Starta Affär i Framtiden

#1 - 11 januari 2008 14:13
Jag vet att det verkar tjatigt och att de flesta av er redan har svarat på miljoner liknande trådar, har letat på forumet men de gånger jag hittat bra trådar så är länkarna föråldrade osv.

Så än en gång, I framtiden skulle jag vilja öppna en affär. Affären skall bestå av Akvariefisk med tillbehör. Jag vet att man behöver ha gått zoorf kurser och så :) Jag vet ju inte hur nåt funkar mest därför jag skriver detta inlägget. Då jag vet att det är svårt att få en endast akvarieaffär att gå runt så hade jag tänkt ha andra grejer i affären tex Bandtröjor,Drakstatyetter osv osv. Vet inte om man får göra så eller nånting men iaf, det hela är endast en dröm i dagsläget. Det skulle alltså bli en Udda,övrigt affär MED en akvarie del :)

Jag är just nu 20år och leker alltså lite med tanken, om man sparar låt säga 3000 i månaden får man ihop 36000 på ett år och på 5år har man 180000 då är jag 25. Hur mycket kapital tror ni man skulle behöva för att starta en liten affär med Akvariedel o övriga saker?

I staden där jag bor finns det redan 2 zooaffärer så att köra en copycat idé och ha standard foder,leksaker bla bla o lite fisk funkar inte. Men om man skulle ha större fiskdel och sortiment än dem och även ha andra udda grejer som inte säljs i min stad tror ni det hade varit nån idé?

Jag undrar alltså, Kapital? Går det blanda i affären? Länkar till starta eget sidor?(zoorf inte medräknad)

Det hela är alltså en dröm för tillfället, men den kan aldrig bli verklighet om man inte hör sig för och tar reda på all fakta om lag och förordningar osv. :)

Ha det fint och hoppas ni orkar svara trots att det är femtioelfte gången ;)

Mvh Andreas
Kjell Fohrman
Administrator
#2 - 11 januari 2008 14:24
Ett rejält liten affär kräver om man börjar från kräver nog ett startkapital på åtminstone 500.000 kronor.
#3 - 11 januari 2008 14:28
Bör man ha sparat ihop allt själv eller brukar man ta lån?
Kjell Fohrman
Administrator
#4 - 11 januari 2008 14:32
Anteon87 skrev:
Bör man ha sparat ihop allt själv eller brukar man ta lån?

Det är nog olika - men det är inte bara att gå in i banken och be att få låna, ingen bank lär låna ut pengar om man inte har säkerhet för lånen.
En så pass liten affär är det nog också svårt att få låna till eftersom den definitivt inte kommer att generera tillräckligt med pengar för att man skall kunna leva på den.
#5 - 11 januari 2008 14:35
Alternativ butik!!

I den staden där jag bor finns det tre killar som har en "hobbylokal" med sina akvarier varifrån de säljer "sin" fisk mm. till bra priser en kväll i veckan!
#6 - 11 januari 2008 14:37
Ett rejält liten affär kräver om man börjar från kräver nog ett startkapital på åtminstone 500.000 kronor.
Kan du förklara varför det kostar 500.000 Kr Kjell att starta en ny akvarieaffär:)
Kjell Fohrman
Administrator
#7 - 11 januari 2008 15:03
stene skrev:
Kan du förklara varför det kostar 500.000 Kr Kjell att starta en ny akvarieaffär:)

Många bäckar små;)

Man måste ju först göra iordning lokalen så att den är lämplig för verksamheten samt att den uppfyller myndighternas krav. Sedan skall allt köpas in - akvarier, pumpar, filtermaterial, grus, belysning, ställningar, hyllor för varor, disk, frys, hygienutrymmen (myndighetskrav), kassaapparat.
Sedan tillkommer kostnader för lagstadgad utbildning, myndighetskontroll, registreringskostnader, bokföringskostnader, kostnader för en godkänd elektriker, kostnader för vattendragning etc.
Sedan behöver man ju något att sälja också annars är det svårt att dra in pengar. Så man måste köpa in fiskar, växter och tillbehör och eftersom man redan från starten bör ha åtminstone ett basutbud så går pengarna fort åt. Räkna med en tusenlapp per akvarie för det levande och en bra bit över 100.000 för akvarier och tillbehör och då är det ändå väldigt basic. Till exempel så lägger ju affärerna på minimalt på akvarierna och ett möbelakvarie går ju 1500-6000 och sådana bör man ju ha åtminstone 10-15 st + ett antal småakvarier så redan här har man bundit upp ca. 50000 och ändå har man bara ett dåligt basic-sortiment.

Så för 500.000 lär det inte finnas något som helst utrymme för lite ovanliga exklusiva fiskar och sådan tillbehör som man hittar i de affärer som har ett intrssant akvaristiskt utbud som CO2 anläggningar, lite BTN-bakgrunder, HQI-belysning etc. etc.
#8 - 11 januari 2008 15:09
Så även om man mot all förmodan lyckas "skrapa" ihop 500.000 så får man för det första bara ett dåligt basic utbud men även en så olönsam affär att man inte kan leva på den :) sounds good when do i start? Man undrar ju lite hur affärer skapas överhuvudtaget hehe jaja jag får väll tacka för hjälpen sålänge, Det är väll för mitt bästa o bli klubbad av den bittra verkligheten, som sagt det var bara tankar o drömmar :)
Kjell Fohrman
Administrator
#9 - 11 januari 2008 15:28
Anteon87 skrev:
Så även om man mot all förmodan lyckas "skrapa" ihop 500.000 så får man för det första bara ett dåligt basic utbud men även en så olönsam affär att man inte kan leva på den :) sounds good when do i start? Man undrar ju lite hur affärer skapas överhuvudtaget hehe jaja jag får väll tacka för hjälpen sålänge, Det är väll för mitt bästa o bli klubbad av den bittra verkligheten, som sagt det var bara tankar o drömmar :)

Hur nya affärer skapas. Ja det finns lite olika sätt.
1/ Speciellt förr (idag ovanligare pga myndighetsrestriktioner) var det väldigt vanligt att man höll på i många år (10-15 år) som hobbyist och odlade och alltefterhand byggde upp verksamheten - på detta sätt så skaffade man sig allt efterhand både kunnade och kapital (både i form av pengar och inredning (akvarier, pumpar, ställningar etc).
2/ Eller så har man gått arbetslös en period och får starta egetbidrag och hjälp med lån
3/ Flera affärer startas idag också genom stora (ofta multinationella) företag med mycket kapital som alltefterhand utvecklar sin verksamhet.

Idag tillhör väl de flesta nya affärer i Sverige (även i andra länder) kategori 3. Kategori 2 affärerna brukar ofta ha svårt att klara sig i längden - det brukar funka 1 år men sedan tar bidragen slut och då är det svårt att får det att gå runt.
#10 - 11 januari 2008 15:29
Anteon vi slår oss ihop tycker jag! Om vi båda sparar ihop 180 tusen spänn var så blir det i alla fall 360 000 kr sen kan man alltid ta över (köpa) en affär från någon annan. Drömmar är till för att förverkligas :)
#11 - 11 januari 2008 15:36
Utan att kunna så mycket om just denna branch utan mer om affärer överlag så skulle jag kunna anse att det vore mer ekonomiskt att ta över en befintlig butik och ha sparkapitalet till att renovera, nischa sig och köpa in attraktiva nyheter... :)

T ex. Även om man inte säljer så mycket grodor, sjöhästar osv så kan visningskar av den sorten göra att folk tycker att det är kul att gå och titta.. Man bör alltså ha en hel del visningskar = kundraggare.. ;)

Läget och liten lokalkostnad är det viktigaste. Fasta utgifter är det som driver folk i KK.. Butik är en tuff branch och kedjor har leverantörsrabatter så de kan sänka priserna. men jag vet inte hur det ser ut i just zooaffärsbranchen.. [:o] ;)
Kjell Fohrman
Administrator
#12 - 11 januari 2008 15:41
morrhoppa skrev:
Anteon vi slår oss ihop tycker jag! Om vi båda sparar ihop 180 tusen spänn var så blir det i alla fall 360 000 kr sen kan man alltid ta över (köpa) en affär från någon annan. Drömmar är till för att förverkligas :)

Att vara 2 har sina fördelar och nackdelar. Det viktigast är nog att man i så fall känner varandra mycket väl.

Att köpa en affär har sina för- och nackdelar. Man bör då i alla fall ha i åtanke att den affär som säljs gör det av den anledningen att den inte går ihop - går den bra ihop så är också priset därefter. Köper man en sådan affär så krävs det därför ett rejält med kapital för att fräscha upp hela affären (en affär som säljs har ofta inte renoverats på flera år) och öka lagret (om man säljer en affär ser man självklart till att ha så litet lager som möjligt och det som då är kvar är oftast svårsålda saker).
Kjell Fohrman
Administrator
#13 - 11 januari 2008 15:45
Katharina skrev:
Butik är en tuff branch och kedjor har leverantörsrabatter så de kan sänka priserna. men jag vet inte hur det ser ut i just zooaffärsbranchen.. [:o] ;)

Jodå det förekommer mycker rabatter här också. De fungerar ofta på årsbasis vilket innebär att om man under ett år kanske handlat för 500.000 av en viss grossist så får kanske 15% i rabatt (gissning från min sida). Detta innebär att man dels blir väldigt uppknuten till en grossist (vilket minskar mångfalden) och dels gör det dyrare i början.
#14 - 11 januari 2008 16:13
Katharina skrev:
Utan att kunna så mycket om just denna branch utan mer om affärer överlag så skulle jag kunna anse att det vore mer ekonomiskt att ta över en befintlig butik och ha sparkapitalet till att renovera, nischa sig och köpa in attraktiva nyheter... :)

T ex. Även om man inte säljer så mycket grodor, sjöhästar osv så kan visningskar av den sorten göra att folk tycker att det är kul att gå och titta.. Man bör alltså ha en hel del visningskar = kundraggare.. ;)

Läget och liten lokalkostnad är det viktigaste. Fasta utgifter är det som driver folk i KK.. Butik är en tuff branch och kedjor har leverantörsrabatter så de kan sänka priserna. men jag vet inte hur det ser ut i just zooaffärsbranchen.. [:o] ;)

Läste nånstans att man inte fick ha fisk och dylikt utan att ha dem till salu, det räknades som utställning eller nåt. Min tanke var ju att ha en butik eller affär där man säljer saker som inte finns i varenda affär men även ha en akvariedel. Som en Zooaffär som bara har akvariebiten o tillbehören och byta ut allt annat mot andra grejer som kan tänkas sälja då de sakerna inte finns i staden men ändå finnas efterfrågan.

