Start av räkkar

#1 - 1 oktober 2007 19:52
Har nu läst igenom hela "räkig fakta" tråden. (Puh, tog ett tag!) Men några frågor återstår. Köpte ett nytt kar på bollmora auktionen. Mkt fint, men rampen som följde med var för kort och väldigt gammal och ful. Jag hade en idé om att hänga upp den i taket i kedja, men fick en uppenbarelse (ok då, kan ha snott ideen av nån) om att ha 2 http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/50065923 (eller liknande) på varsin sida av akvariet. Det är ca 100 liter enligt yttermåttet, så snarare 85 realiteten. Räcker detta som ljuskälla?

Sen undrar jag om det är korrekt att posthorn är bra som "startdjur"? Tänkte även släppa i bakterier från nåt av de gamla karen och även nån guppy.
#2 - 1 oktober 2007 21:28
Beror ju helt vad du vill med karet. Vill du ha växter som frodas så kanske du skall välja belysning som passar bra för växter. Tycker du inte det gör något om du får en massa alger kan du ha sånna lampor ;)

Pressa i filtervatten från ett filter som varit igång ett tag, det startar igång karet riktigt bra... och sedan kan man nog ha i vilket djur som helst (bara det trivs i den storleken på karet du har) och inte för många, som en vanlig start :)
#3 - 1 oktober 2007 23:10
Jag har haft en Ikealampa ovanför mitt 32liters nu några månader, växterna växer massor och typ inga alger.. :)

Men jag har kanske tur med min "dåliga" belysning.. kör ju ett billigt ÖB rör i detta också http://bp3.blogger.com/_p0TqVYKqh3Q/RvrhkrBtA5I/AAAAAAAAGgg/PFlMCJ0yM8g/s1600-h/Ramakvariet+25+Sep+07.jpg
Visst har jag haft lite alger, tofsar iaf, men på det sättet växterna växer (även innan jag började med pmdd) det har aldrig växt så i nåt annat kar här.. :)

Men ja, självklart ska man ha så bra ljus som möjligt, men jag har nog haft mycket tur tror jag :)
#4 - 2 oktober 2007 20:56
ampe skrev:

Sen undrar jag om det är korrekt att posthorn är bra som "startdjur"? Tänkte även släppa i bakterier från nåt av de gamla karen och även nån guppy.

Posthornssnäckor är bra starters och några guppy till gör susen. Låt karet gå in sig ordentligt så minskar risken för plötsliga dödsfall när du koppar in räkor sen :)
#5 - 2 oktober 2007 21:10
Jag har haft i massa filtergojs från mitt äldsta kar, lät pumpen gå i hinken med "gojsvattnet" i en timme så att det skulle dra åt sig så mkt som möjligt. Några guppyyngel har fått inviga idag och i morgon får jag förhoppningsvis mina rosa posthorn jag beställt. (Har beställt rosa och röda) Längtar tills det myllrar av söta små räkor sen!

Annons