnet.

Jag har ju med stor sannolikhet missförståt, eller är jag något på spåret?
#6 - 15 oktober 2004 13:55
Så länge du har rörlse på vattenytan så får du tillräckligt med syre. Har du mycket växter så producerar de också en hel del. Jag har ett ytterfilter och utblåset (där vattnet kommer tillbaka in i akvariet) sitter ca 1-2 cm under vattenytan. Då får man lite snurr på syresättningen och slipper ha nån mer pump. De flesta löser problemet på det sättet.
#7 - 15 oktober 2004 15:58
Tack för svaren! Jag tror att jag förstår nu!
#8 - 15 oktober 2004 20:07
Det är inte alls nödvändigt att ha rörelse på vattenytan (däremot bör vattnet cirkulera så syresatt vatten kommer alla delar av akvariet tillgodo) - men det är bra om ytan rör sig eftersom vågor gör ytan större och därmed ökar den (enda) syreupptagande delen av akvariet.

Jag rekommenderar ytterfilter för mekanisk/biologisk rening (- eller ett hemmabyggt innerfilter med filtermatta). Om du sedan behöver en ytterligare pump för cirkulation beror lite på fiskbeståndet och deras krav.
#9 - 15 oktober 2004 20:50
Jag anser att ett bra filter är nyckeln till balans i akvariet - ju större filtermassa desto bättre..

Det känns som att man kan göra vissa misstag om man har stor filtermassa eftersom filtret kan ta hand om ev. rester av ämnen osv..
#10 - 16 oktober 2004 03:13
Vågbildningen vid ytan gör inte mycket till att ge större yta (kontakt med luften). Det är viktigt att så stor volym vatten som möjligt rör vattenytan. Då skall man ha omrörelse vid ytan. Detta medför även att man får omrörelse av vattnet i hela akvariumet.

Bra biologiskt filter gör att föroreningarna Amoniak och Nitrit bryts ned till det mindre farliga Nitraten av bakterier. För att detta skall fungera måste man ha tillräckligt stor filtervolym. Då får bakterierna i det biologiska filtret mycket plats att vara.

Man brukar rekomendera ett filter/pump med minst dubbla vattenvolymen i timmen. Så till 300 liters akvarium behöver man då filter med minst 600 liter i timmen. Men vissa fiskar vill ha ännu större ström i akvariumet.
#11 - 16 oktober 2004 06:38
Jackson: Så du menar att bara för att ytan rör sig så kan man inte ha "blinda fläckar" i akvariet? Köper inte riktigt det hela vägen.
#12 - 16 oktober 2004 06:50
Gogar: Nej, så skriver han inte. Han menar att det är viktigt att så stor del som möjligt av akvarievattnet passerar genom filtret. Att det inte finns områden där vattnet står still och kan bli mycket syrefattigt. Det vatten som passerat filtret skall också röra vid vattenytan efter att ha blåsts ut av filtret, då syresätts det.

Idag ser man ibland i akvarier hur enorma byggen med stenar och frigolit skapat utrymmen där vattnet inte rör sig alls. Det blir mest bara en stor kloak i ett hörn av akvariet där dåligt vatten, foderrester, döda växtdelar och fiskbajs samlas. Sådant skall man undvika till varje pris.
#13 - 16 oktober 2004 06:58
Swetrot: Sista meningen i första stycket..... Så skriver han visst.

Och jo då, resonemanget i övrigt är riktigt.

Annons