Kjell, min fråga till dig då är om det skulle göra någon skillnad om man gick kurserna och det för att få ha akvariefisk i affären (lockar ju kunder) men att inte satsa på så stor mångfald, utan mer att sälja fisk från lokala odlare och även från mig själv. Kanske 15-18 akvarier (5,6x3ställningar). Sedan ha resten av butiken fylld med saker man kan tänka sig säljer, dvs inte kattsand o leksaker som de andra zooaffärerna har. En blandad affär :)

Det kanske inte finns många affärer,butiker som har en sådan blandning.. Man kanske inte ens får blanda så?
#15 - 11 januari 2008 16:21
Tror att det räcker med 50000 för att köpa alla kar. Jag köpte en hel affärinredning med akvarien för 20000 kr. Inte i nyskick men fullt tillräckligt.

Därimot tror att du måste ha vana av att sköta många akvarier innan du drar igång annars blir det nog lätt pannkaka av alltihop. Du måste lära dig alla sjukdomar och hur man undviker dem, samt att man måste lära sig hur en frisk fisk ser ut.

Och abropå sidobransch..... det tycker jag bara känns som affären inte känns riktigt seriös. i så fall ska det vara strikt avdelat. En sida med en sak och en med en annan, inte blandat. Bästa sidobranchen måste vara akvarieuthyrning.

Sedan tycker jag du ska fundera på om det finns plats för en butik till, tittar man runt i olika städer verkar det som att det går ungefär 10000 personer/zoobutik.
#16 - 11 januari 2008 16:35
endymion skrev:
Tror att det räcker med 50000 för att köpa alla kar. Jag köpte en hel affärinredning med akvarien för 20000 kr. Inte i nyskick men fullt tillräckligt.

Därimot tror att du måste ha vana av att sköta många akvarier innan du drar igång annars blir det nog lätt pannkaka av alltihop. Du måste lära dig alla sjukdomar och hur man undviker dem, samt att man måste lära sig hur en frisk fisk ser ut.

Och abropå sidobransch..... det tycker jag bara känns som affären inte känns riktigt seriös. i så fall ska det vara strikt avdelat. En sida med en sak och en med en annan, inte blandat. Bästa sidobranchen måste vara akvarieuthyrning.

Sedan tycker jag du ska fundera på om det finns plats för en butik till, tittar man runt i olika städer verkar det som att det går ungefär 10000 personer/zoobutik.

Eftersom det var tänkt att detta inte skulle hända förrens om minst 5år så räknade jag med att ha rejält ökad kunskap och akvarier. Så själva underhållet är jag inte rädd för.

Ena sidan av affären med Akvarier/tillbehör andra sidan med alternativa saker vet inte exakt vad för saker har bara en syn på det :)

I min stad just nu finns som sagt 2 zooaffärer, väldigt lika standard, Med en liten akvariehörna som sköts om lite sådär. Är i dem ganska ofta och i den ena hittar jag döda fiskar nästan varje gång. Så därför tänkte jag att jag nog kunde konkurrera med deras akvariesortiment. Resten av affären konkurrerar jag ju inte med då jag inte har vanliga zooartiklar. Tvärtom då jag har mitt alternativa sortiment som jag skulle vara ensam om i staden så tror jag det skulle dra folk :p
#17 - 11 januari 2008 16:47
Går det verkligen att leva på en butik som bara säljer fisk och akvarietillbehör.Dom flesta affärer säljer allt möjligt som har med husdjur att göra.

Thomas
#18 - 11 januari 2008 16:50
Går det verkligen att leva på en butik som bara säljer fisk och akvarietillbehör.Dom flesta affärer säljer allt möjligt som har med husdjur att göra.

Thomas

Den andra delen av butiken ska ju ha andra grejer, alternativa grejer, bandtröjor m.m. Tror inte det går med bara akvarie
Kjell Fohrman
Administrator
#19 - 11 januari 2008 16:56
Anteon87 skrev:
Läste nånstans att man inte fick ha fisk och dylikt utan att ha dem till salu, det räknades som utställning eller nåt. Min tanke var ju att ha en butik eller affär där man säljer saker som inte finns i varenda affär men även ha en akvariedel. Som en Zooaffär som bara har akvariebiten o tillbehören och byta ut allt annat mot andra grejer som kan tänkas sälja då de sakerna inte finns i staden men ändå finnas efterfrågan.

Man läser "utställningsproblemet" genom att sätta ett så högt pris på "utställningsfisken" att ingen köper dom.

Kjell, min fråga till dig då är om det skulle göra någon skillnad om man gick kurserna och det för att få ha akvariefisk i affären (lockar ju kunder) men att inte satsa på så stor mångfald, utan mer att sälja fisk från lokala odlare och även från mig själv. Kanske 15-18 akvarier (5,6x3ställningar). Sedan ha resten av butiken fylld med saker man kan tänka sig säljer, dvs inte kattsand o leksaker som de andra zooaffärerna har. En blandad affär :)

Det kanske inte finns många affärer,butiker som har en sådan blandning.. Man kanske inte ens får blanda så?

Förstår inte vad du menar - 15-18 akvarier är ju ingen riktig akvarieaffär och har man så akvarier finns det inte utrymme för något som skulle locka någon akvarieintresserad.
Lokala odlare har ett begränsat urval och säljer dessutom i regel till alla affärer på orten så att handla från dom gör en knappast unik.
Sedan skriver du att du skall ha sådant som säljer, men inte kattsand och leksaker och sådant som de andra har, men anledningen till att de har just detta är ju just att det är det som säljer.
Vet inte vad ditt alternativa sortiment är som som skulle dra folk. Det enda du nämnt är Bandtröjor,Drakstatyetter och detta kommer garanterat inte att dra folk till en akvarieaffär och om det nu är detta som säljer, satsa då enbart på det istället för på akvariefisk
#20 - 11 januari 2008 17:27
Man läser "utställningsproblemet" genom att sätta ett så högt pris på "utställningsfisken" att ingen köper dom.

Förstår inte vad du menar - 15-18 akvarier är ju ingen riktig akvarieaffär och har man så akvarier finns det inte utrymme för något som skulle locka någon akvarieintresserad.

Lokala odlare har ett begränsat urval och säljer dessutom i regel till alla affärer på orten så att handla från dom gör en knappast unik.

Sedan skriver du att du skall ha sådant som säljer, men inte kattsand och leksaker och sådant som de andra har, men anledningen till att de har just detta är ju just att det är det som säljer.

Vet inte vad ditt alternativa sortiment är som som skulle dra folk. Det enda du nämnt är Bandtröjor,Drakstatyetter och detta kommer garanterat inte att dra folk till en akvarieaffär och om det nu är detta som säljer, satsa då enbart på det istället för på akvariefisk

Vad jag har förstått så är det väldigt svårt att endast ha en akvarieaffär och i mitt fall så var det ju uteslutet pga kapitalet. Angående kattsand och leksaker tog jag det mest som ett exempel med tanke på att de anda 2 zooaffärerna har det så skulle det inte bli bättre av att jag också hade det. De andra affärerna har endast 15 akvarier vardera, så om jag hade det (eller fler beroende på ekonomin) så kunde jag sköta dem bättre, ha de självodlade arterna (som de antagligen har) men välja de andra utöver vad dem inte har.

I det stora hela blir det ju inte en Akvarieaffär det blir ju en affär som har Akvariesortiment.

Vet inte om du varit inne i en Alternativ affär som har bandtröjor och dylikt men det är ju allt ifrån armband till hårfärg till mössor sortimentet är i stortsett obegränsat.

Kan påminna om att detta skulle inträffa tidigast om 5år så mycket kan hända och förändras, Men jag ska nog börja spara varje månad så möjligheten finns att göra något då, om det är att öppna butik eller inte det återstår att se :)
#21 - 11 januari 2008 17:33
Har en bekant som startade en fullt fungerande affär för 40.000kr inkl allt då var förstås karen begangnade.Då har hon lokalen sidan om huset så det var också gratis.
Kjell Fohrman
Administrator
#22 - 11 januari 2008 17:46
stene skrev:
Har en bekant som startade en fullt fungerande affär för 40.000kr inkl allt då var förstås karen begangnade.Då har hon lokalen sidan om huset så det var också gratis.

Självklart kan man spara mycket pengar genom att köpa begagnade akvarier och ställningar - men då ser det ofta också ut därefter. Mycket arbete kan göras av kompisar etc.
Jag har dock ändå svårt att förstå hur detta kan låta sig göras eftersom ju bara utbildningen kostar 10.000.
Sedan måste man ju ha något att sälja - man kan ju inte gärna sälja begagnat också och om man har som krav att affären också skall dra in ens egen lön inkl. sociala avgifter så måste man ju trots allt ha lite i lager
#23 - 11 januari 2008 18:17
Anteon87 skrev:
Den andra delen av butiken ska ju ha andra grejer, alternativa grejer, bandtröjor m.m. Tror inte det går med bara akvarie

Jag missade det med tröjorna.Jag tror inte du sälja så många tröjor i butik att det är lönande skall du få lönsamhet i det måste du nog öppna butik på nätet.Något som kanske skulle funka det är att ha ett sortiment med allt som gäller fisk tex att sälja kompletta lösningar när det gäller dammar.Tex allt från grävning till installation.När det gäller butikslokal så gäller det att hitta en lokal som är billig och har bra parkeringsmöjligheter(människan är lat),sen tror att man måste sälja katt och hundsaker för att locka andra kunder en fisknördar;).Har man riktigt snygga kar så kanske det finns någon hundägare som blir intresserad.Egen odling av mycket,kompisar som odlar kanske,allt för att hålla nerer kostnaderna.Sist men inte minst det gäller att göra sig ett namn så det är lönt att åka 20 mil för att kolla och köpa fisk.
Man kanske bara skall ha öppet em tex 15-19 och jobba med internetbutik på dagen.

