Tycker du var lite snabb med att köpa så mycket fiskar. Att nitriten är nere på bra värden säger ju ingenting om vad som kommer hända med värdena EFTER att du köpt dina nya fiskar.. För att vara på den säkra sidan skulle jag pytsa i lite Nitrivec (överdosera) varje dag hela kommande veckan.
Vad är L129 för en mal? Tror att den med hög sannolikhet är för stor för ditt akvarium. Där funkar nog bara Corydoras eller otocinclus (de små). Kunde det inte ha räckt med din ursprungliga tanke med räkor och corydoras och eventuellt endlers?
Vad du gör, gör inte rent pumpen nu på månader, och häll i en massa Nitrivec.
För att bli mindre otålig hade du ju kunnat köpa 3 Corydoras som uppstart-fiskar istället, från början. Visst, de vill vara i stim, men visst klarar de sig tre stycken den första månaden, om man sedan köper fler...
Bara några tankar från min sida. Jag tycker akvariet är jättefint inrett! Troligen kommer du få göda växterna efter ett tag, det brukar ta 1-2 månader innan man märker att de börjar må dåligt.
Lycka till, och i med Nitrivec!!
Dom i akvarieaffären verkar ha bra koll och har haft butiken i ett par generationer. Njae, där har ju helt klart kommit igång med bakterier som bryter ner nitraten då jag hade ca 0.8mg/l senaste veckan och nu hade jag ingen. Har ju haft fyra Endlers som kört in akvariet åt mig. Risken finns väl att nitriten kan återkomma till viss del men det borde inte vara någon större fara vad jag förstått.
Min L129 blir mellan 6-8 cm lång och var en av få som kunde passa i ett så här litet akvarie. Vidare fick jag inte köpa några corydoras när jag skulle köpa mina första fiskar eftersom just corydoras och även räkor är extra känsliga för nitrit(och inte var några bra uppstartsfiskar), men nu skulle det inte vara någon större fara. Nu får dessa elva fiskar gå i akvariet i några veckor innan det blir fler fiskar.
Jag har startat upp akvariet utan några "tillsatser" förutom aqua safe som tar bort eventuell koppar och sånt i vanliga vattnet. Det behövs ingen nitrivec ifall man inte måste skynda igång akvariet enligt killen i butiken. Han har själv aldrig använt några sådana saker. Sist fick jag inte köpa fiskar där ens så jag har stor tillit till dessa. Annars får dom på moppo :D
Förstår inte hur du kan tycka att jag "öst" i med massa nya fiskar då det faktskt bara är sju st. En sak om jag öst ner 15 fiskar men några fler än vad man startat upp akvariet med ska det all kunna tåla om jag förstått rät. Nu blev det iof 75% fler men fiskmässigt enbart tre.
Pumpen får sitta där och pumpa till den inte cirkulerar vattnet tillräckligt bra, då blir det att skölja ur den. Vidare byter jag vatten minst en gång i veckan.. ev två och byter ca 20-35% nu i början enligt han i akvarieaffären och det verkar ju fungera bra.
Jo, det där med växterna finns ju en risk att man måste göda. Pratade med en kille med brytning hos Zoogiganten om det men han sa, testa och se innan du köper. Men han trodde jag behövde göda senare. Och då får jag väl köpa lite sådan gödning.
Jag hoppas och tror att det ska gå bra med mina fiskar och jag tror det kommer att göra det också. Jag försöker ju att inte mata för mycket heller. Och jag har gett mig fan på att det hela ska fungera utan nitrivec :) och jag tycker att jag tagit det lugnt. Har ju ändå varit igång tre veckor nu med en nitrittopp som gått tillbaka tack vare goda bakterier samt vattenbyten.
Tack för dina kommentarer iaf - alltid trevligt och matnyttigt. Men jag grips inte av någon panik när det fungerat fint hittills. Hade dock gärna haft ett större akvarie sm man kunde inrett mer. Här kunde man inte leka och göra det så snyggt men jag har tänkt på att fiskarna ska få det som behövs iaf. Min L129 mal har inte synts till mer i dag dock. Han har väl hittat ett av mina gömställen som jag preparerat. Kul för den men jag hoppas den vill visa sig någon gång iaf :D