Starta akvarium!

#1 - 15 oktober 2004 12:21
Jag är nybörjare och har några frågor.

Imorgon skall jag hämta ett lite drygt 300 liters kar som har stått tomt i några månader. Finns det några tips/trixs för att kolla att karet är tätt? Jag har själv räknat ut att jag måste fylla det med vatten.

Ska jag välja innerfiler eller ytterfilter?
Hur fäster man slagarna från ytterfiltret där de går ner i karet?
Vad är skillnaden mellan pump och filter?
Behöver jag pump?

Jag har läst all information på sidan, men dessa frågor kvarståre för mig.

Jag är mycket tacksam om någon vill hjälpa mig med minna frågor.

Tack på förhand!
#2 - 15 oktober 2004 12:55
Hej!

Kolla i akvariet att silikonet inte är skadat, leta efter sprickor i glaset. Sedan får du tillsätta vatten och hålla tummarna... testa i badrummet om du kan.

Ett filter är en färdig "paketlösning" som är en pump med något sorts filtermaterial som vattnet pumpas igenom. Om du har egna önskemål om hur filtret ska se ut, kan du köpa en cirkulationspump, fästa ett plaströr (där du borrat massor av små hål) på insuget och sedan sticka röret genom en bit filtermatta (finns att köpa i akvariebutiker). Då har du byggt ett eget innerfilter.

Ett ytterfilter är dyrare, men oftast bättre. Det ställer man t ex under akvariet, och slangarna/rören fästs med t ex sugkoppar (ingår, men du kan köpa till lösa om det behövs).

Behöver du filter? Ja, troligen. Det går att ha akvarier utan filter, men då snackar vi lite fisk, lite matning och MYCKET vattenbyten. Till ett 300 literskar kan du ha rätt stora fiskar om du vill, de är ofta (men inte alltid) grisiga när de äter, så mitt tips är att du köper ett filter. Hur hög kapacitet du behöver beror på vilka (och hur många) fiskar du tänker ha. Man tittar dels på filtrets kapacitet mätt i liter/timme, dels på filtermassans volym. Vissa fiskar gillar stark cirkulation, då behöver du ett kraftigt filter, kanske kompletterad med en cirkulationspump.