Man kan alltid drömma det gör jag med.:)

Thomas
#24 - 11 januari 2008 18:47
Ska man sälja akvarium bör man ha sådana paket färdiga hemma i lager. Kunderna vill inte vänta 2 veckor på ett 54 liters. Varulager är en stor del av kostnaden.
#25 - 11 januari 2008 18:55
Ska man sälja akvarium bör man ha sådana paket färdiga hemma i lager. Kunderna vill inte vänta 2 veckor på ett 54 liters. Varulager är en stor del av kostnaden.

Håller med sen är det utrymmet också för varulager.Man kanske skulle göra som Ikea sätt ihop det själv så säljer man försäkringar och byggjobb vid sidan om;)

Thomas
#26 - 11 januari 2008 23:51
Håller med tidigare skribenter, det skulle inte kännas som att komma in i en "seriös" butik om man har massa annat "skräp" i butiken. (Min åsikt)
Ett brett sortiment säljer ju mer totalt sett. Skulle nog satsa på en större akvariedel, med fisk av alla slag(sällskapsfisk säljer ju %-uellt mer än specialfisk=högre omsättning). Att sedan vara en jätteduktig, kunnig och en bra säljare är nog viktigaste redskapet för att konkurrera med de andra butikerna. Sedan bör man kanske ha en del av det andra sortimentet för sällskapsdjur också, annars måste ju kunderna ändå gå till konkurrenterna för att köpa kattmat etc.
Det kanske vore bättre att helt enkelt starta i en annan stad?
Skall man räkna med en halft vettig lön så måste man nog per anställt ha en kundkrets på ca 10000 inv. Så har de andra två butikerna 5 anställda tillsammans och sedan du ensam i din butik, bör det nog finnas ca 60.000 inv. i närområdet.
Men det viktigaste är nog att vara duktig, det ger nog mest kunder när det sprider sig.
Glöm inte att läsa lite ekonomi också......... det hjälper.
#27 - 12 januari 2008 05:26
Självklart kan man spara mycket pengar genom att köpa begagnade akvarier och ställningar - men då ser det ofta också ut därefter. Mycket arbete kan göras av kompisar etc.

Jag har dock ändå svårt att förstå hur detta kan låta sig göras eftersom ju bara utbildningen kostar 10.000.

Sedan måste man ju ha något att sälja - man kan ju inte gärna sälja begagnat också och om man har som krav att affären också skall dra in ens egen lön inkl. sociala avgifter så måste man ju trots allt ha lite i lager
Ställningen har hennes man gjort så det går varmvatten i ställningen så det värmer karen som har Alu-Ram på det sättet sparar man in på el:)Karen är alltid fulla med fisk köpta av Simonstorp så det är ev väldig ordning på affären,sen tar det lite tid att bygga upp det hela men man blir aldrig rik av att sälja fisk i en liten affär i en liten håla på landet.
#28 - 12 januari 2008 05:38
Sen är frågan om man kan leva på att driva butiken genom att bara sälja akvariesaker,ta Ciklidshopen i Tomellila det är hur många kunder som helst när man är där på kvällar och helger,nu har han bara öppet på kvällar och helger med en anställd fär att hinna med.

Han är målare som äger det det går inte att leva på att sälja fisk med tillbehör sa han sist när vi var på besök med Zoopet-Syd och det som inte är lönt att sälja är Akvarium det är ingen vinst på det längre större affärer drar ner på priset för att bli av med dem.

Han har väl haft butiken i 25 år skulle jag tro en väl fungerande med ett stort utbud av allt inom akvastiken även damm produkter,men det går inte att leva på det det gäller även den andra butiken i Tomellila han delar ut tidningar på nätterna för det ska gå runt.

Dem flesta butikerna som jag har varigt i kontakt med så brukar jag fråga och samma svar är alltid det går inte att bara leva på att sälja fisk och tillbehör.
#29 - 12 januari 2008 08:54
Låt inte drömmen om företagande gå i graven bara för att det känns krångligt att starta eget. MEN - utred ordentligt och skapa riktiga kalkyler innan du börjar. Gör dig inte otjänsten att skapa en glädjekalkyl, utan när du tror att du fått med precis allting, lägg på ytterligare 25%. Tråkigt men ack så viktigt. Och skatten är ungefär 70%, glöm inte heller det.

Min spontana reaktion på att du vill bredda dig och sälja tröjor med mera är att det är fel väg att gå, gör tvärtom istället - nicha dig. Så smalt det går. T.ex. kanske du kan ha det absolut bästa utbudet av Malawiciklider i din landsända, då sprids ryktet. Det gör det inte om du blir "ännu en akvarieaffär". Det finns flera sätt att nicha sig.

En annan sak som folk som ska starta eget ofta glömmer är att avsätta pengar till reklam. Det är livsfarligt. Och så är det inte bara dagstidningsaninser utan t.ex. hemsida, google-annonser, visitkort, broschyrer, mässor, kunduppföljning.

Jag tycker att de första stegen mot eget företaganda ska vara att läsa lite bra böcker. Inspirierande böcker, gärna nytänkande. Jag rekommenderar även sajten simpleology (gratis). Getting things done (boken/metoden) och Rich dad Poor dad, ska också vara bra, och Guerillamarknadsföring med flera med flera. Det finns säkert en del bra tips på svenska sajter också från typ almi och nutek även om de inte är så nytänkande.

Du kanske skulle kunna börja sälja på internet för att "testa vattnet" och sedan expandera med de pengar du tjänar. Jag tror nämligen inte att det är på själva fiskarna man tjänar de stora pengarna, utan på tillbehören.

Lycka till!
/Pazappa (som har haft egna företag sedan jag gick ut skolan för 13 år sen)
#30 - 12 januari 2008 12:26
Pazappa skrev:
Jag tror nämligen inte att det är på själva fiskarna man tjänar de stora pengarna, utan på tillbehören.

Tyvärr tror jag inte de stora pengarna finns någon stans i en liten akvarieffär.
#31 - 12 januari 2008 16:05
stene skrev:
Han har väl haft butiken i 25 år skulle jag tro en väl fungerande med ett stort utbud av allt inom akvastiken även damm produkter,men det går inte att leva på det det gäller även den andra butiken i Tomellila han delar ut tidningar på nätterna för det ska gå runt.

Har man haft en affär i 25 år som det inte går att leva på så är det väl för att man är entusiast och vill hålla på med akvariefiskar och kan få sin lön från något annat håll. Finns väl rätt många sådana exempel lite varstans i landet på akvarierum som blir till en odlingslokal och så börjar man sälja lite fisk.

Kul när det funkar och det ger ju möjlighet till fynd för oss övriga, men snacka om att dumpa marknaden för branschen.

Kan inte det vara en anledning till att detta inte verkar vara någon speciellt lönsam verksamhet att hålla på med? Och så länge det inte är speciellt lönsamt så lär vi akvarister få nöja oss med att trängas bland hund och kattägare i butikerna och med ett utslätat standardutbud av fiskar och tillbehör?
#32 - 12 januari 2008 16:23
Anteon87 skrev:

Jag tror som en hel del andra att en sådan blandning kan göra att butiken känns oseriös. Det känns som det lämpar sig bättre att ha i en webbutik, vilket man ju kan driva parallellt.
Kjell Fohrman
Administrator
#33 - 12 januari 2008 17:21
Tyvärr tror jag inte de stora pengarna finns någon stans i en liten akvarieffär.

De stora pengarna finns väl knappast heller i de stora affärerna;)
Däremot så är det säkert lättare att få acceptabel lönsamhet i en hyfsat stor affär - fast då måste man ju förstås först ha pengarna till att starta en sådan.
Själv har jag ju en gång i tiden ägt Europas största akvarieaffär och den gick hyfsat runt, men jag kunde ändå aldrig ta ut en lön som var högre än en genomsnittlig arbetarlön.
Kjell Fohrman
Administrator
#34 - 12 januari 2008 17:26
_Lena_ skrev:
Det känns som det lämpar sig bättre att ha i en webbutik, vilket man ju kan driva parallellt.

Många har ju tipsat om att istället köra igång en webbutik, som om detta skulle vara så mycket lättare.
Visst vissa saker är lättare, men det ställer också krav (som ofta är helt annorlunda än för en vanlig affär) så detta är definitivt inte heller så lätt.
Själv hade jag själv en del funderingar att köra igång en sådan några år in på 2000 talet defterom jag hade startkapital. Jag gjorde dock en eknomisk analys och kom fram till att det skulle vara svårt att få tillräcklig ekonomisk bärkraft i det så det blev inget av.
#35 - 12 januari 2008 19:50
Olivin skrev:
Har man haft en affär i 25 år som det inte går att leva på så är det väl för att man är entusiast och vill hålla på med akvariefiskar och kan få sin lön från något annat håll. Finns väl rätt många sådana exempel lite varstans i landet på akvarierum som blir till en odlingslokal och så börjar man sälja lite fisk.

Kul när det funkar och det ger ju möjlighet till fynd för oss övriga, men snacka om att dumpa marknaden för branschen.

Kan inte det vara en anledning till att detta inte verkar vara någon speciellt lönsam verksamhet att hålla på med? Och så länge det inte är speciellt lönsamt så lär vi akvarister få nöja oss med att trängas bland hund och kattägare i butikerna och med ett utslätat standardutbud av fiskar och tillbehör?
Stämmer allt du säger förutom att det var en eller skulle fungera som odlingslokal all fisk köps ifrån grossist,givetvis har han det som hobby men det fungerar inte att leva på det som säljs han säljer väldigt mycket 6 dagar i veckan,men att leva på det går inte enligt Rolf ägaren av butiken.Dem som har Hund och Katt Bla m.m dem går det runt för men knappt beror mycket läget är det andra etablerade etc.
#36 - 12 januari 2008 21:14
Det första jag tycker man skall ta sig en funderare på är varför man vill starta ett företag, i detta fall en akvariebutik. Är det för att det är kul med akvarie eller att man är bra på det? Nja, hur bra din butik går har väldigt lite att göra med hur bra du är på att sköta fiskarna. Nej, istället tycker jag att följande punkter måste stämma in på dig:

* Du är beredd på att jobba extremt mycket, även när vänner och familj gör annat kul.
* Du är en duktig säljare
* Du måste förstå att din butik skall innehålla det du tjänar mest pengar på, inte det du tycker är roligt.
* Du är intresserad av ekonomi
* Du är en duktig förhandlare

Jag driver själv ett företag med 5 anställda och vet att mycket det man förknippar med att driva eget företag med är långt ifrån sanningen. Att det skulle vara friare är en myt. När du är anställd behöver du inte kämpa för att få din lön, när du driver eget har du kanske inte någon chef som bestämmer men du har alltid kunder som ställer krav. Att det är dessa kunder som bestämmer om du kan ta ut lön eller inte sätter dom i en ganska bra maktposition mot dig :D

Så mitt tips är att du går ner till en av akvarieaffärerna i stan och frågar om dom inte behöver lite extrahjälp. Förhoppningsvis får du ja på någon av affärerna. Jobba där i 2-3 år så att du vet vad det innebär. Utan denna erfarenhet skulle jag bestämt avråda ifrån att dra igång en butik.
#37 - 12 januari 2008 21:24
Jag har en dröm om att starta eget företag men har inte kommit på med vad jag vill syssla med ännu. En butik är dock uteslutet. Jobbar som säljare idag och ser bara nackdelar med att träffa konsumenterna. :)
#38 - 12 januari 2008 21:54
Ja, kunder är ju alltid jobbigt:D

Jo, jag tycker verkligen att det är kul att driva företag och rekomenderar alla att se över den möjligheten. Men det är ganska snårigt innan man når trevlig lönsamhet mm.

