Start av mitt andra kar :D

#1 - 9 februari 2006 19:15
Tjena!

Jag har nu äntligen fått tag i ett kar till efter ett tags funderande. nu har jag startat upp de med ny pump och tvättad sand som varit i ett kar förut. Nu har jag gjort på följande vis att jag gjorde ett delvattenbyte i mitt första kar så tog jag de vattnet till mitt nya kar. va de en bra ide eller? tänkte att man får med sej några nyttiga bakterier. hur länge bör jag vänta nu innan jag köper fisk? jag tog mellan 20 - 30 liter från mitt första kar till mitt nya som är ett 80 liters. Tacksam för alla tips! //Ingemar
#2 - 9 februari 2006 19:26
Ja du får väl vara lite försiktig eftersom du har ny pump och tvättat grus. Vänta några dagar och ha i Nitrivec.....och sen fisk som man gör när man startar första gången antar jag.

/ Maria
#3 - 9 februari 2006 19:26
Det blir nog bra. Det ända negativa är att du inte har någon fisk (som jag uppfattade det?) och då har nyttobakterierna inget att "äta" (dvs. fiskarnas avföring). En ancistrus brukar klara nystartade akvarium rätt bra.
#4 - 9 februari 2006 19:57
...kan väl krama ur det gamla filtret i det nya karet, det borde väl ge något matnyttigt till bakterierna?

// SeanChai
#5 - 9 februari 2006 20:37
ja, för tillfället, men varför inte bara lägga i en ancistrus, om han gör vattenbyte med gammalt vatten borde det gå bra!
#6 - 10 februari 2006 12:02
Japp stämmer bra de att jag inte har några fiskar alls i karet nu.Som jag fattar de så länge man inte har någon fisk i så bildas inga nyttobakterier heller? Så du kan jag vänta hur länge som helst utan att de blir nån skillnad? Man bör altså tillföra både bakteriekultur och nån enstaka fisk för att få igång nån produktion av bakterierna?

Tack för alla svar! //Ingemar
#7 - 11 februari 2006 11:35
[QUOTE=Baltazar79]Japp stämmer bra de att jag inte har några fiskar alls i karet nu.Som jag fattar de så länge man inte har någon fisk i så bildas inga nyttobakterier heller? Så du kan jag vänta hur länge som helst utan att de blir nån skillnad? Man bör altså tillföra både bakteriekultur och nån enstaka fisk för att få igång nån produktion av bakterierna?

Tack för alla svar! //Ingemar[/QUOTE]

Det vanligaste sättet att starta akvarium på är att börja tillsätta bakteriekultur en eller ett par dagar innan de första *få* fiskarna flyttar in. Du kan som SeanChai redan nämnt krama skiten ur det gamla filtret i det nya akvariet. Du kan göra det samma dag som fiskarna flyttar in. Gör du det nu så hinner bakterierna dö.

Ett nyare men mindre vanligt sätt är att köra en fishless cycle: http://www.algone.com/fishless_cycling.htm

Lycka till!

Annons