Starta 48 liter räka...

#1 - 10 juni 2007 16:05
Tänkte inhandla ett till kar (på tok för lite med ett :P)
Tänkte ha räkor och sniglar i det...
Vad bör man tänka på?
#2 - 11 juni 2007 07:24
Att låta det ta tid innan du stoppar i räkorna. Dom är rätt känsliga i nystartade kar som inte kommit i balans. Börja med enkla snäckor och några startfiskar, firrarna kan du flytta sen när du stoppar ner räkorna. Tänk även på hur filtret ser ut så att ev nykläckta räkor inte kan krypa in i det. Det är bra om filtret går att räkskydda med något som t ex en bit finporig filtermatta för insuget. Eller så använder du ett enkelt luftdrivet filter typ billifilter.
En rot är också bra, och gärna höstlöv som ek eller bok på botten.
Börja gärna med någon lättare räktyp om du inte haft räkor. T ex körsbärsräka. Har du koll på hur ditt vatten är? Hårt vatten är något som Crystal red och humleräkor inte klarar så bra.
#3 - 11 juni 2007 08:27
Men nu när det inte är höst då? Kan man gå och plocka blad och låta dem vissna? Hur gör du? Plockar en massa på hösten och fryser in eller?
#4 - 11 juni 2007 12:21
Nu på sommaren kan det bli varmt och räkorna vill inte ha det allt för varmt.
ser att mina amano räkor inte gillar när det är över 26 grader. simmar runt och runt i karet hela tiden..
#5 - 11 juni 2007 15:17
maria_ skrev:
Men nu när det inte är höst då? Kan man gå och plocka blad och låta dem vissna? Hur gör du? Plockar en massa på hösten och fryser in eller?

Ja jag plockar nerfallna boklöv på hösten, låter dom torka ordentligt och förvarar i papperskassar luftigt i förrådet. Tur jag har en mycket förstående här-och-därbo ;)
Men jag tror nog det går att hitta ek och boklöv under träden nu. Dom förmultnar inte speciellt fort. Annars får räkorna vänta till hösten. Jag tror inte det är så bra att lägga ner gröna färska blad.
#6 - 11 juni 2007 15:18
patriksg skrev:
Nu på sommaren kan det bli varmt och räkorna vill inte ha det allt för varmt.

ser att mina amano räkor inte gillar när det är över 26 grader. simmar runt och runt i karet hela tiden..

Se till att vattnet är fräsht, byt vatten oftare och mata mindre nu när det är så varmt i karen.
#7 - 11 juni 2007 20:55
Okej, jag köpte ett begagnat kar.
Blev inte 48 liter istället blev det 45 liter .. det såkallade "Guppy hotellet".
Hur många räkor kan man då ha i ett 45 liters? Man bör väl ha minst 10 st ifall det är körsbärs?
Hur små är räk-bäbisarna? Räcker det med att man lägger filtermatta på insidan av "in-suget"?

Men det bästa är att börja med körsbärs räkor då alltså?

Sen har jag läst att dom gillar javamossa, nått man måste tänka på där?

Hur är det med belysningen, ska dom ha lite mindre ljus? Eller sålänge man har växter de kan mysa med så spelar det ingen roll?

Engelsk sjösten går bra som botten matrial eller?

Trivs räkor bra ihop med sniglar?

...frågorna tar aldrig slut :P
#8 - 12 juni 2007 13:35
VioXiD skrev:
Okej, jag köpte ett begagnat kar.

Blev inte 48 liter istället blev det 45 liter .. det såkallade "Guppy hotellet".

Hur många räkor kan man då ha i ett 45 liters? Man bör väl ha minst 10 st ifall det är körsbärs?

Hur små är räk-bäbisarna? Räcker det med att man lägger filtermatta på insidan av "in-suget"?

Men det bästa är att börja med körsbärs räkor då alltså?

Sen har jag läst att dom gillar javamossa, nått man måste tänka på där?

Hur är det med belysningen, ska dom ha lite mindre ljus? Eller sålänge man har växter de kan mysa med så spelar det ingen roll?