Jag har också sett ganska många konstiga inställningar till företagande och naiva företagsstarter runt mig så jag kanske är lite väl deffensiv. Jag är ganska övertygad att jag kommer att byta bransch någon gång under livet och säkerligen starta företag där också. Men jag skulle inte göra detta utan att först skaffa mig antingen egen erfarenhet eller att parta med någon som hade det.
#39 - 12 januari 2008 22:29
stene skrev:

Som Kjell är jag mycket undrande Visst starta ett företag kan jag göra, men skall man få det livkraftigt krävs större insatser än 40 000 Men som alltid det beror på hur man räknar Jobbar man 100 utan o ta lön som de flesta nystartsföretagare gör så är det billigt: men för eller senare skall det gå ihop också.
#40 - 13 januari 2008 07:19
kaj.p skrev:
Som Kjell är jag mycket undrande Visst starta ett företag kan jag göra, men skall man få det livkraftigt krävs större insatser än 40 000 Men som alltid det beror på hur man räknar Jobbar man 100 utan o ta lön som de flesta nystartsföretagare gör så är det billigt: men för eller senare skall det gå ihop också.
Nja hon har haft den i 8 år nu butiken öppet 6 dagar i veckan 12.00 till 18.00 Lör 10.00 till 14.00 hyfsat kunder gratis lokalhyra en bra månad hade nog täckt en billig tvårumlägenhet i stan till hyra så hon får ju leva på sin man;)

Sen hade det inte spelat roll om hon hade satsat en halv mille på det hela det beror på läget små hålor på landet går det inte sälja till hon har Diskus kvar som hon startade affären så billiga var dem:Dför folk.Ta han i Sjöbo som äger den ända affären där har varierande utbud av allt inom djuprodukter och fisk det han säljer minst av är Akvarierelaterande saker,han lever på sin fru;)
Så det är nog inte det lättaste att starta affär i dag en fördel är nog att man kan ha det hemma så det blir gratis hyra på lokalen där är nog pengar att tjäna.
Bilagor:
#41 - 13 januari 2008 08:50
Jag har idag lagt ut 30000 kronor på min odlingslokal med 29 akvarium, Men 15000 av det har gått till ställningar, akvarium, inredning och pumpar till akvariumen. och då är det 29 akvarium på ställning som jag köpte beg. resten har gått till fisk och foder.

Vill inte tänka på vad det skulle kosta att starta ett företag med butik och köpa in tillbehör, det måste man ju ha hemma det är ju ingen som vill beställa och hämta nån annan dag, då går man hellre vidare till annan butik.

Så räkna på dom tillbehör du måste ha i butiken så kommer du se att det kommer att dra iväg med pengarna.
#42 - 13 januari 2008 09:42
Satt och tittade i lite branchinformation(ekonomisk sådan).

Detta gäller aktiebolag och deras 4:a senaste inlämnade bokslut.
Jag måste säga att jag är rätt shockad av att inte det finns fler som går (riktigt) bra. Många "lever" på lånade pengar som de inte betalat av, och de företagen går inte heller särskilt bra. Många går minus.
De som går bra är lite större butiker som genom åren kunnat lägga upp ett eget kapital(bla genom import). De flesta har inte varit kedjebundna, men börjar så smått att bli det.
Medianomsättningen ligger på 3 miljoner. Har 3 anställda och går endast 22.000:- plus efter finansiella kostnader(räcker alltså inte till att lägga undan pengar för investeringar i framtiden).
Nettomarginalen är så låg som 1%(vinst i % av omsättningen efter alla kostader är dragna). Många butiker, som jag vet är "fungerande", verkar fungera pga att ägaren inte tar ut någon lön. 0:- i lönekostnader. Flera butiker som det skrivs om i mycket possitiva här på forumet har enl. mig förvånande låg omsättning och/eller låg vinst. Ibland inga lönekostnader mm.........Mycket gratisjobb alltså.

Och trots detta slår sig fler och fler butiker in i branchen. Det krävs nog väldigt genomtänkta koncept, kanske därför fler väljer en kedja?
Där får man ju ett helt koncept och mycket hjälp om man vill starta eget. Fast då krävs lite(läs: mycket) kapital istället.
#43 - 13 januari 2008 10:13
Ja, det är skrämmande och vad vårt Konkurrensverk sysslar med är frågan... Kedjor går folk med i för att de måste, för att komma över leverantörsrabatterna men avgifterna är så höga att de flesta suger lika mycket på ramarna som innan, dessutom får de fortfarande betala mycket mer i inköpspris än de större butikerna i samma kedja.

Tänk också på att utebliven inkomst är väldigt mycket pengar på ett år, sedan blir butiksägaren inte yngre heller och en vacker dag kanske frun eller maken tröttnar på att försörja den överarbetade egenföretagaren och drar.. Vad gör man då??? För fiskarna sköter sig ju inte själva och har man inte råd att ta ut lön så har man inte heller råd att ta in hjälp. Sen spelar det ingen roll om man har 40 graders feber, om hemmet håller på att gro igen eller om man hamnar i livskris.. butiken ska hållas öppen och hyran ska betalas...

Jag läste i tidningen om 2 unga moderater som hade köpt en smörgåsbar på prov. Den gick i konkurs och de var chockade... "Jag hade ingen aning om att det var så svårt att vara egen företagare".. sa killen... :D

Smartare då att nischa sig och köra på nätet med beställningstid... Minimalt lager alltså.. ;) Då kan man behålla sitt ordinarie jobb en tid tills man är etablerad iaf.. Minimera fasta utgifter och insatser = risker..

Hmm...
Kanske starta en firma som säljer hela paket inkl uppstart hemma hos folk... Ha ha.. det är nog många nybörjare som skulle vara glada för en bra start men instruktioner för hur man bibehåller den fina blansen och ett akutnummer att ringa om det går åt skogen.. ;) ;)
Kjell Fohrman
Administrator
#44 - 13 januari 2008 10:34
Vet inte vad du menar att konkurrensverket skulle göra Katharina???
Jag har själv haft affär och aldrig varit med i någon kedja så det är helt valfritt om man vill gå med i en sådan. Man kan få en del rabatter genom att gå med där, men å andra sidan kostar det också så det kan gå på ett ut.
De som handlar mycket har lägre inköpspriser och det är inget kontsigt med det - så är det i alla branscher. Jämför bara vad en liten närbutik på livsmedel får betala när de köper in varor, med vad den stora supermarketen får betala.
Det är så det fungerar och det kan väl knappast Konkurrensverket göra något åt.

Idag är det inne med att sälja på nätet, men jag har lite svårt att förstå varför det skulle vara så mycket lättare.
En nätaffär måste i längden för att överleva ha snabba leveranser och det innebär att de måste ha ett rejält lager. Det duger inte att beställa varan från grossisten först när ordern ramlar in - alla grossister har krav på minimumordrar och säljer inte varorna en och en så det funkar helt enkelt inte så och dessutom skulle då fraktkostnaden äta upp hela vinsten.
Det är nämligen det andra kravet på en nätaffär - de måste vara billiga. En nätaffär konkurrerar också med alla andra nätaffärer i Sverige och i utlandet, medan en lokal akvarieaffär bara konkkurerar med andra på orten och därför inte behöver vara så billig.
Kjell Fohrman
Administrator
#45 - 13 januari 2008 10:44
Intressant info du delger oss cattus.
Och som både du; katharina och flera andra skriver så kan man definitivt inte skära guld med täljkniv om man har en akvarie/zooaffär som man ibland kan få för sig när man läser en del inlägg här på zoopet där det klagas på deras höga priser.
Samtidigt så går det utan tvekan att försörja sig på att ha en affär och man har rätt personliga förutsättningar (där definitivt INTE ett stort akvaristiskt kunnande är det viktigaste).
#46 - 13 januari 2008 12:15
Jag för min del pratade inte om akvarieaffär i första hand utan att ha butik överhuvudtaget, kunskapen var en självklar förutsättning för mig. Och jag skrev just att det är för att försöka få billigare inköpspriser som folk går med i kedjor men att det är höga avgifter så jag förstår inte varför du upprepar vad jag säger?

Jag anser att alla ska ha rätt att handla för samma pris. Det är fri konkurrens i mina ögon. Att stora inköp ska ge rabatter skapar på sikt bara stora kedjor och snart kommer alla branscher att se likadana ut som livsmedelsbranschen, 3 stora kedjor och alla privata kommer att vara mer eller mindre ideelt arbete och stora personliga tragedier.
När sedan stora företag går i konkurs så skakar det hela landets ekonomi och resulterar i börskrascher. Små företag är det bästa för ett lands ekonomi och tillväxt men nu de är påväg att försvinna i Sverige.

Så återigen. Vad sjutton sysslar Konkurrensverket med?! :D
Kjell Fohrman
Administrator
#47 - 13 januari 2008 13:09
Katharina skrev:
Jag för min del pratade inte om akvarieaffär i första hand utan att ha butik överhuvudtaget, kunskapen var en självklar förutsättning för mig. Och jag skrev just att det är för att försöka få billigare inköpspriser som folk går med i kedjor men att det är höga avgifter så jag förstår inte varför du upprepar vad jag säger?

