Start av terrarium...tips?

#1 - 5 december 2004 18:56
Hej.
Jag ska skaffa <u>en</u> leopardgecko och
tänkte köpa ett terrarium med ca 50-60 cm längd och 30 djup.
Någon som har tips och råd till mig så geckon får det bäst?
Har ni förslag/bilder på inredning?
/Tacksam för svar...
#2 - 5 december 2004 19:02
tja.
Ja har själv ingen leopardgecko men en kompis som har det fast ja har ju iofs 2 terrarium själv.
Som inredning räcker det me sand o ett par stenparrtier spm bildar ett par grottor.
ha en värmematta på halva sidan bara så det blir en varm o en svalare sida som han kan vila på.
Tobbe
#3 - 5 december 2004 19:12
Ska man ha någon speciell storlek på sanden?
#4 - 5 december 2004 19:18
njaa vanlig akvarie sand går bra det får inte va för sort fö dom brukar ibland få i sig lie sand me maten o då får sanden inte va för stor så dom drabbas av förstoppning.
så vanlig rådasand blir bra.
#5 - 5 december 2004 19:26
kolla denna sida, forum för reptiler. http://www.repti.net/
#6 - 6 december 2004 16:32
Bra sida! :)
#7 - 6 december 2004 16:33
/Tack för alla svaren!
#8 - 10 december 2004 09:50
Om geckon är en liten unge kan den dö av förstoppning av sanden. Jag har sett det hända med en hel kull ungar :-(
För pyttebebbar i ödlevärlden är tidningspapper eller pappershanddukar bäst. När de blir lite större går även kaninpellets bra. Det har jag använt till skäggagamsungar många år, och det är suveränt.
Skäggagamer brukar flyttas över till sand när de är 30 cm med svans, leopardgeckon bör vara 5-6 mån innan den går på sand.
Använd hellre rådasand än de dyra kacisand-sorterna som finns. De innehåller kalcium, och ska inte gå att få förstoppning av, men det finns massor av ödlor som dött av just detta.
#9 - 12 december 2004 20:36
använd reptilbark istälet för sand.Det är väldigt snyggt och naturtroget.

Annons