Engelsk sjösten går bra som botten matrial eller?

Trivs räkor bra ihop med sniglar?

...frågorna tar aldrig slut :P

Storleken på karet är jättebra.
Jag tycker nog att ca 10 räkor är rätt bra att börja med. Fast vad du kan göra är att bara skaffa typ 4 först för att se om dom klarar sig bra. Du kommer inte att se så mycket av dom när dom är få. När du ser att det funkar bra så skaffar du några till. Det är bara för att det är så många som får lite problem med räkor precis i början. Dom är rätt känsliga i nystartade kar.

Nykläckta räklingar är ca 2-3 mm och kryper gärna in i filtren för att äta av det som samlas på filtermatrialet.
Om du sätter en bit finporig filtermatta på insidan av insuget så tror jag det kan funka rätt bra. Kanske några räklingar lyckas krypa in ändå, dom är riktigt finurliga.

Jag tycker det är bra att börja med en lättare typ av räka först. Inte minst för att körsbär brukar vara billigast. Skaffar man 10 Crystal red och alla dör så är det rätt sorgligt. Då kan det vara bättre att börja med körsbär som är tåligare, klarar dom sig bra så vet man att vattnet inte är helt fel i alla fall ;)
Just körsbär klarar både hårdare och mjukare vatten, samt klarar både hög och låg temp i karet bättre än de andra sorterna. Men körsbär behöver du absolut ingen värmare i karet.

Ljuset spelar ingen roll. Ha så mycket ljus så att växterna mår bra.
Just javamossa och rötter har jag sett att små räklingar gillar att leta mat på, och i. Så om du kan sätta fast lite javamossa på en rot så blir det ofta både snyggt och trevligt för räkorna.

Jag tror nog att finkornig engelsk sjösten är ok. Den är lite brokig så det kan vara svårt att se räkorna mot gruset, men dom klättar och simmar omkring också, och har de sen möjlighet att lägga höstlöv på botten så syns inte sjöstenen så mycket ändå.
Jag brukar använda 1 mm rådagrus/sand. Jag tycker det funkar fint i mina kar.
Har haft svart sand också, men just den sorten jag hade packade ihop sig så det blev inte så bra i längden även om det är väldigt snyggt.

Räkor och snäckor funkar bra ihop :)
#9 - 12 juni 2007 15:00
Mina red crystal sitter nästan alltid på roten så dom borde tycka om den :D
#10 - 12 juni 2007 21:26
Ja mina med, och inte bara crystal red heller.
#11 - 13 juni 2007 16:29
Okej .. tack för alla svar...

Har skaffat en liten rot att ha i ena hörnan.
Sen inköpt javamossa på en cocosnöt.
Vet dock inte hur cocosnötter fungerar i akvarie, men mossan verkar trivas på den. Och den är köpt i en akvarie affär.
Tror ni cocosnöten kan päverka räkorna?
Har även skaffat ett gäng sniglar som går runt i karet nu :)
#12 - 13 juni 2007 16:58
Våra räkor tokdissar dom fina rötterna, underligt :)
#13 - 13 juni 2007 19:47
Jag kan inte komma på något negativ med en kokosnöt i ett räkkar.
#14 - 13 juni 2007 20:20
Har läst runt lite på nätet, finns visst några malar som gillar cocosnötter i sina kar. Äter tydligen fibrerna på utsidan... Så det går nog bra med räkor med.
#15 - 15 juni 2007 20:31
Ja de tror jag jag har 7 st SMÅ körsbär på 1 cm ungefär dom har det bra.
Även om man inte ser dem så bra då så kan det vara bra med en ganska stor buskig växt min har en sådan och dom mår som sagt toppen.

PS: Dom går tillsammans med en vattensnigel i ett 15 l nu
#16 - 15 juni 2007 20:57
Det verkar som att de flesta inte enormt stora arterna av Corydoras och L-malar funkar bra ihop med dvärgräkor. Jag ska ha C. panda ihop med mina RC och det borde funka bra, utan att dom äter upp varken föräldrar eller yngel.

Annons