Så du menar alltså att för att du har en synpunkt i en fråga så får någon annan inte tycka och skriva samma sak - lite märklig inställning:confused:

Jag anser att alla ska ha rätt att handla för samma pris. Det är fri konkurrens i mina ögon. Att stora inköp ska ge rabatter skapar på sikt bara stora kedjor och snart kommer alla branscher att se likadana ut som livsmedelsbranschen, 3 stora kedjor och alla privata kommer att vara mer eller mindre ideelt arbete och stora personliga tragedier.

När sedan stora företag går i konkurs så skakar det hela landets ekonomi och resulterar i börskrascher. Små företag är det bästa för ett lands ekonomi och tillväxt men nu de är påväg att försvinna i Sverige.

Så återigen. Vad sjutton sysslar Konkurrensverket med?! :D

Drömma kan man ju, men tror du verkligen på fullt allvar att Mohammeds Närlivs med en omsättning på 2 miljoner någonsin kommer att kunna få samma inköpspriser som ICAS Supermegamarket med en omsättning på 500 miljoner.

Småaffärerna inom zoo/akvarie har ju ofta andra konkurrensfördelar än just inköpspriserna som t.ex. lägre hyror, mindre lönekostnader, specialkunnande etc. etc.
#48 - 13 januari 2008 13:29
Utan att veta säkert tror jag att det är en svår bransch. Och det beror till stor det på att det handlar om en hobby som affärsinnehavaren tycker är roligt. Tyvärr drar det med sig osund konkurrens. Nystartade butiker ibland med tillfälliga ekonomiska stöd som går omkull när de tar slut. Och eftersom det handlar om nåt så trevligt som akvariehobby anser en del kanske att de kan stå ut med att inte tjäna så mycket, eller nästan inget alls.

Detta kan man se, och kanske ännu mer förr på alla småskuttar som gjorde hemsidor gratis eller till underpriser. Då är det svårt att som "kollega" i samma bransch ta betalt för vad det egentligen kostar.

Vidare, hästbranschen, inackorderingstall osv. verkar mest vara arbete, inga pengar. Underbetalt med stor tillgång på gratis arbetskraft.

Nej, vissa brancher är svårare än andra. Så ofta är det nog bättre att tjäna sitt uppehälla på något annat för att på så vis själv kunna styra över hobbyn och inte låta det bli en börda. Hur goda intentioner man än har och specialintressen kanske det ändå slutar med att man mest står och säljer slöjstjärtar, grus och tre sorters växter och marsvin. Kanske inte det man drömde om.... men om man gillar det är det inget fel. Men det är svårt att tjäna pengar och på andras hobby kan det vara mycket svårt.
#49 - 13 januari 2008 13:34
Katharina skrev:
Jag anser att alla ska ha rätt att handla för samma pris. Det är fri konkurrens i mina ögon.

Alla har samma rätt att köpa stora volymer/år och få rabatter.
Men den lilla butiken som köper lite åt gången får inte samma rabatt eftersom grossisten står för frakten och det kostar i stort sett lika mycket att skicka varor för 3000:- som att skicka varor 15000:- i en leverans. Då får den som beställer mycket rabatt istället.
Och att nätbutikerna inte skulle ha ett lager hemma av produkter måste vara en myt. Att beställa från en grossist enstaka produkter kostar massor i frakter och expeditionsavgifter(ofta minimiordrar också). Fraktfria gränser ligger på mellan 1500:- till 10000:-. Även om man väntar in flera beställningar av kunder innan man beställer så måste det vara svårt att hålla någon typ av tidsgaranti på kundens leverans(grossisten kan ju vara utan varan du sålt). De som brukat få vänta på sina beställda varor som beställts via nätet kan ju ha fått en förklaring här. Är inte förvånad över alla inlägg där personer klagat på långa leveranstider.
#50 - 13 januari 2008 14:38
min kompis Fredrik (eller släkt beror på hur man ser det) tog stor vinsten gällande affärer (ingen med akvariebutik att göra).
allt började med att han sommar jobbade (han var 27 år) i visby på gotland sammtidigt som han bodde hos sin mor där.

En liten allmänt gullig butik med gotlands-småkrams, affären gick bra till en dag då den gammla gubben som ägde det hela blivit så gammal att han tänkte sälja tack vare att han inte orkade stå i kassan själv.

Det hela slutade så klockrent, affären delades av och gammelgubben betalar hela hyran så länge hans del sköts om, Fredde började sälja hem stickade kläder på hel tid i hans del (hade inget kapital) och idag går affärerna susen, han har flyttat ner dit och säljer idag enmassa kläder i alla de storlekar och ska till sommaren öppna en butik i göteborg.

satt visst behöver man inte 500.000 för att starta en butik, man kan ha tur också, den djäveln.
Kjell Fohrman
Administrator
#51 - 13 januari 2008 14:51
lilleolov skrev:
satt visst behöver man inte 500.000 för att starta en butik, man kan ha tur också, den djäveln.

Nåväl nu ställer ju inte direkt myndigheterna några krav på hur käderna skall hängas upp så att man måste bygga affären utofrån detta och inte heller krävs det en kostsam utbildning för att få sälja t-shirts så en viss skillnad är det nog ändå;)
#52 - 13 januari 2008 15:49
Vet inte vad du menar att konkurrensverket skulle göra Katharina???

Jag har själv haft affär och aldrig varit med i någon kedja så det är helt valfritt om man vill gå med i en sådan. Man kan få en del rabatter genom att gå med där, men å andra sidan kostar det också så det kan gå på ett ut.[quote=Kjell Fohrman;1075024]Så du menar alltså att för att du har en synpunkt i en fråga så får någon annan inte tycka och skriva samma sak - lite märklig inställning:confused:

Drömma kan man ju, men tror du verkligen på fullt allvar att Mohammeds Närlivs med en omsättning på 2 miljoner någonsin kommer att kunna få samma inköpspriser som ICAS Supermegamarket med en omsättning på 500 miljoner.

Jo.. Det är extra trevligt om folk har samma åsikt som en själv såklart.. Jag fick den uppfattningen att du rättade mig ang att ingå i kedja. Och jag har också haft en egen butik, inne i Stockholm. Jag tacka nej till att ingå i kedja pga att det kostade minst lika mycket som det smakade och när jag sålde så rekommenderade jag köparen att inte ingå i kedja men det gjorde han och sedan gick han i konkurs 6 månader efter att han hade köpt... [:o]
(Drömmen svarar jag på nedan)...

cattus skrev:
Alla har samma rätt att köpa stora volymer/år och få rabatter.

Men den lilla butiken som köper lite åt gången får inte samma rabatt eftersom grossisten står för frakten och det kostar i stort sett lika mycket att skicka varor för 3000:- som att skicka varor 15000:- i en leverans. Då får den som beställer mycket rabatt istället.

Nej, man kan nekas att handla ifrån en leverantör för att han är uppköpt av en kedja. Du måste ingå i kedjan för att få handla.
Detta problem skulle lätt kunna lösas med att den lilla kunden fick betala en frakt och expeditionskostnad. Detta med 3 dubbla priser är ju framtvingat av de stora kedjorna för att konkurrera ut alla små, kartellverksamhet alltså, konkurrensverket sover definivt.. Det är billigare för den lilla livsmedelsbutiken att åka till Willy´s och handla än att köpa från leverantören.. Det är inte fri konkurrens som lagen säger.
Kjell Fohrman
Administrator
#53 - 13 januari 2008 15:58
Katharina skrev:
[quote=Kjell Fohrman;1074941]Nej, man kan nekas att handla ifrån en leverantör för att han är uppköpt av en kedja. Du måste ingå i kedjan för att få handla.

Fel åtmintone vad gäller zoo/akvariegrossister i Sverige - det vet jag med 100% säkerhet efter mer än 30 år i branschen.
#54 - 13 januari 2008 16:07
[quote=Katharina;1075088]

Fel åtmintone vad gäller zoo/akvariegrossister i Sverige - det vet jag med 100% säkerhet efter mer än 30 år i branschen.

Ja, det vet är säkert så.. Jag kan ingenting om akvariebranschen som sådan... :) Hoppas att kartellverksamheten inte sprider sig dit.. Vad jag har hört så är den på god väg att sprida sig till byggbranschen.. Det är svårt med stora utlänska aktörer på lilla svenska marknaden.. Som sagt, det riktigt stora problemet uppstår när den stora kedjan även köper upp leverantörer och grossister. Det går strikt emot konkurrenslagen men förekommer i full skala iaf i livsmedelsbranschen idag. :( ;)
#55 - 13 januari 2008 17:06
Katharina skrev:

Ja, det vet är säkert så.. Jag kan ingenting om akvariebranschen som sådan... :) Hoppas att kartellverksamheten inte sprider sig dit.. Vad jag har hört så är den på god väg att sprida sig till byggbranschen.. Det är svårt med stora utlänska aktörer på lilla svenska marknaden.. Som sagt, det riktigt stora problemet uppstår när den stora kedjan även köper upp leverantörer och grossister. Det går strikt emot konkurrenslagen men förekommer i full skala iaf i livsmedelsbranschen idag. :( ;)

Nu måste jag också säga något :)

Det här med att livsmedelsbranschens aktörer agerande strider mot konkurrenslagen är nog inte alldeles rätt.. eller snarare fel. Saken är den att dom ligger på gränsen till att bryta mot lagen, men då dom har horder av affärsjurister som ser till att dom håller sig på rätt sida så kan aldrig konkurrensverket "sätta dit" dom..

Jag var själv med när Arla Foods gick ihop med den största aktören på mejerisidan i Danmark (Kommr inte ihåg vad dom hette) .. Mycket liv i luckan hos verket, men med en enkel försäljning av något obetydligt smörbolag i europa så klarade dom sig galant undan från K-verket. Trots att dom har/hade ca 70 % av mejerimarknaden i Europa och mer än 50 % i Sverige..

Vad jag försöker säga är att de stora företagen ytterst sällan bryter mot några konkurrensregler trots att dom kanske är mer eller mindre ensamma på marknaden.
#56 - 13 januari 2008 17:10
Angående Koksalts inlägg ovan.

Jag vet inte hur du fick till ditt inlägg. Vill dock påpeka att det definitivt INTE är jag som skrivit det som citeras.

