start råd för mitt CO2

#1 - 26 januari 2004 16:41
Hail alla CO2 gurus
Jag har nu skaffat mig min CO2 tub.
Samt köpt 2 nya lysrör(blir 6 till nästa löning)
Har nu gått över min akvarie budget denna månad och tänkte därför rådfråga er om det är någon ide att hjälpa mina döende växter med CO2 då jag saknar en del grejer. Jag har ingen växtgödning och inget KH test. Blir det fel om jag kör CO2 utan växtgödning är min fråga.
#2 - 26 januari 2004 16:45
Det kan ju hända att du råkar på näringsbrist symptom på växterna. Men om det handlar om att rädda växterna så tycker jag att du skall köra på mycket försiktigt. Kolla med ditt lokala vattenverk vad de har för kh och räkna 1-2 lägre. Sen är det bara att mäta ph och köra.
MVH
Magnus
#3 - 26 januari 2004 18:09
tack då skall jag leta upp den där tabellen ni pratar om och försöka komma igång
#4 - 26 januari 2004 18:17
tropica.dk...Akvaristik/vandplantans biologi/co2 i ferskvand
MVH
Magnus
#5 - 26 januari 2004 19:11
Man högerklickar på en bild och väljer properties. Då kan man se URL:en till bilden, som är följande:
http://www.tropica.com/catalog/images/articles/akvaristik/co2table.gif

(fungerar även att högerklicka i en frame och välja properties för att få frame-url:en)
#6 - 27 januari 2004 12:41
Tack defdac, måste nog erkänna att jag är bättre på akvaristik än vad jag är på datorer:)
MVH
Magnus
#7 - 27 januari 2004 13:47
Vad gäller det kommunala vattnet är hårdheten följande:

Vättervatten: Falköping samt tätort Stenstorp, Broddetorp, Gudhem, Valtorp, Torbjörntorp, Slutarp, Kinnarp, Vertofta, Odensberg, Floby och Åsarp (inom kort): ca 3,5 dH.
Antar att dH inte är det samma som dKH i tabellen, men det var det enda jag kunde få fram idag. Kommunen satt i möte resten av dagen och akvarie affären visste inte. Någon som vet vad dH står för
#8 - 27 januari 2004 13:54
dH står för tyska hårdhetsgrader.
Men det kan vara antingen GH (generell hårdhet) eller KH (karbonat hårdhet) som anges i dH, brukar vara GH som anges när dett gäller kommunaltvatten.
Men det är ju KH du vill veta.

/heeke
#9 - 27 januari 2004 16:07
När vattenverken räknar dh så menar dom oftast dgh, dvs tyska totalhårdhetsgrader. Ring upp ditt vattenverk igen och säg att du vill ha reda på alkaliniteten mg/l. När du har den siffran så kan jag hjälpa dig att räkna fram ditt kh (dkh för att vara exakt).
MVH
Magnus
#10 - 28 januari 2004 10:37
Jag hittade länken till det reningsverk jag får vattnet ifrån räcker den datan??
http://www.skovde.se/tk/va/va6.htm
#11 - 28 januari 2004 10:56
Värdena på länken ser ut att vara från -98 så dom kanske är inaktuella.
Men om dom nu stämmer så anges alkaliniteten till 49 mg/l vilket borde bli ett KH på ~2,7 om jag har tänkt rätt.
Detta är ut från vattenverket och kan ändra sig något på väg till din kran.
Ett KH test är bra att ha..... :)

/heeke
#12 - 28 januari 2004 11:03
jag kommer att köra på detta tills nästa löning då jag kommer köpa ett test
#13 - 28 januari 2004 11:04
Och tack

Annons