Start av nytt kar

#1 - 16 september 2007 11:12
Jag ska bygga ett nytt akvarie och som ska vara 100x40x40. Så jag vill ha tips och ideér för vad jag ska ha för fisk och inredning. Är sugen på ciklider men vet inte riktigt vilka jag ska ha, har suttit och kollat lite och tycker att Lamprologus Ocellatus ser riktigt trevlig ut men men... Tack på förhand.
#2 - 16 september 2007 11:37
Ocellatus är en kul och trevlig firre, med ett väldigt intressant beteende. Den kommer från Tanganyika-sjön, och vill ha hårt vatten med högt pH. Lämplig inredning för den är sand, stenskravel och snäckskal.
Detsamma gäller andra firrar från Malawi- och Tanganyikasjön. Mycket sand, sten, och bra fart på vattnet.
Växterna kommer i andra hand i ett sådant akvarium. Det är dessutom svårt att få växter att trivas i ett akvarium med hårt vatten,med ett par undantag; Vallisneria och Anubias bland dessa.

Vill du se hur Malawi- / Tanganyikaakvarier ser ut, så välkommen att surfa runt bland gallerierna härinne (min burk är med där).
#3 - 16 september 2007 11:42
Men jag hade tänkt haft blästersand och sen hade jag bara tänkt plocka lite sten utifrån (ganska mycket sten) om det går bra? eller ska jag handla nån speciell sten från zoo affären? tips på firrar då? :)
#4 - 16 september 2007 12:11
Är Vallisneria den växten som du har i ditt 540 liters kar som ser ut som högt gräs?
#5 - 16 september 2007 15:34
Utan att ha sett karet du menar så kan jag nog påstå att, ja det är Vallisneria;) Ser ut som långt gräs...

Tänkte lite på dina mått på karet. varför inte bara köpa ett standard 200 liters, det har ju måtten 100*40*50 och kostar inte så mycket.

/Hans
#6 - 16 september 2007 16:26
fishking skrev:
Är Vallisneria den växten som du har i ditt 540 liters kar som ser ut som högt gräs?

Japp, det är Vallisneria.
#7 - 16 september 2007 16:28
fishking skrev:
Men jag hade tänkt haft blästersand och sen hade jag bara tänkt plocka lite sten utifrån (ganska mycket sten) om det går bra? eller ska jag handla nån speciell sten från zoo affären? tips på firrar då? :)

Jag har ett röse med kalksten som jag köpt i butik. Resten är vanlig granit, gnejs och diabas jag har plockat ute.
#8 - 29 september 2007 17:15
Jag fick glaset gratis, mot ett byte av några squash matcher som jag betalar för. Därför. Men vilka fiskar går bra med Ocellatus då?
#9 - 29 september 2007 18:55
Corydora är bra fiskar:)

Har jag för mig...
#10 - 30 september 2007 14:39
ja corydoras är roliga fiskar, men dom går inte så bra ihop med occelatus;)

Kanske någon julle eller prinsessart?

/Hans

Annons