Du hann och skriva innan jag rättade.. :) Blev något fel vid citeringen, men det är ändrat nu.
Ber om ursäkt för det [:o]
#57 - 13 januari 2008 17:11
Koksalt skrev:
Du hann och skriva innan jag rättade.. :) Blev något fel vid citeringen, men det är ändrat nu.

Ber om ursäkt för det [:o]

..och hann att ta bort det också :D
#58 - 13 januari 2008 17:35
Koksalt skrev:

Det här med att livsmedelsbranschens aktörer agerande strider mot konkurrenslagen är nog inte alldeles rätt.. eller snarare fel. Saken är den att dom ligger på gränsen till att bryta mot lagen, men då dom har horder av affärsjurister som ser till att dom håller sig på rätt sida så kan aldrig konkurrensverket "sätta dit" dom..

Nej, det är säkert så.. Men när man läser lagen själv och ser hur de gör så tycker man att de bryter emot lagen sen kan säkert advokater osv vrida till det.. Har man pengar kommer man ju undan med det mesta...

Resultatet blir det samma.. Undra om det så småningom blir 1 globalt elbolag, 1 globalt telebolag, 1 globalt livsmedelsbolag osv... :D
#59 - 13 januari 2008 18:05
Katharina skrev:
Nej, det är säkert så.. Men när man läser lagen själv och ser hur de gör så tycker man att de bryter emot lagen sen kan säkert advokater osv vrida till det.. Har man pengar kommer man ju undan med det mesta...

Resultatet blir det samma.. Undra om det så småningom blir 1 globalt elbolag, 1 globalt telebolag, 1 globalt livsmedelsbolag osv... :D

Grattis!! Vi är tillbaka i gamla hederliga sovjetunionen :D
#60 - 13 januari 2008 19:06
Katharina skrev:

Nej, man kan nekas att handla ifrån en leverantör för att han är uppköpt av en kedja. Du måste ingå i kedjan för att få handla.

Detta problem skulle lätt kunna lösas med att den lilla kunden fick betala en frakt och expeditionskostnad. Detta med 3 dubbla priser är ju framtvingat av de stora kedjorna för att konkurrera ut alla små, kartellverksamhet alltså, konkurrensverket sover definivt..

Nr 1: Kedjorna köper inte butikerna, man väljer själva om man vill gå med. Man betalar en avgift och får stöd, hjälp, annonsering , samt rabatter hos vissa leverantörer som kedjan har avtal med. Däröver kan man välja att handla från andra grossister också, men får då själv göra upp med grossisten om ev. rabatter. Den enda kedjan i Sverige som har uppköpta butiker(vad jag vet) är Grizzly-butikerna, numera 6 st(tror jag). Djurkompaniet startar egna och sedan har vi de frivilliga. Arken, Djurmagazinet och Djurens Värld. De sluter själva avtal med de grossister de vill jobba med.

Nr 2: Den lilla butiken har inte 3 ggr så höga priser. Generellt så har kedjorna och stora butiker mellan 5-20% rabatt hos grossisterna. Det är skillnad på att köpa för 20.000:- och 1.000.000:-/år hos samma grossist.

Nr 3: Kartellverksamhet är när två eller flera företag(ofta stora med hög marknadsandel) gemensamt sätter priser på varor eller tjänster för att höja (även dumpa) prisnivån på markanden.
Fri konkurrens är när alla parter kan sätta egna priser och förhandla till sig rabatter.

Med tanke på det jag skrivit tidigare ang. den låga vinsten hos vissa företag i branchen. Tänk om de bara höjde priset med 2% på en omsättning av 3 miljoner. Det skulle öka vinsten 60.000:-/år vilket borde räcka för att få pengar att investera för framtida bruk(flytt, nya inventarier mm). Eller hjälp för en hyfsad lön.
#61 - 13 januari 2008 19:07
Missade att du kanske menade att leverantören var uppköpt av en kedja. I Sverige finns inga sådana inom zoohandeln(inte idag iallafall).
#62 - 13 januari 2008 20:00
Ha ha.. Stackars Andreas.. det var uppmuntrande svar han fick på sina framtidsdrömmar.. :D :D Sorry men det är faktiskt inte så rolig marknad för småföretagare idag..
Bättre att bli djuphavsdykare eller marinbiolog... :D [:o] lr hobbyakvarist då.. ;)
#63 - 13 januari 2008 20:08
Haha det var ju lite detta jag ville :) läste bara massa gamla artiklar med länkar som var föråldrade osv. Det är bara bra att det kommer fram människor som har erfarenhet och säger hur det ligger till och vad man kan och inte kan göra. Tackar alla för all information och för eran diskussion i ämnet :) Har gladeligen följt det och det lär väll bli så att jag skaffar mig en liten odling, säljer bandtröjor och dylikt över internet och behåller ett vanligt jobb som ger lön på kontot varje månad :p
#64 - 14 januari 2008 10:54
Anteon87 skrev:
Haha det var ju lite detta jag ville :) läste bara massa gamla artiklar med länkar som var föråldrade osv. Det är bara bra att det kommer fram människor som har erfarenhet och säger hur det ligger till och vad man kan och inte kan göra. Tackar alla för all information och för eran diskussion i ämnet :) Har gladeligen följt det och det lär väll bli så att jag skaffar mig en liten odling, säljer bandtröjor och dylikt över internet och behåller ett vanligt jobb som ger lön på kontot varje månad :p

Det där är faktiskt bästa sättet att starta ett företag - att först hitta ett annat jobb!
Men det finns massor med fördelar med att ha ett företag också.
För varenda krona man drar in i företaget skattas inte förrän man tar ut det som "lön", dvs som eget uttag. Där sparar man ca 50%. Sedan handlar man momsfritt, så man får tillbaka ca 25 % av allt man köper inom företaget.
Så, om man handlar genom sitt företag, så kan man alltså få t ex en firre för motsvarande en fjärdedel av priset, om man handlar den via företaget jämfört med att man handlar den själv med sina skattade pengar där man också betalar moms!
Så att starta en liten firma vid sidan av, är faktiskt en ganska bra idé, om man bara pallar med bokföringen varje månad. :)
#65 - 14 januari 2008 11:18
Jens A. skrev:
Det där är faktiskt bästa sättet att starta ett företag - att först hitta ett annat jobb!

Men det finns massor med fördelar med att ha ett företag också.

För varenda krona man drar in i företaget skattas inte förrän man tar ut det som "lön", dvs som eget uttag. Där sparar man ca 50%. Sedan handlar man momsfritt, så man får tillbaka ca 25 % av allt man köper inom företaget.

Så, om man handlar genom sitt företag, så kan man alltså få t ex en firre för motsvarande en fjärdedel av priset, om man handlar den via företaget jämfört med att man handlar den själv med sina skattade pengar där man också betalar moms!

Så att starta en liten firma vid sidan av, är faktiskt en ganska bra idé, om man bara pallar med bokföringen varje månad. :)

Det är bara i AB som det fungerar på det sättet att du skattar när du tar ut pengar.. För i tex HB så tas hela vinsten du gör under året upp i deklarationen, vilket innebär att du får skatta för din inkomst åtminstone en gång om året oavsett om du vill eller inte :(. I enskild firma så tror jag det fungerar på samma sätt, du måste ta upp intäkterna som inkomst av tjänst. Fördelen med eget företag är att du har betydligt större möjligheter att göra avdrag och skjuta eventuella vinster och spara eventuella förluster på framtiden för att då kunna kvitta dessa och därmed komma undan skatten.

Sen det där med att köpa momsfritt kan vara lite lurigt, har du startat ett företag som ska syssla med tex akvarieteknik så är det ju lugnt att köpa akvarierelaterat och lyfta momsen, men om du tex köper en massa snickerimaskiner i via företaget KAN, observa KAN skattemyndigheten få för sig att du ska betala även moms för dessa då det inte anses vara saker som behövs i verksamheten :(. Iofs förutsätter det att skm gör en revision i ditt företag eller att någon elak själv skvallrar :p

Allt hänger egentligen på när du registrerar din firma, dvs. VAD du "skriver" att ftg ska syssla med..
#66 - 14 januari 2008 12:08
Katharina skrev:
Bättre att bli djuphavsdykare eller marinbiolog...

Dykare lär vara rätt lönsamt, fast förstås väldigt farligt och slitsamt, men marinbiolog är nog ännu värre än zooaffärsföreståndare. Arbetsmarknaden är mikroskopisk, och efter sju års universitetsubildning är lönerna jämförbara med, t.ex., undersköterskor.
#67 - 14 januari 2008 17:06
Koksalt skrev:
Det är bara i AB som det fungerar på det sättet att du skattar när du tar ut pengar.. För i tex HB så tas hela vinsten du gör under året upp i deklarationen, vilket innebär att du får skatta för din inkomst åtminstone en gång om året oavsett om du vill eller inte :(. I enskild firma så tror jag det fungerar på samma sätt, du måste ta upp intäkterna som inkomst av tjänst.

Hmm... Har de inte ändrat det så att även HB och Enskilt kan peta undan pengar i bolaget??? Sambon tror att det heter något som "Kapitalspar"!?
Det var iaf på förslag för några år sedan...

Azur skrev:
Dykare lär vara rätt lönsamt, fast förstås väldigt farligt och slitsamt, men marinbiolog är nog ännu värre än zooaffärsföreståndare. Arbetsmarknaden är mikroskopisk, och efter sju års universitetsubildning är lönerna jämförbara med, t.ex., undersköterskor.

:D
Jag menade inte bokstavligen... När jag tänker på marinbiolog så är det någon som tar en massa vattenprover och obducera döda djur.. Inte något dröm jobb om det är så... :)
Vad jobbar du med/är utbildad som?? Du kan så mycket om djur och natur.. ;)
Kjell Fohrman
Administrator
#68 - 14 januari 2008 17:46
För varenda krona man drar in i företaget skattas inte förrän man tar ut det som "lön", dvs som eget uttag

Nja det stämmer inte riktigt - det finns en företagbeskattning som är ca. 30% (kommer inte ihåg exakta procentsatsen). Däremot kan man lägga in en del av vinsten i investeringsfoder (åtminstone för AB) för att använda vid framtida investeringar. På så sätt kan man skjuta gamla vinster framför sig under några år. Sedan kan man på detta sätt kvitta förluster nästkommande år (t.ex. ett år då man investerat mycket). Men har man inte haft några förluster att kvitta dom emot så åker man till slut ändå på att skatta för dom.

Sedan handlar man momsfritt, så man får tillbaka ca 25 % av allt man köper inom företaget.

Nja max 20% lär det vara - på böcker och en del annat är den ännu lägre.
#69 - 14 januari 2008 18:02
Katharina skrev:
Hmm... Har de inte ändrat det så att även HB och Enskilt kan peta undan pengar i bolaget??? Sambon tror att det heter något som "Kapitalspar"!?

Det var iaf på förslag för några år sedan...

Det finns något som heter periodiseringsfonder där HB delägare och enskilda kan stoppa undan max 30% (28% i AB) av vinsten (enkelt uttryckt) som du sen beskattar när du återför pengarna... Tanken med det är att du ska kunna kvitta vinsterna mot kommande (ev.)förluster och inte behöva skatta bort allt... Senast år 6 efter avsättning måste du återföra fonden till beskattning. Så att i värsta eller kanske bästa fall (vinst 5 år i rad :)) måste du föra tillbaka det du avsatt i fonden och därmed skatta för det iaf..
#70 - 14 januari 2008 19:01
Koksalt skrev:
Det finns något som heter periodiseringsfonder där HB delägare och enskilda kan stoppa undan max 30% (28% i AB) av vinsten (enkelt uttryckt) som du sen beskattar när du återför pengarna... Tanken med det är att du ska kunna kvitta vinsterna mot kommande (ev.)förluster och inte behöva skatta bort allt... Senast år 6 efter avsättning måste du återföra fonden till beskattning. Så att i värsta eller kanske bästa fall (vinst 5 år i rad :)) måste du föra tillbaka det du avsatt i fonden och därmed skatta för det iaf..

Fast på dessa periodiseringsfonder så infördes ränta av förra regeringen. Dvs vill du skjuta upp vinstskatten så får du betala en ränta på 4% per år. Så det är inte heller så kul längre.

Fast nu är vi kanske lite OT.
#71 - 14 januari 2008 19:38
I enskilda firmor låg iallafall skatte"tyngden" med hela 60% för att antal år sedan. Dvs ca 60% av all vinst gick till statliga skatter, egenavgifter, pension, sjukförsäkring mm. Det är inte roligt..[:(!]
#72 - 14 januari 2008 19:52
Koksalt skrev:

Långås skrev:
Fast på dessa periodiseringsfonder så infördes ränta av förra regeringen. Dvs vill du skjuta upp vinstskatten så får du betala en ränta på 4% per år. Så det är inte heller så kul längre.

Fast nu är vi kanske lite OT.

cattus skrev:
I enskilda firmor låg iallafall skatte"tyngden" med hela 60% för att antal år sedan. Dvs ca 60% av all vinst gick till statliga skatter, egenavgifter, pension, sjukförsäkring mm. Det är inte roligt..[:(!]

Det här är absolut den bästa anledningen att aldrig skaffa egen firma!!! Än idag får jag hybris när jag ska läsa ovanstående och jag hade MVG i Företagsekonomi innan jag blev egen... :D Än idag har jag svårt att öppna brev.. Än idag känner jag avsky för alla myndigheter och i synnerhet Masen.. Papper.. papper.. papper.. :eek: Regler.. staten har alltid rätt.. du som egen ses som en potentiell skurk och har inga rättigeter.. du ska spara all bokföring i 10 år.. brandssäkert osv...

Jag känner som den där gamla Ebba Grön låten..
"Staten och kapitalet sitter i samma båt" :D
#73 - 14 januari 2008 21:45
Katharina skrev:
Det här är absolut den bästa anledningen att aldrig skaffa egen firma!!! Än idag får jag hybris när jag ska läsa ovanstående och jag hade MVG i Företagsekonomi innan jag blev egen... :D Än idag har jag svårt att öppna brev.. Än idag känner jag avsky för alla myndigheter och i synnerhet Masen.. Papper.. papper.. papper.. :eek: Regler.. staten har alltid rätt.. du som egen ses som en potentiell skurk och har inga rättigeter.. du ska spara all bokföring i 10 år.. brandssäkert osv...

Varför tror du det är så svårt att vara småföretagare i Sverige idag? ;)
Kjell Fohrman
Administrator
#74 - 14 januari 2008 21:48
Katharina skrev:

Nja det där är väl egentligen en gammal Gunder Hägg/Blå Tåget låt;)
Fast annars håller jag med:D

Dock vill jag nog också påpeka att pappersexercis och byråkrati inte är något specifikt svenskt - den är faktiskt ännu jävligare i många andra länder:(
#75 - 15 januari 2008 00:10
Koksalt skrev:

Svårt och krångligt att starta och driva företag - absolut inte. Svårt att leva på verksamheten - ja, om du inte har en riktigt bra affärsidé.

Dock vill jag nog också påpeka att pappersexercis och byråkrati inte är något specifikt svenskt - den är faktiskt ännu jävligare i många andra länder:(

Efter att ha varit med att starta upp och driva två företag är jag böjd att hålla med. Det är inte alls så mycket byråkrati och papper som många verkar tro. Jag blev klart förvånad över hur lite det var, efter allt man hört. Nu har vi aldrig haft anställda och då blir det säkert genast tusen gånger krångligare, men att starta upp och driva en liten rörelse är inte svårt. Det svåra är att leva på verksamheten, men det hänger mer på ens affärsidé än svensk byråkrati.

En bekant som startat och lett småföretag i Frankrike, Tyskland och England säger att svensk byråkrati är rena drömmen, särskilt i jämförelse med den franska.
#76 - 15 januari 2008 08:06
Koksalt skrev:

Jo, det var ju det jag försökte förmedla till trådskaparen.. Jag vet precis hur svårt det kan vara...

Svårt och krångligt att starta och driva företag - absolut inte. Svårt att leva på verksamheten - ja, om du inte har en riktigt bra affärsidé.

Efter att ha varit med att starta upp och driva två företag är jag böjd att hålla med. Det är inte alls så mycket byråkrati och papper som många verkar tro.

En bekant som startat och lett småföretag i Frankrike, Tyskland och England säger att svensk byråkrati är rena drömmen, särskilt i jämförelse med den franska.

Det beror på vilken verksamhet.. Tillstånd, rättigheter, öppettider och anställda som sagt var...
Det som är läskigt är känslan av att staten betraktar dig som en potentiell ekobrottsling och om de får för sig att köra en bokföringskoll så kan du hamna på kåken om du inte har koll på vart enda papper...

Min sambo hade en liten kiosk för en massa år sedan.. Han hade köpt cigg inför jul och nyårhelg för en ansenlig summa. Stressad småföretagare så låser han in ciggen och glömmer att stoppa undan fakturan ordentligt.
Han får inbrott och när han kommer på morgonen så har de levt rövare och han plockar papper utanför hela kiosken.. Fakturan saknas...

Han berättar hela händelseförloppet för polisen och kontaktar Swedish Match för att få en fakturakopia men håller ändå på att få fängelse upp till 2 år för bokföringsbrott.. Rättegång och hela kittet... SJUKT, tycker jag... Han var dessutom bara 19 år...
Klappjakt på den lilla människan och sedan kan de inte ta de stora ekobrottslingarna...

"Sila mygg och svälja kameler", säger de... :D
#77 - 15 januari 2008 08:08

Nu har vi aldrig haft anställda och då blir det säkert genast tusen gånger krångligare,

Det kan du lungt räkna med.:(
#78 - 15 januari 2008 09:10

Efter att ha varit med att starta upp och driva två företag är jag böjd att hålla med. Det är inte alls så mycket byråkrati och papper som många verkar tro. Jag blev klart förvånad över hur lite det var, efter allt man hört. Nu har vi aldrig haft anställda och då blir det säkert genast tusen gånger krångligare, men att starta upp och driva en liten rörelse är inte svårt. Det svåra är att leva på verksamheten, men det hänger mer på ens affärsidé än svensk byråkrati.

Det är ju det som är problemet.. Att driva ett företag och sin affärsidé är oftast väldigt lätt då du VET vad du ska göra oavsett om det handlar om meka med bilar eller sälja tjänster. Men det är det andra, det runt omkring som är svårt. För hur ofta har en egenföretagare ekonomisk utbildning för att kunna förstå och sköta bokföring, skatter etc? Dessutom så är det ju att man brinner för sin idé och därmed inte vill/kan sätta sig in i det runt omkring. Jag tycker iofs inte heller att man som företagare SKA behöva göra det, då det är verksamheten som är prio ett. Det är där som regeringen kan göra en insats för att underlätta för nya företag. Hjälp med allt runt omkring!
#79 - 15 januari 2008 09:17
Ja eller så kan man vända sig till ett av MÅNGA företag som sysslar med bokföring osv. Ett företag måste ha en revision och där kan inkludera bokföring, bokslut, moms, skatter etc.
#80 - 15 januari 2008 09:37
Ja eller så kan man vända sig till ett av MÅNGA företag som sysslar med bokföring osv. Ett företag måste ha en revision och där kan inkludera bokföring, bokslut, moms, skatter etc.

Ja absolut, dessa företag lever ju på att hjälpa andra.. :)
Men då dyker nästa problem upp.. Pengar.:p Eftersom jag själv jobbat på såna företag så vet jag att dom är bra på att ta betalt för sina tjänster.
Det blir en konflikt där.. Man måste ha hjälp med "ekonomibiten" för att kunna ägna sig åt sin affärsidé, men det gäller också att få in pengar så du kan betala för hjälpen och det är inte det allra lättaste för ett nystartat företag. Så då hamnar du i en situation där du själv måste sköta allt pappersarbete tills du kan betala för det och då får du ägna en massa tid åt att inte tjäna några pengar.. :(

Lite moment 22..
#81 - 15 januari 2008 09:40

Det ekonomiska är ju som sagt ofta ett problem för nya småföretagare som sagt var och så vitt jag vet tar dessa företag betalt... :D Tidsbrist är ju också en svårighet för den nya småföretagaren som inte har råd att anställa heller..

JO... Den perfekta firman måste vi ju ta upp också.. Han som bara sitter som en mellanhand och skickar en faktura till uppdragsgivaren varje månad och en faktura till leverantören av personal varje månad och tar litegrann emellan...
Men då måste man ju ha kontakterna också... ;)
#82 - 15 januari 2008 09:54
Katharina skrev:
Det ekonomiska är ju som sagt ofta ett problem för nya småföretagare som sagt var och så vitt jag vet tar dessa företag betalt... :D Tidsbrist är ju också en svårighet för den nya småföretagaren som inte har råd att anställa heller..

Jag tror att vi tog 5000kr + moms när jag jobbade med redovisning, för ett bokslut (bokföringen är inkluderad) och deklarationen (skatt och moms). Detta var till en enskild näringsidkare. Det blir dyrare om det är handelsbolag eller AB.

Men 5000kr + moms är väl inte så mycket om du får allt serverat på fat. Det enda du behöver göra är att betala summan du fått i handen till Skatteverket.
#83 - 15 januari 2008 10:00
Jag tror att vi tog 5000kr + moms när jag jobbade med redovisning, för ett bokslut (bokföringen är inkluderad) och deklarationen (skatt och moms). Detta var till en enskild näringsidkare. Det blir dyrare om det är handelsbolag eller AB.

Men 5000kr + moms är väl inte så mycket om du får allt serverat på fat. Det enda du behöver göra är att betala summan du fått i handen till Skatteverket.

Ha ha... Tänk om du inte ens kan ta ut lön i firman då?? Som Kjell mfl beskrev att det ofta är i Zooaffärsbranschen, som denna tråd handlar om.. :D

Nej, jag skojar bara.. Visst har du rätt.. Vi kunde bokföring men vi bekostade ändå en revisor som dessutom var ekonomisk rådgivare när vi hade butiken... Det är bland annat tack vare honom som min sambo idag inte sitter med en dyr bilpark i sin budbilsfirma utan bara hyr ut chaufförerna!!! :D
Själv är jag anställd och kommer aldrig mer att ha egen firma!!!
Kjell Fohrman
Administrator
#84 - 15 januari 2008 10:08
Koksalt skrev:
Ja absolut, dessa företag lever ju på att hjälpa andra.. :)

Men då dyker nästa problem upp.. Pengar.:p Eftersom jag själv jobbat på såna företag så vet jag att dom är bra på att ta betalt för sina tjänster.

Det blir en konflikt där.. Man måste ha hjälp med "ekonomibiten" för att kunna ägna sig åt sin affärsidé, men det gäller också att få in pengar så du kan betala för hjälpen och det är inte det allra lättaste för ett nystartat företag. Så då hamnar du i en situation där du själv måste sköta allt pappersarbete tills du kan betala för det och då får du ägna en massa tid åt att inte tjäna några pengar.. :(

Lite moment 22..

Håller med om att det är en jäkla massa onödigt pappersarbete och mycket skulle också kunna förbättras, tyvärr beror ju en stor del av detta pappersarbete på att det fuskas så förbaskat mycket bland småföretagare. Svarta pengar är oerhört vanligt och det gäller inte bara akvaristik/zoo utan de flesta branscher.
Blir man egen företagare så innebär det också att man antingen själv måste kunna ekonomi eller så får man köpa den tjänsten - har man inte råd att köpa tjänsten eller kan detta själv så skall man inte starta ett företag - så enkelt är det.

Och som jag skrev ovan jag känner till hur det funkar att driva företag i andra länder (har själv haft ett företag i Tyskland och har goda vänner som har egna företag i andra länder) och byråkratin och pappersarbetet är definitivt inte mindre i dessa länder.
Jag har även haft anställda i både Sverige (egen företagare i 27 år) och Tyskland (5 år).

Bara ett litet exempel. När jag startade mitt GmbH (motsvarande AB) i Tyskland måste man registrera sig hos kommunens notarie. Eftersom jag var ägare till företaget och jag muntligen måste godkänna att jag förstått vilka reglerna är för GmBH så måste jag personligen infinna mig där. Innan hade de frågat om jag kunde tyska och när jag sa nej så innebar det att en av myndigheterna auktoriserad tolk på svenska måste infinna sig (som jag fick betala). Det hjälpte inte att jag sa att jag hade med mig en anställd som pratade flytande tyska och dessutom "svenska".
När jag kom dit så läste notarien en mening på tyska och sedan översattes detta av översättaren. Efter varje stycke så frågade notarien om jag förstod. Så höll vi på i fyra timmar eller något sådant innan det var klart. För övrigt var nog den finska översättaren sämre på svenska än vad jag var på tyska.
När jag sedan sålde företaget så sa jag att jag pratade tyska men jag visste att han skulle kolla det när jag kom. Så direkt när jag kom dit började jag prata tyska med notarien och eftersom jag började prata så kunde jag ju välja vad vi pratade om och då gick det hyfsat - det hade varit värre om han hade valt ämne och att det då t.ex hade blivit ett förhör om bokföringstermer på tyska eller någor sådant, för min tyska är minst sagt usel.
Hur registerar man ett företag i Sverige - man skriver under en blankett och skickar in till PRV.
#85 - 15 januari 2008 10:21
Håller med om att det är en jäkla massa onödigt pappersarbete och mycket skulle också kunna förbättras, tyvärr beror ju en stor del av detta pappersarbete på att det fuskas så förbaskat mycket bland småföretagare. Svarta pengar är oerhört vanligt och det gäller inte bara akvaristik/zoo utan de flesta branscher.

Blir man egen företagare så innebär det också att man antingen själv måste kunna ekonomi eller så får man köpa den tjänsten - har man inte råd att köpa tjänsten eller kan detta själv så skall man inte starta ett företag - så enkelt är det.

[COLOR=blue]Svarta pengar är ju ett kapitel för sig, hur man ska komma till rätta med det har jag faktiskt inga bra ideér om. Det går ju inte att skylla på skatter, papper etc. För det kommer alltid att finnas människor som vill ha ut allt som dom tjänar, utan att ha en tanke på att samhället också kostar pengar i form av sjukvård, utbildning, väger osv. ett stort problem är det dock.[/COLOR]

[COLOR=blue]Håller till viss del med om det du skriver ang pappersarbetet, men jag tror att vi (Sverige) tappar bort en massa duktiga och driftiga människor med bra och vinstgivande ideér då det hela faller på pappersarbetet runt om. [/COLOR]

Bara ett litet exempel. När jag startade mitt GmbH (motsvarande AB) i Tyskland måste man registrera sig hos kommunens notarie. Eftersom jag var ägare till företaget och jag muntligen måste godkänna att jag förstått vilka reglerna är för GmBH så måste jag personligen infinna mig där. Innan hade de frågat om jag kunde tyska och när jag sa nej så innebar det att en av myndigheterna auktoriserad tolk på svenska måste infinna sig (som jag fick betala). Det hjälpte inte att jag sa att jag hade med mig en anställd som pratade flytande tyska och dessutom "svenska".

När jag kom dit så läste notarien en mening på tyska och sedan översattes detta av översättaren. Efter varje stycke så frågade notarien om jag förstod. Så höll vi på i fyra timmar eller något sådant innan det var klart. För övrigt var nog den finska översättaren sämre på svenska än vad jag var på tyska.

När jag sedan sålde företaget så sa jag att jag pratade tyska men jag visste att han skulle kolla det när jag kom. Så direkt när jag kom dit började jag prata tyska med notarien och eftersom jag började prata så kunde jag ju välja vad vi pratade om och då gick det hyfsat - det hade varit värre om han hade valt ämne och att det då t.ex hade blivit ett förhör om bokföringstermer på tyska eller någor sådant, för min tyska är minst sagt usel.

Hur registerar man ett företag i Sverige - man skriver under en blankett och skickar in till PRV.

[COLOR=blue]Ja, det är väldigt lätt att starta ett företag i Sverige, tror det kostar 750:- att registrera en enskild firma. Så att nån form av krav tycker jag att det ska ställas på nyföretagare. Om inte annat för att kanske rensa ut en del av det momsfusk, skattefusk etc. som de oseriösa använder sina enskilda firmor till. Med detta menar jag inte att alla fuskar när dom registrerar företag, utan dom flesta har nog en affrsidé som dom tror på och är villiga att slita hund för. Kanske det skulle funka med nån form av startaegetbidrag för dom, fast i formen av hjälpmedpapperstöd :)[/COLOR]

[COLOR=#0000ff]Hoppas att alla som har ideér fortsätter att försöka utveckla dessa till vinstgivande företag![/COLOR]
#86 - 15 januari 2008 10:24

Det måste jag säga var ett mycket bra pris för hela alltet :)

Jag har varit med om betydligt högra priser och då inte av dom stora drakarna i branschen. Exempelvis 2000 :-/mån för bokföring och ytterligare 10' för bokslut :( Då har det gällt en mindre restaurang..
#87 - 15 januari 2008 10:59
Jag skötte min bokföring själv, men lämnade in papperna för bokslut och då kostade det 4000:- +moms för inkomståret 2006. Enskild firma.

Ang. svarta pengar, så tror jag att många inte förstår hur mycket dom missar. Förutom att pensionen och sjukförsäkring mm sjunker så tänk på detta:
Du redovisar inte alla vinster, den bokförda omsättningen(vinsten) minskar. Det rullar på och du vill utöka, helt plötsligt så får du erbjudande om "den perfekta" lokalen. Men när du går på banken och vill låna så säger banken NEJ, boksluten har sett för dåliga ut, de ser ingen potential. Och pengarna du tjänat svart har du naturligtvis blåst på annat......

Eller:
Efter att ha drivit firman ett antal år så vill du lägga av. Du vill sälja och annonserar ut firman. Du vill ha pengar för lagret och sedan xx:- för själva bolaget(goodwill osv). Men vad händer, jo dels så vill inte köparna betala för hela värdet av lagret, en del har ju legat där i 5-10år, de vill inte betala många kronor för inventarierna, du har ju inte haft pengar över till att köpa nya under åren. Sedan så har ju firman aldrig visat någon vidare vinst. Jo, men du har ju kunnat plocka ut si och så mycket svart också, jättebra.....
Men då skakar köparen på huvudet och frågar hur du kan bevisa det?

Vid en seriös försäljning då man skött bokföringen ordentligt och redovisat alla vinster så kan man få ut 3-5 årsvinster utav den vinst bolaget redovisat, utöver lagret och inventarier.
Så genom att ta ut pengar svart så binder man ris på sin egen rygg om man skulle vilja sälja eller gå i pension en dag.

Annons